posities antennes

Pagina: 1
Acties:

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
Ik wil mijn router tegen de muur bevestigen.(802.11N apparaat)
Maakt het uit dat de antennes naar boven of naar onder wijzen. (router staat op het gelijkvloers en moet ook boven ontvangst bieden)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:43

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Antennes uitrichten maakt altijd uit in 'net niet'-gevallen... moet je dus door meerdere plafonds/dik beton dan is uitrichten wel aanbevolen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• redfox314
alles is hier hout en gyproc aan de binnekant baksteen buitenkant. Wil wel graag vanachter in de tuin kunnen surfen: ~45m. de vraag is maakt het uit of ik de antennes met de tip naar beneden richt of naar boven (of is dat equivalent)

Verwijderd

Bij mijn weten zijn het geen richtantennes dus maakt niet veel uit, ik zou ze wel zo verticaal mogelijk plaatsen ivm het bereik.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:41

allure

Titaan fase 2/3

Ik heb bij mijn ouders ook een WAP tegen de muur aangeschroefd, met de antenne`s naar boven. Dat werkt allemaal prima.
Linksys levert ook een montageplaatje van kunstof.

Afbeeldingslocatie: http://www.wifiantennes.nl/b_87.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door allure op 05-05-2008 10:14 ]

• Turiya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Naar boven of beneden maakt niet uit, de antenne creeert een veld loodrecht op de antennerichting. Als je je tuin wil bereiken en de router bevindt zich niet op de begane grond, kan het wel lonen om de antenne een beetje richting de tuin te kantelen

Verwijderd

Als je twee antennes hebt, dan krijg je de beste ontvangst indien je een antenne horizontaal en een verticaal laat wijzen. De horizontale antenne verzorgt de verticale verspreiding en de verticale antenne verzorgt de horizontale verspreiding.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

redfox314 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 09:24:
Ik wil mijn router tegen de muur bevestigen.(802.11N apparaat)
Maakt het uit dat de antennes naar boven of naar onder wijzen. (router staat op het gelijkvloers en moet ook boven ontvangst bieden)
wellicht zit er een handleiding met het 1 en ander aan informatie ? bij dat ding geleverd ?
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 10:55:
Als je twee antennes hebt, dan krijg je de beste ontvangst indien je een antenne horizontaal en een verticaal laat wijzen. De horizontale antenne verzorgt de verticale verspreiding en de verticale antenne verzorgt de horizontale verspreiding.
De wifi antennes sturen als het ware in een balvorming hun signaal uit, met als centrum van de bal de antenne. dus je opmerking heeft geen enkel nut IMHO

Tja vanalles

Verwijderd

vso schreef op maandag 05 mei 2008 @ 11:29:
De wifi antennes sturen als het ware in een balvorming hun signaal uit, met als centrum van de bal de antenne. dus je opmerking heeft geen enkel nut IMHO
Het is geen bal, het is een eclips, dus het maakt wel degelijk verschil.

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-02 21:56
Ik heb laatst bij mijn broer een externe antenne aan zijn netwerkkaart gehangen. Als ik de antenne op z'n kop hield (antennetip naar beneden) ontving deze vele malen slechter! Kan iemand dat verklaren?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Inderdaad, recht boven en recht onder de antenne heb je in principe geen bereik (afgezien van signaal dat via weerkaatsing bij je terecht komt). Het signaal heeft dus een soort donut vorm (al is het gat in verhouding een stuk kleiner dan bij een donut).

Als je dat even in het achterhoofd houdt kan je prima je antennes zo richten dat je nergens een 'dood' gebied hebt.

Zie ook: Wikipedia: Dipoolantenne

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 05-05-2008 11:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• redfox314
dus een standaard antenne heeft een torusvormig veld terwijl richtantennes dan een kegelvormig veld hebben. Hoe groot moet ik mij de hoek (ten opzichte van de antenne zelf) die de antenne niet bereikt ongeveer voorstellen?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik gok dat dat nogal afhankelijk is van de betreffende antennes. Maar daar kan ik je verder niet heel erg mee helpen.

Ik heb hier mijn AP ongeveer midden op zolder hangen (2e verdieping) en overal op de benedenverdieping prima bereik. Antennes staan omhooggericht en dan iets schuin naar buiten en iets schuin naar voren. Maar dat is meer geluk dan wijsheid eigenlijk en ik heb andere posities nooit echt geprobeerd eigenlijk.

Als ik jou was zou ik gewoon een beetje experimenteren met een grof idee van het stralingspatroon in je achterhoofd?

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 05-05-2008 14:57 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:01
Turiya schreef op maandag 05 mei 2008 @ 10:12:
Naar boven of beneden maakt niet uit, de antenne creeert een veld loodrecht op de antennerichting. Als je je tuin wil bereiken en de router bevindt zich niet op de begane grond, kan het wel lonen om de antenne een beetje richting de tuin te kantelen
How how how ;), een antenne creeërt geen veld loodrecht op het verlengde van de as van de antenne (zoals jij dus zegt), een antenne creeërt een veld dat lichtjes naar onder afbuigt...

Daarom wordt ook altijd gezegd: zo hoog mogelijk dat AP! want je stralen gaan wat naar onder...

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Een losse antenna (wel met verbindingsdraad uiteraard, grapjassen in spé :+ )op zijn kant hangen/leggen kan soms perfecte resultaten hebben als je de 'donut' een beetje inschat. Trapgaten zijn daar ideaal geschikt voor om zo zowel naar boven als beneden een prima bereik te krijgen.

• redfox314
Ik bedacht mij net dat als ik mijn 3 antennes in R3 orthogonaal op elkaar laat staan dat ik volgens mij een sferisch bereik verkrijg misschien een ietwat afgeplatte bol maar zo goed als zonder gaten.

[ Voor 19% gewijzigd door redfox314 op 06-05-2008 00:24 ]

Pagina: 1