Linux Intel 3945ABG + networkmanager + kernel 2.6.25

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Sinds een paar weken zit ik nu te vervelen met een Fujitsu Siemens Amilo Pi 1536. Best leuk apparaatje, zit alles op en aan. Nu zit er een intel wireless lan kaartje is, welke door intel prima ondersteund zou worden.

Echter nu loop ik tegen het volgende probleem aan:

Bij de standaard kernel werken de drivers niet naar wens, de kaart werkt niet! Dus heb ik de kernel config geopend en alle wireless eruit gehaald. Daarna heb ik de ma80211 en de fw_loader aangezet als module. Allemaal niet spannend als je de huidige config gebruikt. Gecompileerd en geinstalleerd. Nergens geen problemen.

Na deze compilatie netjes de iwl drivers geinstalleerd zoals vermeld op deze site:

http://www.intellinuxwire...p=iwlwifi&n=howto-iwlwifi

Dit gaat natuurlijk ook zonder problemen, aangezien ik aan alle voorwaarden heb voldaan. Nadat ik de driver heb geladen kan ik ook netjes in networkmanager verbinding maken (ook met een wpa2 netwerk).
Nu komt echter mijn probleem. Als ik de computer opnieuw opstart dan wordt de driver die ik geinstalleerd heb automatisch geladen. Echter kan ik met de networkmanager met geen mogelijkheid verbinding meer maken met mijn netwerk. Oplossing die ik vond was het opnieuw uitvoeren van het ./load in de map van wilwifi. Na het doorlezen van dit script blijkt die alleen wat modules te unloaden en opnieuw te loaden. Als ik de modules log bekijk dan is er echter geen verschil tussen de modules geladen voordat ik ./load uitvoer en als ik ./load heb uitgevoerd. Echter na het uitvoeren kan de networkmanager ineens wel een verbinding tot stand brengen.

In yast2 heb ik alle intel drivers gedeinstalleerd en verwijderd van mijn systeem.

Aangezien ik de driver altijd gestart wil hebben tijdens booten maar wel usercontrolled vie networkmanager (verschillende locaties) had ik ./load en ./unload in de map rc.d gezet en uitvoerbaar gemaakt. Echter heeft dit geen effect.

Aangezien ik met geen mogelijkheid die verbinding kreeg werd ik moedeloos en heb ik dus de nieuwste kernel met ingebakken support gedownload. Alle modules geselecteerd die ik wilde hebben. (In 3 weken leer je alle opties redelijk goed kennen). De iwl driver als module geselecteerd en de mac en fw also. Ook gecompileerd en geinstalleerd. Werkt ook prima (hij start op), echter de module wordt ook nu weer geladen, maar nu ziet networkmanager de kaart helemaal niet meer. Ook niet na het herladen van de module. Wat opmerkelijk is, dat als ik de volgende commando's geef:

ifconfig wlan0 up
iwconfig wlan0 essid ???? (een open netwerk)
dhcpcd wlan0

dan krijg ik netjes verbinding. Networkmanager laat nergens iets van zien. Graag zou ik zien dat networkmanager mijn kaart gewoon ziet en dat ik dus iig via networkmanager het open network kan vinden en connecten. De stap die daarna komt is het verbinden met wpa2 netwerken.

Ik hoop dat iedereen een beetje snapt wat ik allemaal gedaan heb, want ik ben nu 3 weken bezig en het is me niet gelukt tot op heden. Na 20000 keer hercompileren en herinstalleren begin ik nu een beetje moedeloos te worden. Bij vragen zal ik zo snel mogelijk antwoord geven.

Het OS is OpenSuSe 10.3 op een i686 (coreduo T2250)

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Al eens in de release notes gekeken die meegeleverd worden met OpenSuse 10.3?

Copy/Paste:
Intel Wireless Link WiFi Drivers
Two drivers are available now: the traditional ipw3945 is installed by default and the new iwlwifi driver is an alternative offer. Note the following caveats:

ipw3945 works on hidden networks. It does not survive suspend/resume cycles.

iwlwifi does not work on hidden networks. It supports suspend/resume cycles.

You can change the the default using YaST. Click "Software" -> "Software Management" and remove the ipw3945 package. Then the alternative iwlwifi driver gets automatically selected for installation.

bron: http://www.suse.com/relno.../RELEASE-NOTES.en.html#14

Daarna had je via de openbuild service of via de wlan repository een bijgewerkte iwlwifi versie kunnen installeren die je een hoop ellende had bespaart.

http://software.opensuse.org/search

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 05-05-2008 10:07 ]

• BSeB
Hmz, ik zal het vanavond is proberen, maar volgens mij had ik dat 3 weken geleden al is geprobeerd, maar dat weet ik niet meer zeker.

Maar met kernel 2.6.25 zou het toch ook gewoon moeten werken?

• BSeB
Na mijn opensuse 10.3 opnieuw geinstalleerd te hebben en de drivers van de site zoals boevnstaand genoemd geinstalleerd te hebben, kan ik via netwerkmanager zien welke netwerken in de omgeving er zijn.

Echter probleem is dat hij stopt op 28%, hij wil niet verder met d verbinding. Ongeacht WPA2 of open.

Erg vreemd!!!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb dezelfde laptop, draai dan wel Ubuntu, maar heb er ook problemen mee. Door Hardy wordt de ipw3945 niet meer ondersteunt en meegeleverd, het is nu de iwlwifi modules (ook ivm de intel pro wireless 4965 kaart).
Toen ik de test kernels draaide, deden geen van de modules die meegeleverd werden het niet, op een na, versie 1.1.17. 1.1.0, 1.2.0, allemaal bagger. Ik heb toen geprobeert die versie van intellinuxwireless te compilen, lukte niet, kreeg errors tijdens het compilen. Even later vond ik een link naar http://www.linuxwireless.org/en/users/Download welke de laatste versie van wireless drivers heeft. Zo dus ook de iwlwifi modules. Deze staan op 1.2.26k en werkt prima. Kan verbinden met hidden SSIDs (bij mij thuis, WPA2) en normale netwerken (op school, TTLS/EAP).
Ik weet niet welke moduleversie bij SuSE gebruikt wordt, maar het lijkt erop dat ze ook een brakke versie leveren. Bij Ubuntu zeggen ze dat iwlwifi 1.2.0 de goedgekeurde centrino driver is, nou, het werkt dus voor geen meter. De nieuwe dus wel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:06
Hero Of Time schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:25:
Ik heb dezelfde laptop, draai dan wel Ubuntu, maar heb er ook problemen mee. Door Hardy wordt de ipw3945 niet meer ondersteunt en meegeleverd, het is nu de iwlwifi modules (ook ivm de intel pro wireless 4965 kaart).
(...)
edit:
hmm, ipw3945 != iwl3945.
Maar ik heb geen problemen met de stabiliteit van die driver, eerlijk gezegd.

[ Voor 30% gewijzigd door Jaap-Jan op 07-05-2008 00:24 . Reden: Aangepast om verwarring te voorkomen ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jaap-Jan schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 22:02:
[...]
Edit: hmm, ipw3945 != iwl3945. Maar ik heb geen problemen met de stabiliteit van die driver, eerlijk gezegd.
ipw3945 != de iwlwifi, dat klopt. Daarom zeg ik ook dat de oude driver niet meer meegeleverd wordt en daar in de plaats de iwlwifi. Staat het dan zo raar geschreven?

edit:
Het staat nu idd wat beter.

[ Voor 15% gewijzigd door Hero of Time op 07-05-2008 13:56 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:06
Hero Of Time schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 00:18:
[...]

ipw3945 != de iwlwifi, dat klopt. Daarom zeg ik ook dat de oude driver niet meer meegeleverd wordt en daar in de plaats de iwlwifi. Staat het dan zo raar geschreven?
Nee, dat was geen fout van jouw, maar van mij. Het staat er wat raar zo, maar ik had eerst een screenshot gepost nm-applet die iwl3945 liet zien als driver, wat dus niet ipw3945 is. Daar kwam ik pas later achter, maar dat was geen reactie op jouw post, vandaar die 'Edit:'. :)

Ik heb m'n post maar even aangepast. Is het zo duidelijker? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Jaap-Jan op 07-05-2008 00:25 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1