iMac scherm defect na 1,5 jaar

Pagina: 1
Acties:

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:36
Het scherm van mijn iMac (17 inch) laat een witte balk zien aan de linkerkant van ongeveer 150 pixels. Hiervoor ben ik naar apple repair center gegaan en deze vraagt om dit te repareren ongeveer 600 euro aan kosten (vervanging LCD + uurloon).

Is dit normaal dat er zo een bedrag wordt gevraagd?

Bedankt voor het advies.

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Als hij in de garantie zit en het niet met opzet gebeurt is lijkt mij dit raar. Dit zou dan immers gratis moeten zijn. Desondanks is het bedrag nogal hoog, voor de reparatie van een 17" scherm lijkt mij dat ze niet meer dan zo'n honderd tot tweehonderd euro kunnen vragen.

Verwijderd

Misschien dat hier je vraag word beantwoord :

http://www.apple.com/nl/support/find/

En anders even bellen met Apple zelf : 0800 0200 570

Vind het bedrag wat aan de hoge kant maar dat kan mede komen omdat er geen 17" meer in produktie is. Maar wat is je garantie termijn dan ?

• ja3
Volgens mij is de garantie termijn standaard 1 jaar.

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik denk dat de meeste kosten de manuren zijn. Bij een iMac kost het nogal wat moeite om hem helemaal open te maken, het scherm eruit te halen (zonder schade aan de case) en een nieuwe goed te plaatsen. Dan weer helemaal in elkaar zetten, testen... ben je wel even mee bezig ;)

Die 17" schermen zijn dan niet meer in productie, maar ze hebben zeker nog wel een voorraad spare-parts.

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-01 10:10
Ze mogen wel wat coulanter zijn met een product wat gewoon faalt ver binnen de verwachte levensduur. Is geloof ik ook wat wetgeving over, maar hoe dat precies zit...

• ja3
De kosten zijn op de offerte ongeveer als volgt verdeeld:

- Uurloon: 100 euro
- LCD part: 500 euro

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:48
Normale prijs. Bedrag valt me zelfs mee. Heb voor dit soort grappen hogere prijzen gezien.

http://www.welovemacs.com/6612715.html

De winkel waar je hem gekocht hebt hoort overigens bij te dragen in de reperatie kosten als jij kan aantonen dat je dat apparaat normaal gebruikt hebt. Ik zou een nette brief schrijven en proberen die kosten door hun te laten betalen. Relevante wetsartikelen moet je zelf even opzoeken. Uiteindelijk zou ik iig akkoord gaan met 50% van de kosten voor hun rekening.

[ Voor 58% gewijzigd door Terror op 06-05-2008 14:16 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-01 15:13
Daar is inderdaad wetgeving over. Je moet even uitzoeken wat de te verwachten levensduur is van dit apparaat. Apple kan die vraag meestal wel beantwoorden.

Volgens de Nederlandse wet moet de winkelier een degelijk product leveren. Dit houd in dat het product ten minste de te verwachten levensduur moet meegaan. Gaat het product voor die tijd kapot, dan is de winkelier verantwoordelijk voor reparatie.

Meebetalen is alleen redelijk als het gaat om een levensduurverlengende reparatie. Afhankelijk van wat er kapot is zou dat natuurlijk zo kunnen zijn. Dan nog is 600 euro veels te veel. 50% daarvan ook. Het bedrag dat de winkelier je maximaal kan vragen is een deel van de inkoopprijs, evenredig aan de levensverlenging.

Gelukkig wonen we niet in Amerika.

[ Voor 55% gewijzigd door Nijn op 06-05-2008 14:26 ]

• Goscinny
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:33
Voor Apple is dat een normaal bedrag. De reden dat je dit vraagt is denk ik omdat je dit een te hoog bedrag vindt voor de reparatie. Ik vind het bedrag wat Apple vraagt ook hoog. Je haalt er 2x een 17 inch Eizo voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Goscinny op 06-05-2008 14:17 ]

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bijna elke fabrikant vraagt helaas van zulke hoge bedragen voor reparaties buiten de garantie.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-01 08:21
hier net een 15.4" Laptop scherm vervangen (HP) 650Euro aan kosten omdat ding te vervangen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 15:58
Nee dat is niet normaal. Om te beginnen moet je terug naar de winkel waar je de computer gekocht hebt. Die is verantwoordelijk voor het leveren van een product dat voldoet aan de verwachtingen die je er van mag hebben. Bij een computer mag je toch minstens uitgaan van een levensduur van tenminste 3 jaar. Je kunt je hierbij beroepen op het conformiteitsbeginsel uit het Burgelijk Wetboek.

Zie ook: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=604

• Terror
Van die site: Als de garantie is afgelopen, dan heeft de verkoper nog steeds de plicht om te zorgen dat u normaal gebruik kunt maken van de televisie. U zult dan wel moeten bewijzen dat de beeldbuis buiten uw schuld kapot is gegaan.

U kunt de verkoper na afloop van de garantie alleen maar aansprakelijk stellen als een televisie-onderdeel abnormaal snel kapot gaat, terwijl u er wel voorzichtig mee bent geweest. U moet kunnen bewijzen dat het gebrek buiten uw schuld is ontstaan. Dit kan lastig zijn.

Je wilt geen rechtzaak. Kost veel pijn en moeite. Dus meestal wordt er gekozen voor de middenweg waarbij zowel koper als verkoper samen voor de kosten op draaien.

[ Voor 29% gewijzigd door Terror op 06-05-2008 16:54 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-01 00:50
Inderdaad, hoe bewijs je dat een artikel normaal gebruikt is. Dat is de crux.

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Apple bellen en doen alsof je neus bloed, dus vooral niet met wetsartikelen gaan lopen roepen, kijk eens wat ze zeggen :)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Idioot natuurlijk, voor dat geld heb je ook een goed 24" scherm met 5 jaar garantie. Sowieso belachelijk dat Apple een garantietermijn van 1 jaar hanteert, alsof je iMac een technische/financiële levensduur heeft van 1 jaar.. Een beetje fabrikant levert tegenwoordig 5 jaar garantie op beeldschermen, goede HD's en dergelijke en 2 jaar is vaak toch wel een ondergrens voor minder langdurig spul.

Maar wat doe je eraan? Toch blijven hameren in de Apple-store zelf denk ik, beetje stampei maken als ze voet bij stuk houden.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

To_Tall schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 15:00:
hier net een 15.4" Laptop scherm vervangen (HP) 650Euro aan kosten omdat ding te vervangen.
ik weet niet welke laptop je hebt , maar dan had ik toch gekeken naar een andere laptop :o

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:28

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zo ja dan zou ik die aan het werk zetten. Mocht je bij je ouders wonen dan mag je aanspraak maken op de rechtsbijstand van het gezin.

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:12

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Je kan ook Apple bellen, heel moeilijk gaan doen over te telefoon en dan hopen op een nummertje. Met dat nummertje wordt tijdelijk je garantie verlengt zodat je deze kan laten maken bij een AASP. Geloof me, het is echt de moeite waard!

• Nijn
Bewijzen is in dit geval niet eens zo lastig.
De behuizing zal er keurig uitzien, dus is niet gevallen.
Het scherm zal geen breuken of drukplekken vertonen, dus geen drukschade.
Dat zijn de 2 meest voorkomende. Daarnaast kan er nog een overspanning geweest zijn, maar dan zie je vrijwel altijd dat het hele ding kapot is.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt is het makkelijk. Heb je die niet, dan kan je er altijd nog mee drijgen. Rechtswinkel is ook altijd handig. Een vriend die juridisch ogende brieven kan schrijven wilt vaak al heel wat helpen. 3/4 van deze dingen wordt opgelost met drijgen en bluffen. (Als de winkel niet vatbaar voor rede is natuurlijk)

Dit moet je in ieder geval niet accepteren.

[ Voor 38% gewijzigd door Nijn op 06-05-2008 18:07 ]

Verwijderd

Wat zijn sommige mensen hier toch belachelijk en erg gierig. Ik bedoel je koopt een produkt wetend dat er maar 1 jaar garantie op zit. Je kan een extra 2 jaar kopen voor $170 (Stuk goedkoper dan 600 euro). Doe je dat dan niet (omdat je te gierig bent) dan is het toch niet Apple's schuld dat het kapot gaat na 1.5 jaar. Apple geeft tenslotte maar 1 jaar garantie op hun produkten.

Ga jij maar een rechtzaak beginnen. Dat ga je gegarandeerd verliezen.

En nee dit is niet naar de TS gericht. NOFI. Maar mensen die "recht" hebben op iets waar ze niet voor betaald hebben is belachelijk. En het boeit me echt niet wat voor een wetten er in Nederland zijn , jij stemt toe tot Apples voorwaarden wanneer je hun produkt koopt. Vind je dat niet leuk dan koop je toch een Dell met 5 jaar garantie.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 09:44
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:50:
Wat zijn sommige mensen hier toch belachelijk en erg gierig. Ik bedoel je koopt een produkt wetend dat er maar 1 jaar garantie op zit. Je kan een extra 2 jaar kopen voor $170 (Stuk goedkoper dan 600 euro). Doe je dat dan niet (omdat je te gierig bent) dan is het toch niet Apple's schuld dat het kapot gaat na 1.5 jaar. Apple geeft tenslotte maar 1 jaar garantie op hun produkten.

En nee dit is niet naar de TS gericht. NOFI. Maar mensen die "recht" hebben op iets waar ze niet voor betaald hebben is belachelijk. En het boeit me echt niet wat voor een wetten er in Nederland zijn , jij stemt toe tot Apples voorwaarden wanneer je hun produkt koopt. Vind je dat niet leuk dan koop je toch een Dell met 5 jaar garantie.
Ja der is ook nog zoiets als verwachte leeftijd, consumenten recht enz. Als je echt op je punten gaat staan, geven ze je het waarschijnlijk alsnog. Via consumenten bescherming enz zijn ze op dat soort dingen verplicht om een jaar of 2/3 garantie tegeven zover ik weet ;)

Specs!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien het hier om consumentenrecht gaat, hoort dit eerder thuis in het Shopping Forum :)

APL > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Nijn
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:50:

Je doet nu net alsof je na 1 jaar geen enkele rechten meer hebt.
Verlengde garantie is niets meer dan een verschuiving van de bewijslast. Bij verlengde garantie dient de winkel aan te tonen dat jij een defect hebt veroorzaakt, anders moeten ze het repareren. Zonder die verlengde garantie moet jij aantonen dat het defect niet door jouw veroorzaakt is.

Dat is het enige nut van een verlengde garantie, naast het feit dat je niet hoeft te drijgen met de rechter als de winkel de wet niet kent.

Maar je recht op een degelijk product staat al jaren in de wet. Dat is niet zomaar een trucje of een loophole, het staat er in en is zo bedoeld.

Verwijderd

Over garantie, zie:

http://www.conformiteit.nl/

En op de website van de consumentenbond kun je dacht ik wel standaard brieven vinden over het delen van de kosten (je krijgt immers een geheel nieuwe LCD) na afloop van je garantietermijn.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 23:02 ]

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Apple doet heel erg moeilijk over reparatie van een computer die buiten de garantie valt. Het toetsenbord van mijn MacBook Pro werkte na een jaar niet meer lekker, ondanks dat ik de notebook binnen een jaar al twee keer had teruggebracht, ook vanwege een slecht werkend toetsenbord. In de garantieperiode werd mijn MacBook Pro van een nieuwe topcase voorzien. Nadat de garantie verlopen was, trad hetzelfde euvel weer op: de verlichting in het toetsenbord werkte niet.

Dus ik naar de winkel, en daar werd ik niet verder geholpen, ook al moeten zij de garantie op zich nemen. Bij Apple kon ik het helemaal shaken, ondanks dat ze wisten dat er eerder al melding was gedaan van een niet goed werkend keyboard. De garantieperiode was afgelopen en ik had ook geen Apple Care afgesloten. Uiteindelijk heb ik de laptop zelf opengemaakt, het toetsenbord uit elkaar gehaald en de boel goed schoongemaakt. Sindsdien werkt het toetsenbord naar behoren.

Wat betreft garantie kan je denk ik wel shaken. Ondanks dat je als consument zijnde in je recht staat. Een winkel verdient niks op garantie en Apple hanteert een garantie van 1 jaar :{.

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-01 00:50
@Robin

Lang leve rechtsbijstand in zo'n geval. Als het stuk gaat door normaal gebruikt dan heb je gewoon recht op een eerlijke deling van de reparatie kosten.

Garantie zegt enkel iets over wie de bewijslast moet dragen. (Zoals al eerder vermeld.)

Verwijderd

The - DDD schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:54:
@Robin

Lang leve rechtsbijstand in zo'n geval. Als het stuk gaat door normaal gebruikt dan heb je gewoon recht op een eerlijke deling van de reparatie kosten.

Garantie zegt enkel iets over wie de bewijslast moet dragen. (Zoals al eerder vermeld.)
Apple en een aantal andere bedrijven voeren gewoon een hard bewind wat betreft garantie. Als 100 mensen wat claimen en maar 10 mensen zetten het daadwerkelijk door en de overige 90 niet dan is dat gewoon 90% winst. En jah, je hebt je recht, rechtsbijstand, het staat in de wet etc etc, maar het punt draait meer, en dat is al een jaar of 15 zo, niet alleen in de computer branche, dat niet iedereen de wilskracht, tijd of het geld heeft voor een procedure.

Met name Amerikaanse bedrijven maar hier handig slinks gebruik van en dat word je wel eens zat. Een incident, alla, 2 keer, owk, maar als het steeds meer standaard begint te worden dan vraag je je af waar die bedrijven mee bezig zijn. Je recht hebben is 1, je recht krijgen betekent tegenwoordig wie de langste adem heeft. En waar is de consumentenbond dan ? Die pikken dat signaal helemaa niet op terwijl het hun taak is om de consument te beschermen en als de manier van aanpak is veranderd door de bedrijven dan mag de cb zich ook eens wat harder gaan opstellen en regels toepassen ;)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Daarbij komt dat Apple heel erg trouwe gebruikers heeft, en een "uniek" product, en daarom die gebruikers ook rustig kan naaien. Was dit een Windows computer, dan heb je tig merken waar je wel naar toe kunt, en dan zullen ze toch vaak wat coulanter zijn.

De opmerking over "gierig zijn" slaat als een tang op een varken. Als Apple een goed product maakt, dan zou het garantie durven geven, zeker voor de meerprijs die het vraagt. Of ze zouden het product gewoon met meer garantie durven verkopen, zoals allerlei merken steeds vaker doen. Er is maar een manier om dergelijke bedrijven aan te pakken, en dat is niet meer bij ze kopen. Wat in dit geval lastig is.

Hackintosh, anyone ;)

500 euro materiaalkosten voor een 17" scherm is een belachelijk hoog bedrag, en valt eigenlijk onder afpersing.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 08-05-2008 02:53 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Terror

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
LoeiOrdinair schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 17:33:
Je kan ook Apple bellen, heel moeilijk gaan doen over te telefoon en dan hopen op een nummertje. Met dat nummertje wordt tijdelijk je garantie verlengt zodat je deze kan laten maken bij een AASP. Geloof me, het is echt de moeite waard!
Klinkt interessant, zal een kijken of ik in verband met het euvel dat mijn MBP heeft iets kan regelen Op zich is mijn ervaring met Apple dat ze behoorlijk stug zijn mbt service (zeker beter meegemaakt), maar uiteindelijk best schappelijk (zeker als je naar sommige andere bedrijven kijkt)(tips welkom)
The - DDD schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 17:03:
Inderdaad, hoe bewijs je dat een artikel normaal gebruikt is. Dat is de crux.
Dat is ook iets wat ik me in algemenere zin afvraag. Aantonen dat het product niet conform is is natuurlijk niet lastig, en in de eerste zes maanden is (behoudens gevallen waarin de verkoper kan(/wil) aantonen dat het product bijvoorbeeld door handelingen van de koper kapot is gegaan).

Na die zes maanden wordt het echter lastiger. Vaak is het laten doen van onderzoek kostbaar, is het enkele verklaren en enigszins aannemelijk maken van normaal gebruik (door bijvoorbeeld afwezigheid van uiterlijke beschadigingen) voldoende?
Pagina: 1