Seagate 7200.10 Vs. Samsung F1

Pagina: 1
Acties:

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02 09:13
Beste medeTweakers :)

Ik heb sinds kort 2 schijven in mijn systeem. Een oudere Seagate Barracuda 7200.10 (320GB), en een nieuwe Samsung F1 (750GB). Deze aankoop omwille van gebrek aan schijfruimte. Na even de HDTune'n is het duidelijk dat de Samsung F1 sneller is dan de Barracuda. In mijn huidige configuratie is de Barracuda mijn boot schijf en de Samsung Data schijf.

Nu zou ik dit willen omdraaien omdat de Samsung F1 betere prestaties beloofd. Is dit de moeite om te doen? Merk de veel van dit verschil hierin? Opstarten zal geloof ik wel sneller gaan, maar is het merkbaar bij dagelijks gebruik en/of bij games?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:33
Het verschil zal wel merkbaar zijn, denderend groot is het verschil echter niet, omdat je seektimes over het algemeen uitmaken hoe snel je disk is bij gebruik als OS-disk. De STR van de F1 ligt een stukje hoger dan die van de 7200.10, seektimes zijn naar mijn idee niet dusdanig verschillend dat je er super veel van merkt.

Qua overzetten is het niet al te moeilijk: gebruik gewoon een tool als Ghost, of als je dat niet hebt, download de "System rescue CD" en gebruik gparted om je disk te kopieren. Vervolgens wissel je de SATA kabels om en zou het geheel moeten werken.
Zelf heb ik deze methode gebruikt om van een Maxtor DiamondMax 9 80GB IDE naar een Samsung T166 SATA te clonen, ik moest toen alleen even de boot-reparatie van de Vista DVD draaien om de juiste toewijzing weer te krijgen.