Zwarte monitor beter voor fotobewerking?

Pagina: 1
Acties:

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb ooit eens gelezen dat een zwarte monitor een meer betrouwbaar beeld geeft voor fotobewerking omdat er minder reflectie is. Ik kan dit echter niet meer terugvinden.

Klopt deze stelling of is dit pure nonsens? Ik sta namelijk op het punt om een eizo S2431 aan te kopen voor fotobewerking en heb liever de grijze versie maar als een zwarte uitvoering op een aantal vlakken toch echt beter is dan ga ik uiteraard voor de zwarte versie.

Alvast bedankt,
Genius

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Een zwarte monitor zal misschien er voor zorgen dat witte kleuren wat feller over komen, en een witte dat zwarte kleuren wat feller overkomen. Dit is in dit geval pure illusie dus. Het scherm zelf zal er niet door veranderen en volgens mij zal het niet echt veel uitmaken.

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

Genius2000 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 11:36:
Ik heb ooit eens gelezen dat een zwarte monitor een meer betrouwbaar beeld geeft voor fotobewerking omdat er minder reflectie is. Ik kan dit echter niet meer terugvinden.
Wellicht dat het slechts op een enkele datum te lezen was, zo zeg maar aan het begin van een bepaalde maand.....

maar ik geef je wel groot gelijk dat je het toch nog maar even navraagt. Zeker wanneer je van plan bent iets te gaan kopen is het slimmer vooraf (bijzondere) dingen te vragen dan achteraf van diezelfde bijzondere dingen te balen :)

[ Voor 22% gewijzigd door elTigro op 06-05-2008 12:22 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Verwijderd

De zwarte rand rondom het scherm zorgt ervoor dat je beeld wat contrastrijker overkomt, maar het beeldscherm zelf (en dus de kleuren) is natuurlijk gewoon hetzelfde.

Ik heb zelf trouwens ook de S2431 (een zwarte), ik geef de voorkeur aan een donkere monitor omdat ik dat prettiger vind kijken (=natuurlijk subjectief).

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

ik heb zelf ook een zwart scherm, en inderdaad ook vooral vanwege estetische overwegingen.

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal voor de zwarte eizo gaan. De kleuren komen precies iets beter tot hun recht dan met een grijze versie.
Pagina: 1