Toon posts:

Geen geluid met Creative Inspire Digital 5500 setje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/5729/4197.png

Specs
onboard geluidschip ALC 889A
Creative Inspire 5.1 Digital 5500

Probleem
Geen geluid uit speakers

Omschrijving
Al een tijd kreeg ik een bromgeluid bij het aanzetten van het setje, maar gisteren was het geluid ineens vervormd tijdens het bekijken van een film. Onderwater effect. En plots geen geluid meer. Ook het bromgeluid was helemaal foetsie.

- Dacht eerst dat het aan m'n drivers lag, waarna ik de nieuwste drivers heb geïnstalleerd. -> Helaas
Als ik m'n headset op de 'amplifier' aansluit heb ik wel geluid, maar uit de speakers komt helemaal niks, geen krimp. De bassbox waar ook de stroom vandaan komt, stuurt wel stroom door naar de amplifier, maar waarschijnlijk geen signalen naar de speakers.

- Alle kabels opnieuw aangesloten, maar helaas, ook dat bracht geen soelaas. Eerst alleen coaxial, daarna optical, daarna line in. En dat in verschillende combinaties, maar geen krimp uit de speakers.

Heb 'm nu al ongeveer 4-5 jaar, was een fijn dingetje, en wil daarom zeker van zijn dat ie het niet meer doet, voordat het bij de vuilnis beland.

Heeft iemand dit ook al gehad en hoe is het toen opgelost?
Wat denken jullie dat er aan de hand is?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2008 11:28 . Reden: plaatjes ]

Verwijderd

Kan vanalles zijn, van een doorgebrande versterker of voeding, tot gewoon een zekering die 't na 5 jaar heeft begeven. Hopelijk voor jou is 't hetlaatste, want dan ben je met een paar euro klaar, maar vaak duidt een zekering die eruitklapt op een ander probleem, en die brom de laatste tijd duidt daar ook wel een beetje op.

Ik zou gewoon de subwoofer openmaken (daar ben je tweaker voor ;)) en kijken of er idd een zekering kapot is. Zo ja, heb je mazzel, zo nee, stuk is 'ie toch al. :)

O ja, 't plaatje doet het hier niet...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 20:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik nou zien of een zekering kapot is? Had 'm namelijk al open gemaakt, maar blijkbaar ben ik nog niet een tweaker van het niveau die jij bedoeld. :)

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 20:21:
Kan vanalles zijn, van een doorgebrande versterker of voeding, tot gewoon een zekering die 't na 5 jaar heeft begeven. Hopelijk voor jou is 't hetlaatste, want dan ben je met een paar euro klaar, maar vaak duidt een zekering die eruitklapt op een ander probleem, en die brom de laatste tijd duidt daar ook wel een beetje op.

Ik zou gewoon de subwoofer openmaken (daar ben je tweaker voor ;)) en kijken of er idd een zekering kapot is. Zo ja, heb je mazzel, zo nee, stuk is 'ie toch al. :)

O ja, 't plaatje doet het hier niet...
Open maken is inderdaad de beste oplossing, ik weet niet vanaf waar het geluid wordt aangestuurd ( woofer of kastje-apparaatje ). Daarna op zoek gaan naar eventueel doorgebrande onderdelen.

Verwijderd

Ik ben ook niet zo'n held met elecronica hoor, maar kan wel kleine glazen buisjes met een metaaldraad door het midden herkennen, en dan zien of 't draadje doorgesmolten is of dat er een zwarte waas aan de binnenkant van 't buisje zit. Moet jou ook lukken! :)

@Xtresis: naar ik begrepen heb zit bij de 5500 het digitale stuk in dat kastje, en het analoge deel (de versterkers dus) in de sub. Maar ik kan me vergissen, want ik heb dit setje alleen nog maar ooit 's bekeken bij de plaatselijke MyCom...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 20:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
idd, het geluid wordt via het kastje aangestuurd, en de versterker zit in de subwoofer. Alle kabels naar de speakers lopen vanaf de bassbox.

@Afterlife: Waarschijnlijk moet ik het nog een keer goed bekijken, maar bij de eerste keer heb ik geen zekering gezien die voldoet aan jouw beschrijving. Of het moet in het compartiment zitten die ik niet open heb gemaakt, maar meestal zit zo'n zekering toch op de printplaat? Die heb ik namelijk wel bekeken.

• Tomfish
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 20:42:
idd, het geluid wordt via het kastje aangestuurd, en de versterker zit in de subwoofer. Alle kabels naar de speakers lopen vanaf de bassbox.

@Afterlife: Waarschijnlijk moet ik het nog een keer goed bekijken, maar bij de eerste keer heb ik geen zekering gezien die voldoet aan jouw beschrijving. Of het moet in het compartiment zitten die ik niet open heb gemaakt, maar meestal zit zo'n zekering toch op de printplaat? Die heb ik namelijk wel bekeken.
Zou je misschien wat foto's van de binnenkant van de versterker kunnen posten? Ikzelf heb ik een 5500 of een 5200 ), deze zit vrij simpel in elkaar. Hierdoor kan je makkelijk ontdekken wat er verkeerd zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd, dat lijkt me verstandig. Ik doe het vanavond. Ben benieuwd of het nog te fixen is, en anders wordt het een nieuw setje; Logitech Z5450.

• Tomfish
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 11:27:
Ja idd, dat lijkt me verstandig. Ik doe het vanavond. Ben benieuwd of het nog te fixen is, en anders wordt het een nieuw setje; Logitech Z5450.
Kijk ook even naar alle condensatoren, of deze nog niet opengesprongen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond de zekering eruit gehaald en vandaag proberen om een nieuwe te kopen. Ben benieuwd of het daaraan ligt. Verder kon ik bar weinig opmaken van de printplaat. Niks leek opengesprongen te zijn of iets anders. De foto's die ik nam, zijn nogal onscherp, heb ze daarom maar niet geplaatst.

Verwijderd

Topicstarter
Ben naar een elektroshop (Radio Rotor, Kinkerstraat) geweest met de zekering, de vriendelijke medewerker heeft het getest maar zekering was picobello in orde. Hij vermoedde dat het aan de chip lag. pppfffffff
Pagina: 1