Toon posts:

Videokaart of het moederboord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze een toppic die op twee plaatsen kunnen. Het probleem is dat ik na een bepaalde tijd (heel erg afwisselend dan 5min en dan 45min of langer) horizontale, verticale of diogonalen strepen in mijn beeldscherm krijg (niet door elkaar, maar de ene keer verticaal, de andere keer horizontaal) De pc gaat naar een laag toerental, als of hij in standby staat. Je kan je muis, toetsenboord niet meer bewegen, de enige, nog wel werkende functie is de riset knop.

Het gaat hier om een ASRock 775V88 mobo

De opties die uitgesloten kunnen worden is het aansluiten van een ander beeldscherm en het plaatsten van een andere videokaart (In dit geval een gloedje nieuwe videokaart) Betreft de oude videokaart, die heb ik in een andere pc geplaatst, en tot nu toe (nooit hard roepen) geen problemen.

Soms heeft het systeem niet veel nodig, zeg maar bij een zuchtje wind zie je ook weer strepen

Heeft iemand een idee?????

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de nieuwe videokaart erin hebt, heb je dan dezelfde problemen (ook met een andere monitor). In dat geval kun je ervanuit gaan dat je mobo gewoon brak is, gezien dat het onderdeel is dat je nog niet hebt vervangen.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De videokaart heb je uitgesloten door hem te testen in een andere pc en hem ook nog door een nieuwe videokaart in je eigen pc te plaatsen. De videokaart is het dus niet, maar dan nog blijven er meer dingen over als alleen het mobo al lijkt me het mobo wel het meest waaarschijnlijk.

Eventueel zou je naast het mobo nog dingen kunnen testen als:
- Geheugen (Memtest 86+)
- Andere voeding

Andere onderdelen dan die ik hierboven noem lijken mij zeer onwaarschijnlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dit zo leest dan vermoed ik inderdaad het mobo, ik had overgens nog tijdelijk een PCI 1mb videokaartje geplaatst. Hiermee heb ik geen problemen gehad, vandaar dat ik de oude videokaart heb vervangen voor een nieuwe. (Ik vermoede dat de videokaart aan bonken was) Kort om, de AGP bus zou dan verrot moeten zijn

Ik blijf het overgens wel vreemd vinden, na het plaatsen van de nieuwe videokaart, houdt de computer het langer uit dan met de oude videokaart

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 16:45:
Als ik dit zo leest dan vermoed ik inderdaad het mobo, ik had overgens nog tijdelijk een PCI 1mb videokaartje geplaatst. Hiermee heb ik geen problemen gehad, vandaar dat ik de oude videokaart heb vervangen voor een nieuwe. (Ik vermoede dat de videokaart aan bonken was) Kort om, de AGP bus zou dan verrot moeten zijn

Ik blijf het overgens wel vreemd vinden, na het plaatsen van de nieuwe videokaart, houdt de computer het langer uit dan met de oude videokaart
Als ik het zo lees zou het ook nog weleens een airflow probleem in jouw kast kunnen zijn. Immers:

• Met een PCI vga kaartje van 1mb blijft ie het doen
• Met 2 higher end videokaarten gaat ie gek doen.
• Die higher end videokaarten geven prima beeld in een andere PC.
• Verschillende tijd voordat problemen zich voordoen

Vooral dat laatste lijkt meestal een hitteprobleem. Heb je het al eens geprobeerd met je kast open en een grote huis/tuin/keuken ventilator ervoor?

Verwijderd

Topicstarter
Op zich ook een goed punt, zeker als de kast dicht is staat dat ding inderdaad te stuiteren. Daarom is de zijkant van de kast in een hoekje verdwenen

Mischien nog interesant om te weten, de oude videokaart heeft een vennetje, de nieuwe kaart, net als de 1mb kaart, weer niet. Er zit overgens ook nog een maxtor schijfje in (heb er inmiddels twee uitgehaald) Het schijnt dat deze dingen iets warmer worden dan normaal, ik heb hiervoor een ventilator erbij gezet

Verwijderd

Topicstarter
Oude videokaart :Club 3D GeForce

Nieuwe videokaart : NVidia GeForce 6200 LE

Verwijderd

Topicstarter
Kan het overgens zo wezen, als je harde schijf te warm wordt, dat je computer er gek van gaat doen?

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:40
Ja, een te warme harde schijf geeft ook fouten. Ik denk dat je het beste de koeling in je kast aan kunt pakken met 1 of 2 fans.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-05 07:37

Dani86

AeroGeek

Of kijk voor een nieuwe case met betere airflow en PSU. Antec of Aopen om de prijs/kwaliteit een beetje OK te houden :)

Wat voor case + voeding gebruik je momenteel?

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Verwijderd

Topicstarter
n00bdani86 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 23:08:
Of kijk voor een nieuwe case met betere airflow en PSU. Antec of Aopen om de prijs/kwaliteit een beetje OK te houden :)

Wat voor case + voeding gebruik je momenteel?
Ik heb de computer toen over gekocht, volgens de aankoopbon van de eerste eigenaar, een sweex BL4 middle tower (zie de afbeelding)

Afbeeldingslocatie: http://www.ativon.nl/contents/media/t_ab0080101%5B1%5D.jpg

De 300watt voeding is met de assemblage vervangen door een maxpower 350watt voeding

Ik had in de kast nog een spare voeding liggen (toevallig ook een maxpower) maar dan 300watt, deze heb ik nu vervangen. Tevens heb ik de doelloze extra ventilator (doordat de kast open staat is deze doelloos geworden) van de achterkant verplaatst naar de voorkant waar de harde schijven zitten. Ik heb um nu zo'n dag aan staan (roep nooit nooit) en nog geen problemen gehad

Wat ik over zo'n weekje wil proberen (puur om te testen of het systeem deze week nog blijft draaien), is om een 2e extra ventilator aan te schaffen en te plaatsen op de plek van de eerste ventilator. Doordat de 1e ventilator tegen de harde schijven aan blaast, dus zeg maar lucht van buiten in de kast blaast en dan de tweede ventilator lucht van uit de kast naar buiten blaast, lijkt mij dit dan de oplossing van een toch nog goeie airflow

Weet iemand mischien een duidelijk freeware tooltje te vinden om de themperaturen in de gaten te houden??

(Nu moet ik zeggen, en dit verhaal bevestigt mijn verhaal nogmaals, sweex is goedkoop, maar als je niet oplet, zekere duurkoop. Jammer genoeg (bijna) alles van sweex wat ik in mn handen heb gehad licht in de cliko)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2008 01:32 ]

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-05 07:37

Dani86

AeroGeek

Kijk, dit verklaart een hoop :+

Ga dus voor een goede case met voeding. Je kan daar later altijd nog een nieuwe PC inbouwen!

check deze link voor een goed temp. prog. http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Verwijderd

Topicstarter
n00bdani86 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 10:22:
Kijk, dit verklaart een hoop :+

Ga dus voor een goede case met voeding. Je kan daar later altijd nog een nieuwe PC inbouwen!

check deze link voor een goed temp. prog. http://www.cpuid.com/hwmonitor.php
Ik gaat niet te hard roepen, maar sinds ik een fan op mijn hdd heb gezet en een andere voeding het geplaatst is de computer niet meer in storing gevallen (al een aantal dagen vol gehouden tenminste). Ik moet wel vertellen dat waarneer ik de kast dicht doe, dat dan de computer loopt te stuiteren, maar daarvoor wil ik nog een goeie fan gaan kopen die de lucht naar buiten blaast

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2008 21:04 ]

Pagina: 1