FreeNAS WebGUI vanaf 1 PC in netwerk niet te benaderen

Pagina: 1
Acties:

• Chimichurri
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-01 09:56
Ik heb een raar probleem, ik kan vanaf 1 PC in mijn netwerk de WebGUI van FreeNAS niet benaderen.

Mijn Desktop PC draait Kubuntu 7.10
Mijn Router draait IPCop
Mijn File Server draait FreeNAS

In m'n IPCop bakkie heb ik 3 netwerkkaarten, Trusted, Untrusted en een DMZ NIC
De Untrusted NIC heeft een DHCP IP address van mijn ISP
De Trusted NIC heeft IP address 192.168.0.1
De DMZ NIC heeft IP address 192.168.1.1
Ik heb de FreeNAS IP address 192.168.1.2 gegeven.

Het IP address van de DMZ NIC in de router kan ik wel vanaf m'n Kubuntu bak benaderen (192.168.1.1)
Alleen de FreeNAS bak (192.168.1.2) niet.

Alle PCs in het netwerk hebben probleemloos toegang tot het internet
Alle PCs hebben probleemloos toegang tot de WebGUI van IPCop

Een Windows PC in het netwerk die firefox als browser heeft kan wel probleemloos de WebGUI van FreeNAS benaderen.

Een andere PC in het netwerk die Xubuntu 7.10 draait kan wel probleemloos via Firefox de WebGUI van FreeNAS benaderen.

Aleen mijn desktop PC met Kubuntu met Firefox en Konqueror browser kan de WebGUI van FreeNAS niet benaderen.

Ik heb geen aparte firewall draaien op mijn desktop PC, de Firewall die draait, draait op de router en deze firewall rules gelden ook voor de overige PCs in het netwerk, waar de WebGUI wel probleemloos benaderd kan worden.

Misschien ten overvloede: Maar ik heb zelf al grondig gezocht met Google en op GOT.

Op mijn Kubuntu bak krijg ik de volgende melding van firefox:

Unable to connect
Firefox can't establish a connection to the server at 192.168.1.2.

Als ik naar het bovenstaande IP address probeer te pingen, dan is de host unreachable.

Conclusies:
- FreeNAS draait naar behoren
- Andere PCs in het netwerk kunnen wel probleemloos de WebGUI van FreeNAS benaderen

Alleen van mijn PC is het bovenstaande IP address niet te bereiken.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen, met een vergelijkbare netwerkopzet?
Wat zie ik over het hoofd?

@darx:
Bedankt voor je reply :-) Het was inderdaad het verkeerde subnetmask op de betreffende client PC, die stond op 255.255.0.0 en dit moest zijn 255.255.255.0
Op de overige PCs in het netwerk stonden de subnetmasks wel op 255.255.255.0 maar op mijn desktop PC niet. Hartelijk dank voor je hulp darx.

Probleem opgelost -> Topic kan dicht:-)

[ Voor 9% gewijzigd door Chimichurri op 06-05-2008 19:16 ]

Verwijderd

Volgens mij de netmask. Probeer is met een netmask van 255.255.0.0 op de clients.