Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, mijn ouders hebben en fujifilm FinePix a345.

Nou ben ik zelf beetje een digitale camera analfabeet.

Maar het probleem is, dat hij niet altijd even scherp is. Vaak zie je als je een foto maakt, gewoon heeel erg wazig de siloueten waar je een foto van maakt. Gewoon totaal waardeloze foto's. Dit gebeurt uiteraard net een maand buiten de garantietermijn, dus konden we bij de winkel niets meer halen. Het gekke is dat ie soms wel gewoon in een keer goed scherp is, maar over het algemeen blijft het toch zeer wazig beeld. Weten jullie wat het zou kunnen zijn? Of is de camera gewoon overleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je eens even een plaatje laten zien, dan kan het probleem beter beoordeeld worden.
Let je wel op de sluitertijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 11:35:
Moet je eens even een plaatje laten zien, dan kan het probleem beter beoordeeld worden.
Let je wel op de sluitertijden?
Sluitertihjd, bedoel je toch mee tijd tussen op knopje drukken en dat de foto gemaakt wordt? Ik beweeg iig niet. Ook op het schermpje van het toestel zie je alles heel wazig. niet alleen op de PC.
Ik zal even foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, sluitertijd is de tijd die jij (of de camera in autostand) selecteert om de juiste hoeveelheid licht op de sensor te laten vallen. In donkere situaties loopt deze op (er moet langer licht gevangen worden om een goed belichte plaat te krijgen) en zeg vanaf 1/30s is de kans op bewegingsonscherpte groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 11:42:
Nee, sluitertijd is de tijd die jij (of de camera in autostand) selecteert om de juiste hoeveelheid licht op de sensor te laten vallen. In donkere situaties loopt deze op (er moet langer licht gevangen worden om een goed belichte plaat te krijgen) en zeg vanaf 1/30s is de kans op bewegingsonscherpte groter.
Hmm, geen idee, weet wel dat het nou niet uitmaakte of foto's buiten binnen overdag of in de nacht gemaakt werden, dat ze altijd wel vaag waren.

Maar heb zojuist even paar foto's gemaakt

En ik heb een redelijk vaste hand, de vaagheid komt niet doordat ik tril of beweeg ofzo :p

Afbeeldingslocatie: http://img357.imageshack.us/img357/3104/dscf0728dv3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/1944/dscf0729fp7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:05

Just_I

What did you just say?

Die wazigheid, is dat gewoon onscherp (out of focus) of is het bewegingsonscherpte?
Het is dus out of focus.

Kijk eens of je wat kan veranderen aan de focus instelling van je camera.

Het maakt wel uit of foto's bij dag (veel licht) of met nacht (weinig licht) worden gemaakt. Over het algemeen heb je een langere sluitertijd bij minder licht wat dus voor bewegingsonscherpte kan zorgen.

[ Voor 42% gewijzigd door Just_I op 05-05-2008 11:57 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Just_I schreef op maandag 05 mei 2008 @ 11:54:
Die wazigheid, is dat gewoon onscherp (out of focus) of is het bewegingsonscherpte?

Ja, maar als ik hem 2 keer uit en aan doe, is het gewoon goed, ligt niet aan of ik beweeg, ik zou alleen niet weten wat voor instellingen ik moet veranderen als die het de ene keer wel doet en de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Just_I schreef op maandag 05 mei 2008 @ 11:54:
Het is dus out of focus.

Het maakt wel uit of foto's bij dag (veel licht) of met nacht (weinig licht) worden gemaakt. Over het algemeen heb je een langere sluitertijd bij minder licht wat dus voor bewegingsonscherpte kan zorgen.
Ja focus staat op automatisch, maar het is gewoon random wanneer die het doet, in dezelfde kamer met dezelfde hoeveelheid licht. Zet ik hem paar keer uit en aan doet ie het weer wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Staat hij misschien op de macrostand (een bloemetje zal dan op het schermpje staan).

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:05

Just_I

What did you just say?

Kijk eens in de handleiding van je camera wat je allemaal waar kan veranderen. Als je wat kan veranderen aan de focus instellingen kan je het vast en zeker daarin vinden.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Magic schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:01:
Staat hij misschien op de macrostand (een bloemetje zal dan op het schermpje staan).
Just_I schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:01:
Kijk eens in de handleiding van je camera wat je allemaal waar kan veranderen. Als je wat kan veranderen aan de focus instellingen kan je het vast en zeker daarin vinden.
Allebei gedaan, ik heb denk ik niet duidelijk gemaakt dat het sporadisch is. Precies dezelfde hoek waar je foto's vandaan maakt. Uit, en weer aan doet ie het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, dan rest er volgens mij één conclusie: defect. Het is inderdaad geen bewegingsonscherpte, maar het ding focust af en toe gewoon niet. Je kunt hem naar Fuji opsturen, zij maken dan een inschatting van de kosten en wanneer je dit te hoog vindt, sturen ze hem ongerepareerd weer terug (wel zo'n €40 onderzoekskosten, dacht ik).
Je kan ook eens in het 'camera onder €250-topic' kijken naar goedkope toestellen of misschien vind je een voordelige tweedehands Fuji F30 o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:50:
Tja, dan rest er volgens mij één conclusie: defect. Het is inderdaad geen bewegingsonscherpte, maar het ding focust af en toe gewoon niet. Je kunt hem naar Fuji opsturen, zij maken dan een inschatting van de kosten en wanneer je dit te hoog vindt, sturen ze hem ongerepareerd weer terug (wel zo'n €40 onderzoekskosten, dacht ik).
Je kan ook eens in het 'camera onder €250-topic' kijken naar goedkope toestellen of misschien vind je een voordelige tweedehands Fuji F30 o.i.d.?
Ow ja idd, nou dan zal ik maar een nieuwe zoekn idd. Thnx iig iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Ook een maand na garantietermijn heb je recht op kostenloze reparatie. Een camera moet langer kunnnen meegaan dan 1 jaar. De winkel is het aanspraakpunt en die zullen dat met Fuji moeten regelen.
Pagina: 1