FTP problemen (PLC naar windowsPC)

Pagina: 1
Acties:

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:02
Ik probeer een PLC elke minuut een meetrapport te laten versturen naar een FTP-server.

De gewenste situatie is: PLC -> router1 -> UMTS -> internet -> router2 -> PC

Gebruikte hard en software:
PLC: siemens S7-200 met ethernet module
Router1: Linksys WRT54G3G met Vodafone UMTS-kaart

Router2: Alcatel speedtouch 510
PC: windows server2003 met Serv-U

Het probleem:
De PLC kan af en toe geen verbinding maken zodat er af en toe een meetrapport later komt (wordt alsnog verstuurd wanneer er weer een verbinding is).

De PLC is erg beperkt qua instelmogelijkheden, eigenlijk kan ik alleen aangeven 'wat' hij moet versturen en naar welk IP het moet. Poorten e.d. staan allemaal vast en kan ik niet wijzigen.

Ik heb geprobeerd een andere FTP server aan de LAN poort van de router te hangen (winXP machine met FileZilla) en dit werkt perfect, alle rapporten komen op tijd binnen.
Vervolgens heb ik (ongeveer) hetzelfde geprobeerd door de PLC in het zelfde netwerk als de win2003 server te hangen (met een hub) alleen mis ik nu wel af en toe een rapport.
Met een sniff-programma ben ik erachter gekomen wat er fout gaat, het inloggen van de PLC en PC gaat soms niet helemaal goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
220 Serv-U ready

USER xxx

230 User name ok, need password

PASS xxx

230 User logged in, proceed

PORT 10,1,1,171,12,28

En nu gaat het soms de mist in. Meestal reageert de server met '200 PORT command succesfull' en verloopt alles goed.
Een enkele keer krijg ik echter weer de melding '230 User logged in, proceed' waarna de PLC reageert door weer het PORT commando te sturen. Dit gaat dan gebeurd dan 4 keer (met pauze's van zo'n 10 seconden) waarna de PLC een nieuwe verbinding probeert te maken met een hogere port. De minuut is nu echter al voorbij dus mis ik het rapport.

Ik heb de gebruikte poorten (3100 en 3101) geforward op router1 maar dit mag ook niet baten. Ik vind het ook vreemd dat het soms wel en soms niet werkt, dit duidt niet echt op een firewall/NAT probleem toch?

Op de PC zitten trouwens ook nog 2 andere FTP gebruikers die via een GPRS modem communiceren en deze werken wel goed.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn van dit probleem? Waarom reageert de server af en toe niet goed op het PORT commando?

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-02 17:22
Wellicht een te lange time-out? Ga eens testen door een ping te laten lopen over de UMTS verbinding.