Toon posts:

Hoge toon van fan 8800GTX

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een aantal maanden komt er een wat hogere toon van mijn 8800gtx kaart af. Dit is volgens mij van de fan. Ik heb hem vanmorgen nog wat uitgestoft (voor zover het kon, want er zat niet veel stof in), maar de hoge toon blijft aanhouden. Meestal begint het nadat de PC 5 miniuten idle draait van start. Ik heb het idee dat door de warmte in de kast de fan harder gaat draaien, maar dan blijft het toch raar dat ik hier vroeger geen last van had. Je moet wel goed luisteren om de toon te horen en het is op sommige plekken beter hoorbaar dan op andere in de kamer... Heeft iemand hier ook last van met een 8800 kaart? Het is een ASUS 8800GTX btw.

Oja, bij het afsluiten geeft hij een kort piep geluid (dus als de stroom eraf gaat). Dit is al vanaf dat ik de kaart heb gekocht, maar volgens mij is dit normaal. Dacht dat ik dat ook al eens ergens anders gelezen had.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 21:55 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 19:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Van resonantie kun je idd een beetje gek worden als je het te lang hoort..

Druk nog eens alles in je kast goed aan om trillingen tegen te gaan. Een kleine verschuiving van een fan/onderdeel kan al zorgen voor resonerende geluiden...

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
Michael Knight schreef op maandag 05 mei 2008 @ 21:55:
Van resonantie kun je idd een beetje gek worden als je het te lang hoort..

Druk nog eens alles in je kast goed aan om trillingen tegen te gaan. Een kleine verschuiving van een fan/onderdeel kan al zorgen voor resonerende geluiden...
Ik heb vanmorgen de kaart er al uit gehaald om uit te stoffen en daarna terug erin gedaan. Toen ie eruit was heb ik de pc gestart en ff laten draaien, maar heel die hoge toon was er niet meer en kwam ook niet meer. Heb m 30min aan laten staan. Toen ik die kaart weer terug erin deed leek het in de eerst instantie minder, maar nu is het weer net zo erg. Ik heb verder alles vast goed zitten.

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

De stock koelers van de 8800xx kaarten zijn niet op en top. Zo zit er op mijn kaart van asus een 2e revisie koeler.
Misschien voor jou ook een idee om er bijvoorbeeld een zalman op te knopen ? Uit jou stukje tekst kan ik wel opmaken dat het een fan probleem is en geen kaart probleem :Y)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

met de 8800GT hebben ze dit probleem ook, de voltage regulators of de solid state capacitors maken herrie, dit kan komen door een te zwakke voeding.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net m'n vinger in die fan gestopt van de kaart zodat ie ff 1 kort moment stil stond en het is dus inderdaad de fan, want de hoge toon was gelijk weg toen ie stil stond. Ik denk dat die fan versleten is, want aan de stof lag het niet. Dat schoonmaken heeft helemaal 0,0 geholpen. Kan ik met zoiets nog terug voor garantie? Ik heb de kaart vanaf juli 2007, dus na bijna 1 jaar dat die fan al zon irritante hooge toon geeft vind ik toch best al snel. Ik wil ook niet upgraden naar een 9800GTX gezien die in mijn geval niet sneller is door minder geheugen en een minder breede geheugen bus (ik speel op een 30" scherm, dus altijd op hoge resos). Tevens is dat dezelfde reference koeler dan van de 8800gtx volgens mij. Als ik een andere koeling erop moet zetten dan moet heel die kaart uit elkaar, moet ik spul halen om de koelpasta eraf te schrapen, moet er weer nieuwe koelpasta op en moeten er koelblokken op de geheugen chipjes (waarvan ik veel lees dat die niet goed blijven zitten). En kan ik dan een PWM fan op zo'n cooler zetten en die aansluiten op de kaart zelf? (gezien ik geen fan aansluitingen meer over heb op m'n mobo en de fan aansluiting op de kaart een 4 pins is, dus pwm).

En externe koelers voeren trouwens niet de lucht naar buiten zoals de stock koeler dat wel doet. Dus al die warmte gaat dan in de kast blijven hangen, waardoor m'n case fans weer sneller moeten draaien. Dus t liefst heb ik gewoon n nieuwe stock koeler erop die geen bijtonen heeft. Maar weet niet of dat mogelijk is onder de garantie.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 06:21 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Normaal gesproken valt zoiets gewoon onder garantie.
Even met de kaart terug naar de winkel waar je hem gekocht hebt dus.
Wel ff hopen dat de medewerker die je treft hem wil testen waar je bij staat, dan kun je samen met hem/haar kijken of de kaart het buiten de kast bij de winkel ook doet.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Voor als je zelf wat wilt doen:

Pak je een busje WD40 en spijt je daar de binnenzijde van de fan mee in. wel de stroom er af natuurlijk en ff tijd geven om op te drogen. Werkt goed bij ratelende fans.

Geen siliconenspray gebruiken, dat zet uit bij hitte en zorgt voor vastlopende fans (zo heb ik mij althans laten vertellen)

Heb hier een bende oude pc's en met wat WD40 zijn ze een stuk stiller geworden. Het is wel een tijdelijke oplossing maar met zo af en toe wat smeren kom ik er best uit

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-05 02:54
Vroeger had ik ook dat piepend geluid(ja ook met atitool en wat andere games). Maar als ik v-sync aanleg is het verdwenen.

http://specs.tweak.to/16567

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Wiethoofd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 22:41:
met de 8800GT hebben ze dit probleem ook, de voltage regulators of de solid state capacitors maken herrie, dit kan komen door een te zwakke voeding.

[video]
Heb je zelf het filmpje wel gezien dan? :P Het is de videokaart niet, die dat geluid veroorzaakt, maar de voeding. Bij bepaalde spellen gewoon V-sync aanzetten, dan ben je er vanaf ;)

Ik dacht toch niet, dat een 900watt voeding te licht is voor een 8800gt.

[ Voor 6% gewijzigd door pcgek op 06-05-2008 16:46 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

pcgek schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 16:43:
[...]
Heb je zelf het filmpje wel gezien dan? :P Het is de videokaart niet, die dat geluid veroorzaakt, maar de voeding. Bij bepaalde spellen gewoon V-sync aanzetten, dan ben je er vanaf ;)
Ik had de tekst al getypt en toen pas de link naar de video gevonden en snel gepost (video 3 maanden geleden ooit eens gezien,dus de precieze details vergeten)
Ik dacht toch niet, dat een 900watt voeding te licht is voor een 8800gt.
In de comments daar staat dat hij de voeding vervangen heeft door een 750W voeding van een ander merk en dat het gezoem/piep toen over was.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Pagina: 1