2 ADSL lijnen en één SMTP server

Pagina: 1
Acties:

• VR46
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-11 14:59
Hallo,

Op kantoor maken wij gebruik van twee ADSL lijnen - 1 van XS4ALL en 1 van Abel Telecom, beide aangesloten op een Draytek Vigor 2910 met dubbele WAN poort.
Met de huidige situatie wisselen de twee lijnen elkaar af, afhankelijk van dingen als bandbreedteverbruik geloof ik, maar het probleem is dat wij smtp.xs4all.nl als standaard smtp server gebruiken om onze e-mails mee te versturen. Dit gaat dus fout als de draytek overschakelt naar de Abel-verbinding aangezien je op de XS4ALL verbinding moet zitten om gebruik te maken van de XS4ALL smtp server....
Ik zoek hier een degelijke oplossing voor maar tot nu toe heb ik die nog niet kunnen vinden... is het mogelijk om de XS4ALL smtp server te blijven gebruiken, maar ook beide ADSL lijnen tegelijk?

Alvast bedankt!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-12 17:07
Wat heb je geprobeerd? Wat zegt de XS4all helpdesk?

Authenticatie voor smtp aanzetten moet werken volgens mij.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-12 00:53

PcDealer

HP ftw \o/

Waarom gebruiken jullie niet de twee lijnen tegelijk? Zie search voor voldoende topics erover. Betreft de smtp weet ik het niet.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ken de XS4ALL smtp niet zo, maar kun je deze niet gebruiken met authenticatie?

en anders moet je denken aan een andere smtp, die van gmail of van een eigen domein wellicht.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-12 22:18
Kan je de Draytek niet instellen dat SMTP altijd via de XS4all lijn gaat?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zoals al aangegeven, kijk of authenticated SMTP mogelijk is. Aangaande eigen SMTP-server, ik weet niet of Abel poort 25 blokkeert?

Anyway, als dit zakelijk is kan je waarschijnlijk beter een zakelijk abonnement nemen ipv 2 consumentenlijntjes.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54

lier

MikroTik nerd

Netste oplossing in de huidige omgeving is gebruik maken van load balancing (zoals het bedoeld is). Dit kan je in je router in stellen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• VR46
Flappie schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:06:
Kan je de Draytek niet instellen dat SMTP altijd via de XS4all lijn gaat?
Bedankt voor de vlotte reacties allemaal :)
SMTP instellen via de draytek gaat jammergenoeg niet volgens mij
Authenticatie is een goeie, dat zou misschien wel eens een goeie oplossing kunnen bieden. Nog handiger was geweest als dat via de router in te stellen zou zijn, dan zou ik niet alle cliënts opnieuw in hoeven te stellen...
Meer suggesties zijn uiteraard welkom!
PcDealer schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:04:
Waarom gebruiken jullie niet de twee lijnen tegelijk?
Ja dat zit ook zo ingesteld, dat bedoelde ik.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:22

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

XS4All blokkeert toegang tot SMTP servers van concurrenten (en ook van bedrijven), het kan goed zijn dat Abel dit ook doet richting XS4All.

Hier kon uw advertentie staan

• VR46
Nitroglycerine schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:24:
XS4All blokkeert toegang tot SMTP servers van concurrenten (en ook van bedrijven), het kan goed zijn dat Abel dit ook doet richting XS4All.
Kennelijk niet...
Het is me hier gelukt om een mail te sturen via de Abel-lijn met smtp.xs4all.nl middels authenticatie :)

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:07

samo

yo/wassup

Het kan inderdaad verstandig zijn SMTP authenticatie aan te zetten. Ook kan je de verbinding met SSL versleutelen, waardoor je eventuele poort-blokkering van de andere aanbieder omzeilt.
XS4ALL blokkeert helemaal geen toegang naar SMTP servers van concurrenten. Een beetje concurrent heeft zijn SMTP server juist geblokkeerd voor toegang vanuit XS4ALL, of een ander vreemd netwerk.KPN blokkeert poort 25 buiten haar eigen SMTP servers, maar XS4ALL niet. Een XS4ALL abonnee heeft daar dan dus ook geen last van.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Ik had dit probleem ook Draytek Vigor 2910 pakt echt willekeurg een lijn zodat je maar de helft van de keren je mail goed werken.

Het is inderdaad prima op te lossen met de goede instellingen van de router.

Wat je eerst moet doen is mac-binding instellen. Zodat elke computer elke keer als hij opstart hetzelfde ip nummer krijgt. Op deze manieer kun je dus bijvoorbeeld twee groepen mken. Een groep met het ip nummers van tussen de 10 en 100 en een groep tussen 101 en 200.

Vervolgens kun je op de computers de juiste SMTP instelling configureren.

Daarna moet je dus instellen in de router dat ip nummers die onder de 100 zitten de eerste poort moeten gebruiken en boven de 100 de tweede poort. Ik check vanavond nog eens dit draadje als je nog vragen hebt...

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Werk je met een eigen domein bij een andere partij dan 1 van 2 bovengenoemde? Want veel webhosters leveren ook een zogenaamde secure SMTP, deze draait op een andere poort (vaak 587) en dan kun je vanaf overal altijd mail verzenden aangezien die poort bij mijn weten nog nergens geblokt wordt. Dus dit zou jullie probleem ook op kunnen lossen... 1 malig instellen op de clients en daarna klaar dus.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.xs4all.nl/helpdesk/email/algemeen/veilig.php
....
Dat is met name onveilig als u e-mailt terwijl de verbinding via een andere internet provider verloopt en niet via XS4ALL
...
SMTP instellingen

- Gebruik als SMTP-server: smtps.xs4all.nl
- Gebruik als serverpoort: 465
- Zorg ervoor dat Secure Sockets Layer (SSL) staat ingeschakeld.
- Zorg ervoor dat SMTP verificatie of authenticatie staat ingesteld.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

De oplossing voor je probleem lijkt policy based routing (PBR). Dan geef je aan dat al het verkeer op poort 25 via een bepaalde interface/next hop naar buiten moet. Of de draytek dat ondersteund weet ik niet. Is meer een stap in de goede richting :).

Dan kun je dus aangeven dat SMTP verkeer ALTIJD over de XS4ALL lijn naar buiten gaat, waardoor je het probleem niet meer hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 15:21 ]

• VR46
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 15:16:
De oplossing voor je probleem lijkt policy based routing (PBR). Dan geef je aan dat al het verkeer op poort 25 via een bepaalde interface/next hop naar buiten moet. Of de draytek dat ondersteund weet ik niet. Is meer een stap in de goede richting :).

Dan kun je dus aangeven dat SMTP verkeer ALTIJD over de XS4ALL lijn naar buiten gaat, waardoor je het probleem niet meer hebt.
Klinkt zeer interessant. Iemand die hier ervaring mee heeft met een Draytek Vigor 2910?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het nadeel van het smtp verkeer altijd routeren via de XS4ALL lijn is dat je het fail over principe van de twee lijnen kwijt bent. Dat wil zeggen als de XS4ALL lijn dat uitvalt kun je geen emails meer kunt versturen. Dus wellicht is het toch beter om gewoon op alle clients een keer authenticatie in te stellen, dan weet je zeker dat het altijd werkt.

Verwijderd

Heb even voor je gekeken, in de feature lijst van de Draytek staat niks over PBR dus dat schiet niet echt op.

Het nadeel van de fail-over heb je inderdaad, dus dan toch maar authenticatie gebruiken...of overwegen zelf een mail server te draaien :).

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 22:32
De reden waarom je geen mail kan versturen via het Abel-netwerk naar de mailserver van xs4all zonder authenticatie heeft te maken dat ze dan een open relay zouden hosten. Heeft niets met blokades te maken, ze willen uitsluitend xs4all klanten toegang geven, vandaar authenticatie als je via een ander netwerk komt.

Er zijn twee oplossingen:
- Alle mail met authenticatie verzenden, dan maakt het niet via welk adsl-verbinding het wordt verzonden.
- Via PBR alle mail via de xs4all verbinding versturen, alleen Draytek noemt dit loadbalancing policy. Als ik de handleiding van de 2910 bekijk is deze policy uitsluitend actief als beide wanpoorten actief zijn, valt er een uit zal de policy uitgeschakelt worden en wordt al het verkeer over de overgebleven verbinding worden gestuurd. Het gebruiken van een policy houd niet in dat je ook je failover kwijt raakt.

Volgens mij is het een kwestie van bij destination port 25 op te geven en juiste wanpoort te selecteren en tada de mail wordt over de xs4all verbinding verzonden. Denk dat het overigens wel handig is om standaard authenticatie aan te laten staan, mocht de xs4all verbinding plat gaan dan gaat de mail het zij via een omweg gewoon door.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Pagina: 1