Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

USB aansluiting op brommer maken

Pagina: 1
Acties:

• mazz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 13:48
Ik ben dus bezig een usb aanlsuiting op mn honda mtx (=brommer) te maken zodat ik mn telefoon onderweg kan opladen en tomtom er op gebruiken want dat vreet veel stroom.

nu heb ik dus ff de draadjes van mn achterlicht af getapt en heb ik een weerstand er tussen geknalt.
Het gekke is dat als ik er een 12volt ventilator op aansluit (dus zonder usb aansluiting), dat deze dan wel draait op 5 volt (want usb is 5volt) en als ik de usb aansluiting gebruik en er iets op aansluit dan werkt het weer niet.

Als ik een adapter pak met 12volt en ik gooi die weerstand et tussen met de usb aansluiting, dan werken de usb appraten wel.

Hoe kan dit in godsnaam?
Stroomschema kan hier gevonden worden
http://www.mt5.nl/hondamt5/techniekpics/1mtxstroom.jpg

20 jaar, en wat had ik bereikt?

Verwijderd

Je stroomschema doet het niet (Forbidden). Hoe weet je dat je ventilator op 5 volt draait? Gemeten met multimeter?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 12:16:
Je stroomschema doet het niet (Forbidden). Hoe weet je dat je ventilator op 5 volt draait? Gemeten met multimeter?
Hij houdt referrers tegen. Je met hem handmatig in een nieuwc tabblad openen.

Ik zou trouwens niet zomaar iets van je scooter aftappen, je wilt voor USB wel een beetje stabiele stroomtoevoer hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Sebazzz op 04-05-2008 12:20 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:36
5V halen uit de boordspanning van een brommer moet je absoluut niet via een weerstand doen als je telefoon en tomtom je lief is. Zit er een accu/lader/gelijkrichter op je mtx, anders heb je trouwens grote kans dat het nog gewoon wisseltroom is.

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Volgens mij is het niet echt verstandig om het alleen met een weerstand gelijk aan de 12V te hangen. Misschien verstandiger om even te zoeken naar een schemaatje wat 12V omzet naar 5V.

Hallo!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zonder belasting is de spanningsval over de weerstand 0 volt, waardoor je dus 12volt over houd. Wat je nu hebt gedaan is gewoon een zeer niet-ideale spanningsbron gemaakt. Die dus veel in spanning varieert afhankelijk van de belasting. Heb je verder niets aan.

Wat je moet doen is niet een weerstand gebruiken, maar een gestabiliseerde voeding ervan maken. Ik neem aan dat het gelijkspanning is op de brommer? dan kun je er een schema'tje met een 7805 voor gebruiken.

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-11 13:05

Fido

C:\> park

Je kunt niet zomaar 5V maken van 12V d.m.v. enkel een weerstandje. Dan zou je al de belasting moeten weten en aangezien je telefoon en tomtom niet altijd het zelfde stroomverbruik hebben zou die weerstand nooit gelijk zijn. Je zou iets moeten bouwen op basis van een 7805. Zoek maar ff op google. Dan vind je vast wel iets.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Waarschijnlijk heb je ook een accu zitten op je brommer? Zoja kan je wellicht een batterij > sigarenaansteker kopen zoals in een auto. Die zijn toch bedoeld van 12V naar minder. En dan je TomTom en GSM met een autolader laden.

Verwijderd

Accu is altijd gelijkstroom op een brommer, auto of motor. Een weerstand ertussen plaatsen en 5V eruit halen is natuurlijk heel erg slecht voor je GSM of Tomtom :X

Ik denk dat je beter een stuk electronica wat een zuivere 5V maakt en niet met 1 weerstand alleen. Als jij accelereert dan stijgt/zakt de spanning in op je Accu omdat deze tegelijkertijd aan het opladen is.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:36
't Schema even bekeken en je hebt wel gewoon een geregeld 12V systeem op je brommer. In dat geval kun je ook kijken naar wat er voor auto's beschikbaar is. Als je niet teveel zelf wilt knutselen zou ik gewoon zoiets halen: http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=8260 of http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=9807

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
[b][message=30016618,noline]

Ik denk dat je beter een stuk electronica wat een zuivere 5V maakt en niet met 1 weerstand alleen. Als jij accelereert dan stijgt/zakt de spanning in op je Accu omdat deze tegelijkertijd aan het opladen is.
Spanningsregelaar ;)? Als je het tussen de draden van bijv je achterlicht zet zoals de TS dan kan dat prima. De lichten hebben namelijk één vast voltage welke wordt geregeld door de spanningsregelaar.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• mazz
Rustig maar jongens, die pda van me heb ik er nog niet op aangesloten :)
Alleen nog maar een usb fan.
En natuurlijk is het wel zo dat als hij stationair draait dat er dan helemaal veel wisseling is.
Dan gaan je lampjes ook allemaal een soort van knipperen.

Dus is het dan wel mogelijk om hem op mn achterlicht aan te sluiten?
Het achterlicht is tevens het remlicht, dus als ik de rem indruk gaat dat lampje dus feller branden. Dat is ook in het stroomschema te zien. Is die extra watt dan erg schadelijk?

Goede link naar stroomschema:
http://www.mt5.nl/hondamt...chniekpics/1mtxstroom.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door mazz op 04-05-2008 12:39 ]

• Fido

Fido

Lijkt me nog niet zo'n probleem. Het ligt een beetje aan het stroomverbruik van je telefoon en tomtom. Zolang je spanning niet onder de 5V komt, maakt die 7805 er nog 5V van. Verder zou je de korte spanningsdippen onder de 5V met een elco af kunnen vangen.

• mazz
Nielson schreef op zondag 04 mei 2008 @ 12:30:
't Schema even bekeken en je hebt wel gewoon een geregeld 12V systeem op je brommer. In dat geval kun je ook kijken naar wat er voor auto's beschikbaar is. Als je niet teveel zelf wilt knutselen zou ik gewoon zoiets halen: http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=8260 of http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=9807
Deze appraten stabiliseren de input dus ook een beetje?
Of kan ik het ook zonder zo`n appraat doen aangezien ik al een gergeld 12volt systeem heb?

Ik heb dus een HTC kaiser met tomtom. Heb even op google gezocht maar kan zo snel geen stroomverbruik vinden.

En als het klopt dat je gewoon die appraten op het achterlicht kan aansluiten, waarom werkt het dan niet? Ik zal zo nog wel eens testen met andere appratuur.

[ Voor 18% gewijzigd door mazz op 04-05-2008 12:46 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je zou de elektronika uit zo'n ding kunnen halen.

Of, nog simpeler, een plug maken daar voor (maar die krengen zijn wel duur, volgens mij €7,- de laatste keer dat ik er 1 haalde)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• mazz
Resistor schreef op zondag 04 mei 2008 @ 12:46:
Je zou de elektronika uit zo'n ding kunnen halen.

Of, nog simpeler, een plug maken daar voor (maar die krengen zijn wel duur, volgens mij €7,- de laatste keer dat ik er 1 haalde)
Kan ik niet gewoon die draadjes op die adapter solderen?
En over de '7805'. Zoiets heb ik toch al op mn brommer zitten?
Dat is namelijk dit dingetje
http://www.bromfietsshop.nl/shop/foto/BO537400.jpg

Dus dat beste oplossing zou dat zijn zo`n auto usb lader? Aangezien die ook de stroom reguleert

[ Voor 19% gewijzigd door mazz op 04-05-2008 12:54 ]

• Fido

Fido

mazz schreef op zondag 04 mei 2008 @ 12:47:
[...]
Kan ik niet gewoon die draadjes op die adapter solderen?
En over de '7805'. Zoiets heb ik toch al op mn brommer zitten?
Dat is namelijk dit dingetje
http://www.bromfietsshop.nl/shop/foto/BO537400.jpg

Dus dat beste oplossing zou dat zijn zo`n auto usb lader? Aangezien die ook de stroom reguleert
Er is niets aan de afbeelding waaraan ik kan zien dat dit ook daadwerkelijk een 7805 is. Ik durf het dus niet te zeggen. Zo'n auto USB lader is denk ik de meest eenvoudige oplossing in dit geval. Let wel ff op het stroomverbruik en wat de USB-lader kan leveren. Een iPod verbruikt denk ik niet zoveel stroom als je telefoon en tomtom.

• mazz
telefoon en tomtom zit in 1 geheel.
Heb net gevonden dat de oplader van mn telefoon 1ampere kan leveren maar dat die 1ampere alleen nodig is als je in je cradle een 2de accu wilt opladen,

Ik ga het ding even bestellen :)

Ps: ik wilde niet zeggen dat die omvormer precies hetzelfde is als de 7805, maar dat het wel hetzelfde idee is. Alleen regelt deze 12volt ipv 5volt

[ Voor 25% gewijzigd door mazz op 04-05-2008 13:08 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Je moet wel een link naar het produkt geven ipv naar de foto linken, dat ding kan van alles zijn.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:59
Mick1990 schreef op zondag 04 mei 2008 @ 12:35:
[...]

Spanningsregelaar ;)? Als je het tussen de draden van bijv je achterlicht zet zoals de TS dan kan dat prima. De lichten hebben namelijk één vast voltage welke wordt geregeld door de spanningsregelaar.
De verlichting van een brommer, zeker van wat oudere als een MTX, wordt rechtstreeks gevoed door de dynamo, de spanningsregelaar zit er alleen op voor de knipperlichten en de CDI.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die spanningsregelaar die je post is zeker niet heilig. Een keer geprobeerd om een watergekoelde neos een ventilator te geven. Maar die begaf het telkens.. (ook spanningsregelaar).

Spanning fluctueert gewoon veel te veel.. Ik zou zeker niet proberen om zelf iets in elkaar te flansen in ieder geval. Daar is zo'n telefoon een beetje te kostbaar voor :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1