FreeBSD ports compilen en configmenu's

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een complete FreeBSD desktop bouwen door ports te compilen kost heel veel tijd. Maar lukt binnen een nacht + werkdag gemakkelijk.

Probleem is echter dat sommige ports een configmenu hebben waarbij je opties kunt meegeven. De computer wacht dan op een keuze van de gebruiker, die er op dat moment niet is. Ondertussen gebeurt er niets meer. Bijvoorbeeld bij gnome-vfs.

Dat is zonde, want ik zit natuurlijk niet steeds achter de PC naar het scherm te staren en wachten totdat ik weer wat keuzes moet maken in een menu.

Mijn vraag is dan ook: Is het mogelijk om van tevoren al die menu's al door te gaan?
Als je vantevoren alles al kiest, dan kan daarna het systeem gewoon doorwerken.

Het vreemde is dat je ook bij een upgrade van je ports toch in veel gevallen de menu's opnieuw krijgt. Dus het is alles behalve eenmalig.

Gentoo heeft dit probleem niet, omdat portage niet met menu's werkt maar met een configuratie-bestand. FreeBSD heeft ook een configuratiebestand (make.conf) maar daar kun je weer andere dingen in aangeven dan in de menu's, die keuzes aangeven voor een bepaalde port.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Interessant, zou ik ook wel willen weten..
svdmeer schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 12:29:
Het vreemde is dat je ook bij een upgrade van je ports toch in veel gevallen de menu's opnieuw krijgt. Dus het is alles behalve eenmalig.
Dat gebeurt alleen als er iets wijzigt aan de opties, zoals bijvoorbeeld een nieuwe optie, of een hernoemde optie.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• jschot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07-2025
Om te beginnen zou je batch-mode kunnen gebruiken, bv door middel van BATCH=yes in /etc/make.conf of 'portupgrade --batch' Ports die interactie nodig hebben worden dan (als het goed is) overgeslagen, zodat je die later kan doen als je wel bij je PC bent.

Misschien heeft portupgrade wel een handige optie om eerst alle configuratie te doen, maar het moet niet heel moeilijk zijn een shell-scriptje te schrijven dat voor ports met een nieuwere versie 'make config' aanroept. Niet werkend voorbeeld:

code:
1
2
3
4
for i in `pkg_version | awk '$2 == "<" { print $1 }'`
do
    cd /usr/ports/$i && make config-conditional
done

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-01 14:09
http://www.freshports.org/sysutils/portmaster/
Runs make config recursively through all ports before starting build

• SvMp
  • Niet online
Dank voor de reacties.

FiscBiker post een concrete oplossing die gemakkelijk toe te passen is.

Ik kreeg echter ook een reactie via e-mail, van een behulpzaam iemand die meeleest op het forum zonder GoT-account.

Dit is zijn oplossing:
Het commando waarmee je in 1 keer alle opties vooraf kunt configgen is: make
config-recursive
Als je daarna meteen wilt installeren kan je ook het commando *make
config-recursive && make install clean *gebruiken.
Misschien is het handig als je dit ook op GOT post zodat de rest er niet
meer naar hoeft te zoeken ;).
Ik heb het geprobeerd in de port waar bij mij bijna al die menu's uit voortkomen, /usr/ports/x11/gnome2, en het werkt prima. Dank dus aan degene die zo behulpzaam was om dit aan mij te mailen!

• Soultaker
  • Laatst online: 00:56
Dat is dus als je één package hebt met dependencies die je allemaal wil configureren, right? Daar heb je dus niet zoveel aan als je portupgrade -a ofzo wil doen?

• deadeyes
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-07-2017
Ik gebruik sysinstall voor de meeste packages te installeren (binary).

Alleen degene die niet aanwezig zijn in de packages compileer ik bij, en desnoods hercompileer ik conflicterende packages.

Waaaaay faster:D

• SvMp
  • Niet online
Soultaker schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 22:23:
Dat is dus als je één package hebt met dependencies die je allemaal wil configureren, right? Daar heb je dus niet zoveel aan als je portupgrade -a ofzo wil doen?
Klopt.

Toch is het grootste deel van het probleem in mijn geval hiermee opgelost omdat 90% van al mijn packages dependencies zijn van x11/gnome2. De overige 10% heeft bijna geen config-menu's. De packages die dat wel hebben kan ik op 1 hand tellen, en zelf vooraf handmatig van een "make config" voorzien.

Verwijderd

voor de zoek machine gebruikers zoals ik
portupgrade -c
portupgrade -a

(man portupgrade)
Pagina: 1