[PHP/MYSQL] Dubbele filteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een MySql database met daarin de volgende rijën:
naam, artiest, componist, album, groepering, genre, grootte, tijd, schijfnummer, aantal_schijven, track_nummer, aantal_tracks, jaar, gewijzigd_op, toegevoegd, bit_snelheid, sample_frequentie, volume_aanpassing, soort, equalizer, opmerking, afgespeeld, laatste_keer, overgeslagen, laatst_overgeslagen, beoordeling, locatie

Daarbij gebruik in de exporteer functie vanuit iTunes, die word in de database gelezen en vervolgens wil ik een muziek script gaan bouwen.

Ik ben redelijk gevorderd met php en mysql alleen dit snap ik niet... Ik wil vanuit artiest een lijst maken met alle artiesten. Alleen als ik de informatie lees vanuit MySql krijg ik alle artiesten er in, dus dan ook 20x audiobulls (bv)...

Hoe kan ik alles filteren, zonder een apparte tabel aan te maken waarin alleen mijn artiesten staan?

Kort en krachtig: Ik wil dus elke artiest maar één x zien. Hoe vaak ze ook in de database staan

Ik zelf zat te denken aan een mysql lees functie met een in_array en array_push functie?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
Werkt DISTINCT niet in je MySQL-querry? (Ik heb hier niet zo heel veel verstand van, maar het klinkt logisch :p)

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loenhoet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05-2023
Volgens mij kun de dit eenvoudig met een GROUP BY doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
RobIII,

Zou je denken, maar ik moet er dus maar half vanaf... Later gebruik ik ze allemaal weer!!:O

Humz. Dit word nog lastig zie ik al (ook het php script... niet alles moet er in etc!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op maandag 05 mei 2008 @ 19:47:
Hoe kan ik alles filteren, zonder een apparte tabel aan te maken waarin alleen mijn artiesten staan?
Wil je 't echt goed doen, dan ontkom je niet aan een aparte artiesten-tabel, zoek maar 's op 'database normaliseren'...
Als dat echt niet mogelijk is, is idd SELECT DISTINCT ... of een GROUP BY query (wanneer je bv. ook direct wil weten hoeveel tracks van elke artiest je in de database hebt staan) je beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dacht ik,

Enkel kan iTunes niet fatsoenlijk exporteren en is het dus al een text bestand van 9mb... Lijkt niet zoveel maar is behoorlijk wat;-)

Om dus te zorgen dat hij elke artiest gaat om zetten naar een andere tabel is bijna niet te doen met bijna 2000 artiesten...

Ik heb al eens z'n script gemaakt met de XML functie van iTunes, kan je direct aangeven dat artiesten naar artiesten moet etc...

Helaas ben ik deze kwijt geraakt:(! Iemand een idee hoe dit makkelijker kan? via XML ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:21:
Om dus te zorgen dat hij elke artiest gaat om zetten naar een andere tabel is bijna niet te doen met bijna 2000 artiesten...
Ho! Wat je dus echt niet wil is een aparte tabel per artiest. Dan kun je je data net zo goed of beter in Notepad bijhouden of zo...
Wat je wil is een scheiding tussen artiesten en tracks, met een (foreign key) koppeling vanuit je tracks tabel naar je artiesten tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Toppe schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:04:
RobIII,

Zou je denken, maar ik moet er dus maar half vanaf... Later gebruik ik ze allemaal weer!!:O

Humz. Dit word nog lastig zie ik al (ook het php script... niet alles moet er in etc!)
Je hebt toch gewoon twee aparte use-cases? 1: Het ophalen van een lijst met artiesten (dat zou je met een select distinct kunnen doen, of een group-by als je ook de aantallen per artiest wil) en 2: het weergeven van alle nummers per artiest? Wat snap je niet? Want dit is behoorlijk basic.
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 23:21:
[...]
Ho! Wat je dus echt niet wil is een aparte tabel per artiest. Dan kun je je data net zo goed of beter in Notepad bijhouden of zo...
Wat je wil is een scheiding tussen artiesten en tracks, met een (foreign key) koppeling vanuit je tracks tabel naar je artiesten tabel.
Dat is inderdaad de 'nette' manier, maar ik denk dat we in het geval van de TS ff bij het begin moeten beginnen.

[ Voor 30% gewijzigd door Hydra op 05-05-2008 23:28 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Toppe schreef op maandag 05 mei 2008 @ 19:47:
Hallo,

Ik heb een MySql database met daarin de volgende rijën:
naam, artiest, componist, album, groepering, genre, grootte, tijd, schijfnummer, aantal_schijven, track_nummer, aantal_tracks, jaar, gewijzigd_op, toegevoegd, bit_snelheid, sample_frequentie, volume_aanpassing, soort, equalizer, opmerking, afgespeeld, laatste_keer, overgeslagen, laatst_overgeslagen, beoordeling, locatie
Waarom gebruik je een database als je toch maar 1 tabel erin stopt? Die Excel file die uit iTunes komt is echt sneller hoor als je toch geen database-features gebruikt.
Ik ben redelijk gevorderd met php en mysql
Dat ben je niet. Even een reality check zonder je te willen beledigen: dit topic bewijst dat je nog aan het prilste begin staat van iig je MySQL kennis. Daar is verder niets mis mee, maar met jezelf overschatten wel. Realiseer je dat je nog niets weet en dat je dus nog veel kunt en moet leren.
De crux is dat je dat juist wel wil. Dan gebruik je een database als database. Als je dat niet gaat doen kun je net zo goed CSV of XML als opslagmedium nemen.

Professionele website nodig?

Pagina: 1