Toon posts:

Vreemde CPU temperaturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ongeveer een jaar geleden heb ik ook hier gepost omdat mijn processor te warm werd. Nou kwam hier niet echt een duidelijke conclusie uit. Ik heb nieuwe koelpasta op de processor gedaan en gekeken of dat werkte. Dit werkte totaal niet en na het heel vaak opnieuw aanbregen van de koelpasta werkte het nog steeds niet.

Nu breken de warme tijden weer aan, en ik heb niet zo'n zin in een computer die uitvalt als hij te warm word. Het probleem is nu dat de processor veel te warm word. Als ik met Everest mij CPU meet komt hij met 3 minuten orthos gemakkelijk op de 90 graden, het systeem blijft alleen wel helemaal stabiel. Als ik nou bij de andere temperaturen van Everest kijk, zie ik alleen wel dat de temp van het mobo 1 graden is. Aangezien hier bij elk programma waarmee ik de temp meet niet klopt, vertrouw ik die CPU temp eigenlijk ook niet.
Later heb ik Core Temp geinstalleerd en die geeft nogal andere temperaturen aan. Als ik mijn CPU zo erg stress dat hij in Everest 90 graden zou moeten zijn, zie ik bij Core Temp dat core 0 77 graden is, en core 1 55 graden 8)7. Als hij dan zo warm is voel ik altijd aan het koelblok op de CPU maar die is totaal niet warm. Als ik dan met mijn vinder de CPU zelf probeer aan te raken voel ik ok helemaal geen hitte ofzo.

De koeler die ik heb is trouwens de Arctic Freezer 64 Pro.

Verder is het zo dat als mijn PC idle is, dat core 0 vaak onder de 21 graden licht, en core 1 iets onder de 30. Dat terwijl het in de kamer 19 graden is. Als de computer net is opgestart is core 0 vaak zelfs rond de 10 graden :S

Ik heb er al vaak aan gedacht dat dus die sensors gewoon kapot moeten zijn, maar laatst kreeg ik toch uitvallers als core 0 de 100 graden berijkte. Dus ik begin toch wel weer een beetje te twijfelen.

Is er iemand die weet waar dit aan kan liggen? Heb al aarder wat google gebruikt en op got gekeken maar vaak word het gewoon opgelost met een laagje koelpasta, dat heb ik dus helemaal niet.

Alvast bedankt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een bios update wil wel eens helpen :P, zeker omdat de sensors hierin nog wel eens een afwijking willen hebben.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-05 18:20
ik heb niet zo'n zin in een computer die uitvalt als hij te warm word
Maar als ik het goed begrijp is dat nooit gebeurd? Orthos stabiel?
Als ik jou was zou ik het gewoon zo laten, die koeler is ruim voeldoende en vertrouw er gewoon op dat het wel goed komt.

Als je stabiliteitsproblemen hebt dan zou je nog eens kunnen kijken hoe je dat op kan lossen maar je daar nu al druk om maken is niet echt zo belangrijk lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik idd gedaan, werkte alleen wel eerder averechts :P
De versie die ik nu heb is de nieuwste dus beter kan niet meer..

Het mobo is trouwens een Gigabyte M55S-S3.

Dank voor de snelle reply trouwens :)

Edit:
Als ik orthos langer dan 5 minuten laat draaien komt hij boven de 100 graden uit in coretemp. Hij is dan gewoon stabiel. Het probleem is alleen dat hij WEL uitvalt ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2008 12:54 ]

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:24
Ik zou denken aan een bolle heatspreader of bolle heatsink van je AFP64, dat hij aan de ene kant dus wel goed contact maakt, maar aan de andere kant niet, of andersom. Kijk daar eens naar ;)

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Dan denk ik dat of je Vcore te hoog is of te weinig airflow in je kast.
Maar aangezien de ene core mucho hoger is als de ander kan het inderdaad wel eens een kromme ihs, danwel backplate van je cooler zijn.
Zit ie er wel goed op?

[ Voor 52% gewijzigd door DaLoona op 04-05-2008 12:59 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Topicstarter
@omgwtfbbq :P
Kan zijn, alleen weet je ook hoe ik kan zien of die bol is? De koeler zit er zeker wel goed op dacht ik zo.

Vcore is gewoon standaard, in de bios staat hij ten minste op standaard, en een doode cpu lijkt me niet. Hij valt alleen maar uit als hij precies 100 graden is.

Heb net nog een orthos gebrobeerd alleen dan alleen op core 0, tot mijn grote verbazing kwam core 0 niet hoger dan 45 graden en core 1 niet hoger dan 32. Als ik orthos nou alleen op core 1 liet draaien werden bijde core zo'n 40 graden. Beetje raar of niet...

pff, wat een snelle reacties zeg :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2008 13:03 ]

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:24
Je moet hem er dan even afhalen, en dan op een vlakke ondergrond (spiegel of glasplaat oid) zetten, en dan kijken of je dan randjes 'lucht' ziet zitten aan de zijkant. Maar meestal kun je het ook wel voelen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke zal er eens naar kijken, alleen weet je of ik dat ook met de garantie telt? Als de koeler het probleem is wil ik namelijk wel graag een nieuwe hebben :P

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Of je buigt/schuurt/ fixt hem zelf even recht.
Waarschijnlijk gaat men namelijk moeilijk doen over een kromme koeler: het komt wel vaker voor,bijna geen enkele koeler is perfect recht.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een vraagje, kan het niet gewoon zijn dat de temperatuursensors gewoon brak zijn? Ik wil namelijk misschien dit mobo en cpu verkopen alleen ik heb niet zo'n zin om iets te verkopen wat niet goed werkt...

Mijn cpu is de Athlon 64 X2, 4800+
Pagina: 1