Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Samsung PS-42C62H TV. (HD Ready)
Ik wil hier graag mijn pc via een hdmi kabel op aansluiten.
Mijn PC: Amd 4400x2, 2 GB geheugen met een 2900GT.
Ik heb bij de videokaart een dvi naar hdmi converter bijgeleverd gekregen.

klopt het dat als ik de pc nu op mijn tv aansluit. (via een hdmi kabel) dat ik dan ook geluid heb via de pc?

Ten tweede; heeft het nu een blu ray drive in de pc te bouwen? Geeft dit kwaliteitswinst ten opzichte van een 'standaard' dvd speler (JVC TH P3).

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Een standaard DVD speler kan geen blu ray's afspelen ;) Dus als je blu rays wil afspelen heeft dat zeker nut. Vraag jezelf ook goed af of het het waard is om een blu ray drive in te bouwen, Ik weet niet wat ze tegenwoordig kosten, maar volgens mij kun je voor iets meer een (tweede hands) PS3 kopen, die perfect beeld ed. geeft, DVD's kan upscalen en je kunt er nog mee gamen ook :)

[ Voor 74% gewijzigd door jdm8 op 04-05-2008 20:42 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 20:37:
Ten tweede; heeft het nu een blue ray drive in de pc te bouwen? Geeft dit kwaliteitswinst ten opzichte van een 'standaard' dvd speler (JVC TH P3).
Als je graag blue rays af wil spelen heeft zit zeker nut.

Hoi!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:55
Het geluid van de computer zal op deze manier niet op de speakers van de TV afgespeeld worden. Een HDMI kabel kan wel geluid doorsturen, maar DVI kan dit niet. Jouw videokaart stuurt alleen beeld de DVI poort in, daar verandert niks aan als je er een verloopje aanhangt naar HDMI.

Je zult het geluid dus via een andere kabel moeten regelen, je hebt daarvoor hoogstwaarschijnlijk een 3,5mm jack male naar 2x RCA male kabeltje nodig. De male jack gaat in de geluidsuitgang van de computer, en de rode en witte RCA gaan in de TV.

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-02 12:45

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

DVI is alleen beeld, dus het geluid zal je apart moeten doorsturen. Het heeft idd zin om een blu-ray in te bouwen gezien dit mooier beeld geeft dan je standaard dvd speler.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 20:37:
klopt het dat als ik de pc nu op mijn tv aansluit. (via een hdmi kabel) dat ik dan ook geluid heb via de pc?
Ja, geluid kan ook door HDMI worden verzonden. Of dat ook mogelijk is bij videokaarten met een HDMI-uitgang durf ik zo niet te zeggen.

Het is overigens Blu-ray, niet Blue ray. (Handig bij 't googlen, als je het correct spelt. ;))

[edit]
Oh het is een DVI > HDMI verloopstukje, dat had ik gemist. Nee, dan kan het sowieso niet. DVI is puur voor beeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Bergen op 04-05-2008 20:48 ]

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 09:58
In de pc kost een blu-ray lezer nog "maar" 120 euro, maar dan kun je dus niet branden.

En een 2900XT kan ook 5.1 geluid doorsturen voor zover ik weet, GT weet ik niet zeker, maar ik neem aan dat die dat ook kan.

Maar aangezien jouw plasma TV HD-Ready is, weet ik niet of een Blu-ray speler zijn geld echt waard is, plasmaschermen kunnen over het algemeen goed upscalen, misschien moet je eens bij een kennis of winkel gaan kijken wat het verschil tussen Blu-ray en dvd is op een HD-ready plasma TV.

Edit: van de ati site over 2900 series http://ati.amd.com/products/Radeonhd2900/index.html kan je dit halen:

Product Features

* Next-generation unified shader engine with 320 unified stream processors
* 512-bit memory interface
* Easy CrossFire™ scalability
* HDMI with 5.1 surround sound audio
* DirectX® 10 support

[ Voor 51% gewijzigd door hugoy op 04-05-2008 20:56 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Heb even gegoogled, er zijn wel kastjes om audio (SPDIF in dit geval) en DVI te combineren tot HDMI:

http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=3570

Er zijn vast wel meer van dat soort kastjes verkrijgbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de antwoorden. Zo'n kastje is alleen vrij duur zie ik. Is er nog een andere oplossing?

• hugoy
sanmarco, bekijk mijn laatste edit even, een 2900 serie ondersteund WEL sound over HDMI ;)

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ja, maar dan zal er wel gedoeld worden op modellen met een echte HDMI-uitgang, geen DVI met een verloopstukje, want DVI heeft nou eenmaal geen pennetjes voor audio. Zie ook de pinout.

• hugoy
Helaas heb ik op dit gebied geen vertrouwen in wikipedia, omdat er namelijk geen 2900 kaart bestaat die een losse HDMI uitgang heeft (of ik kan hem gewoon niet vinden), en ook omdat ze als maximale resolutie 2048x1536 aangeven, dat geeft aan dat het gedateerd is.

Verwijderd

Topicstarter
Sowieso zit er op mijn 2900gt geen hdmi uitgang. 'slechts' 2 DVI Poorten

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:08
Heb zelf een 2900 maar heb nooit audio over mijn HDMI lijntje gehad.
Meen dat CCC daar al zelf een opmerking over maakte zodra ik mijn HDMI dongle aansloot.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

hugoy schreef op zondag 04 mei 2008 @ 21:09:
Helaas heb ik op dit gebied geen vertrouwen in wikipedia, omdat er namelijk geen 2900 kaart bestaat die een losse HDMI uitgang heeft (of ik kan hem gewoon niet vinden), en ook omdat ze als maximale resolutie 2048x1536 aangeven, dat geeft aan dat het gedateerd is.
De DVI-pinout is een standaard, die kan niet gedateerd zijn. Elke fabrikant moet die standaard gebruiken. ATI mag niet zelf de functie van een paar pennetjes veranderen en bijvoorbeeld zeggen: "Ach, die pennetjes voor analoge video, daar kunnen we ook wel audio op zetten." 8)7 De pinout in het wikipedia artikel klopt gewoon en kan niet verouderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bergen op 04-05-2008 21:16 ]

• hugoy
http://attachments.techguy.org/attachments/102657d1176050507/dvicon.gif er zijn zoals je daar ziet 5 soorten DVI, het kan best dat ze op wikipedia bijvoorbeeld alleen DVI-D single link hebben laten zien.

Vraag me niet hoe, maar een 2900XT kan toch echt geluid over een DVI-HDMI snoer sturen :P

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

HDMI (en ook DVI) sturen audio en video via de zelfde pinnetjes door elkaar door. Audio via DVI is dus prima mogelijk met een DVI -> HDMI kabel.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-12-2025

Obi

voodooless schreef op zondag 04 mei 2008 @ 21:49:
HDMI (en ook DVI) sturen audio en video via de zelfde pinnetjes door elkaar door. Audio via DVI is dus prima mogelijk met een DVI -> HDMI kabel.
Kan audio over DVI lopen dan? Da's nieuw voor mij. Kan ik dan met m'n mac mini die als HTPC dient audio door de DVI uitsturen? Scheelt weer een optisch audio kabeltje namelijk in de wirwar..

• hugoy
Obi schreef op zondag 04 mei 2008 @ 21:58:
[...]

Kan audio over DVI lopen dan? Da's nieuw voor mij. Kan ik dan met m'n mac mini die als HTPC dient audio door de DVI uitsturen? Scheelt weer een optisch audio kabeltje namelijk in de wirwar..
Alleen als er een videokaart inzit die dat ondersteund, HD 2xxx serie dus, en ook een aantal van NVidia dacht ik.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ik heb nog maar eens zitten googlen, met resultaat. :)

Die ATI-kaarten hebben inderdaad een speciale audio-over-DVI-fuctionaliteit. Hier las ik:
In Radeon HD, audio signals are carried through DVI when the video card detects a connected HDMI display, which is connected via the HDMI adapter which is optionally supplied by the manufacturer (it appears that the 2400 Pro models do not come with the required adaptor).[1]

I didn't get the adaptor... So does anyone know how to get it?
Dus de kaart detecteert dat er een HDMI-scherm is verbonden en stuurt dan het audio signaal door, misschien over de pennetjes die eigenlijk bedoeld zijn voor analoge video. Het is me nog niet duidelijk of dit met elke DVI-HDMI-adapter werkt (in combinatie met die kaart dus) of dat je speciaal een adapter van ATI nodig hebt. Ik vermoed dat laatste, omdat hij de pennetjes zal moeten doorlussen... lijkt mij.

In dit topic lijkt dat vermoeden bevestigd te worden:
Yeah, the 2600xt does this as well. It's a DVI port on the card and they provide a DVI to HDMI adapter. The DVI port must have slightly different pins or something because the DVI to HDMI adapter I was using on my previous video card worked fine but wouldn't pass video when used with the ATI card. You had to use ATI's DVI to HDMI adapter.

It through me for a loop for a good hour or so.

[ Voor 24% gewijzigd door Bergen op 04-05-2008 22:11 ]

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 19:58
Bergen schreef op zondag 04 mei 2008 @ 22:04:
Ik heb nog maar eens zitten googlen, met resultaat. :)

Die ATI-kaarten hebben inderdaad een speciale audio-over-DVI-fuctionaliteit. Hier las ik:

[...]
Dus de kaart detecteert dat er een HDMI-scherm is verbonden en stuurt dan het audio signaal door, misschien over de pennetjes die eigenlijk bedoeld zijn voor analoge video. Het is me nog niet duidelijk of dit met elke DVI-HDMI-adapter werkt (in combinatie met die kaart dus) of dat je speciaal een adapter van ATI nodig hebt. Ik vermoed dat laatste, omdat hij de pennetjes zal moeten doorlussen... lijkt mij.

In dit topic lijkt dat vermoeden bevestigd te worden:

[...]
Klopt heb dit zelf gedaan bij een kennis van mij. Hier wel met een 3870 maar dat maakt verder niet veel verschil. Waarschijnlijk heeft ook 1 DVI uitgang een andere kleur op je videokaart. Deze ondersteund dan naast video ook audio. Gaat perfect. Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat je TV waarschijnlijk maar stereo geluid ondersteund. Mocht je dat geen probleem vinden dan kan het allemaal perfect.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Dan zou je dus zo'n eerder genoemd kastje moeten hebben. Daar sluit je je S/PDIF uitgang op aan en ik neem aan dat alle kanalen daar bij in zitten.

offtopic:
MrFl0ppY: cool icon! :)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-02 14:25

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Allemaal leuke en correcte oplossingen echter word er een belangrijk aspect vergeten hier. Je kunt idd het beeld van een bluray disc prima weergeven op de pc (al dan niet richting een lcd-tv) echter het geluid blijft verre van het potentieel wat op de bluray disc staat. Probleem zit hem in dat huidige geluidskaarten niks met TrueHD en DTS HD Master Audio kunnen doen en/of de software (Powerdvd) het downsampled naar een lager kwaliteit dolby digital 5.1 of dts 5.1.

M.a.w. dan heb je wel het goede beeld, maar het geluid niet. Ik kan je verzekeren dat je dat niet wilt missen!!!

Overigens kan ik niet opmaken of de TS de bluraydrive gaat gebruiken om dvd's te kijken want dat schiet dus helemaal niks op tegenover z'n oude dvd speler.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 19:58
Dukey schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:12:
Allemaal leuke en correcte oplossingen echter word er een belangrijk aspect vergeten hier. Je kunt idd het beeld van een bluray disc prima weergeven op de pc (al dan niet richting een lcd-tv) echter het geluid blijft verre van het potentieel wat op de bluray disc staat. Probleem zit hem in dat huidige geluidskaarten niks met TrueHD en DTS HD Master Audio kunnen doen en/of de software (Powerdvd) het downsampled naar een lager kwaliteit dolby digital 5.1 of dts 5.1.

M.a.w. dan heb je wel het goede beeld, maar het geluid niet. Ik kan je verzekeren dat je dat niet wilt missen!!!

Overigens kan ik niet opmaken of de TS de bluraydrive gaat gebruiken om dvd's te kijken want dat schiet dus helemaal niks op tegenover z'n oude dvd speler.
Audio is idd nog een probleem. Maar laten we eerlijk zijn er zijn nu nog heel weinig goede versterkers te krijgen die dit allemaal ondersteunen en ook nog eens betaalbaar zijn.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de drive gaan gebruiken voor blu ray films. geen normale dvd's.
maar goed. waar het dus op neer komt is dat de audio een probleem is/blijft. wellicht dan toch via een ps3? is alleen wel een wat duurdere oplossing. en dan heb ik al helemaal niets meer aan mijn surround setje (JVC TH P3) hier zit namelijk geen enkele aansluiting op behalve een scart.

• Dukey

Dukey

MrFl0ppY schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:51:
[...]
Audio is idd nog een probleem. Maar laten we eerlijk zijn er zijn nu nog heel weinig goede versterkers te krijgen die dit allemaal ondersteunen en ook nog eens betaalbaar zijn.
Ik bedoelde niet direct bitstreamen maar het laten decoderen van de TrueHD of DTS HD Master Audio door de PC is zeker wel mogelijk en dan kun je dus via HDMI naar 7.1 PCM geluid luisteren op je receiver. Tevens hebben veel blurays 5.1 of 7.1 PCM geluid en daar heb je dus geen nieuwe HDMI receiver voor nodig.

Nog als aanvulling, 7.1 PCM krijg je niet door een simpel coax of optisch kabeltje. Dat moet via HDMI, dus je zult wel een HDMI receiver moeten hebben als je daar van wilt genieten.

Maar als je dat allemaal niet boeit kun je rustig een pc gebruiken om blurays te kijken.
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:57:
Ik wil de drive gaan gebruiken voor blu ray films. geen normale dvd's.
maar goed. waar het dus op neer komt is dat de audio een probleem is/blijft. wellicht dan toch via een ps3? is alleen wel een wat duurdere oplossing. en dan heb ik al helemaal niets meer aan mijn surround setje (JVC TH P3) hier zit namelijk geen enkele aansluiting op behalve een scart.
Ik ben zelf overgestapt van een losse LG BH100 bluray/HD DVD speler naar een PS3 vanwege het geluid. De LG kon geen TrueHD of DTS MA decoderen en dus kon ik alleen luisteren naar de normale dolby digital of dts tracks. Vervolgens moet je wel een HDMI receiver hebben omdat 7.1 PCm geluid veel bandbreedte vergt in dat niet past in een coax of optisch kabeltje. Heb zelf een Sony STR-DG910 HDMI receiver die geen TrueHD of DTS MA zelf kan decoderen, vandaar mijn keuze voor de PS3. Leuke van deze setup is dat je door het wisselen van audiotracks heel duidelijk het verschil kunt horen tussen bijv dolby digital 5.1 en een TrueHD 5.1.

[ Voor 39% gewijzigd door Dukey op 05-05-2008 16:14 ]

Verwijderd

Het gaat hier over een Plasma TV.
Volgens mij kunnen de meeste televisies ook gewoon niks met zaken als TrueHD geluid.

En bevatten huidge BR discs eigenlijk al geluid in dergelijk hoge kwaliteit uncompressed audio codecs ?

• Dukey

Dukey

Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 09:35:
Het gaat hier over een Plasma TV.
Volgens mij kunnen de meeste televisies ook gewoon niks met zaken als TrueHD geluid.
Zijn er dan mensen die de boxen van een plasma of lcd-tv gebruiken. Ik ken iig niemand in mijn kenniskring die dat nog doet. En nee tv's ondersteunen maximaal 2 kanaals geluid, uitzonderingen daargelaten.
En bevatten huidige BR discs eigenlijk al geluid in dergelijk hoge kwaliteit uncompressed audio codecs ?
Ja al vanaf het begin, PCM is het meest vertegenwoordigd. TrueHD en DTS HD Master audio komen steeds meer voor. Het is juist uitzonderlijk als een Bluray ALLEEN een dolby digital of dts track heeft.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 09:35:

En bevatten huidge BR discs eigenlijk al geluid in dergelijk hoge kwaliteit uncompressed audio codecs ?
Wat zou volgens jou een reden zijn om geluid niet in die kwaliteit op te slaan? Als je toch genoeg ruimte hebt, waarom zou je het dan in een lage bitrate AC3 opslaan?

Voor de volledigheid een overzichtje van door Blu-ray ondersteunde audiocodecs:

Dolby Digital up to 5.1 channels (Max 640kbps)
Dolby Digital Plus up to 7.1 channels (Max 4.736Mbps)
Dolby Lossless up to 9 channels (Max 18.64Mbps)
DTS up to 5.1 channels (Max 1.524Mbps)
DTS HD up to 9 channels (Max 24.5Mbps)
Linear PCM up to 9 channels (Max 27.648Mbps)

(bron)

Verwijderd

Dukey schreef op maandag 05 mei 2008 @ 16:08:
[...]

Ik bedoelde niet direct bitstreamen maar het laten decoderen van de TrueHD of DTS HD Master Audio door de PC is zeker wel mogelijk en dan kun je dus via HDMI naar 7.1 PCM geluid luisteren op je receiver. Tevens hebben veel blurays 5.1 of 7.1 PCM geluid en daar heb je dus geen nieuwe HDMI receiver voor nodig.

Nog als aanvulling, 7.1 PCM krijg je niet door een simpel coax of optisch kabeltje. Dat moet via HDMI, dus je zult wel een HDMI receiver moeten hebben als je daar van wilt genieten.

Maar als je dat allemaal niet boeit kun je rustig een pc gebruiken om blurays te kijken.

[...]

Ik ben zelf overgestapt van een losse LG BH100 bluray/HD DVD speler naar een PS3 vanwege het geluid. De LG kon geen TrueHD of DTS MA decoderen en dus kon ik alleen luisteren naar de normale dolby digital of dts tracks. Vervolgens moet je wel een HDMI receiver hebben omdat 7.1 PCm geluid veel bandbreedte vergt in dat niet past in een coax of optisch kabeltje. Heb zelf een Sony STR-DG910 HDMI receiver die geen TrueHD of DTS MA zelf kan decoderen, vandaar mijn keuze voor de PS3. Leuke van deze setup is dat je door het wisselen van audiotracks heel duidelijk het verschil kunt horen tussen bijv dolby digital 5.1 en een TrueHD 5.1.
Dukey inhakend op jouw verhaal even het volgende, ik begrijp uit jou verhaal tenminste dat je weet waarover je praat :)

In bovenstaand verhaal wordt mijn probleem eigelijk precies omschreven. Ik zal het even kort proberen uit te leggen:

Momenteel geniet ik een Sony Bravia Full HD lcd scherm (106cm) met daarbij een Sony 5.1 home theatre system (dvd) type nummer: sony dav-dz630

hier enkele specificaties:

Audio
Gemiddeld vermogen 850
Ingebouwde audio decoders Dolby Digital, Dolby Prologic II, DTS, Dolby Prologic
Audiokanalen 5.1
Audiocompressieformaten MP3
D/A-converter 48kHz/24bit

Nu wil ik net als hierboven staat beschreven een nieuw aan te schaffen PC aansluiten op mijn TV om zodoende gedownloade blu-ray films met optimale beeld en geluidskwaliteit op mijn TV te bekijken. En juist bij dat laatste zit het probleem: mijn theatre system heeft geen optische ingang en zo kan ik het geluid van mijn aan te schaffen PC dus niet direct richting mijn theatre system sturen. Nu heb ik al even gekeken in onze plaatselijke sony speciaalzaak naar een versterker met hdmi ingang (heet dat een receiver?) om het eventueel op die manier op te lossen, allereerst begrijp ik nog niet helemaal hoe dit zit en of dit (trueHD?) mij die maximale geluidskwaliteit gaat opleveren.

Graag hoor ik wat voor mij de beste en tevens goedkoopste oplossing is, genoemde versterker zou mij namelijk 399 € kosten :O

Ben benieuwd wie mij uit de brand helpt!

Bij voorbaat dank _/-\o_

Groetjes,
Daan
Pagina: 1