Plas olie in luchtfilter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:24
Mijn auto, suzuki swift uit 93, gebruikt de laatste tijd wat te veel olie, dus ik heb gisteren even gekeken wat er nu loos kon zijn. Nu zag ik her en der wel natte plekken, vooral rond de behuizing van de distributie riem. Tevens zag ik een natte plek onderaan de slang die van de motor naar het luchtfilter loopt.

Ik heb het luchtfilter even gecontroleerd, en zag dat hij compleet doorweekt is met olie. Tevens stond er gewoon een plas olie in de behuizing van het filter.

Zoekacties hier leveren mij op dat dat komt door overdruk in de carter. Dit kan dan weer komen door kapotte zuigerveren. Nu lees ik dat lekkage van de zuigerveren kan komen door niet correcte aanvoer van olie.

Ik wil vanmiddag uit het werk even langs de garage rijden om te kijken wat zij ervan zeggen, maar ik vroeg me af of er hier nog mensen zijn die er mij wat over kunnen vertellen.

Stel dat het de zuigerveren zijn, waar moet ik dan bijvoorbeeld aan denken voor reparatiekosten?
Kan het nog wat anders zijn dan de zuigerveren?
Verder nog dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik moest idd ook direct denken aan overdruk in het carter.

Zuigerveren zijn de kosten niet, echter de montage wel.

Je kop moet eraf (koppakking, nieuwe DBriem, soms kop vlakken)
dan zullen je zuigers eruit moeten (zal iets met carter los, krukas los, carterpakking etc)

Misschien dat het ook van onder kan, maar dan zit je alsnog met een nieuwe DBriem etc.

Laat de garage maar oordelen :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
En gewoon luchtfilter vervangen en af en toe wat olie erbij?

Of gaat hij dat niet lang volhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:50

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik zou toch even uitzoeken waarom er olie in je luchtfilter komt. Dat is sowieso niet goed.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

ach als de lucht door je oliefilter gaat is dat ook weer opgelost toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-02-2024
Als je teveel burnt met je auto krijg je dat ook (vaak voorkomend 'probleem' bij Golf I)

Maar ik weet niet of je daar je Swift ook voor gebruikt :)

@ Fwnk: Lijkt het meest voor de hand liggend. Kunnen ook de schraapveren zijn misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 14:54

MadMan

What the....

Als het alleen de zuigerveren zijn en je doet alles zelf ben je voor 43,78 ex btw klaar. Tenzij de zuigers alleen bovenlangs eraf gaat, dan moet de kop er ook af en komt er een euro of 80 bij.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:50

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Leuk leren sleutelen op zo'n manier. Maar ik zou eerst even checken of dat wel echt de oorzaak is. Volgens mij kan je een hoop checken met een compressie meting.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Garage bevestigde mijn gegooglede vermoeden. Waarschijnlijk de zuigerveren. Aangezien mijn bakkie nog 100 euro sloopwaarde heeft ga ik er op het moment niks aan doen. Eventueel zou ik in de vakantie hem wel eens onder handen kunnen nemen, tot die tijd ga ik gewoon af en toe wat olie toevoegen.

In hoeverre is het doebaar om zelf die boel te vervangen als je nog nooit eerder met een auto bent bezig geweest? Ik heb geen linker handen (tegenovergestelde zelfs), maar ik heb nog nooit aan een auto gesleuteld. Dit lijkt me eigenlijk een uitgelezen moment om dat mezelf bij te brengen.

Ik heb van internet al een werkplaatshandboek gehaald. Waarschijnlijk zal ik nog wel wat extra gereedschap nodig hebben, volgens mij hoor je de bouten van een motor met een bepaalde kracht aan te draaien etc.

Enfin, het lijkt mij op zich leuk om daar over een maand of twee eens mee aan de slag te gaan, kan ik misschien die olie lekkage ook aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 14:13

mace

Sapere Aude

De bouten van de kop moet je in een bepaalde volgorde aandraaien en met een bepaalde spanning.
Daarvoor heb je de werkplaatshandleiding van jouw auto nodig (vaak wel torrents van een pdfje te krijgen ;) ) en natuurlijk ook een momentsleutel. Afbeeldingslocatie: http://www.toolspecial.com/images/5122-2%20CLT%20Perspekt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Bertus schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:48:
Ik moest idd ook direct denken aan overdruk in het carter.

Zuigerveren zijn de kosten niet, echter de montage wel.

Je kop moet eraf (koppakking, nieuwe DBriem, soms kop vlakken)
dan zullen je zuigers eruit moeten (zal iets met carter los, krukas los, carterpakking etc)

Misschien dat het ook van onder kan, maar dan zit je alsnog met een nieuwe DBriem etc.

Laat de garage maar oordelen :)
Ligt er wel iets meer aan dan enkel een riempje..Kzou gewoon het blok laten honen om zo een goed bedje te krijgen waar de nieuwe ringen zich in kunnen zetten + nieuwe olie schraapveren + nieuwe big ends. Klaar. Kost wel iets meer mjah dan heb je ook wat. Bezuinigen kun je ook doen maar das slecht of koop een andere auto.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Laatst online: 22-04 21:21

Sosabowski

nerd

Meneer aard schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 11:10:
Kzou gewoon het blok laten honen om zo een goed bedje te krijgen waar de nieuwe ringen zich in kunnen zetten + nieuwe olie schraapveren + nieuwe big ends. Klaar. Kost wel iets meer mjah dan heb je ook wat.
Lijkt me wat overdreven voor een auto met een sloopwaarde van 100e.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Laatst online: 02-05 14:13

mace

Sapere Aude

Een swift van 15 jaar oud laat je niet honen enzo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:05

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zorg wel dat je momentsleutel een geschikt bereik heeft. Ik zou voor mijn BMW niks aan de momentsleutel hebben die ik nu heb liggen. Die loopt namelijk tot 200nm, maar de kop moet met 330nm aangetrokken worden. Hoe dat hij je Swift zit, kan ik zo niet zeggen, want dit zijn typisch specifieke dingen voor een bepaalde motor.
Als je de zuigers uit de motor gaat halen is een zuigerverenklem ook sterk aan te raden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Wuursj

want worst is al bezet

hij heeft het werkplaatsboek al liggen dus de aanhaalmomenten en dus het bereik van de momentsleutel kan hij zo opzoeken. Verder komt bij een dergelijk klusje naast de gereedschappen ook een hoop nieuwe pakkingen om de hoek kijken die vaak best prijzig zijn.

Overweeg ook het vervangen van het hele blok door een ander exemplaar uit een sloopbak of gecrashte auto. Bij dit soort wagentjes is dat vaak goedkoper en gemakkelijker.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Mja, dat is natuurlijk ook een optie, maar ik wil eigenlijk gewoon leren hoe en wat zo'n motor in elkaar zit. Pakkingen etc vervangen lijkt me ook wel iets wat in de toekomst van pas zal kunnen komen.

Ik zie helaas dat mijn services manual voor een gti is met 4 cilinder motor. mijn swift heeft nog een mooie 3 cilinder :) Toch maar even doorzoeken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-05 14:22
Als een goed blok van de sloop niet zo veel kost zou ik het blok vervangen en daarna het oude blok uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, zou een mooie oefening zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 14:54

MadMan

What the....

tsunami69 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 08:58:
Als een goed blok van de sloop niet zo veel kost zou ik het blok vervangen en daarna het oude blok uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, zou een mooie oefening zijn,
Een goed blok van de sloop is meestal, eigenlijk altijd, duurder dan zelf je eigen blok opknappen. Daarbij weet je als je je eigen blok opknapt ook zeker dat je er weer wat aan hebt. Een blok uit een sloper kan ook versleten zijn, ze hebben allemaal ongeveer dezelfde leeftijd.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik ken dit blok niet maar ga d'r maar vanuit dat je met alleen zuigerveren niet veel verder komt. Als het gietijzeren cilinderbussen zijn kun je d'r wel vanuit gaan dat je een setje overmaat zuigers nodig hebt, krukaslagers zullen ook wel niet al te vers meer zijn. Als je daar al aan begint zitten er al zoveel euro's in dat je beter gelijk de kop mee kan pakken anders heb je daar over een tijdje weer problemen mee.

Persoonlijk zou ik er alleen aan beginnen als de rest van de auto het waard is en je er nog meer dan een ton mee wilt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:39

Wok

Dakloos...

Wuursj schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 20:34:
hij heeft het werkplaatsboek al liggen dus de aanhaalmomenten en dus het bereik van de momentsleutel kan hij zo opzoeken. Verder komt bij een dergelijk klusje naast de gereedschappen ook een hoop nieuwe pakkingen om de hoek kijken die vaak best prijzig zijn.

Overweeg ook het vervangen van het hele blok door een ander exemplaar uit een sloopbak of gecrashte auto. Bij dit soort wagentjes is dat vaak goedkoper en gemakkelijker.
Hier ben ik het grotendeels mee eens :)

Ik zou binnen de club circuits (suzukituningclub.nl bijvoorbeeld) een ander motorblok proberen te regelen. Dan moet je voor €200,- klaar kunnen zijn, zeker als een (simpele) driepitter betreft.

offtopic:
Binnen de Peugeot 205 wereld doet een een standaard 1.9 GTI blok tussen de €100 en €300, afhakelijk van de staat, historie, kilometerstand. Het lijkt me dat binnen andere merkcircuits de prijzen niet veel hoger liggen, tenzij het echt exotische blokken betreft

Voordeel is dan namelijk dat je relatief op korte termijn weer een goed rijdende auto hebt en je huidige blok kun je dan op je gemak uit elkaar trekken en eventueel opknappen. :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

offtopic:
Ik heb mijn gekieteld en gereviseerd H22A blokje + bak + ecu + kabelboom 2500€ betaald :X

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:05

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

€200 voor een blokje... ik ben jaloers... voor mijn M43B16 (een simpele 1.6 4 pitter van BMW van 10 jaar terug) betaal je al snel €500 op ebay... (blok uit 1995, met 74.000km op de teller) Voor een 2 liter 6 cilinder betaal je al €1200 :X

Wat je allemaal moet vervangen ligt er helemaal aan wat je los gaat halen. Als je de drijverstangen of krukas los gaat halen, verwacht dan ook je lagerschalen te moeten vervangen. Ook rubberslangen (koelwater) en snaren zullen waarschijnlijk vervangen moeten worden. Deze onderdelen hebben de nare neiging om kapot te gaan als je ze los hebt gehaald en weer terug plaatst, zeker als ze oud zijn.
Met oude slangen heb ik helaas ervaring... (2 weken terug met een kapotte koelslang langs de snelweg gestaan... Deze was vlak boven een koppeling kapot gegaan, nadat ik hem los had gehaald :X )

Op zich zijn veel van deze onderdelen niet duur, ik was voor setje pakkingen voor m'n inlaat ongeveer €15 kwijt. Een koppakking is wel duurder, maar ook dat zal geen kapitalen zijn. De grootste kosten bij een dergelijke reparatie zijn eigenlijk altijd de uren voor een monteur. Met veel tijd, geduld en duidelijke documentatie over de motor in kwestie kom je een heel eind zonder dat het gelijk heel veel kost.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 07:37

Elwood Blues

87167191

Mensenmensen, vinden jullie het niet wat optimistisch om een halve/hele motorrevisie (want dat kun je het vervangen van zuigerveren en het e.e.a. aan lagers etc wel noemen) voor te stellen aan iemand die dit zegt over zijn eigen sleutelskills?
In hoeverre is het doebaar om zelf die boel te vervangen als je nog nooit eerder met een auto bent bezig geweest? Ik heb geen linker handen (tegenovergestelde zelfs), maar ik heb nog nooit aan een auto gesleuteld.
Ik zou zeker weten gaan voor een vervangend blok, liefst natuurlijk met relatief weinig kilometers. Dat is als beginnend sleutelaar al leerzaam en ingewikkeld genoeg, en biedt net zo veel waar voor je geld. Wat heb je aan een auto van €100, met een volledig gereviseerd blok?? Dat staat totaal niet met elkaar in verhouding..
Pagina: 1