Toon posts:

[CAR HIFI] Vraag mbt bas-sterkte binnen en buiten de auto

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2016 15:16 ]

Verwijderd

Bepaalde lage frequenties hoor je beter buiten de auto en bepaalde lage frequenties beter in de auto.
Ook ligt het aan de demping van de auto.
Probeer is verschillende soorten lage frequenties (muziek) en ga is buiten en binnen de wagen staan.
Als ik in de straat sta met mijn auto dan hoor ik de lage frequenties veel beter dan als ik in de straat sta van mijn maat.

Om 3 db harder te gaan heb je het dubbele vermogen nodig 2x555w=1110w.
Het zal met die nieuwe versterker iets harder gaan maar vooral gecontroleerder.
3x30 amp is jou nieuwe versterker.
Ik neem aan dat je al een condensator ertusssen heb zitten of besteld heb.

Als je echt harder wilt gaan neem dan een sub met een hogere gevoeligheid.

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2016 15:16 ]

Verwijderd

Een condensator niet nodig.
Nou ik heb er wel een en met positieve resultaten.
Ik heb in mijn auto een accu van 100 ampere laten zetten.
Er zat eerst een accu van 40a in.
Muziek trekt heel snel stroom en dat kan een accu niet leveren.
Met condensator knipperen je lichten minder.
Met condensator klinkt de bas veel strakker.
Op het internet is er genoeg over te vinden.

Maar het zijn natuurlijk jou spullen.
Je moet het zelf weten of je het nodig vind of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mening is dat je met een goedkope condensator (gevalletje B52 van 35 euro) beter GEEN condensator kunt gebruiken.

Mijn lichten knipperen op dit moment nog niet, indien wel na plaatsing van mn eigen versterker zal ik dat overwegen.

Verwijderd

Ja daar heb je gelijk in.
Maar als ik jou met jou spullen zie dan verwacht ik niet dat jij een condensator van 35 euro ga halen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-12 15:17
Bassen zijn heel gevoelig voor de constructie van je auto;

Ik had eerst een kleine hatchback, en de bas heb ik flink terug moeten schroeven omdat het anders echt niet normaal meer klonk; nu heb ik een sedan en is het gedeelte naar de kofferbak beter gesloten en wordt het veel meer gedempt...

Waar jij op doelt heet geloof ik 'cabin gain'.

Met de sedan is dat ook een stuk minder dan de hatchback, omdat de kofferbak domweg beter dichtzit...

[ Voor 20% gewijzigd door LiquidSmoke op 05-05-2008 09:32 ]

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:12
Ik heb zelf net ook wat geluid in mijn calibra gebouwd en merk eigenlijk hetzelfde als de ervaring van de TS. In de auto gaat de bass heel hard en buiten de auto valt het best mee. Ik heb bitumen in de deuren en tussen mdf bodemplaat en koffer. Toch is dat denk ik niet de voornaamste reden, maar meer wat liquidsmoke bedoelt. Ik vind het wel fijn omdat ik niet teveel op wil vallen.

Verwijderd

Topicstarter
Je hoort mij ook absoluut niet klagen! Het viel me alleen op :)
Cabin gain zou kunnen, dat pakt dan in mijn geval erg gunstig uit.

edit

Overigens heb ik het zo ingebouwd zitten:

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n104/DaMasterPNut/audio/IMG_2331.jpg

De gaten in de hoedenplank waar de speakers zaten zorgen er voor dat de bass voor een sedan toch nog goed de auto in komt.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 16:02 ]

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-12 15:17
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 16:00:
Je hoort mij ook absoluut niet klagen! Het viel me alleen op :)
Cabin gain zou kunnen, dat pakt dan in mijn geval erg gunstig uit.

edit

Overigens heb ik het zo ingebouwd zitten:

[afbeelding]

De gaten in de hoedenplank waar de speakers zaten zorgen er voor dat de bass voor een sedan toch nog goed de auto in komt.
Dat moet ik ook nog steeds doen... Voor rearfill heb ik een bescheiden DLS setje, maar geen doorvoer naar de personenruimte, gevolg is dat de bas tegen de speakers beukt en deze gaan vervormen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 17:58:
Bekabeld: 10mm2
Bekabeld: 25mm2
Tikkie offtopic, maar vergis je je hier niet een factor 10?
Thuis heb ik 4mm2 kabels naar m'n fronts en 2.5mm2 naar m'n rears (excl. mantel) en dat zijn al geen misselijke kabeltjes.

Als de kern vierkant zou zijn (heb even geen zin om 't naar een cirkel om te rekenen ;)) zou die laatste kabel al 1/2cm bij 1/2cm zijn. En dat dan zonder de mantel mee te rekenen.
Lijkt me niet handig in een auto, en er zal niet zo gek veel apparatuur zijn die overweg kan met dit soort formaten... :)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:41

Sick Nick

Drop the top!

Dat klopt best hoor, dat is niet voor z'n speakers maar de stroomvoorziening van de versterkers. Bij 12v trek je snel veel ampere's en als je dat over een dun kabeltje trekt gaat dat gewoon niet goed komen. Veel te veel weerstand, of je haalt je vermogen niet of de kabel overhit gewoon waardoor je isolatie wegsmelt en kortsluiting maakt.

Verwijderd

OK, voor stroomvoorziening dus, niet voor 't audio signaal. Heb geen auto, dus heb me er nooit in verdiept, mijn excuses.

Maar wat ik me dan nog wel afvraag: hoe (en hoelang) trekt een 12V accu een 555W RMS versterker? Bij PMPO snap ik 't wel (dan deel je gewoon alles door 100), maar zo'n bakbeest slurpt toch in no time je accu leeg?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:41

Sick Nick

Drop the top!

Yep :+ Zonder draaiende motor is het ook vrij snel afgelopen ja, 555W is op 12V iets meer dan 46A. Dus als je een 50A accu hebt is na een uurtje de boel gewoon helemaal leeg. Het voltage van de accu zal tegen die tijd ook flink inzakken waardoor de boel ook flink gaat vervormen omdat de versterker dan allang niet meer stabiel kan werken.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren de auto gepoetst en zo'n 2 uur muziek gedraaid zonder draaiende motor. Ging natuurlijk totaal niet op vol vermogen maar heeft het makkelijk volgehouden verder.

Verwijderd

Wel opletten met je stroomvoorziening

Een sub en versterker vind t meestal niet echt heel lekker om lange tijd op ondervermogen te draaien (versterker krijgt te lage spanning en stroom, en sub daardoor te weinig vermogen aangeleverd)

Verwijderd

Topicstarter
Ging natuurlijk totaal niet op vol vermogen

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-12 14:18
ik heb sinds deze week ook een versterker en een sub in de kofferbak liggen. een 300 watt rms versterker en een 250 watt rms sub.

Nu gaat het in de auto aardig lekker/hard. De bass blijft ook onveranderd als je een deur of raam opendoet. Buiten de auto hoor je het wel en hoor je wel wat rammelen etc maar echt zware bass buiten hoor je niet echt.

En als ik dan soms auto's voorbij hoor rijden komt er een herrie uit niet normaal. Vraag me wel is af hoe dat kan. Nu heb ik natuurlijk niet de beste/sterktse combinatie die er is.

Auto is trouwens een 106 uit 1993.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-12 15:25
sjorremans schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 13:45:
ik heb sinds deze week ook een versterker en een sub in de kofferbak liggen. een 300 watt rms versterker en een 250 watt rms sub.

Nu gaat het in de auto aardig lekker/hard. De bass blijft ook onveranderd als je een deur of raam opendoet. Buiten de auto hoor je het wel en hoor je wel wat rammelen etc maar echt zware bass buiten hoor je niet echt.

En als ik dan soms auto's voorbij hoor rijden komt er een herrie uit niet normaal. Vraag me wel is af hoe dat kan. Nu heb ik natuurlijk niet de beste/sterktse combinatie die er is.

Auto is trouwens een 106 uit 1993.
Dat gevoel had ik een tijdje terug ook. Ik heb twee 10" JBL's in de kofferbak. Het klonk altijd goed, ook op hoog volume, halve auto rammelde dan mee, maar als ik dan ging vergelijken met andere installaties kwam daar het laagste laag veel beter uit. Toen heb ik de crossover wat omlaag gedraaid, de gain omhoog, en verrek, daar zijn de lage tonen. Nu ook buiten de auto merkbaar aanwezig :P

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• sjorremans
Peenutzz schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:47:
[...]

Dat gevoel had ik een tijdje terug ook. Ik heb twee 10" JBL's in de kofferbak. Het klonk altijd goed, ook op hoog volume, halve auto rammelde dan mee, maar als ik dan ging vergelijken met andere installaties kwam daar het laagste laag veel beter uit. Toen heb ik de crossover wat omlaag gedraaid, de gain omhoog, en verrek, daar zijn de lage tonen. Nu ook buiten de auto merkbaar aanwezig :P
Dan moet ik daar ook maar is mee gaan spelen denk ik. Ik denk dat de gain het knopje is waar het aantal hz bijstaat? Ik weet niet uit m'n hoofd welke waardes dat nu zijn.. ook heb ik nog een knopje waar ik de input level kan veranderen..

De gain is dan de optie met het aantal HZ denk ik?
Crossover staat al op de low pass trouwens.

[ Voor 18% gewijzigd door sjorremans op 16-05-2008 10:25 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

nee, dat is je crossover. Gain staat meestal volts (0.4 - 4) of dB bij.

Wise enough to play the fool

• sjorremans
teacher schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:58:
nee, dat is je crossover. Gain staat meestal volts (0.4 - 4) of dB bij.
Straks even kijken hoe het zit met de instellingen.
Ik las dat je de radio aardig open moest zetten, en dan langzaam de instellingen verhogen op de versterker.

Nu weet ik dat er een input level opzit waar ik aan kan draaien en de crossover. Daarnaast zitten er 2 schuifjes, een bassboost en de ander weet ik niet..

Dat zijn de instellingen die ik kan veranderen op de versterker

• Peenutzz
Ik denk dat het andere schuifje voor de crossover is. Daar zou iets van FLAT, HPF en LPF bij moeten staan? Ik persoonlijk gebruik nooit iets als bass boost, maar dat zou je voor jezelf moeten proberen. Als het andere schuifje op LPF staat, lekker laten staan. Dan gewoon de crossover terugschroeven, en je input level omhoog, en luisteren (en voelen :9 ), net zo lang tot je tevreden bent.

• sjorremans
Peenutzz schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 15:18:
Ik denk dat het andere schuifje voor de crossover is. Daar zou iets van FLAT, HPF en LPF bij moeten staan? Ik persoonlijk gebruik nooit iets als bass boost, maar dat zou je voor jezelf moeten proberen. Als het andere schuifje op LPF staat, lekker laten staan. Dan gewoon de crossover terugschroeven, en je input level omhoog, en luisteren (en voelen :9 ), net zo lang tot je tevreden bent.
1 schuifje is inderdaad voor de lowpass/highpass/full range. ander schuifje is voor de bassboost. Ik heb dan geen idee waar ik de gain eventueel kan instellen en of dat eventueel kan.

Ik ga zo als ik klaar ben uit werk nog wel ff spelen ermee met wat het beste klinkt.
Versterker is trouwens een Boss GT380

Verwijderd

Hmm, raar dat de TS zo kritisch is over een Condensator, ik zou zeggen zet er voor de grap eens een tussen en test het eens.

Ikzelf heb een Opel Astra OPC uit 2000, een hatchback en ik heb deze kist erin http://www.rockfordfosgat...99&locale=en_US&p_status=

Met een US acoustics 600 W versterker 4 kanaals ( 2 x 175 RMS gebrugd) de lowpass op 120 hz en ik heb er dus 2 condensators aanhangen van elk 1 Farad. Let wel dat je ze zo kort mogelijk bij je versterker zet want dat heeft een beter effect ( zelf ervaren ) die kabels bij mij zijn maar 15 cm lang.
Het verschil was dus enorm, die bass is bij mij dus echt veel strakker en gaat ook harder.
Ook heb ik de 2 gains gewoon vol openstaan, overal lees je dat je dat niet moet doen maar ik zet de radio nooit 100% open. Ongeveer bij 83 % bij mij begint hij pas te vervormen, maar dan wil je niet in de auto zitten.

Als ik heb dus, hier voor mn huis zet met 1 deur open, dan trilt hier op mn kamer de klerenkast en al :P

• Peenutzz
sjorremans schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 15:29:
[...]

1 schuifje is inderdaad voor de lowpass/highpass/full range. ander schuifje is voor de bassboost. Ik heb dan geen idee waar ik de gain eventueel kan instellen en of dat eventueel kan.

Ik ga zo als ik klaar ben uit werk nog wel ff spelen ermee met wat het beste klinkt.
Versterker is trouwens een Boss GT380
Heb even een plaatje van je versterker bekeken, en je moet de level-schroef hebben om de gain te regelen. Het rechtse schroefje op dit plaatje http://www.sonicelectronix.com/pictures.php?id=6372 De ene fabrikant noemt het gain, de andere level. Heb laatst nog een goedkope versterker gezien waarop 'lever' stond :+

@Marco123: Crossover op 120Hz? Is dat niet erg hoog? Bij mij klinkt het dan heel erg vol, het gaat wel hard, maar omdat het 'hogere laag' al veel versterkt wordt komt het lagere laag niet goed tot zijn recht. Uit verhouding zeg maar. Nu ik de crossover terug heb gedraaid komt het lagere laag door de hogere gain veel beter tot zijn recht, terwijl het hogere laag uiteindelijk ongeveer gelijk blijft. Als je begrijpt wat ik ongeveer bedoel :P

[ Voor 21% gewijzigd door Peenutzz op 16-05-2008 20:02 ]

Verwijderd

Ja ik snap het :) daar heb je gelijk in, ja het is denk ik meer waar je van houdt ik kan die instellen tussen de 50 en 120 hz, maar als ik hem lager zet heb ik het gevoel of ik iets "mis" ik kan dat niet goed beschrijven, ik heb er natuurlijk mee gespeeld hoor 50 hz is lekker laag en voelt ook goed, maar misschien komt dat omdat die versterker maar 2 x 175 RMS is, het hangt ook veel af van de muziek waar men naar luisterd vind ik, ik draai echt vanalles in mn auto van speedmetal tot jump enja ik was dan steeds aan het bijstellen omdat ik dan weer wat miste...

• sjorremans
Peenutzz schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 19:47:
[...]

Heb even een plaatje van je versterker bekeken, en je moet de level-schroef hebben om de gain te regelen. Het rechtse schroefje op dit plaatje http://www.sonicelectronix.com/pictures.php?id=6372 De ene fabrikant noemt het gain, de andere level. Heb laatst nog een goedkope versterker gezien waarop 'lever' stond :+

@Marco123: Crossover op 120Hz? Is dat niet erg hoog? Bij mij klinkt het dan heel erg vol, het gaat wel hard, maar omdat het 'hogere laag' al veel versterkt wordt komt het lagere laag niet goed tot zijn recht. Uit verhouding zeg maar. Nu ik de crossover terug heb gedraaid komt het lagere laag door de hogere gain veel beter tot zijn recht, terwijl het hogere laag uiteindelijk ongeveer gelijk blijft. Als je begrijpt wat ik ongeveer bedoel :P
Dankjewel voor de info!
Duur is de versterker inderdaad niet, het is ook nog maar een beginnerssetje voor mij. Er hangt een 250 watt rms 10" mtx subje achter.

Ik ga morgen is spelen met het aantal HZ die instelbaar is van 45 tot 90 hz geloof ik. Kijken of ik samen met de gain een mooie tussenweg kan vinden hierbij..

Tevens merk ik dat ik toe ben aan een andere HU, deze was sowieso al kut en ik wil er één met USB etc. Ik merk ook dat het beter is een HU te hebben waar je apart de sub kan instellen.. bij deze kan ik de bass wel verhogen maar dan gaat alles mee, dus ook de speakers en dat is niet de bedoeling.

Morgen weer een lekker speel/knutseldagje

• Peenutzz
Ik weet je budget niet, maar mag ik je de Sony CDX-GT410 als headunit aanraden? Als hij nog leverbaar is, kost hij hooguit 150 euro. Die heeft ingebouwde crossover voor de sub, instelbaar op 83 en 125 Hz, aparte volumeregeling voor de sub, USB- en AUX-front ingang, aansluiting voor wisselaar, en hij slikt ook gebrande MP3 en WMA cd's. Elke MP3 speler of iPod of USB-stick die ik tot nu toe op de USB-poort heb aangesloten werkt vlekkeloos. Ook het bedieningsgemak van Sony spreekt me erg aan. Alles werkt logisch en zit op een logische plaats. Veel radio voor weinig zeg maar :)

• sjorremans
Peenutzz schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 23:42:
Ik weet je budget niet, maar mag ik je de Sony CDX-GT410 als headunit aanraden? Als hij nog leverbaar is, kost hij hooguit 150 euro. Die heeft ingebouwde crossover voor de sub, instelbaar op 83 en 125 Hz, aparte volumeregeling voor de sub, USB- en AUX-front ingang, aansluiting voor wisselaar, en hij slikt ook gebrande MP3 en WMA cd's. Elke MP3 speler of iPod of USB-stick die ik tot nu toe op de USB-poort heb aangesloten werkt vlekkeloos. Ook het bedieningsgemak van Sony spreekt me erg aan. Alles werkt logisch en zit op een logische plaats. Veel radio voor weinig zeg maar :)
Die radio is op dit moment 109 euro bij halfords. Zelf had ik de Pioneer DEH-P6000UB op het oog.
http://www.pimtensen.nl/s...d=1&sub_id=47&cur_id=3452

kost alleen 100 euro meer. sowieso moet een nieuwe HU nog even wachten omdat ik aankomende maand eerst mijn vakantie nog moet betalen, daarna kan er pas een nieuwe HU aangeschaft worden.

Neemt niet weg dat de HU die er nu inzit klote is, hij sloeg al redelijk vaak over met gebrande cd's maar nu met de sub erin lijkt het alleen nog maar erger te worden |:(

• sjorremans
Ik heb vanmiddag nog even zitten spelen met de instellingen, je hoort het wel een klein beetje buiten de auto maar het is niet overdenderend laat maar zeggen.

Nu moet ik wel zeggen dat er niks op tegen is want in de auto gaat het gewoon keihard. Ik denk dat je dan toch een krachtigere combo nodig hebt om de bassen echt ver naar buiten te kunnen stuwen :+

Als we straks meer geld hebben kunnen we er een leuker setje van maken :*)

Verwijderd

Het zal ook aan de auto liggen denk ik, bij mij hoor je buiten met de deuren en alles dicht wel een diepe bas, maar ook niet keihard je hoort meer de nummerplaten rammelen. Maar als je een raam of deur opendoet is het wel echt hard.

• sjorremans
Peenutzz schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 23:42:
Ik heb de Sony CDX-GT414 nu op het oog, kost even veel op dit moment bij ron de vries (99 euro) en aangezien ik altijd de verleiding moeilijk kan weerstaan ga ik denk toch maar deze bestellen :+

• sjorremans
Gisteren de Sony CDX GT620U besteld.
Als die van de week binnen is gaan we is kijken of het veel verschil maakt.

Sowieso ben ik heeeeeeeeeeel gelukkig met een USB aansluiting! >:)

Pagina: 1