Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel 2007] Gemiddelde berekenen

Pagina: 1
Acties:

• HGJ
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb een groot excelbestand, met in totaal zo'n 30.000 regels. Het onderstaande plaatje is hier een voorbeeld van:

Afbeeldingslocatie: http://img413.imageshack.us/img413/3603/83803766av6.th.gif

Het bestand waar ik mee werk is een uitdraai van een telefooncentrale van geheel 2007. Het gaat mij om de wachttijden, deze zou ik graag in kaart willen brengen. Op het plaatje hieronder is te zien wat voor tabel ik zou willen maken:

Afbeeldingslocatie: http://img507.imageshack.us/img507/1674/59856719ra8.th.gif

Het is me al wel gelukt om het totaal aantal oproepen op te tellen op de tijdstippen die er voor staan. Hiervoor gebruik ik een formule als: {=SUM(IF(F2:F20=1;IF(B2:B20>=TIME(0;0;0);IF(B2:B20<=TIME(0;59;59);1;0);0);0))}

Het probleem is dat het me maar niet lukt om de wachttijden op die tijdstippen op te tellen. Als ik die totalen zou hebben zou ik eenvoudig het gemiddelde kunnen berekenen op die tijdstippen, dat is nl hetgene waar het hier om gaat. Een formule als AVERAGEIFS werkt niet, omdat er veel lege cellen in kolom E staan. De formule =SUMIFS(E2:E20;F2:F20;"=1";B2:B20;"<=00:00:00";B2:B20;">=00:00:00") werkt ook niet, het resultaat is hierbij 0.

Heeft iemand een idee?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
1 tip : gebruik een dbase of desnoods access. Ik garandeer je dat je met excell in de knoei gaat komen. Nu zijn het de wachttijden, volgende week zijn het de gesprekstijden. Over een maand willen ze de wachttijden over 1e kwartaal 2008 zien.

Met een dbase kan je 1 query bouwen die gewoon een date range heeft, je kan alle data gewoon in 1 tabel stoppen hoeveel rows dit ook is.

Excel is leuk / handig / snel voor eenmalige dingetjes, maar qua onderhoud is excel een crime. Verwijder 1 row en een formule geeft opeens een foutmelding, voeg 10 rows toe en je bereik is opeens niet meer voldoende.

Maak gewoon een import script voor je dbase, maak een aantal query's die het resultaat weergeven. Desnoods maak je in excel een data source aan naar je dbase die de gegevens uitspuugt in excel.

Als je het compleet in excel doet zit je minimaal volgend jaar met hetzelfde probleem.

• HGJ
  • Niet online
Ik weet dat Access een wellicht een betere optie is, alleen heb ik totaal geen ervaring met het schrijven van queries, dus het gebruikt van Access is op het moment niet echt een optie. Ik weet zeker dat de wachttijden het enige is wat men in de toekomst nodig heeft, dus graag probeer ik het wel mbv Excel op te lossen.

Verwijderd

Mijn eerdere post was onzin, maar wat je hier wilt volgens mij ook!

Je wilt het gemiddelde van de tijden tussen 1 en 2 minuten, dit zou bijna altijd 1,5 minuut zijn.
Het gemiddelde van alle wachttijden tussen 2 en 3 minuten zal bijna altijd 2,5 minuut zijn.

Als je maar vaak genoeg met een dobbelsteen gooit zal het gemiddelde altijd 3,5 zijn.

Een manier die wel werkt maar arbeidsintensief is.
In de Cel J1 de Waarde 00:00:00 en in alle cellen daaronder =IF(E2>J2;0;1)
In de Cel K1 de Waarde 00:01:00 en in alle cellen daaronder =IF(E2>K2;0;1)
Enzovoort, daarna sorteren op de cellen J tm ..
Dan weet je de aantallen, een SUM op de betreffende cellen, en je weet het totaal.

[ Voor 224% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 21:08 ]

• HGJ
  • Niet online
Mijn eerdere post was onzin, maar wat je hier wilt volgens mij ook!

Je wilt het gemiddelde van de tijden tussen 1 en 2 minuten, dit zou bijna altijd 1,5 minuut zijn.
Het gemiddelde van alle wachttijden tussen 2 en 3 minuten zal bijna altijd 2,5 minuut zijn.

Als je maar vaak genoeg met een dobbelsteen gooit zal het gemiddelde altijd 3,5 zijn.

Een manier die wel werkt maar arbeidsintensief is.
In de Cel J1 de Waarde 00:00:00 en in alle cellen daaronder =IF(E2>J2;0;1)
In de Cel K1 de Waarde 00:01:00 en in alle cellen daaronder =IF(E2>K2;0;1)
Enzovoort, daarna sorteren op de cellen J tm ..
Dan weet je de aantallen, een SUM op de betreffende cellen, en je weet het totaal.
Volgens mij begrijp je me verkeerd. Het gaat me er om dat ik van alle wachttijden in het document de gemiddelden bereken. Een dag heb ik onderverdeeld in 24 uur, ik zou willen beginnen met tellen vanaf twaalf uur 's nachts tot 23:59:59 in de avond. Ik wil dus het volgende overzicht krijgen:

Maandag:
00:00:00 - 00:59:59: 00:01:36 (het gemiddelde van 55 wachttijden in totaal, zie plaatje 2)
01:00:00 - 01:59:59 00:00:56 (het gemiddelde van 25 wachttijden in totaal, zie plaatje 2)
etc.

Verwijderd

Combinatie gebruiken van COUNTIF & SUMIF ?

Verwijderd

Gewoon in de bovenstaande array-formule SUM vervangen door AVERAGE en i.p.v. die 1;0;0;0 gewoon de range waarin de wachttijden staan. En eventueel nog IF(range<>""; toevoegen als voorwaarde.

• HGJ
  • Niet online
Die laatste suggestie was de formule waar ik naar op zoek was. Hartelijk dank!
Pagina: 1