Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wisselspanning Schakelen, 1 of twee kabels schakelen??

Pagina: 1
Acties:

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-11 20:49
Hallo, ik heb uitgebreid gezocht, maar kon het antwoord niet vinden. Mijn probleem is als volgt:

Ik probeer doormiddel van een Velleman kit de lampen (en later eventueel meerdere apparatuur) via de PC aan te sturen. (en de eindeloze toepassingen die je hiermee kunt bedenken)
Nu komt er uit de 8 uitgangen die deze kit heeft een laag voltage, deze wil ik met een relais verbinden zodat ik het relais hiermee kan schakelen. de andere kant van het relais (weet zo niet hoe dat heet) zal dan de stroomkring van de lamp moeten onderbreken.

Nu zijn mijn vragen:
  1. Is dit uberhaupt mogelijk of is dit erg dom? (stroomkring onderbreken met relais)
  2. Moet je bij het onderbreken van deze stroomkring 1 of beide draden uit de kabel van de lamp onderbreken dmv het relais??
    dus is 1 genoeg of geeft dit problemen?
  3. ik heb hier enkele relais, 1 waarop staat: 5 Volt - 400 V (deze heb ik nagevraagd en deze kan door 5 volt aan te bieden een stroomkring van max 400 volt onderbreken)
    En een relais waarop alleen: 6 Volt staat.
    hoe kan ik er achter komen hoeveel deze maximaal belast kan worden?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44
1. Kan prima
2. 1 draad is genoeg
3. Kan je niet achter komen denk ik, of er moet een typenummer op staan waarop je kunt googlen

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
stroomkring met relais onderbreken is prima hoor :) mits je niet constant (heel vaak per minuut bijvoorbeeld) aan en uitschakelt, want dan gaan ze kapot.

met 1 draad moet het sowieso lukken, echt kwaad kan het niet.

en ik denk dat je met het andere relais niet zomaar kan vinden wat de maximale spanning op de contacten mag zijn.

[edit]
lol, anders typ ik precies hetzelfde als m'n voorganger.... post stond er nog niet voor het inloggen :p

[ Voor 14% gewijzigd door nick_haak op 06-05-2008 18:28 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
nick_haak schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:28:
met 1 draad moet het sowieso lukken, echt kwaad kan het niet.
:D Zou wat zijn als 't wel kwaad kon, alle lampjes thuis worden met één draad geschakeld :P

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

even nog een veiligheids aspectje:
Als je met een stekker werkt dan kan de fase en de nul omgekeerd zijn, dat maakt ook niet uit voor een lamp natuurlijk, Maar als je de 0 uitschakelt met je relais staat er dus nog wel spanning op je armatuur/cq lamp. Bij vaste installaties maakt dat natuurlijk niet uit omdat je ALTIJD 100% zeker de fase schakelt.

Je zult ook zien dat de knop van een stekkerdoos 2 draadjes schakelt omdat de stekker andersom kan zitten.

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
inderdaad Osiris, maar wat de persoon boven mij zegt klopt ook wel, soms is het schakelen van beide draden wel wenselijk.

net als dat de fase draad van een lamp meestal op het achterste contact geplaatst wordt voor de veiligheid (achterste contact in de fitting, zodat de kans dat je deze aanraakt zo klein mogelijk is)

• soepah
Bdankt voor de snelle reacties allemaal,
mooi dat 't dus mogelijk is, ik ga zo snel mogelijk weer aan de slag!
AtomicShockwave schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:33:
even nog een veiligheids aspectje:
Als je met een stekker werkt dan kan de fase en de nul omgekeerd zijn, dat maakt ook niet uit voor een lamp natuurlijk, Maar als je de 0 uitschakelt met je relais staat er dus nog wel spanning op je armatuur/cq lamp. Bij vaste installaties maakt dat natuurlijk niet uit omdat je ALTIJD 100% zeker de fase schakelt.

Je zult ook zien dat de knop van een stekkerdoos 2 draadjes schakelt omdat de stekker andersom kan zitten.
Het veiligste is dus om bij het schakelen van meerdere (en vooral stekkerdoos ) beiden te schakelen.. denk dat ik dat maar eens ga toepassen:)

• Osiris
  • Niet online
nick_haak schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:38:
inderdaad Osiris, maar wat de persoon boven mij zegt klopt ook wel, soms is het schakelen van beide draden wel wenselijk.

net als dat de fase draad van een lamp meestal op het achterste contact geplaatst wordt voor de veiligheid (achterste contact in de fitting, zodat de kans dat je deze aanraakt zo klein mogelijk is)
Stimmt, ik zat met m'n hoofd te denken aan 'vaste' lampen die dus netjes aangesloten waren via de geldende kleurcodes/regels e.d.: centraaldoos -> bruine fasedraad -> schakelaar -> zwarte schakeldraad -> achterkant lampfitting -> lamp -> 'buitenkant' lampfitting -> -> blauwe nuldraad -> centraaldoos :)

Ik neem ook aan dat de TS dat allemaal in acht neemt, tenzij hij inderdaad met stekkers wil gaan werken. Dan is een dubbel schakelend relais misschien een verstandigere keus :)

[ Voor 10% gewijzigd door Osiris op 06-05-2008 18:42 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

stefboerrigter schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:40:
Bdankt voor de snelle reacties allemaal,
mooi dat 't dus mogelijk is, ik ga zo snel mogelijk weer aan de slag!

[...]

Het veiligste is dus om bij het schakelen van meerdere (en vooral stekkerdoos ) beiden te schakelen.. denk dat ik dat maar eens ga toepassen:)
Nou het hoeft helemaal niet, als je maar gewoon effe de stekker eruittrekt als je gaat kloten met je lampen :) Tis maar dat je WEET dat je niet veilig bent van een goeie opflikker :P

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:22
De contacten zullen wel direct uit de chip komen. Dat houd vaak in dat je er niet veel meer dan een LEDje of een transistor op kan plaatsen.

Het exacte schema kun je op Google wel vinden (is een hele bekende maar ik kan de naam even niet bedenken) maar met 2 transistoren kun je aan die poort zonder probleem een relais hangen. (En eventueel een diode op de relais voor terugslag).

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:31

CoronelHimself

Division Brabant

Let ook het maximale vermogen wat het relais kan schakelen. Enkele lampen zullen echter geen probleem zijn @ 230V. Uiteraard kun je de aangesloten belasting ook over meerdere contacten aansluiten. Kost je dan wel extra draad. Voordat je iets op die kit aansluit kijk dan ook wat die aan vermogen kan leveren. Een "normaal" relais trekt al snel 1 a 2 VA. Anders heb je kans dat je niet lang kan genieten van je aanwinst.

Normaal gesproken is het voldoende om alleen de fase te onderbreken.

Steam - PTR83

• Osiris
  • Niet online
Nijn schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:47:
De contacten zullen wel direct uit de chip komen. Dat houd vaak in dat je er niet veel meer dan een LEDje of een transistor op kan plaatsen.

Het exacte schema kun je op Google wel vinden (is een hele bekende maar ik kan de naam even niet bedenken) maar met 2 transistoren kun je aan die poort zonder probleem een relais hangen. (En eventueel een diode op de relais voor terugslag).
Volgens mij werden relais in de Elektuur altijd gewoon met een enkele BC547 geschakeld geloof ik?

Verwijderd

Osiris schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 19:05:
[...]

Volgens mij werden relais in de Elektuur altijd gewoon met een enkele BC547 geschakeld geloof ik?
Waarschijnlijk ook met een anti-parallel geschakelde diode, anders houdt de transistor het niet lang uit. Daarnaast is het verstandig om over de contacten van het relais een zogenaamde vonkenblusser te zetten (weerstand + condensator in serie), anders zullen de contacten van het relais snel inbranden als er vermogen geschakeld moet worden.

Overigens als je niet echt thuis in de materie bent dan is het verstandig om er iemand bij te halen die dat wel is. 230V~ is niet ongevaarlijk; het zou jammer zijn als je jezelf of iemand ander elektrocuteert of dat jouw technisch hoogstandje je huis afbrand.

• soepah
CoronelHimself schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 19:00:
Let ook het maximale vermogen wat het relais kan schakelen. Enkele lampen zullen echter geen probleem zijn @ 230V. Uiteraard kun je de aangesloten belasting ook over meerdere contacten aansluiten. Kost je dan wel extra draad. Voordat je iets op die kit aansluit kijk dan ook wat die aan vermogen kan leveren. Een "normaal" relais trekt al snel 1 a 2 VA. Anders heb je kans dat je niet lang kan genieten van je aanwinst.

Normaal gesproken is het voldoende om alleen de fase te onderbreken.
ik had zoiets in gedachten:
http://stefboerrigter.nl/schema.PNG
(Let niet op de symbolen, is een simpele Visio Drawing..:P, symbolen gebruikt die 't meest leken)

[ Voor 6% gewijzigd door soepah op 06-05-2008 20:12 ]

Verwijderd

stefboerrigter schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 20:11:
[...]

ik had zoiets in gedachten:
http://stefboerrigter.nl/schema.PNG
(Let niet op de symbolen, is een simpele Visio Drawing..:P, symbolen gebruikt die 't meest leken)
Dit gaat zeker niet werken:
  1. De transistor van het verkeerde type; het moet een NPN zijn i.p.v. een PNP
  2. De minpool van de voeding moet met de massa verbonden worden.
  3. De spoel van de het relais moet aan de ene kant met de pluspool van de voeding verbonden worden, en aan de andere kant met de collector van de transistor
  4. Over de relaisspoel moet een diode anti-parallel geschakeld worden (d.w.z. kathode aan de pluspool van de voeding en de anode aan de collector van de transistor).
  5. Tussen de basis van de transistor en de uitgang van de velleman kit kan je het beste een weerstand van pakweg 1kΩ schakelen (precieze waarde is niet kritisch) zodat de uitgang van de velleman kit niet onnodig zwaar belast wordt.
  6. Zet over de contacten van het relais een weerstand van 100 Ω een condensator van 0,1 μF 360V (minstens) in serie.
  7. Controleer het relais wel geschikt is om veilig 230V~ te schakelen.
Het is duidelijk dat je weinig verstand hebt van elektronica (ik bedoel dit zeker niet lullig), daarom nogmaals het dringende verzoek om er iemand bij te halen die dat wel heeft. Op afstand of via een forum valt niet te beoordelen of wat jij maakt ook veilig zal zijn.

• soepah
zoals gezegd, een ruwe schets, ik had hier geen tijd voor... qua transistor, dit is al een PNP.. alleen visio had dit symbool niet,
voeding massa is doorverbonden, spoel is zo doorverbonden zoals gezegd, weerstanden tussen diode en kit zijn aanwezig.
wat nog moet: diode over relaisspoel, en een vonkenblusser.
Maar bedankt voor je oplettende blik:)

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-11 18:26
probeer anders een kleine triac schakeling te maken. Geen probleem met snelheid van het schakelen, en dan heb je geen bewegende delen, of inductie op de uitgangen van je vellemann kit. (over welke hebben we het hier?)
voorbeeld http://www.circuitsonline.net/circuits/view/67.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ga alsjeblieft niet met triacs werken, als je geen idee heb wat je aan het doen bent (nofi) kan je heeeel erg gevaarlijke situaties maken.

Welke velleman kit heb je trouwens, er zijn namelijk kits die gewoon een relais driver op de uitgang hebben, das een stuk simpeler.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:56

chromeeh

the Gnome

Ben ik de enigste die uberhaubt aan optocouplers denk...
Ik zou niet graag een 230V relais schakelen rechtstreeks aan m'n pc (usb / serial / lpt)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:17
crashoverride: waarom niet? (toch een relais waarvan de spoel met 6V werkt)
De spoel en schakelaar van een relais zijn niet aan elkaar verbonden, alleen wordt de informatie magnetisch ipv optisch doorgegeven...

• soepah
't betreft de USB interface experimenteer kit (VM110)

Verwijderd

stefboerrigter schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 08:05:
't betreft de USB interface experimenteer kit (VM110)
Ik zie dat deze kit open collector outputs heeft die 100mA kunnen hebben. Als het relais niet al te groot is betekent dit dat je geen externe transistor nodig hebt. Je kan één kant van de relais spoel direct aan de output van de velleman kit hangen en aan de andere kant van de relais spoel de pluspool van de voeding. De minpool van de voeding moet nog steeds aan de massa (GND) van het velleman bordje gehangen worden. Uiteraard is ook nog steeds verstandig om een diode anti-parallel over de relais spoel te schakelen en een vonkenblusser over de relais contacten te zetten.

• soepah
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 10:25:
[...]

Ik zie dat deze kit open collector outputs heeft die 100mA kunnen hebben. Als het relais niet al te groot is betekent dit dat je geen externe transistor nodig hebt. Je kan één kant van de relais spoel direct aan de output van de velleman kit hangen en aan de andere kant van de relais spoel de pluspool van de voeding. De minpool van de voeding moet nog steeds aan de massa (GND) van het velleman bordje gehangen worden. Uiteraard is ook nog steeds verstandig om een diode anti-parallel over de relais spoel te schakelen en een vonkenblusser over de relais contacten te zetten.
nadeel is dat er uit de output poorten slechts een voltage van 0.7 komt. en om 't bordje intact te houden dacht ik om dit met een transistor te schakelen op een externe print. hierdoor wordt 't bordje minder belast naar mijn mening..

• Osiris
  • Niet online
stefboerrigter schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 10:30:
[...]

nadeel is dat er uit de output poorten slechts een voltage van 0.7 komt. en om 't bordje intact te houden dacht ik om dit met een transistor te schakelen op een externe print. hierdoor wordt 't bordje minder belast naar mijn mening..
Je snapt 't niet. Open-collector-outputs werken juist als "ingang" voor de stroom als je ze als uitgang gebruikt. Je sluit dus de plus aan op de uitgang en als je hem intern 'aan' zet, dan schakelt ie intern naar de massa et voila, je relais schakelt.

Wikipedia: Open collector

• soepah
ah, juist, verkeerd gelezen dus.

Pagina: 1