Toon posts:

[XP] constante 100% cpu load*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds 2 dagen een probleem met mijn pc.
Sinds ongeveer een maand maakt mijn pc bij het opstarten een ratelend geluid,
wat ik niet echt vertrouw, maar eenmaal in windows geen enkel probleem.

Maar sinds 2 dagen is het anders, als ik een paar dingen open ( bijv: internet explorer, windows mediaplayer en utorrent) dan schiet de cpu load naar de 100% en blijft daar ook.
Met tot gevolg, een pc waar niet mee te werken valt en dus reboot ik dan, en dan is het een kwestie van tijd voor ik wéér kan gaan rebooten.

Aangezien ik niets heb veranderd in mn setup, niets in het bios en omdat mn temps normaal zijn ( allemaal rond de 40 graden) vermoed ik dat er iets in mijn windows install.
Ik draai nu SP 2, ik heb gisteren ad-aware gedraaid, die gooide het eea er af maar geen beter resultaat...

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is zonder een verse install?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Nou, ten eerste: Welke processen zorgen er voor dat je CPU tot 100% komt?

Hoi!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

check idd de processen.

Heb zelf ook een tijdje last gehad van 100% belasting door svchost.exe die met updates ofzo bezig was.
Misschien is jouw systeem zich ook aan het updaten?

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Je zegt dat je iets hoort "ratelen". Heb je het dan over je harde schijf, of een ventilor oid?
Probeer eens een aantal verschillende anti virus programmas te laten scannen.

Life is what you others make it.

• caRe.Ghost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:08
Misschien heb je wat aan deze Howto Spyware scannen en opruimen

Verwijderd

Topicstarter
even printscreens maken, het is nogal een lijst...

Verwijderd

Topicstarter
falling_down schreef op maandag 05 mei 2008 @ 13:00:
Je zegt dat je iets hoort "ratelen". Heb je het dan over je harde schijf, of een ventilor oid?
Probeer eens een aantal verschillende anti virus programmas te laten scannen.
ik weet bijna zeker dat het de HD is, maar ik zal zsm even opstarten met mn zijpaneel er af.

• Tankbuster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-02 20:01
kan je ook wat sys specs posten?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Als je ze nou even selecteerd op Load (even op CPU klikken) dan staan de meest verbruikende boven of onder aan. Dat is iets overzichtelijker.

Edit: Ik ziet: Nieta ctieve processen 99%

[ Voor 5% gewijzigd door EWK op 05-05-2008 13:12 ]

Hoi!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:44
Zie hier je load op 0% zitten (laatste screenshot),

Als je machine nu ook traag is lijkt het meer je HDD die niet gezond meer is

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Niks raars op de screens, GEEN belasting.

Verwijderd

Topicstarter
oeps sorry, ik draai nu zo min mogelijk om er een beetje vaart in te houden, ik zal even nieuwe maken met dat ie op 100% zit

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:44
graag :)

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Constant is het iig niet, dus het lijkt een of ander programma wat 100% pakt :)
Je kunt het nu toch zelf uitsluiten?

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
ok gaan we dan!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4DT47V77.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-E7IIWVUD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QHXCWYBJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q7A363AJ.jpg

zoals je ziet schiet de processor temperatuur ook omhoog met de cpu load...
en ik draai geen enkel zwaar prog...

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:41
wmplayer.exe geeft je 100% cpu load, heb je je Windows media Player aan staan en wat doet deze ?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Welke windows versie (neem aan XP), en geef de specificaties van je PC. Nu zou zelfs Jomanda niets kunnen zeggen behalve wat algemene tips.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat doe je wel. WMPlayer is de boosdoener (Windows Media Player) die geeft 99 processorload aan.

Verwijderd

Topicstarter
Kixtart schreef op maandag 05 mei 2008 @ 13:32:
Constant is het iig niet, dus het lijkt een of ander programma wat 100% pakt :)
Je kunt het nu toch zelf uitsluiten?
Het is wel constant, als ie 1 x op 100% zit komt ie dr ook niet vanaf.
Het enige wat dan helpt is een reboot, via de reset knop op mn kast.
Gewoon via start en dan herstarten wil niet, gister avond getest.
Ik drukte op afsluiten, ging koffie zetten, toen de koffie er door was,
had ik nog steeds geen schermpje met afsluiten herstarten standby :')

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Zoals je ziet is het dus windows media player. Ben je op het moment iets zwaars aan het afspelen (1080p?) ? Probeer anders eens gewoon dat proces af te schieten?

[ Voor 20% gewijzigd door -j-k- op 05-05-2008 13:47 ]

Vimeo, YouTube

Verwijderd

Topicstarter
mhoogendam schreef op maandag 05 mei 2008 @ 13:45:
wmplayer.exe geeft je 100% cpu load, heb je je Windows media Player aan staan en wat doet deze ?
staat aan en draait down by the river van neil young, niet iets enorm zwaars dus
meer niet...
maar ik zal even de specs van mn pc geven:
AMD athlon 64 3500+ venice core
Asus A8N-SLI
Hitachi 250GB Sata II ( type: 25DLA380
Asus ATI X1800XT 512MB
Coolermaster Ultra Silent 430 Watt voeding
OCZ 2GB

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik heb niet wmp weggeklikt
en nu is mn processor wel gewoon weer normaal :S
ik heb dan wel een belachelijk grote collectie muziek er in staan,
maar dat kan het toch niet zijn?
is een re-install van WMP een idee?

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:41
Het kan zijn dat je mediaplayer de files in je playlist aan het indexeren was, dit vergt wel enige resources van zowel je HDD als je CPU.

Verwijderd

Topicstarter
mhoogendam schreef op maandag 05 mei 2008 @ 13:54:
Het kan zijn dat je mediaplayer de files in je playlist aan het indexeren was, dit vergt wel enige resources van zowel je HDD als je CPU.
ik moet zo werken, dus als ik em dan gewoon aan laat staan, zou het dan maar zo kunnen zijn dat ie weer normaal doet als ik terug kom?

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 16:44
Welke versie Windows Media Player heb je?

Nieuwere versies Windows Media Player gaan beter om met een grote library, misschien dat upgraden daarom voor jou een goede optie is.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Titelfix zodat de Windows versie in de topictitel staat volgens onze Windows Clients - Policy .

Overigens: als je iets meer moeite had gedaan (zoals dat daar ook in staat uitgelegd) was je er dus al eerder achtergekomen dat je Mediaplayer de oorzaak is van je hoge CPU load, daar waren geen tien vragen voor nodig.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
excuses mod :$ ben hier al een poos niet meer geweest...

Ik heb net een update gedaan, ben van 9 naar 11 gegaan.
Exact hetzelfde, weer naar 100% cpu load, wmp uit en geen probleem...
Vanavond maar es alle virusscanners er over gooien die ik kan vinden,
gelukkig kan ik tenminste nog wel mn schoolwerk doen, jammer genoeg zonder muziek, maar dat is niet anders...

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 17:35:
excuses mod :$ ben hier al een poos niet meer geweest...

Ik heb net een update gedaan, ben van 9 naar 11 gegaan.
Exact hetzelfde, weer naar 100% cpu load, wmp uit en geen probleem...
Vanavond maar es alle virusscanners er over gooien die ik kan vinden,
gelukkig kan ik tenminste nog wel mn schoolwerk doen, jammer genoeg zonder muziek, maar dat is niet anders...
wie weet is het wel een goed idee om MP even de tijd te gunnen. Wie weet is MP nog aaan het indexen oid? Heb je al eens geprobeerd MP een paar uur te laten "werken"?

Ook een defragmentatie wil wel eens helpen om een MP met huge database weer op het goede spoor te krijgen...

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
waarom denkt iedereen toch dat het een virus zou moeten zijn.

het is zeer waarschijnlijk gewoon een configuratiefout, een parametertje die je zelf ergens hebt aangevinkt ofzo.

Omdat het om een mediabestandje gaat dat je wilt afsapelen, probeer eens winamp uit als het om muziek gaat (van winamp.com) of vlc als het om een video gaat (van videolan.org). Dat zijn naar mijn mening de beste afspeelsoftware. Als het probleem zich hiermee niet voordoet, dan weet je iig dat het aan je WMP ligt.

Doet zich het probleem nog steeds voor, dan ligt het ofwel aan een codec (het stukje software dat de bits in het mediabestandje omzet naar hoorbare en/of zichtbare data) ofwel aan je windows versie. Ik heb pagina 1 van de thread niet gelezen dus ik weet niet of je XP hebt of Vista, maar Vista heeft al meer problemen bij het afspelen van media, vanwege z'n DRM implementatie.

Edit: nu wel pagina 1 gelezen. Je hebt ook al een maand een ratelende HD? Wees blij dat je dat geratel hoort, dan heb je tenminste nog de tijd (gehad) om een nieuwe HD te kopen en een volledige backup te maken. Als de sodemieter. Want geratel is een voorbode van doodgaande HDs, en dan kun je helemaal geen mp3tjes meer luisteren. Gelukkig zijn 500gb schijven onder de 100 euro te koop dus zo'n bult zul je je daaraan niet vallen.

[ Voor 19% gewijzigd door DrClaw op 05-05-2008 17:51 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

the_stickie schreef op maandag 05 mei 2008 @ 17:43:
wie weet is het wel een goed idee om MP even de tijd te gunnen. Wie weet is MP nog aaan het indexen oid? Heb je al eens geprobeerd MP een paar uur te laten "werken"?
Of laat de indexering achterwege? Of zoals hierboven ook wordt gesuggereerd, probeer een andere mediaplayer. Winamp op classic mode neemt helemaal niet zoveel processortijd in beslag.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-02 15:25

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Dat topic is echt onzin eerlijk gezegt.
Instaleer even hitman pro die doet alles van zelf enigste wat je hoeft te doen is te wachten en hij heeft ook alle spy ware programma's erin.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dw1-nl schreef op maandag 05 mei 2008 @ 17:47:
Dat topic is echt onzin eerlijk gezegt.
Instaleer even hitman pro die doet alles van zelf enigste wat je hoeft te doen is te wachten en hij heeft ook alle spy ware programma's erin.
Hitman Pro is echter ook geen echt goed advies. Die maakt ook nog wel eens teveel kapot.

Verwijderd

Topicstarter
DrClaw schreef op maandag 05 mei 2008 @ 17:44:
Edit: nu wel pagina 1 gelezen. Je hebt ook al een maand een ratelende HD? Wees blij dat je dat geratel hoort, dan heb je tenminste nog de tijd (gehad) om een nieuwe HD te kopen en een volledige backup te maken. Als de sodemieter. Want geratel is een voorbode van doodgaande HDs, en dan kun je helemaal geen mp3tjes meer luisteren. Gelukkig zijn 500gb schijven onder de 100 euro te koop dus zo'n bult zul je je daaraan niet vallen.
ok, daar ben ik niet zo blij mee :X
gelukkig hebben we een vrij grote portable HD!
heb ik ook weer wat te doen vanavond, want er staan vrij belangrijke bestanden op van school enz

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 13:57:
[...]

ik moet zo werken, dus als ik em dan gewoon aan laat staan, zou het dan maar zo kunnen zijn dat ie weer normaal doet als ik terug kom?
Er zijn redelijk veel mensen met dit probleem.
Volgens mij ligt het toch niet aan die indexering.

Kan je WMP niet handmatig laten indexeren, zodat je kan zien of dat 100% CPU vraagt, en dat je kan zien of het probleem daarna voorbij is ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1