Toon posts:

Nieuw moederbord, ineens videokaart veel te warm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakerts,

Heb sinds afgelopen zaterdag een nieuw asus rampage moederbord geinstalleerd. Alles is goed gegaan, processor ff op zn staart getrapt (loopt mooi stabiel op 3,6 nu) en gamen maar.
Nu had ik gisteren twee keer over een bekende foutmelding gekregen, iets in de richting van "beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld".
Ik dacht dus dat het aan de drivers lag en heb meteen paar keer andere drivers geprobeert (met driver cleaner pro). Nu wou ik het net dus nog een keer checken maar eerst ff de temperatuur bekeken, zie ik tot mijn verbazing dat die kaart onder load 80 (!!) graden wordt, en was nog niet eens lang aan. Voor de duidelijkheid: het betreft een 8800Ultra met Thermalright HR-03 plus en Arctic fan erop, gemonteerd met zeer weinig MX-2 koelpasta. Eerder werd de temp maximaal nooit warmer dan 65 graden, met het warme weer van vandaag kan het een keer 70 zijn maar meer ook niet. Heb even aan de koeler gevoeld en de heatpipes kan ik bijna niet aanraken, doet pijn aan de vingers. Zelfs het PCB was in de uiterste hoek van de kaart voelbaar veel te warm.

Ik vraag me nu dus echt af wat er aan de hand kan zijn. Is er iets kapot gegaan op de kaart tijdens het ombouwen? Ligt het aan de driver? Is het veilig door te draaien zo? Komt die foutmelding door een te hoge temp?

Alle hulp is welkom.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
80 Graden is niet echt heel warm als het niet warmer wordt dan hoef je je geen zorgen te maken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Ik durf em dus niet langer door te laten gaan aangezien ik zeker weet dat er iets mis is. De kaart hoort met de koeling niet boven de 70 uit te komen op de warmste dagen van t jaar.

-Hij is nu idle 60 graden wat ie normaal dus stressed is-

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 18:08 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

Normaal crasht je beeldschermdriver alleen als je kaart zover is overgeklokt dat ie vastloopt (de kaart)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 18:05:
Ik durf em dus niet langer door te laten gaan aangezien ik zeker weet dat er iets mis is. De kaart hoort met de koeling niet boven de 70 uit te komen op de warmste dagen van t jaar.

-Hij is nu idle 60 graden wat ie normaal dus stressed is-
Dan zou ik de koeling er maar opnieuw opzetten. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb em een keer door laten lopen en bleef (wel langzamer) stijgen naar 85 en toen heb ik em stop gezet. Dit is zonder overkloks.
De kaart is normaal gesproken wel overgeklokt, maar dit was altijd al stabiel en zou niet weten waarom het op een ander moederbord anders zou zijn.

Ik ga de koeler er opnieuw op zetten

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 18:16:
Ok ik heb em een keer door laten lopen en bleef (wel langzamer) stijgen naar 85 en toen heb ik em stop gezet. Dit is zonder overkloks.
De kaart is normaal gesproken wel overgeklokt, maar dit was altijd al stabiel en zou niet weten waarom het op een ander moederbord anders zou zijn.

Ik ga de koeler er opnieuw op zetten
Voordat je dat gaat doen, gooi eerst je processorsnelheid eens naar zijn standaard en bekijk daarna de temperaturen nog eens. Wellicht heb je de PCI-e bus meegeclocked?

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik heb het euvel ontdekt...

Na het hermonteren van mijn koeler viel mij op dat de connector er wat lastig in wou.
Wat blijkt nu, zit er rechtstreeks naast de connector die ik gebruikte voor mn fan nog een optionele connector voor een losse temperatuur sensor. Nu viel het deel van de PWM connector (voor 4e pin) van mijn arctic fan op het pinnetje van de tempsensor op het bord, en daardoor waarschijnlijk de hoge temp en foutmeldingen van de driver...

Heb de connector nu in een andere aansluiting gedaan en hij draait weer op 43 graden... hopen dat die errors weg zijn maar denk het haast wel.

Plaatje van de connector:

Afbeeldingslocatie: http://img413.imageshack.us/img413/6450/connoc5.jpg

Zoals je ziet beetje moeilijk te zien, hadden ze beter blauw kunnen maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 19:56 ]

Pagina: 1