• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:17
Ik weet niet of het hier thuis hoort of in Fotoworkflow, dus als een mod er iets anders in ziet: please move it :)

Mijn probleem:

Mijn ouders hebben vorig jaar september een 350D gekocht. Mijn moeder kon hier niet direct goed me overweg, veel instellingen, knopjes etc, en heeft besloten op fotocursus te gaan. De foto's die ze hiervoor moest maken heeft ze voornamelijk nog gemaakt met haar oude camera (Canon Powershot A610 uit mijn hoofd) omdat die foto's gewoon stukken mooier werden. Vooral een stuk scherper terwijl er wel scherptediepte in zat. Nu heeft ze na een beginnerscursus en een vervolgcursus eindelijk haar 350D een beetje onder controle alleen blijft ze mopperen over de scherpte van plaatjes en dan vooral in de verte. Deze zijn gewoon niet scherp. Als voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/hebeltje/SBoVzeivmrI/AAAAAAAABOo/2LhAvNB1iDw/oudecamera1mei.jpg?imgmax=800

In de verte zie je een verkeersbord staan, met oude camera is dit makkelijk leesbaar, met de 350D wil hij maar niet scherp worden. Nu ben ik naar haar toe gegaan om eens te kijken wat het kon zijn, aangezien ik dacht dat ze wel ergens een instelling verkeerd zou hebben staan.

Ik heb de volgende instellingen allemaal geprobeerd, zonder veel verbetering in de scherpte in de achtergrond (met kitlens en met Tamron 70-300 lens):

Landschapmodus
Automatische modus
P-Modus met ISO waarden 100-400
Av-stand met diafragma van f/7 tot f/25
met uv-filter en zonder uv-filter
AF punten veranderd van allemaal naar een enkele op de horizon
parameter instellingen veranderd van 2 naar 1 (gelezen op eosdigitaal forum)

verder kwam ik ook niet en de foto's bleven onscherp in de verte. kan het zijn dat er iets mis is met de camera zelf?

voor meer foto's met verschillende instellingen, kijk hier:
http://picasaweb.google.com/hebeltje/2meiprobeersel

op de camera zit nog een verzekering tot september, dus als ze niet willen terugnemen/repareren is 'per ongeluk' laten vallen een serieuze optie...

Verwijderd

Je zal toch echt wat full-res foto's moeten uploaden om ons de scherpte te laten beoordelen..

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 12:39
hi res is wel handig om e.e.a. te kunnen beoordelen.
Aan de hand van de getoonde postzegels lijkt er weinig mis met je 350.
Ze lijken gewoon stuk voor stuk op de voorgrond scherpgesteld te zijn, maar zonder fatsoenlijke formaten is het lastig om dit met zekerheid te stellen.
Sowieso heeft je moeders andere camera, welke dus een compactje is, een véél grotere scherptediepte dan een dSLR. Over het algemeen is dat dan juist een voordeel voor een dSLR, maar in dit geval een nadeel.
Om toch zoveel als mogelijk is scherp op de foto te krijgen kun je eens experimenteren met `verder weg` focussen in combinatie met ofwel de a-dep stand, ofwel een klein diafragma (hoog F getal, bijv. 8 of 11).
Nogmaals, lastig oordelen zonder hi-res, maar er lijkt mij niet veel mis met de camera.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:17
Ik heb momenteel geen hi-res hier liggen, die liggen bij mijn ouders thuis. Ik kan echter wat betreft de scherpte in de verte wel zeggen dat het onscherp blijft bij hi-res foto's. Zodar je 1 keer vergroot (dus 200%) is bv. het verkeersbord al blokkerig. Dit terwijl de AF punten op de (fictieve) horizon liggen, dus die zou scherp moeten zijn. Diafragma getallen tot en met 25 heb ik gebruikt, maar het blijft dus onscherp.

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
zodra je met je diafragma boven de 11 gaat zitten, gaat de kwaliteit hard achteruit, vanwege de difractie. 25 is eigenlijk niet een bruikbaar, en dat die onscherp zijn verbaasd me niks.

zet dat ding 's op Av, F8, focus op dat bord, en kijk dan 's of het nog steeds scherp is, en doe dat met beide lenzen. probeer het eventueel ook met een andere lens, de Kitlens is namelijk niet super, de Tamron 70-300 nog minder.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8