Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Onderhandelen vraagprijs auto

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie: zie een leuke 2e hands auto van €5600 bij een dealer en heb geen inruil, ik zou er toch graag nog €600 vanaf willen halen. Nu weet ik dat de dealer bij het bepalen van de vraagprijs altijd rekening houdt met een eventuele inruil, maar hoeveel zou je van een vraagprijs kunnen afdingen als je geen inruil hebt? Hoeveel marge bouwt de dealer tegenwoordig in bij het bepalen van die vraagprijs? Ervaringen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 13:55 ]

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 00:20

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Is het inderdaad echt een dealer of een handelaar. Nogal een verschil namelijk.

I'm not as think as you stoned I am

Verwijderd

Topicstarter
WooK schreef op maandag 05 mei 2008 @ 13:53:
Is het inderdaad echt een dealer of een handelaar. Nogal een verschil namelijk.
Sorry, het is een dealer.

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Gewoon paar keer gaan kijken, en keer gesprek aanknopen. Zeggen dat de auto goed is...op een paar puntjes na en dat je nog een beetje twijfelt omdat je zogenaamd ook nog een andere op het oog hebt. Daarna die minpuntjes van de auto extra benadrukken en vragen of er niet gepraat kan worden over de prijs. Doe dan je bod, hij zal uiteraard wat hoger zitten, daarna nog eens wat minpuntjes of defecten/beschadigingen opnoemen en benadrukken.

Vervolgens gaat hij in de verdediging en doet misschien een ander aanbod, zoals bv. reparatie of nieuwe onderdelen of een beurt etc...dat kan je ook veel geld schelen misschien wel meer dan die 200 euro eraf.

Als ik jou was, zou ik gewoon gaan praten met de dealer, en vragen wat de mogelijkheden zijn. Hij wil jou iets verkopen...dus jij staat in principe sterker...zeker als die auto er al een tijdje staat.

Nogmaals: probeer ook extra los te krijgen, zoals mss nieuwe accu, bandjes, of extra garantie.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:19
Gewoon zeggen dat je die auto wel aantrekkelijk vindt maar dat je maximaal bijv. 5000 euro aan een auto kunt/wilt uitgeven en oftie misschien nog wat met de prijs kan :) Me pa heeft met de aanschaf van een keuken zelfs nog eens 100 euro van de prijs afgekregen door ff buiten een sigaret te roken, terwijl hij het er eigenlijk wel mee eens was (was al veel vanaf). Niet te enthousiast worden, want er zijn genoeg auto's te koop en als de verkoper merkt dat je wat twijfelt zal hij je proberen over te halen, danwel met extra's, danwel met een korting.

[ Voor 53% gewijzigd door NoepZor op 05-05-2008 14:46 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Een vriend van mij kocht laatst een auto bij een dealer. Prijs was €2.950. Dit was echter de prijs met inruil. Toen bleek dat het ging om een aankop zonder inruil moest de auto nog maar €2.000 kostten. Die gang van zaken heeft mij destijds nogal verbaast, zeker omdat de betreffende dealer als zeer betrouwbaar bekend staat.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Eigenlijk wel raar, want die dealer geeft er dan sowieso 950 op toe + een auto die hij of zij eventueel kan verkopen, dan wel in Nederland of polen etc.

Apart...Meestal krijg je korting als je je auto inruilt...dit omdat de auto nog een restwaarde heeft. Hij verkoopt de auto bijvoorbeeld voor 1500 euro. Hij 250 kosten á onderhoud/opknappen, en geeft jou 500 euro korting ofzo. Dan heeft ie nog 750 winst.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik had een aantal maanden terug ook een auto bij een dealer gekocht, de vraagprijs was 4000 uiteindelijk had ik hem voor 3600 meegenomen. Mijn startbod was overigens 3500. Gewoon zelf stug blijven ==> bod doen ==> eff een proefritje ==> nog een bod ==> minpuntjes noemen ==> eindbod

en als laatste zinnetje: dan delen we het verschil <== aanrader

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
NeoMe schreef op maandag 05 mei 2008 @ 15:38:
Eigenlijk wel raar, want die dealer geeft er dan sowieso 950 op toe + een auto die hij of zij eventueel kan verkopen, dan wel in Nederland of polen etc.

Apart...Meestal krijg je korting als je je auto inruilt...dit omdat de auto nog een restwaarde heeft. Hij verkoopt de auto bijvoorbeeld voor 1500 euro. Hij 250 kosten á onderhoud/opknappen, en geeft jou 500 euro korting ofzo. Dan heeft ie nog 750 winst.
Hij heeft het over korting op de verkoopprijs van de nieuwe auto, niet het bedrag dat hij bij moet betalen. Een dealer heeft nog aardig wat werk met een auto die je inruilt. Hij moet sowieso nagekeken worden, krijgt nieuwe apk, grote beurt, wordt gepoetst/schoongemaakt en hij staat een tijd in de showroom (afschrijving). Kortom: zo'n 950 euro aan kosten, afhankelijk van wat voor auto het is. En dan hebben we het nog niet over risico's als een auto die met bijvoorbeeld een kapotte koppakking of een bijna versleten koppeling ingeruild wordt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Precies, veel dealers hebben liever géén inruil ;) Zeker als ze al heel wat auto's hebben staan. Ze willen nieuwe auto's verkopen, daar halen ze hun marge op.

**typo's**

[ Voor 5% gewijzigd door KillerAce_NL op 05-05-2008 16:21 ]

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
KillerAce_NL schreef op maandag 05 mei 2008 @ 16:08:
Precies, veel dealers hebebn leiver géén inruil ;) Zeker als ze al heel wat auto's hebben staan. Ze willen nieuwe auto's verkopen, daar halen ze hun marge op.
fixed...

Een dealer pakt net zo veel marge op een goede occasion... probleem is dat hij die niet altijd voor handen heeft. Slecht occasions gaan meteen de handel in... daar doet hij zelf ook niets mee!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Meestal moet er nog best wat vanaf kunnen, zeker als je geen inruiler hebt. En je moet eerst kijken wat de handelwaarde is van die auto, daar zijn boekjes voor.

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Dat traditionele onderhandelen met minpunten aanstippen enzo is volgens mij niet meer van deze tijd.
Je moet de verkoper het idee geven dat hij hem eigenlijk al verkocht heeft (precies wat ik zoek etc etc).
Zo werkt hij goed mee aan proefritten en is hij oprechter over de staat van de auto.

Als je hem eenmaal een tijd bezig gehouden hebt kom je met het budget op de proppen en geef je geen duimbreed toe alsof je echt geen cent meer om uit te geven hebt. Als laatste kun je dan op iets triviaals toegeven (kosten rijklaar?) en bied je aan direct contant af te rekenen.

Who is John Galt?

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 14:37
zonder inruil zowieso 750e eraf. Wat voor auto is het?

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Verwijderd

Topicstarter
Domus schreef op maandag 05 mei 2008 @ 16:30:
zonder inruil zowieso 750e eraf. Wat voor auto is het?
Volvo S40, bj. 1998, 139.000KM. De ANWB-koerslijst, en dan ook de boekjes neem ik aan, hebben alleen koersprijsinfo over auto's van 1999 of jonger. Het is voor mij de eerste auto, vandaar geen inruil. :) Er is meer aanbod in dit merk, en heb ook al meerdere auto's gezien maar deze heeft toch mijn voorkeur.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 17:24 ]

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Nou als je de prijzen van deze auto uit de jaren 99 en jonger kent kun je die lijn ook wel doortrekken, elk jaar gaat er normaal een bepaald percentage (van de dagwaarde in dat jaar ) af.....

Dus als de prijzen zo zijn:
1999: 6140
2000: 7225
2001: 8500
2002: 10000

dan gaat er dus elk jaar 15% af en kom je voor 98 uit op 5200 euro. Normaal is dat percentage redelijk constant, alleen in het eerste of de eerste paar jaar ligt het vaak wat hoger, afh. van het merk en type

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Ik heb bij een dealer gepingeld van 15.950 naar 14.800. Ik had ook geen inruil.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je niet inruilt krijg je al 5% eraf. Dus soms is ergens anders je auto inruilen en de auto zonder inruil kopen vrij goedkoop.Hoewel mijn inruil zo goed was daar hoefde ik niet meer over te denken. Mijn auto had schade gehad aan de onderkant en achterkant begon te verkleuren van een schade van vorig jaar. Die auto moest 12k begin 2007 opbrengen en 20k km verder moest die auto 11.5k opbrengen. Nou toen was de keuze snel. Maar als je geen auto hebt dan krijg je gewoon 5% korting. Dus kan je altijd verder onderhandelen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 21:19

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Een paar maanden terug een renault twingo gekocht. Vraagprijs was 5750.-, uiteindelijk na een testrit aangegeven dat ik eigenlijk maar 5000 te besteden had, na onderhandelen uiteindelijk op het volgende uitgekomen:

- Auto: 5200.-
- Gratis grote beurt bij aflevering (waarbij de distributieriem en waterpomp zijn vervangen)
- Gratis servicebeurt in het nieuwe jaar
- Volle tank bij aflevering

Dit bij een erkende renault dealer vind ik best netjes!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• FunkyTrip
  • Laatst online: 21:16

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Schop het topic even omhoog omdat ik advies wil bij de aankoop van een nieuwe auto (misschien topic titel aanpassen naar een "[algemeen] Onderhandelen met dealers" topic?)

Hyundai i20. Ene dealer heeft even offerte laten maken maar nog niet over korting gesproken. Inruil oude auto (hyundai excel met wat zichtbare gebrekjes zoals kapotte deurvergrendeling enzo uit '99) =1000 euro
Andere dealer had een aktie voor deze auto: 700 euro korting. Geeft 800 euro inruil en liet doorschemeren dat hij er nog wel iets scherper zou willen gaan zitten, maar dan wilde hij wel dat ik 'm dan ook wel zou kopen (waarschijnlijk om te verkopen dat ik daarna nog eens zou gaan shoppen).

Ik ben niet zo'n type dat dan van de ene dealer naar de ander loopt. Wordt er raar opgekeken als ik nu toch naar de eerste dealer terugga en de prijs van de 2e opnoem om te kijken of hij lager kan gaan zitten? Moet nog wel een proefrit maken en ik wil die rit uiteraard maken bij de dealer waar ik de auto ga kopen, wel zo netjes.

Hoeveel scherper kun je sowieso een auto van zo'n 13.500 krijgen die al 700 euro korting heeft en 800 euro inruil? Wil er proberen om er toch nog wel enkele honderden euro's er vanaf te praten. Of kun je heel makkelijk 1000 euro of meer er nog afkrijgen? Hoe pak ik zoiets dan aan?

[ Voor 3% gewijzigd door FunkyTrip op 20-10-2009 13:18 ]

Dit dus.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Ehm, krijg je voor die excel niet al 1000 euro milieupremie? En verder zou ik inzetten op meer opties gratis/voor weinig erbij in plaats van meer korting eraf zien te krijgen (extra garantiepakket, aircotje, sportstoelen, armsteuntje, xenon, radio/navigatie, etc, etc).

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Het is heel makkelijk. Ga ook naar een opel dealer voor een corsa, ga ook naar een suzuki dealer voor een swift.
Vraag bij alle dealers een offerte aan met inruilprijs. Als je ergens meer inruil krijgt dan 800 euro kun je daar op terug komen bij die dealer.

Je onderhandelingspositie bestaat uit jouw inruil, niet uit zijn prijsstelling. En stug zijn he. Stel gewoon dat je 2000 euro voor je exel wilt hebben en die korting, anders ga je kijken voor een swift.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Sick Nick schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:20:
Ehm, krijg je voor die excel niet al 1000 euro milieupremie? En verder zou ik inzetten op meer opties gratis/voor weinig erbij in plaats van meer korting eraf zien te krijgen (extra garantiepakket, aircotje, sportstoelen, armsteuntje, xenon, radio/navigatie, etc, etc).
je bedoelt slooppremie? Daar is mijn auto niet oud genoeg voor ;)

Ik zit er inderdaad over te denken om (semi)lederen bekleding te vragen. 1000 euro extra, maar dat wil ik dan voor bijv. 500 euro ofzo. Kweenie wat hun marge op dat soort dingen is. Neem aan dat 500 euro korting op de bekleding voor hun voordeliger is dan 350 euro van de verkoopprijs.

Marktplaatsprijzen voor mijn auto varieren van 1000 tot 2500 ongeveer.
ANWB zegt 1100 euro inruil.

[ Voor 6% gewijzigd door FunkyTrip op 20-10-2009 14:01 ]

Dit dus.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Ah ok, dan had je net zo goed een oude rammelbak kunnen hebben want die levert net zoveel op :P Dan zou ik persoonlijk niet inruilen maar via marktplaats verkopen voor 1500. Plus nog steeds korting regelen op de nieuwe auto natuurlijk. Ik denk ook dat ze meer verdienen op opties dan op de kale auto dus daar moet wel wat mee te doen zijn. Of een dealtje dat de eerste 1000 euro aan onderhoudsbeurten gratis zijn, daar verdienen ze helemaal veel op (of anders gezegd, dat kost de garage veel minder namelijk alleen het uurloon van hun eigen monteur en de inkoop-prijs van de onderdelen).

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

FunkyTrip schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:56:
[...]

je bedoelt slooppremie? Daar is mijn auto niet oud genoeg voor ;)

Ik zit er inderdaad over te denken om (semi)lederen bekleding te vragen. 1000 euro extra, maar dat wil ik dan voor bijv. 500 euro ofzo. Kweenie wat hun marge op dat soort dingen is. Neem aan dat 500 euro korting op de bekleding voor hun voordeliger is dan 350 euro van de verkoopprijs.

Marktplaatsprijzen voor mijn auto varieren van 1000 tot 2500 ongeveer.
ANWB zegt 1100 euro inruil.
Als ik jou was zou ik goed gaan shoppen bij meerdere garages. Dat heb ik bij aankoop van mijn auto (nieuw) ook gedaan, en het heeft wel wat gescheeld. Al met al volgens mij bijna 1500 euro, en op een waarde van 12.300 (ongeveer) vind ik dat best de moeite van wat shoppen waard.

Zet wel in op bepaalde opties en een complete prijs daarvoor. Een dealer wil best met jou meedenken en een auto aan jou verkopen, maar je moet niet steeds 'tot een afspraak komen' en dan zeggen dat je dit en dat er ook nog bij wil. Ik wist welke auto ik wilde, met welke specificaties en al dat soort gedoe en ik wist na wat shoppen wat ik ervoor uit wilde geven.

Ik ben blij omdat ik naar mijn idee een goeie deal heb. De dealer is blij omdat hij een auto verkocht heeft en alsnog een marge over heeft. En zo is iedereen blij op zijn eigen manier :+ . Misschien heb ik nog niet het onderste uit de kan gehaald, maar goed, wat ik ervoor over had vond ik een mooie prijs.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• 418O2
  • Laatst online: 00:12
Beetje afhankelijk van de verkoper, maar je kan altijd gewoon zeggen 'Joh, ik heb weinig zin om heel erg te gaan onderhandelen, wat wil je er echt voor hebben. Scheelt jou en mij tijd.'

Moet wel bij de verkoper passen, maar je hoeft het spelletje niet per sé te spelen. En je weet gelijk waar je aan toe bent.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Heb uiteindelijk een i20 5-deurs gekocht van 13.695,00 (excl. rijklaar maken enzo,maar incl. BPM). Inruilen oude auto 1000 euro en uiteindelijk nog 600 euro extra op prijs bedongen omdat een andere garage 500 euro onder de prijs was gaan zitten . Niet veel, maar zoals ik al zei, ben geen goeie onderhandelaar. En ondanks dat je op fora's genoeg ziet dat ze 20% eraf hebben weten te krijgen zijn er ook nog duizenden die er bijna niets vanaf krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door FunkyTrip op 26-10-2009 11:25 ]

Dit dus.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:43
Mooi dat je geslaagd bent! Even een toevoeging voor toekomstige lezers:

Hoeveel korting te bedingen valt hangt af van:
- hoe lang de auto al te koop staat (hoe langer hij staat, hoe meer van de prijs af kan)
- hoe gangbaar het model is (niet gangbaar betekent soms 'moven met die hap')
- de staat van de auto (slechte staat? dan dumpen bij een vrek die garantie wil laten schieten in ruil voor korting)
etc etc etc...

Wat voor jou interessant is als huiswerk:
- wat doet eenzelfde auto bij andere dealers / garages qua prijs.
- voor hoeveel zou je je eigen auto kunnen slijten op bv. marktplaats

Wat voor jou interessant is tijdens de onderhandelingen:
- hoeveel inruilkorting kun je krijgen
- hoeveel korting willen ze geven als je niets inruilt

Met het antwoord op deze twee vragen weet je wat je netto voor je oude auto terugkrijgt en kun je overwegen of inruilen handig is of niet.

Let er bij de onderhandelingen op dat wanneer men weet dat een auto slecht is ze vrij vlot in de onderhandelingen zullen aankomen met een "prijs zonder garantie". Of je hier op in wilt gaan hangt dan weer af van hoe handig je bent met auto's en hoeveel trek je in een sleutelobject hebt ;)

edit: @FunkyTrip: gelijk heb je, nu is het natuurlijk wel een verschil of je na die berekening erachter komt dat je 400 euro netto krijgt voor een auto die zeker 1000 euro op MP doet, maar als het verschil kleiner is bespaar je je een hoop gedoe.

[ Voor 12% gewijzigd door coyote1980 op 26-10-2009 20:55 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

coyote1980 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 11:41:
Wat voor jou interessant is als huiswerk:
- wat doet eenzelfde auto bij andere dealers / garages qua prijs.
- voor hoeveel zou je je eigen auto kunnen slijten op bv. marktplaats
Ik heb bewust besloten 'm gewoon in te ruilen ivm de horrorstories van auto's op marktplaats proberen te slijten. Het aanbod is extreem groot; je kunt gerust maanden wachten. En je krijgt allerlei rare kostgangers die op een koopje uit zijn. Veel moeite in ieder geval.

Dit dus.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Tis heel makkelijk zo doe ik het altijd tenminste.

Je moet voor jezelf bepalen wat een redelijke prijs is en wat je ervoor wil geven.

Van te voren zeggen dat je niet onderhandelt en dat je een bod doet en dan gewoon ja of nee wil horen.

if nee dan ook gewoon weglopen en je telefoonummer achterlaten.

En er kan wel wat meer af van die 5600€ ik denk dat wanneer de 4500 of 4750 biedt je hem ook hebt.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

coyote1980 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 11:41:
edit: @FunkyTrip: gelijk heb je, nu is het natuurlijk wel een verschil of je na die berekening erachter komt dat je 400 euro netto krijgt voor een auto die zeker 1000 euro op MP doet, maar als het verschil kleiner is bespaar je je een hoop gedoe.
Dat zal vast ben ik bang.
Maar ik bespaar wel een hoop gedoe voor 600 euro dan ;)

Dit dus.

• 418O2
  • Laatst online: 00:12
Ik heb mijn auto voor 250 euro ingeruild bij een garage, had er misschien 4-500 euro voor kunnen krijgen op marktplaats, maar er was van alles mis mee, dan ga ik niet moeite nemen om hem te verkopen.

Kan je weer avonden vrijhouden voor vage lui die hem toch niet willen kopen voor een normale prijs, dan pas ik
Pagina: 1