[XP] Random crashes tijdens het surfen

Pagina: 1
Acties:

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-02 15:12
Mijn PC is onlangs helemaal geformatteerd omdat het niet meer helemaal 100% liep.

Maar ik heb nu een heel raar fenoneem. Als ik op IE7 en Firefox surf crasht hij soms random, vaak ook op dezelfde sites ( http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us > knopje graphic drivers is een garantie voor een crash ). Er zijn geen windows updates meer te krijgen. Ik dacht eerst dat het aan gebrek van Java lag, gedownload maar mag ook niet baten.

Ik heb eigenlijk helemaal geen idee wat de oorzaak kan zijn. Alles is ge-update, PC is vandaag nog geformatteerd. Java zit erop. Nieuwe videokaart drivers ook.

-edit-

IE7 komt momenteel niet verder dan 1 enkele site, het crasht op elke volgende site na de startpagina. Firefox schijnt dit niet te hebben, enkel als hij op de sites komt zoals hierboven genoemd.

Oja, als de browser crasht, crasht de hele PC. Er niks anders aan te doen dan een reboot.

[ Voor 19% gewijzigd door Aubergine op 05-05-2008 21:48 ]

• Aubergine
Het schijnt nu ook binnen Windows voor te komen. Wanneer ik via Configuratiescherm naar Gebruikersaccount ga "freezed" mijn hele systeem. Het zijn nu niet echt random crashes meer maar meer steeds dezelfde dingen:

-Nvidia driver link uit openings post
-IE7
-Configuratiescherm > Gebruikersaccount

De PC is gister geformatteerd, alles is up-to-date (Windows updates, Nvidia Drivers updates en NOD32 up-to-date).

• daanmsvl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06-2021

daanmsvl

Daan

Wat bedoel je met freeze? Muis-beweegt-niet-meer freeze? Of krijg je een BSOD?
Als je freeze hebt en je drukt op capslock, gaat dan het lampje aan/uit? (indicatie van nog wel enige cpu activiteit)

"Military intelligence is a contradiction in terms." - Groucho Marx, American Comedian, Actor and Singer, 1890-1977

• Aubergine
daanmsvl schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:12:
Wat bedoel je met freeze? Muis-beweegt-niet-meer freeze? Of krijg je een BSOD?
Als je freeze hebt en je drukt op capslock, gaat dan het lampje aan/uit? (indicatie van nog wel enige cpu activiteit)
De muis beweegt niet meer, het scherm staat stil. Met num-lock gaan de lampjes ook niet meer aan/uit. Heb het nog een uur laten staan maar geen resultaat, het sprong ook niet op de screensaver. Ik krijg geen BSOD.

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

Ik heb niet echt een concreet idee wat je probleem is, maar ik denk dat je moet beginnen met localiseren waar het zit. Hard- of software? Aangezien je systeem voorheen (min of meer) lekker draaide vermoed je natuurlijk software... Je kan het uitsluiten door eens een linux live cd/dvd te maken, loopt dat allemaal lekker dan is dat het probleem i.i.g. niet.

Even wat andere ideeën die je kan proberen uit te sluiten
• temperatuur, oververhit je syteem niet ofzo?
• geheugenproblemen
• virus, hoe raar het ook klinkt op een nieuw systeem, internet is a dangerous place

Draai eens wat benchmarks. Sorry niets concreets, maar ik hoop dat je er iets mee kan. Succes!

"Military intelligence is a contradiction in terms." - Groucho Marx, American Comedian, Actor and Singer, 1890-1977

• bartware
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2023

bartware

@jabber.org

Probleem met de voeding?
Had ik ook. Random freezes en reboots. Tot zelfs tijdens het bestuderen van het bios, dus geen virus, probleem van windows, etc.

Nieuwe voeding en het loopt weer prima.

Heb ik me begrepen?
Cycle Vision 2020: 17-20 juli Sportpark Sloten & Wheelerplanet Spaarnwoude

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
daanmsvl schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:50:

• virus, hoe raar het ook klinkt op een nieuw systeem, internet is a dangerous place

Draai eens wat benchmarks. Sorry niets concreets, maar ik hoop dat je er iets mee kan. Succes!
is xp geînstalleerd met geïntegreerd SP? zo ja, welk? gebruik je een router?
Een pc zonder SP (rechtsreeks) op het internet hangen is om problemen vragen.

Zijn alle drivers geïnstalleerd? (in het bijzonder chipset en cpu)
Heb je het ook in een ander OS? (Linux Live oid)

• Aubergine
daanmsvl schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 18:50:
Ik heb niet echt een concreet idee wat je probleem is, maar ik denk dat je moet beginnen met localiseren waar het zit. Hard- of software? Aangezien je systeem voorheen (min of meer) lekker draaide vermoed je natuurlijk software... Je kan het uitsluiten door eens een linux live cd/dvd te maken, loopt dat allemaal lekker dan is dat het probleem i.i.g. niet.

Even wat andere ideeën die je kan proberen uit te sluiten
• temperatuur, oververhit je syteem niet ofzo?
• geheugenproblemen

Ervoor had hij er ook wel eens last van, vandaar dat ik de PC heb geformatteerd. Hardware-matig is alles in orde want met een andere HD is alles wel okee. Dus overhitting is ook buiten te sluiten.

Maar ik begin zelf ook te vermoeden dat het een virus e.d. is. Ik ga zo ff voor de zekerheid een hijack-scan uitvoeren.

Nog om op de random crashes terug te komen; ze lijken niet meer random. Het gebeurt nu vrijwel altijd bij dezelfde sites/progamma's. Ik had dernet nog ff MSN gedownload, en nu krijgt hij ook een freeze als ik MSN opstart.

-edit-

Net log nagekeken op http://www.hijackthis.de er niks raars gevonden. Ik heb geen flauw idee waar ik verder moet zoeken :?

[ Voor 13% gewijzigd door Aubergine op 06-05-2008 19:24 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je kan bij zo'n soft-hang zelf ook een CrashDebug oproepen.
alt-92 in "[Vista] Random "freeze""
Windows feature lets you generate a memory dump file by using the keyboard

[ Voor 36% gewijzigd door alt-92 op 06-05-2008 19:35 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Aubergine
Mijn map voor dump zou zijn "%SystemRoot%\Minidump". Met zoeken kan ik minidump map niet vinden, waar moet ik zijn :?.

[ Voor 186% gewijzigd door Aubergine op 06-05-2008 20:06 ]

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

Aubergine schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 20:03:
Mijn map voor dump zou zijn "%SystemRoot%\Minidump". Met zoeken kan ik minidump map niet vinden, waar moet ik zijn :?.
niet hidden?

• Aubergine
Heb ook op onzichtbare bestanden gezocht.

-edit-
Heb er maar een nieuwe map gemaakt dervoor in MIjn Documenten, ben benieuwd of ik nu wel wat zie.

-update-

geen enkele log/dump te vinden in MIjn Documenten, zou mijn PC het niet kunnen omdat hij te "erg" is gefreezed?

[ Voor 41% gewijzigd door Aubergine op 06-05-2008 21:12 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Daar gaat het niet in terecht komen hoor :)
Zet anders even in Systeemeigenschappen aan dat je een kernel dump wil in plaats van een minidump, een kernel dump zal je sowieso meer kunnen vertellen als je met de debugging tools aan de gang moet :)

Lees ook de Windows Crash/Memory dumps FAQ door - staat veel relevante info in.

[ Voor 18% gewijzigd door alt-92 op 06-05-2008 21:14 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• the_stickie
een crashdump krijg je sowieso enkel bij een BSOD, niet bij een freeze...

Je zegt dat je pc het wel doet met een andere hdd: heb je de huidige hdd al eens gecheckt? Een kapotte hdd kan voor heel mooie random freezes en BSODS zorgen :)

[ Voor 52% gewijzigd door the_stickie op 06-05-2008 22:31 ]

Verwijderd

the_stickie schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 22:29:

Je zegt dat je pc het wel doet met een andere hdd: heb je de huidige hdd al eens gecheckt? Een kapotte hdd kan voor heel mooie random freezes en BSODS zorgen :)
Maar met het artikel dat alt-92 aangeeft, kan je wel een memory dump maken tijdens de freeze dmv een keyboard combinatie en die kan je dan alsnog debuggen.

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

the_stickie schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 22:29:

Dat klinkt aannemelijk: Je PC Crasht als bepaalde datablokken "verkeerd" worden gelezen. Check je schijf eens op fouten / bad blocks, wellicht dat daar de oorzaak zit.

• the_stickie
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 22:32:
[...]

Maar met het artikel dat alt-92 aangeeft, kan je wel een memory dump maken tijdens de freeze dmv een keyboard combinatie en die kan je dan alsnog debuggen.
Afaik zal het systeem toch niet echt reageren op die keystrokes als het freezed is (en zelfs numlock niet meer werkt) :? of mis ik iets :?

Verwijderd

Heb je SP3 al geinstalleerd die net uit is of niet?
ik vermoed toch dat het hardware matisch is...er staat hier een hangen en opstart problmen manual, zoek mar ff op GoT...vermoedelijk is het je voeding, geheugen of je HDD

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

the_stickie schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:15:
Afaik zal het systeem toch niet echt reageren op die keystrokes als het freezed is (en zelfs numlock niet meer werkt) :? of mis ik iets :?
Ctrl+(2x)Scrollock stuurt een speciale interrupt, het is niet zomaar een keystroke :)
Probeer het maar eens nadat je de registry hebt voorzien van de genoemde key.

• Aubergine
alt-92 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:13:
Daar gaat het niet in terecht komen hoor :)
Zet anders even in Systeemeigenschappen aan dat je een kernel dump wil in plaats van een minidump, een kernel dump zal je sowieso meer kunnen vertellen als je met de debugging tools aan de gang moet :)

Lees ook de Windows Crash/Memory dumps FAQ door - staat veel relevante info in.
Heb er een kernel dump van gemaakt. De path is nu %SystemRoot%\MEMORY.DMP. Heb nog steeds geen flauw idee waar ik het bestand moet vinden. Zoeken met Windows Zoeken naar memory.dmp levert niks op (inclusief verbogen mappen/bestanden).
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:21:
Heb je SP3 al geinstalleerd die net uit is of niet?
ik vermoed toch dat het hardware matisch is...er staat hier een hangen en opstart problmen manual, zoek mar ff op GoT...vermoedelijk is het je voeding, geheugen of je HDD
Nee, heb geen SP3. Heb nog steeds Windows XP Home met SP2. Ik denk niet dat het hardware-matig is want het is niet meer random. Het zijn echte steeds dezelfde progamma's/site's die crashen.

[ Voor 27% gewijzigd door Aubergine op 07-05-2008 15:28 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Wat gebeurd er als je firefox gebruikt?

Anders moet je weer schoon beginnen en steeds iets installeren en kijken wanneer het gebeurd.
Indien firefox wel goed is zou ik firefox gebruiken, en wachten totdat er een update komt.

• Aubergine
jan99999 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:08:
Wat gebeurd er als je firefox gebruikt?

Anders moet je weer schoon beginnen en steeds iets installeren en kijken wanneer het gebeurd.
Indien firefox wel goed is zou ik firefox gebruiken, en wachten totdat er een update komt.
Met Firefox kan ik beperkt aantal sites bezoeken (bij Nvidia site crasht ie, zie Openings Post). Met IE7 kom ik nergens. Maar de Topic Titel klopt niet meer helemaal, de crashes komen nu ook in Windows voor:

-Wanneer ik inlog op MSN
-Wanneer ik E-mail opstart
-Wanneer ik naar Configuratiescherm > Gebruikersaccount wil

Het zijn ook geen random crashes meer maar steeds dezelfde "dingen".

-edit-

8)7 Wanneer ik mijn DVD/CD drive unplug is alles opeens verdwenen. Welke conclusie moet ik nu trekken? Dat het aan de voeding ligt? Of dat mijn DVD/CD drive iets raars doet met mijn PC?

[ Voor 11% gewijzigd door Aubergine op 07-05-2008 16:23 ]

• the_stickie
alt-92 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:44:
[...]

Ctrl+(2x)Scrollock stuurt een speciale interrupt, het is niet zomaar een keystroke :)
Probeer het maar eens nadat je de registry hebt voorzien van de genoemde key.
moeilijk te proberen: ik weet niet hoe ik m'n pc gewild kan laten freezen :p
ok, dat begrijp ik, een beetje als ctrl-alt-del... maar dta werkt afaik toch ook niet op een gefreezede pc?
Maar net zoals voor het lampje van numlock, moet je toch een cpu hebben die reageert op je interrupt?
En hoe kan "windows" een crashdump maken op hardware die niet werkt? en wat dan met een usb-toestenbord? PS/2 is wel degelijke een (veel te) low level iets, maar een usb keyboard heeft toch een functionerende usb poort en dus root hub hebben, met drivers geladen en meer van dat :?

* the_stickie gaat op zoek naar info over dit soort "magische" interrupts

@TS: probeer dan eens met een andere dvd drive, en kijk ook eens naar de opmerking hieronder en van mij gisteren 19u03

[ Voor 6% gewijzigd door the_stickie op 07-05-2008 18:08 ]

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Aubergine schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:14:
8)7 Wanneer ik mijn DVD/CD drive unplug is alles opeens verdwenen. Welke conclusie moet ik nu trekken? Dat het aan de voeding ligt? Of dat mijn DVD/CD drive iets raars doet met mijn PC?
Ik lees er hier verder niets over, maar heb je de meest recente drivers van je mobo etc geinstalleerd? misschien zit er hier een probleem. Het kan best zijn dat je IDE/SATA controller moeilijk doet.

Iig heb je nou een richting om te zoeken. Misschien is een andere CD/DVD drive proberen?

[ Voor 26% gewijzigd door wasted247 op 07-05-2008 18:07 ]

Pagina: 1