[Linux Noob] Mogelijkheid om oa email te delen?

Pagina: 1
Acties:

• Proxar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb bij GOT gezocht en Google, maar kan het antwoord niet vinden.
Heb gisteren Kubuntu geinstalleerd en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben.
Wine geinstalleerd en zelfs al een proggie aan de praat gekregen ;)
Nu heb ik alleen een vraag of het mogelijk is om met Wine een programma te starten die ook onder Windows draait, oa mń Newsreader en die dan ook onder Windows weer te kunnen gebruiken. Email op halen met Thunderbird in Linux en de mail ook kunnen bekijken met Windows. Is dat mogelijk of moeten beide systemen echt helemaal gescheiden van elkaar draaien?

Wisdom lies not in obtaining knowledge, but in using it in the right way !!

Verwijderd

Als je zoiets wilt kun je het best een IMAP servertje opzetten, en die instellen in zowel je Linux als je Windows mailclient.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als je een FAT partitie maakt en daar je Thunderbird profiel op zet, kan je zowel vanuit Linux als Windows het profiel probleemloos benaderen. Dan heb je onder beide OS'en dezelfde email tot je beschikking :)
Hetzelfde geldt voor Newsreader: je kan je working directory of hoe dat ook heet bij Newsreader op de FAT plaatsen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mithras: leuk tot je met locking werkt (wel eens gedaan bij een klant, en na een spontane reboot in win kon hij zijn mail niet meer lezen in linux).
Ik zou een imap servertje opzetten\regelen.

[ Voor 39% gewijzigd door Boudewijn op 05-05-2008 21:41 ]

Verwijderd

Je zou je Thunderbird-profiel op een fat-partitie kunnen zetten, en dan je Windows-TB en Linux-TB ditzelfde profiel laten gebruiken. Hoe je je profiel-lokatie wijzigt is makkelijk te vinden, hoe je een fat-partitie aanmaakt en in gebruik neemt ook.

edit: trage typer..

@Boudewijn: het oplossen van dat (heel weinig voorkomende) probleem lijkt me aanzienlijk minder moeite en omslachtig dan het opzetten van een mailserver voor dit doel.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 21:44 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 05 mei 2008 @ 21:40:
mithras: leuk tot je met locking werkt (wel eens gedaan bij een klant, en na een spontane reboot in win kon hij zijn mail niet meer lezen in linux).
Ik zou een imap servertje opzetten\regelen.
Ik denk dat je met een single user mode liever niet tot locking over gaat en zo wel gewoon een FAT op kan stellen. Een imap servertje opzetten voor een noob (zoals TS zelf aangeeft) klinkt aantrekkelijker, maar is imho overbodig voor het doel. Je zal dan bijvoorbeeld ook naar een andere oplossing moeten zoeken voor TS zijn Newsreader "probleem" ;)

[ Voor 0% gewijzigd door mithras op 05-05-2008 21:45 . Reden: Stond onzin ]

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01 12:48
Als de TS een EXT3 partititie heeft, dan kan hij ook zijn thunderbird profiel op zijn linux partitie houden en zijn profiel laten lezen onder windows. Hiervoor heb je dan wel FS-driver nodig.
Hierdoor is een extra FAT-partitie niet meer nodig.

• 3phemeral
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
(K)Ubuntu kan tegenwoordig ook (99%) probleemloos om met NTFS, dus je kan evenwel zorgen dat je profiel op bijde OSen de oorspronkelijke locatie op je Windows schijf (wellicht NTFS) gebruiken.

Wat ik persoonlijk moeilijker vind om te regelen zijn gedeelde instellingen + bookmarks voor Opera. Mja, je kan niet alles hebben he ;)

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
Mijn oplossing:

Thunderbird: Kopieer je hele TB profiel naar linux. Stel TB op je primaire OS zo in dat hij de email minstenst X weken laat staan in je pop box. Stel je andere TB zo in dat hij de berichten nooit verwijderd. Op je primaire OS heb je dan altijd een compleet email archief (muv verzonden items).
Gebruik ik voor twee linux machines, laptop en desktop.

Opera: vanaf versie 9.50 kan je bij opera een gratis account maken en instellen dat je bookmarks en speed dail gesynct worden. (je moet wel je bookmarks toevertrouwen aan een commercieel bedrijf). Misschien heeft FFx er wel een plugin voor.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

je kunt een imap server opzetten, of gewoon ergens een account nemen waar ze ook imap supporten, gmail bijvoorbeeld. Je kunt dan je mail van je oude account automatisch importeren in gmail, met imap of pop.

Dan kun je ook op een andere computer, bijvoorbeeld op je telefoon gewoon je mail bekijken. Met twee programmaas hetzelfde profiel gebruiken is niet hoe het bedoeld is, en de kans dat je daar problemen mee krijgt is best groot (en je mail kwijtraken is niet leuk!).

It sounds like it could be either bad hardware or software

• 3phemeral
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
microsofty710 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 10:59:Opera: vanaf versie 9.50 kan je bij opera een gratis account maken en instellen dat je bookmarks en speed dail gesynct worden. (je moet wel je bookmarks toevertrouwen aan een commercieel bedrijf). Misschien heeft FFx er wel een plugin voor.
Bedankt voor de tip, maar had hier deze morgen (na hier te posten) nog over gelezen ;) Zal het later nog even uittesten...

Ander alternatief is natuurlijk gewoon altijd browser gebruiken (als dat kan) ;) Gmail werkt voor mij perfect onder alle OSes (hoe 'goed' is natuurlijk afhankelijk van de browser) :P

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 11:21

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Gmail, Thunderbird en IMAP zijn hier de gouden combi.
Ik heb simpelweg op Gmail de IMAP functionaliteit aangezet en op elke PC kan ik mijn mail bekijken. Alles lokaal hebben is wel iets vlotter, maar je kunt objecten offline cachen wat voor de recente items, of wat voor duratie je ook kiest, zelfs offline werken.
Als ik mijn mail ophaal komt dat ook keurig in de door mij aangemaakte mapjes doormiddel van wat filters, dat is hier de enige factor die ik van PC tot PC in moet stellen, maar dat doe je één keer en je bent klaar. Of je kopieert gewoon je profile om dergelijke settings over te dragen.

Aangezien je in je profiel al een Gmail adres gebruikt lijkt me dit appeltje eitje.
Mocht je ook andere adressen gebruiken dan kun je die misschien ook wel weer aan IMAP laten doen en als ze dat niet kunnen zou je ze de mail kunnen laten forwarden naar je Gmail.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Proxar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bedankt voor de reacties, paar dagen er tussenuit geweest, dus niet kunnen reageren.
Kga er mee aan de slag. Ben benieuwd!

Wisdom lies not in obtaining knowledge, but in using it in the right way !!

Verwijderd

Opmerkelijke reacties om iemand die de eerste stappen in Linux land zet een IMAP server op te laten zetten om een deel van de probleemstelling op te lossen zonder concreet antwoord te geven op vragen? Een oplossing die een klein beetje eenvoudiger is, is het aanzetten dat mail op de server moet blijven staan. Dit kan in elke zichzelf respecterende mail-client (zelf Outlook express kan dit).

Maar goed, terugkomend op de vraag van TS.
Ten eerste zou je een programma als VMWare, XEN, kvm, virtualbox o.i.d. kunnen gebruiken om beide OS-en gelijktijdig naast elkaar te kunnen draaien. Dit vereist wel een enigszins krachtige computer of in ieder geval redelijk veel geheugen. De genoemde problemen/vragen zijn dan in ieder geval niet aan de orde.

Als je geen virtueel systeem kan of wil draaien dan staan hieronder nog wat hints/tips.
Windows en Linux zijn compleet verschillende besturingssystemen. Wine zorgt ervoor dat je Windows programma's onder Linux kunt draaien, maar Wine is vooralsnog niet de heilige graal voor (ex-) Windows gebruikers onder Linux. Helaas werken lang niet alle programma's onder Wine en de programma's die wel werken onder Wine werken in veel gevallen niet volledig vlekkeloos.

Om bovenstaande redenen is het dan ook aan te bevelen om onder Linux eens op zoek te gaan naar alternatieve programma's, die hetzelfde bewerkstelligen als het betreffende Windows programma. Alleen in de gevallen waarbij er onder Linux geen (volwaardig) alternatief voorhanden is, zou ik een programma via Wine draaien. Dit soort problemen kom je met name in zakelijke applicaties en/of spellen tegen.

Zoals in deze topic al vermeld, is het een slecht idee om profielen/instellingen van applicaties tussen twee of meer OS-en te gaan delen. Dit leidt vroeger of later gegarandeerd tot problemen.

De beste oplossing is om te gaan experimenteren met wat open-source programma's voor een bepaalde toepassing. Je zult zien dat een groot deel van de open-source desktop applicaties ook onder Windows draait. Je noemt thunderbird zelf al. Op deze manier kun je de programma's hetzelfde instellen en heb je onder beide OS-en dezelfde gebruikservaring.

Tot slot, kun je zoals genoemd uiteraard wel documenten, films etc. delen tussen beide OS-en zonder dat er problemen ontstaan. Dit komt omdat dergelijke bestanden veelal statisch zijn en in de meeste gevallen niet OS specifieke gegevens bevatten.

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Proxar, bespaar je de moeite. Voor je het weet boot je nauwelijks meer in Windows - ik spreek uit ervaring ;)

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Verwijderd

Wat ik altijd doe is gewoon mijn thunderbird profiel symlinken vanuit linux. Gewoon naar de ntfs partitie... Dat is 1 commando in je terminal geven, en het is gefixt. Dat heb ik nu net ook bij mijn ouders gedaan toen ik hen naar Kubuntu heb overgezet. En daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Anyway, amuseer je met je IMAP

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Symlinken is waarschijnlijk het makkelijkste, maar IMAP is gewoon kewl :P

* Pim. zou nooit weer terug willen naar POP3, zelfs mijn GSM vind het leuk

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 13:18:
Wat ik altijd doe is gewoon mijn thunderbird profiel symlinken vanuit linux. Gewoon naar de ntfs partitie... Dat is 1 commando in je terminal geven, en het is gefixt. Dat heb ik nu net ook bij mijn ouders gedaan toen ik hen naar Kubuntu heb overgezet. En daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Anyway, amuseer je met je IMAP
Wie gaat er nou een commando in de terminal maken als hij in Nautilus een verwijzing kan maken, zeker voor een linux noob.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Sebazzz schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:41:
[...]

Wie gaat er nou een commando in de terminal maken als hij in Nautilus een verwijzing kan maken, zeker voor een linux noob.
ik

Verwijderd

Sebazzz schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:41:
[...]

Ben ook een noob hoor... En nog nooit een symlink op een andere manier gemaakt van via de terminal... Het blijft hier trouwens Tweakers he...

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 22:43:
[...]

Ben ook een noob hoor... En nog nooit een symlink op een andere manier gemaakt van via de terminal... Het blijft hier trouwens Tweakers he...
Ik zou niet zomaar de eerste beste linux noob gelijk met de terminal laten werken. En bovendien is niet iedere tweaker is een echte tweaker of ze willen het eerst maar grafisch doen.. Later als zo'n iemand commandline nog gaat rommelen zoekt ie zelf wel uit (hopelijk) hoe een symlink te maken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1