[Cinema Display] Kleur aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• Debtor
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:08
Ik heb van de week een dvi naar adc adpater gekocht van apple om mijn 20 inch Cinema Display op mijn vista pc aan te sluiten. Hij doet nu zijn werk als 2e scherm naast mijn 22 inch samsung 2232BW scherm.

Alleen wat mij nu erg opvalt is dat de kleuren echt totaal verschillend zijn. De kleuren op mijn apple scherm zijn veel te geel. Op mijn samsung kan je op het scherm de kleuren aanpassen in een menutje, alleen de apple heeft dat niet. Hoe kan ik dan toch de kleuren een beetje op elkaar afstemmen?

Ik heb al geprobeert om het in het Nvidia menu te doen maar dat word er niet beter op. Je kan daar niet echt per kleur zeggen van die iets minder die iets meer.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 12:23
Bij Systeemvoorkeuren, Beeldschermen, Kleur kun je een profiel aanmaken of het bestaande profiel wijzigen.

• Debtor
Klopt maar dan moet ik een profiel aanmaken voor alleen het apple scherm. Dan krijg je toch conflicten met programma's enzo? Heb wel eens met profielen zitten kl*ten maar werd er alleen maar slechter heb toen gekozen om alles zo te laten zoals het was. En de kleuren hardware matig aan te passen op het scherm zelf.

Ik zit net te bedenken is er geen tooltje waarmee je kleuren kan aanpassen per scherm. Aangezien ik dual display draai?

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-01 13:12
Waarschijnlijk kloppen de kleuren van je ACD beter met de werkelijkheid dan die van je Samsung. Dat is mijn ervaring ten minste...

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 15:23
Op veel schermen kan je tegenwoordig geen kleuren meer aan passen. Dan zou je met profielen moeten gaan werken. Daarnaast kleur is te geel dat is natuurlijk jouw smaak..

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

To_Tall schreef op maandag 05 mei 2008 @ 00:11:
Op veel schermen kan je tegenwoordig geen kleuren meer aan passen. Dan zou je met profielen moeten gaan werken.
Het is sowieso een combinatie van beide. Met alleen waardes veranderen in je OSD krijg je een scherm niet perfect, maar ook met alleen een kleurprofiel weet je niet zeker of het witpunt klopt.
Daarnaast kleur is te geel dat is natuurlijk jouw smaak..
Of een scherm de kleuren goed weergeeft, of dat er een zweem zichtbaar is, heeft niks met smaak te maken. Het is gewoon meetbaar en kalibreerbaar.

TS: wat jij nodig hebt is een apparaat om je scherm te kalibreren en goede profielen te maken. Deze dingen kun je kopen, huren of natuurlijk lenen van iemand.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 05-05-2008 00:17 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Niet toevalllig een fotograaf die 't zegt natuurlijk...
Gizz bedoelt een Spyder, maar ik denk dat 't ook zonder relatief goed te doen moet zijn.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als je met de hand een profiel maakt in Systeemvoorkeuren -> Beeldschermen, kun je voor het witpunt de kleurtemperatuur aangeven in graden Kelvin:
5000 K Horizon daylight
5500–6000 K Typical daylight, electronic flash
6500 K Daylight, overcast
9300 K CRT screen
Van oudsher stonden de Windows cq. ongekalibreerde systemen op 9300 Kelvin, véél te blauw dus. De grafische standaard voor kleurvergelijken (die ik op mijn opleiding heb geleerd) is 5500 Kelvin. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf de kalibratie op 6500 Kelvin laat staan, meestal de standaard-instelling, omdat ik daar zelf het meest op ben ingesteld. Je moet wel opletten dat als je afdrukken of een kleurproef wilt vergelijken met het beeldscherm, dat de kleurtemperatuur van het opvallende licht (TL-lampen) hetzelfde moet zijn als van je scherm. Of andersom :>

• Debtor
Ik heb idd zitten na denken om een Spyder 2 express te halen maar las toen dat het heel erg lastig is om de profielen goed te krijgen voor Dual Display. Vind het al erg omslachtig om 1 profiel aan de praat te krijgen in geheel windows. Heb toen der tijd ook onwijs gezeik gehad dat in photoshop de kleuren gewoon goed waren maar in windows zelf was het gewoon bagger. Ik wil gewoon overal de zelfde kleuren.

Heb nu het programmatje powerstrip geprobeert en dat werkt toch wel aardig. Je kan dan per beeldscherm de kleuren instellen je moet het alleen we helemaal op gevoel doen. Ik heb mijn Samsung scherm als basis genomen. Die toch echt veel beter de kleuren weer geeft dan de Apple.

Het is nu niet 100% maar ik ben er tot dus ver wel redelijk tevreden over.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je hebt het nu al gedaan en je bent tevreden, maar ik denk dat je beter de Apple als uitgangspunt had kunnen nemen. De Samsung heeft een TN-paneel, een goedkoop paneel dat niet uitblinkt qua kleuren. Samsungs staan er ook niet om bekend dat ze vanuit de fabriek goed neutraal zijn ingesteld.

De Apple is veel meer ontworpen om kleuren goed weer te geven (S-IPS paneel en dergelijke). Het is aannemelijk dat hij dan ook geen gele zweem heeft, maar dat de Samsung juist een blauwe zweem heeft (kleurtemperatuur van 9300K, terwijl 6500K voor vrijwel al het werk geschikter is). Omdat de Apple nu erbij komt en je gewend bent aan je blauwige Samsung lijkt het alsof de Apple een gekke zweem heeft, maar dat is dus waarschijnlijk niet zo :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Debtor
Ik snap jou denk werk helemaal ik zou dat ook zeggen. Maar op mijn werk, werk ik ook nog met een cinema display precies dezelfde alleen dan aan een G4 (tja stagiare he ;)) en daar zijn de kleuren echt veel beter zonder kalibratie.

Ik denk dat het ook te maken heeft dat er een converter tussen zit van adc naar dvi en dan ook nog eens windows dat zal vast wel wat invloed hebben.

Als iemand nog goeie tips heeft altijd welkom ;) .
Pagina: 1