Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd nogal wat problemen met de 2 PCI poorten op mn MSI moederboard.

Het probleem nu:

Ik heb een Audigy 4 Pro in de ene PCI poort zitten en een firewirekaart in de andere.
Als enkel de Audigy 4 Pro geluidskaart in een (om het even welke) PCI poort zit werkt deze goed.
Als ik de firewire kaart erbij doe, werkt zowel de Audigy als de firewirekaart niet. Ze worden niet herkent in Windows XP.

Allebei de PCI devices werken in een andere PC (ook gezamelijk) prima.

Wat zou ik hier aan kunnen doen. Is er misschien een instelling in de BIOS die verandert dient te worden? Of is dit wellicht een Mobo-defect.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Over welk moederbord van MSI hebben we het hier? Heeft het moederbord maar 2 PCI sloten? Zo nee, heb je meerdere combinaties van sloten geprobeerd? :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op maandag 05 mei 2008 @ 19:30:
Over welk moederbord van MSI hebben we het hier? Heeft het moederbord maar 2 PCI sloten? Zo nee, heb je meerdere combinaties van sloten geprobeerd? :)
klopt, een MSI moederboard met enkel 2 PCI-sloten. De MSI K9AGM3 om precies te zijn.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Waarscheinlijk een irq/dma probleem ,je zou in de bios "reset configuration data" een keer kunnen gebruiken.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• dion_b
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit klinkt verdacht als een "Soundblaster VIA" probleem - Creative heeft hier en daar wat aannames gedaan mbt support van PCI zaken die niet in de officiele specs staan. Dat is voor het eerst met de combo Via 686B en SBLive misgegaan, maar het probleem blijft terugkomen. Creative geluidskaarten vertikken het om een interrupt te delen (ondanks dat support daarvoor sinds PCI 2.1 (medio jaren '90...) verplicht is :/ ). Blijkbaar zitten beide PCI sloten op dezelfde interrupt. Daar kun je hoogstwaarschijnlijk niets aan doen, interrupt lijnen zijn iets anders dan IRQ en zitten fysiek vast in je PC.

Oplossing is om een geluidskaart te zoeken die wel PCI-compliant is (maw nagenoeg alles muv Creative kaarten...)

Oslik blyat! Oslik!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:52
Gebruik je de firewire kaart i.v.m. een extra interne connector o.i.d. ? Anders zou ik 'm er gewoon uitlaten, je Audigy heeft toch ook firewire aansluitingen. Misschien een beetje om het probleem heenwerken, maarja :)

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Misschien een beetje laat maar,...

Verwijder de kaarten uit het systeem en boot het eens.
Voer eens een "clear ACPI/configuration data" (oid) uit, een optie in je bios.

Hierna eerste kaart terug plaatsen:
Daarna booten, installeren, testen en afsluiten.

Volgende kaart plaatsen:
Daarna booten, installeren, testen en afsluiten.

Als je het testen en afsluiten hebt gedaan ;) zou het moeten werken.
Anders kan soms een bios update nog wel eens helpen, indien dit een optie is.

Succes

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
dion_b schreef op maandag 05 mei 2008 @ 21:43:
Dit klinkt verdacht als een "Soundblaster VIA" probleem - Creative heeft hier en daar wat aannames gedaan mbt support van PCI zaken die niet in de officiele specs staan. Dat is voor het eerst met de combo Via 686B en SBLive misgegaan, maar het probleem blijft terugkomen. Creative geluidskaarten vertikken het om een interrupt te delen (ondanks dat support daarvoor sinds PCI 2.1 (medio jaren '90...) verplicht is :/ ). Blijkbaar zitten beide PCI sloten op dezelfde interrupt. Daar kun je hoogstwaarschijnlijk niets aan doen, interrupt lijnen zijn iets anders dan IRQ en zitten fysiek vast in je PC.

Oplossing is om een geluidskaart te zoeken die wel PCI-compliant is (maw nagenoeg alles muv Creative kaarten...)
Hmmmz... volgens mij was het Via die strikt de PCI 2.0 spec's volgde en Creative die de Intel standaard (pci 2.0 + wat extra's, latency en busmastering opties geloof ik) over nam... Hierdoor hadden de creative kaarten behoorlijk wat problemen een aantal oudere chipsets. Dit zou echter op huidige borden niet meer voor mogen komen!

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

dion_b schreef op maandag 05 mei 2008 @ 21:43:
Dit klinkt verdacht als een "Soundblaster VIA" probleem
Wow, flashback naar 2000 :(

• dion_b
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Atmosphere schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 20:04:
[...]

Hmmmz... volgens mij was het Via die strikt de PCI 2.0 spec's volgde en Creative die de Intel standaard (pci 2.0 + wat extra's, latency en busmastering opties geloof ik) over nam... Hierdoor hadden de creative kaarten behoorlijk wat problemen een aantal oudere chipsets. Dit zou echter op huidige borden niet meer voor mogen komen!
Exorcist schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 20:09:
[...]

Wow, flashback naar 2000 :(
Eigenlijk zijn het twee aparte issues:
1) "Via SBLive" problemen die idd PCI-spec gerelateerd waren
2) Creative kaarten sinds SBLive weigeren sowieso een interrupt te delen

Issue 1 komt wel degelijk bij meer chipsets voor, maar Via viel vooral op omdat het A) geen Intel was en B ) destijds werden er meer Via chipsets verkocht dan iets anders (Intel's liefdesaffaire met Rambus was toen in volle gan). Issue 2 speelt nog altijd. Ik ben een jaar of zo terug op Terratec kaarten overgeschakeld na voor de zoveelste keer met m'n PCI kaarten te hebben moeten jongleren om m'n SBLive 5.1 aan de praat te krijgen naast andere kaarten of onboard devices. Bevalt prima en is opeens zo makkelijk.

* dion_b begint te snappen waarom interrupt delen al sinds 2.1 verplicht is :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1