Techneut schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:15:
Beste Vortex2, mijn betoog klopt wel terdege en is volledig in overeenstemming met mijn eerdere stellingen. Jouw denkfout is nog steeds dat je een aantal zaken rekenkundig door elkaar haalt waardoor sommige delen van je verhaal kloppen, maar een paar zaken niet.
De bel (genoemd naar de uitvinder van o.a. de telefoon Graham Bell) is de eenheid, en daarvan afgeleid de decibel zoals ook de decimeter van de meter is afgeleid.
Uiteraard is dat de basis. Nu kunnen we uitvissen waar het verschil van mening c.q. kijk op de feiten ligt. Mijn inziens is het geen denkfout maar een geval van (misschien) langs elkaar heen praten. Om dit recht te zetten is deze discussie wel belangrijk om tot een goed resultaat te komen. Of het lang duurt maakt voor mij niet uit. . .TS is denk ik al afgehaakt

De eenheid bel is gewoon een logaritme, dat is de definitie en er is geen andere.
Zo ver zo goed, maar dan moet je het wel duidelijk specificeren als zodanig met de juiste getallen (dit is in de aanloop niet duidelijk gemaakt). . . ik heb de definitie teruggerekend vanuit de (dB1+ 3dB) regel. We zijn het overeen dat
1 B=10 dB. . . .basis definitie.
De bel en decibel worden ook voor andere doeleinden gebruikt, en per toepassing kan de referentiewaarde 0 dB verschillen.
Ik ga nog met je mee: als de bel een logaritme is dan betekend “
Y*Log(X) =0 B” dat X=1.
De keuze van Y is dan louter een praktische zaak voor de definitie. Ik neem nu even aan dat voor ons onderwerp Y=1 gekozen is, maar dat is niet noodzakelijk. . .ik zie wel waar het op uitkomt vanuit jouw definitie of ik doe weer een beetje “reverse engineering” zoals voorheen.
Vroeger was deze definitie heel vaag: "Net hoorbaar" of "een ritselend blad". Later met de komst van goede meetapparatuur nam men hier geen genoegen meer mee en koos er een gedefinieerde geluidsdruk voor. Maar het blijft een afspraak, en eigenlijk moet die tot uitdrukking komen in de notatie. Dus dBA (A voor audio), dBmV, dBmW enz. enz. Maar wat blijft is gewoon 1 bel = 10 decibel en L=10log I/I0 , waarbij I0 de afgesproken referentiewaarde.
Ik ga hier 100% mee akkoord maar met de toegevoegde opmerking het antwoord voor L in
decibel gegeven wordt omdat dit consequent is met de L(1+2) = L1+3 als de geluidsbronnen #1 & # 2 van o.a. gelijke sterkte zijn. Het is in overeenstemming is met de 10*logX met X gedefinieerd zoals jij dit aangeeft als de Referentie Ratio I/I
0 . Maar om duidelijk te zijn zou de definitiewaarde I/I
0 genoemd moeten worden.
Nu komt het er alleen nog op aan
wat je definieert als 1B!
Verder merk je op
[...Misschien is I/Io wel wat je de Bel noemt. . .]
Dat heb ik ook nergens beweerd, ik schreef L=10log I/I0 , dus heel duidelijk met die log ertussen. Misverstandje dus doordat je niet helemaal zorgvuldig las.
OK, ik beweerde ook niet dat je
dat beweerde maar stelde dat als je dat beweerde de hele relatie raadselachtig zou worden. Ik zie het eerder dat het verschil van mening vanuit een niet-duidelijke definitie was ontstaan maar ik sluit niet uit dat je wel duidelijk was en dat ik het gemist heb. Ik ga nog steeds uit van je originele uitspraak:
Een decibel is een tiende deel van een logaritme. . . .
Ik heb red]tiende[/red] rood gemaakt om juist deze opmerking in twijfel te rekken. Zie je opmerking op 7 mei om 00:50 uur, tweede paragraaf van onderen
Vervolgens de door mij gebruikte vergelijking met de meter waar je op doorgaat om die logaritmisch weer te geven. Dat is onbedoeld de zaak omdraaien.
Nee, dat is zeer specifiek gedaan als metafoor om de logica van de definities in een identieke vorm te gieten. Je stelt dat de Bel per definitie een logaritme is. Akkoord, en ik geef dan een identieke definitie van een meter die theoretisch van toepassing geweest zou kunnen zijn:
A1) 1B =Y* logX maar voor deze definitie is Y niet door jou duidelijk gemaakt. . . . wat Y is laat even open.
De vraag nu is of dit met Y=1 juist is. . .Dit is alsnog mij 100% niet duidelijk gemaakt in je opmerkingen en ik heb het als een aanname gebruikt.
A2) 1 dB = 1/10 B . . .standaard definitie vanuit het metrische stelsel.
A3) L [in dB]= 10*log X . . . als gebruiksvergelijking
Als ik dit uitwerk krijg ik
- L
B =logX en als je hier de definitie voor de decibel op los laat krijg je voor X=10: 1B=log10
- Aanname: L
dB=10*log10 = 10*B en dit is
niet in overeenstemming met de basis definitie 1dB=1/10 B !!!!!
Hieruit concludeer ik dat mijn aanname L
B =logX
niet klopt. Wat is het dan de juiste vorm?
Ik kan alleen maar terugwerken vanuit de definitie L
dB=10*log10 als volgt, als we
log10 als vergelijkingsuitgangspunt nemen:
L
dB=10*N*log10 = 10*log10^M of wel
L
dB= 10*N*log(10
M)
en hiermede komt de definitie van de Bel met N=100 en M=1/N op
1B = 100*log(10
0,01) = 1
(Uiteraard kan = 10*log(10
0,1) ook gelden en zo lang M=1/N zal dit kloppen)
Als ik dit nu terugbreng naar mijn analyse hierboven:
L
dB=10*1B = 10*N*log(10
1/N)= 10*N/N=10 B. . .en dit klopt
precies met de basisdefinitie voor de decibel 1dB=1/10 B voor elke waarde van N
Hieruit volgt de reeds bekende relatie dat de geluidssterkte in decibel 10x zo groot is als de geluidssterkte in B, in 100% overeenkomt met de definitie 1dB= 1/10B en als je dit terugbrengt naar een geluidssterkte van 1dB krijg je dit
1dB =10*10*log10
1/10 en dit klopt met 1dB=1/10B maar als je 1B(audio) zonder dit te definiëren als de
specifieke waarde van log(X)=N*1/N=1 dan is de term
een logaritme niet direct onjuist maar niet ook niet duidelijk en zaait verwarring. . .zoals gebeurd is in deze discussie is gebeurd. . .m.a.w. als je je niet eerst de Bel duidelijk defineert kan je ook de db definieren, vanuit 1db=10*logX, en zeggen dat een decibel 10x
een logaritme is en dat als definitie gebruiken. . juist omdat 10*logX = logX
10 ook waar is.
Nu gaat het louter om de verwoording die je aanvankelijk gebruikte in je opmerking
Een decibel is een tiende deel van een logaritme. . . .
In deze definitie stelde je niet ondubbelzinnig vast om welke logaritme waarde het hier ging en als dan vast staat dat
1 dB= 10*Log X
vanuit de
gebruiksformule voor geluid in dB correct is, is het ook juist om te concluderen dat 1 dB gelijk is aan 10x
een logaritme zoals ik opmerkte.
Ik ben er uit: we hanteren beide een stelling die juist is maar we bedoelen iets anders en omdat de onderliggende definitie niet specifiek genoemd werd is het "langs elkaar heen [blie]schrijven[/blue]" ontstaan.
[qoute]De bel en afgeleide decibel is alleen maar gekozen omdat voor geluid en signaalsterktes eenvoudiger gewerkt kan worden met logaritmische waarden. Een vergelijking met het weergeven van de omtrek van de aarde als logaritmische waarde voegt niet zoveel toe en maakt het niet duidelijker.
[/quote]
Akkoord, maar die metafoor is wel verduidelijkend om de structuur van het argument vast te stellen. Het feit dat we op het punt van de definities voor de Bel niet op het zelfde spoor zaten veroorzaakte de onduidelijkheid.
Ik ga nu 100% akkoord met jou opmerking op voorwaarde dat de Bel eerst de ondubbelzinnige heeft dat het
1B=N*log(10^
1/N) en niet zomaar
een logaritme is
Einde argument voor mij
[
Voor 24% gewijzigd door
Anoniem: 124325 op 07-05-2008 22:28
]