Toon posts:

Vragen over de rol van buitenlandse webshops op Tweakers.net

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd houd ik me serieus bezig met het controleren van prijzen van elektronica in 't buitenland. Op 't eerste gezicht wijken de prijzen niet gek veel af van de prijzen die hier in Nederland worden gehanteerd - zeker als je de transport- en invoerkosten erbij rekent. Echter, zo af en toe wil je wel eens een online winkeltje tegenkomen die onwijs lage prijzen hanteert, zelfs met bovengenoemde kosten, kom je stukken maar dan ook stukken goedkoper uit dan in Nederland.

Zo had ik ooit op Ebay een accu voor rond de 10 dollar in Hong Kong gekocht (pay-now prijs), waarvan een soortgelijke accu in Nederland ruim 40 euro (!) kostte. Met transportkosten kwam ik wel een tikkeltje duurder uit, maar desniettemin waren de uiteindelijke kosten stukken lager dan hier. Overigens was de kwaliteit van 't product helemaal top.

Van de week besloot ik om wat ddr-geheugen voor m'n verouderde pc'tje te kopen, dus ik dacht misschien valt er wat te vinden in 't buitenland (niet dat ddr-geheuen allemaal zo duur is hier :9 ). En ja hoor, inmiddels heb ik via Ebay een shop gevonden die voor rond de 10 à 15 dollar verscheiden soorten geheugen verkoopt, bijv. 1gb ddr2 pc4200 ongeveer 9 dollar - slechts ter illustratie, naar nadere specificaties heb ik nog niet gekeken. Ook heb ik nog niet daadwerkelijk naar de garantieregelingen en algemene voorwaarden gekeken van deze betreffende webshop, maar voor die prijzen kun je het eigenlijk bijna niet laten liggen - de feedback van de shop was overigens tip top in orde.

Nu vroeg ik me af,

1. Heeft Tweakers.net hier een aparte ruimte voor, c.q. een pricewatch voor 't buitenland? Zo niet, zou dat niet bruikzaam zijn? Of zou dat 'onhandig' zijn vanwege het zeer grote aanbod (van buitenlandse webshops)?

2. Is het mogelijk om in deze topic winkelbesprekingen te houden? Casu quo, prijzen te bespreken, ofwel aan te geven waar het goedkoopst (weliswaar buitenland!) elektronica i.e. mobo's, hdd's, cpu's, etc. te behalen is? Zo niet, waar is 't wel mogelijk?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1: Persoonlijk vind ik het nog ongewenst omdat certificering voor buitenlandse shops anders ligt of helemaal nog niet hebben. Verder lijkt het me onmogelijk om alle webshops in de gaten te houden in het buitenland omtrend malafide praktijken, taal speelt daarin ook nog een moeilijke rol. In Nederland zijn al veel malafide shops geweest en af en toe zitten er nog "uitbuiters" tussen. Dan komt de prijzenoorlog ook nog eens om de hoek kijken, het is al moeilijk voor webshops om te concurreren laat staan dat de Nederlandse winkels eht niet al moeilijk hebben. Daarbij komend wil ik aan het eind ons land financieel wel draaiende houden en dat mag van mij best een paar knaken meer kosten.

2: Het lijkt me persoonlijk niet nodig om hier een topic over te houden aangezien we een goed aanbod in Nederland hebben en de aftersales is ook wat prettiger als je met een Nederlands bedrijf te maken hebt, waaronder de 8 dagen niet goed geld terug regel en eventuele garantie afhandelingen.
Er zijn al wat specifieke topics over buitenlandse zaken, zoals de Lidl en Aldi, beiden een Duits concern en oa. het uit China afkomstige versterker/speaker spul. Veel topics ook van mensen die ervaringen delen van aangekochte hardware in het buitenland, waaronder Aziatische landen om erachter te komen dat er een OS taal op staat waar men niets van begrijpt.

Maar goed, kort samengevat, ik hou het liever bij Nederlandse ondernemingen en gun die ook hun brood. Alles is goedkoper te krijgen als je goed zoekt, maar de risico's en maatschappelijke verantwoording laten mij toch hier kopen. Door Tweakers.net pricewatch koop ik al jaren goed in Nederland en vaak kies ik niet eens voor de goedkoopste online winkels, aangezien ik goeie service en aftersales ook erg kan waarderen en dat kost gewoon geld maar geeft ook rust.

Maar als jij iedere eurocent wil op een dergelijk emanier wil benutten dan ben je daar vrij in. Verder lijkt het me geen business of meerwaarde van Tweakers.net pricewatch, er is al zoveel aanbod. Vorige week is de goedkoopste online shop al over de kop gegaan, Progress.nl en er zijn al heel wat gedupeerden die maar moeten afwachten of ze hun geld terug krijgen. en het was een gerenomeerd bedrijf wat al ruim 20 jaar aktief was in Nederland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:59

SmartDoDo

Woeptiedoe

TS, je vraagt betreft met name de Pricewatch dus dan is het handiger dat ik dit topic die kant op verplaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 01:35:
[...]

Nu vroeg ik me af,

1. Heeft Tweakers.net hier een aparte ruimte voor, c.q. een pricewatch voor 't buitenland? Zo niet, zou dat niet bruikzaam zijn? Of zou dat 'onhandig' zijn vanwege het zeer grote aanbod (van buitenlandse webshops)?
Shops uit het buitenland laten we toe, mits het een reguliere webshop betreft, eBay shops vallen daar niet onder. De shop moet éénduidig geregistreerd staan in het handelsregister van het vestigingsland. Tevens moet de shop duidelijk op de site vermelden wat de verzendkosten naar Nederland bedragen.
Ik kom zeer vaak submits tegen van shops gevestigd in Hong Kong, Shanghai, etc tegen, waarbij de registratie niet klopt, meerdere registraties in diverse landen, registraties in landen waarbij het handelsregistee niet openbaar is, etc. Dergelijk onduidelijke shops weigeren wij.
2. Is het mogelijk om in deze topic winkelbesprekingen te houden? Casu quo, prijzen te bespreken, ofwel aan te geven waar het goedkoopst (weliswaar buitenland!) elektronica i.e. mobo's, hdd's, cpu's, etc. te behalen is? Zo niet, waar is 't wel mogelijk?
Daarvoor is de Pricewatch. Wat betreft shops die Tweakers.net tot de Pricewatch toelaten. Voor shops waarvan onduidelijk is wie aansprakelijk is bij een eventueel faillissement of die zelf niet naar Nederland verzenden bieden we geen ruimte op Tweakers.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
In het Shopping Forum lopen wel een aantal topics over grotere webshops uti het buitenland die om bepaalde redenen niet in de PW te vinden zijn. Dus wellicht is er daar wel mogelijkheid om tips uit te wisselen. Dan niet specifiek over shops, maar gewoon over kopen in het buitenland en hoe koopjes op te sporen, of zo.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten