Toon posts:

[XP] Last van korte opeenvolgende freezes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem heeft last van regelmatige random korte freezes (circa 0,5-1 sec.). Dan hangt alles heel kort, muis beweegt niet, als ik ingame zit hangt het, films/muziek hangt, kortom het hele systeem komt even stil te liggen ongeacht wat ik aan het doen ben.

Ik heb mijn systeem gescanned op virussen en spyware met Norton 360 en met Spybot - Search & Destroy. Dit mocht niet baten. Hierna heb ik mijn schijf waarop windows staat geinstalleerd volledig (snel) geformatteerd en hierna windows xp pro sp2 weer geinstalleerd en ook alle laatste drivers voor elke stukje hardware wat in m'n kast zit. Ik heb ook de laatste bios versie. Dit ging een tijdje goed maar na 2 dagen was het weer zover.

Ik heb van te voren al even rond gekeken op het forum en dit heb ik onder andere al geprobeerd:

- tijdsynchronisatie uitgeschakeld ( link )
- TCP/IP geconfigureerd zodat deze niet blijft zoeken naar een DHCP-server ( link )
- schijven draaien niet op PIO modus ( link )
- Ik heb geen RAID opstelling ( link )

Mijn systeem:

Intel Q6600
Asus P5N32-E SLI
2x DDR2 Corsair XMS2 DHX (4GB totaal)
WD Raptor 150GB (WD1500ADFD)
Samsung 500GB (HD501LJ)
GeForce 8800GTX

Beide schijven zijn SATAII

Eerlijk gezegd weet ik niet of het een hardware of een software probleem is. Dat het een software probleem is leek mij voor de hand liggend, vandaar dat ik hem hier heb gepost.

Ik hoop dat jullie mij een stap verder kunnen helpen _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 19:35 ]

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 12:45
Wat voor virusscanner heb je? Kaspersky had bij wel eens de neiging om nogal veel op de achtergrond te ratelen, met als gevolg zeer kortdurende freezes.

Laat je taskmanager eens lopen en kijk of er tijdens een freeze je cpu('s) 100% belast worden.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb taskmanager erbij gehaald en tijdens een freeze wordt m'n cpu slechts rond de 20% belast.

Als virusscanner gebruik ik trouwens Norton 360 en Spybot - Search & Destroy.

Ook heb ik nog even m'n tempraturen nagekeken. M'n cpu is 37 graden (wordt gekoelt door een Zalman CNPS9700 NT) en m'n geheugen 34 graden. Ik kan eventueel ook nog de voltages posten als iemand denkt dat daar de oorzaak kan liggen.

• Snowwie
Ehmm tja, vastlopers zijn zo nietszeggend dat het erg moeilijk is te achterhalen waar het aan kan liggen.

Misschien toch maar eens een checklist maken met mogelijke oorzaken: Aangezien je windows al geherinstalled hebt is een softwarematig probleem zo goed als uitgesloten.

Misschien kun je het volgende proberen:
- geheugen dimmetjes aandrukken, wisselen / apart proberen
- hd controleren met een goeie scanner (zie OM FAQ voor het juiste programma)
- geheugen controleren met memtest
- je os op een andere hd installeren

Ik noem maar wat, het blijft natte vinger werk.

-

Mijn YouTube Channel

• warrg
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-09-2025
'k weet niet of het het hetzelfde probleem is, maar ik heb ook al een aantal keer meegemaakt dat m'n hele pc vastloopt voor pakweg 5 seconden en dat ik dan gedurende 1 seconde ofzo weer kan bewegen waarop ie weer vastloopt voor 5 seconden ofzo. Gedurende die 1 seconde probeer ik dan m'n pc te doen rebooten ('k probeer met opzet om het niet met de knop te doen op die momenten).
Ik heb er al een paar keer over opgezocht op het internet maar heb nog niet echt het exacte probleem of de oplossing gevonden, echter omdat het zo onregelmatig/onverwacht voorkomt en dan vooral terwijl ik een ietswat belastende taak uitvoer, vermoed ik dat het ligt aan oververhitting van 1 van m'n componenten. M'n nieuwe pc is besteld en zou binnenkort moeten aankomen, dus ik lig er niet echt wakker van...

'k zal dit topic echter wel in de gaten houden, just in case er een oplossing opdaagt...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik heb Memtest86+ uitgevoerd en kon geen errors ontdekken. Ook heb ik mijn HD's gecontroleerd met de programma's uit de OM FAQ. Ook hier waren geen fouten te ontdekken.

Ook al is het volgens Demonfreak uitgesloten dat het een softwarematigprobleem is, ga ik toch nog eenmaal m'n beide harde schijven formateren en vervolgens de 64bit versie van win xp proberen.

• Snowwie
Mja, als na een verse installatie van XP alles al vast loopt dan kan het toch moeilijk iets softwarematigs zijn. Dan moet je al ergens een virus hebben op een andere partitie die weer toeslaat op het moment dat jij weer Windows bestanden hebt op je C-schijf.

Kijk anders eens wat voor temparatuur je componenten hebben, wellicht is je CPU teveel aan het zweten.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1