8800GT + HR-03 GT extreem hoge temp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01-2021
Edit: alle informatie van de eerste anderhalve pagina zit in dit bericht verwerkt.

Probleem: Mijn videokaart (Asus EN8800GT/G/HTDP/512M, versie met glaciator koeling) wordt flink heet met mijn Thermalright HR-03 GT erop gemonteerd.

Systeem: De opstelling van heatsinks en fans is op de foto hieronder weergegeven. Rechts-midden zit een intake fan, bovenin een outtake fan en de cpu heatsink fan blaast de lucht door het blok naar boven. De fans draaien op 800-900rpm en zijn van goede kwaliteit (noctua/scythe). De kabels zijn in mijn systeem netjes weggewerkt achter het moederbord voor optimale airflow (antec p182). De overige componenten worden niet erg heet. Geen van de componenten zijn overgeclockt.

Afbeeldingslocatie: http://www.michaellanceewebdesign.nl/IMG_2125.JPG

Metingen: De metingen voer ik uit met Asus Smartdoctor. Dit is helaas het enige programma wat de temperaturen van mijn videokaart blijkt te kunnen aflezen. Dat is een probleem met de nieuwste versie 8800GT's van Asus. De metingen zijn gedaan met de kast gesloten.

Temperatuur: idle 65 graden en load 120+. Met een fan op de gpu heatsink gemonteerd (welke de lucht uit de heatsink zuigt naar de fan erboven) zijn de temperaturen 50 idle en 65 load. Dit is een stuk beter, maar nog steeds hoger dan in systemen met soortgelijke opstellingen zonder fan.
Edit: een vijfde installatie met grotere hoeveelheid koelpasta. De temperatuur is nu idle 60 graden en onder load 90. Dit is dus al een verbetering maar nog steeds een lange weg te gaan.

Geprobeerd: Kleinere hoeveelheid koelpasta gebuikt (halve rijstkorrel), schroeven strakker aangedraaid (totdat de kaart zelfs een beetje krom trok). Ook kwam ik erachter dat de installatie zoals beschreven op de website van thermalright iets anders is dan zoals beschreven in de papieren handleiding (zwarte rubberen ringetjes aan de onder of bovenkant). Beide installaties zijn getest, geen verschil.

Overig: Telkens bij het installeren zijn de gpu en heatsink goed schoongemaakt met isopropanol. Ook heb ik de meegeleverde RAM heatsinks gebruikt. De koelpasta die ik gebruik is de meegeleverde van Thermalright. In het systeem van mijn vader met een slechtere airflow en exact dezelfde videokaart (maar dan met stock glaciator koeler) geeft SmartDoctor een idle temp van 50 graden aan. Dit is dus 10 graden lager dan bij mij (passief). Bij het losmaken van de heatsink is aan de koelpasta wel te zien dat er contact is gemaakt.

[ Voor 129% gewijzigd door Mlancee op 09-05-2008 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 14:27
Ik denk dat de 8800GT niet een geschikte kaart is voor passieve koeling. Daarnaast blaast de fan van de processor de andere kant op in de opstelling zoals op het plaatje. De cpu koeler zuigt enkel wat warme lucht weg waardoor je processor ook weer warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin-S
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-03-2024
Mijn ervaring met de tegenwoordige passief gekoelde videokaarten, is dat er dan wel een goede airflow aanwezig moet zijn in de kast of over de koeler om effectief te zijn. Ik ben het met GodDamage eens dat de 8800GT misschien niet de meest voor de hand liggende kaart is om passief te koelen.

Ik denk niet dat de CPU fan/koeler hier voor genoeg airflow zorgt.

De 2de installatieoptie van de koeler lijkt mij ook de beste. Je moet alleen wel voorzichtig zijn met het te strak aandraaien van de koeler op de kaart. Niet alleen om schade aan je GPU te voorkomen, maar ook aan de kaart zelf.

Het klinkt overigens misschien raar, maar raakt de koeler de GPU wel goed?
Een goede aanwijzing of dit het geval is door de koeler te verwijderen en dan te kijken hoe de koelpasta is verspreid. Als het vrijwel ongeschonden is, dan maakt de koeler niet goed contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico_fxp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 19:13
gister heb ik toevallig dezelfde cooler geinstalleerd op mijn EVGA 8800GT SSC, alleen heb ik hem andersom gemonteerd.

Hij is nu toevallig passief gekoeld omdat ik met me suffe kop een 8cm fan had gekocht ipv 9cm.
idle is de kaart nu 50c onder load rond de 82c

- heb je gpu voordat je coolpasta erop hebt gedaan goed schoon gemaakt ?
- waar ik gister bijna een fout maakte is met die klem welke je over het koelblok doet welke in direct contact staat met de GPU. Er zitten aan beide kanten van deze klem omhoog staande randjes. Deze moeten wel om het koelblok vallen zodat deze niet kan verplaatsen.
- Ik heb niet de bijgeleverde coolpasta gebruikt maar artic silver 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
GodDamage schreef op zondag 04 mei 2008 @ 07:30:
Ik denk dat de 8800GT niet een geschikte kaart is voor passieve koeling. Daarnaast blaast de fan van de processor de andere kant op in de opstelling zoals op het plaatje. De cpu koeler zuigt enkel wat warme lucht weg waardoor je processor ook weer warmer wordt.
In een volledig fanless systeem is het misschien niet zo'n goed idee, maar met de processor fan die de lucht wegzuigt en nog 2 case fans zou je opzich goede temperaturen moeten kunnen halen. Wat ik heb gelezen is 35-42° idle en 59° full load (soortgelijke opstelling). De processor heeft overigens nauwelijks te lijden onder de wat warmere lucht die hij nu aanzuigt, ik heb een verschil van 1-2° gemeten. Er is een goede airflow aanwezig en alle kabels zijn netjes weggewerkt achter het moederbord (antec p182).
Martin-S schreef op zondag 04 mei 2008 @ 08:02:Het klinkt overigens misschien raar, maar raakt de koeler de GPU wel goed?
Een goede aanwijzing of dit het geval is door de koeler te verwijderen en dan te kijken hoe de koelpasta is verspreid. Als het vrijwel ongeschonden is, dan maakt de koeler niet goed contact.
Dat is inderdaad wel een goede test. Toen ik het koelblok voor de eerste keer opnieuw installeerde zag de koelpasta er vrij ongeschonden uit. Nu heb ik de tweede keer de schroeven extra hard aangedraaid maar het zou kunnen dat die rubberen ringetjes het contact nog steeds verhinderen; dat kan ik dan op deze manier bekijken.
rico_fxp schreef op zondag 04 mei 2008 @ 09:42:
- heb je gpu voordat je coolpasta erop hebt gedaan goed schoon gemaakt ?
- waar ik gister bijna een fout maakte is met die klem welke je over het koelblok doet welke in direct contact staat met de GPU. Er zitten aan beide kanten van deze klem omhoog staande randjes. Deze moeten wel om het koelblok vallen zodat deze niet kan verplaatsen.
- Ik heb niet de bijgeleverde coolpasta gebruikt maar artic silver 5.
Schoonmaken van de gpu is gedaan met een hoop papier, wattestaafjes en isopropanol. Het schoonmaken ben ik flink lang mee bezig geweest en denk ook wel dat ik dit goed heb gedaan. De gpu was weer mooi helder (geen witte waas, geen harde restjes oid).
Over die klem, ik kan je daar helaas niet helemaal volgen. Welke klem bedoel je, dat dikke kruis of die dunne? ;) Overigens zal ik hier waarschijnlijk geen fout hebben gemaakt, het koelblok zit muurvast en ik precies de stappen op de website gevolgd van installatie 1.

Ik denk dat ik zo nogmaals de heatsink losmaak. Hopelijk kan ik aan de koelpasta zien dat het contact heatsink/gpu inderdaad niet goed is, en dat het opnieuw installeren (nu zonder de zwarte rubberen ringetjes) mijn probleem kan verhelpen.
Een vraagje erbij nog, vorige keer toen ik de heatsink opnieuw installeerde heb ik de gpu weer volledig schoongemaakt en er nieuwe koelpasta opgedaan. De vorige koelpasta zat er niet langer dan een week op. Is het nodig om elke keer als je de heatsink opnieuw installeerd, ook nieuwe koelpasta te gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door Mlancee op 04-05-2008 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

even vanuit het stille pc topic hier naar toe.

Leuk dat je mijn foto gebruikt, ik ben dus niet de enige met zo'n setup :D

en verder over de montage, lees mijn review over deze koeler eens na:
productreview: Thermalright HR-03 GT review door Wiethoofd

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
GodDamage schreef op zondag 04 mei 2008 @ 07:30:
Het kan prima!
ik heb hier een artic silencer passive ding op mijn 8800GT OC edition
idle 40 graden, onder load 55 graden

hoe is de airflow in heel de kast? het zit allemaal erg dicht op elkaar of is dit alleen in het voorbeeld en niet bij jou?

[ Voor 12% gewijzigd door IRCfreAk op 04-05-2008 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Laatst online: 01-04 20:57
Doe de rubbertjes eens zo als bij installatie 2 dan ;)

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-08 08:42
Ik ben het hier met niemand eens die zegt dat een 8800gt niet geschikt is voor passieve koeling :')
Heb net een Artic Accelero S1 erop zonder fan, en de temps zijn

IDLE: 40
STRESSED: 50

met zalman f3 fan op volle snelheid is de temp op idle 37.
stresstemp niet getest.
Kamertemperatuur weet ik niet.. is wel lekker lauw weetje en raam open.

met de stock koeler van nvidia was dat

IDLE: 50
STRESSED: 65-70

Verder heb ik 1 zalman F3 fan in mn kast op 1000 toeren.. niet hoorbaar :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
Net voor de derde keer de heatsink er opnieuw opgezet. De rubbers zitten nu aan de goede kant (zoals het in de bijgeleverde papieren handleiding staat, en zoals bij alle andere heatsinks van thermalright, waarschijnlijk is het dus gewoon een fout op de website). Ik merk helaas geen verbeterde temperatuur :'( en begin het behoorlijk zat te worden nu. Ik heb de schroeven behoorlijk hard aangedraaid (de kaart trekt zelfs een heel klein beetje krom). Ik heb nogmaals alles schoon gemaakt en nieuwe koelpasta erop gedaan. Aan de oude koelpasta te zien is er vorige keer toch goed contact gemaakt met het koelblok. Ik heb echt geen idee meer wat ik nog kan proberen. De temperatuur zit nu (net na het opstarten en typen van dit bericht) op 55°, 30 seconde atitool en hij schiet alweer naar 90° en daarna komt hij niet meer onder de 65°. Niets veranderd dus.

Bij deze 65° is de heatsink overigens redelijk warm. Je kunt wel je vingers er gewoon opleggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mlancee op 04-05-2008 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-08 08:42
Wil niet dom doen maar zit misschien dat folie beschermlaagje nog op op je koeler? ;(
Ik heb trouwens het koelpasta van accelero zelf gebruikt.. uit een review bleek deze beter te zijn dan Artic SIlver 5 die ik voor waterkoeling gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
Hehe nee alles is netjes uit de verpakking gehaald. Ik snap er zelf ook niets meer van. Alles is zo hard aangedraaid dat het haast onmogelijk lijkt dat het contact gpu/koelblok niet goed is :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel outtake fans heb je?
Hoeveel intake fans heb je?

Je snapt natuurlijk wel dat dat iso materiaal je temps geen goed doet.

Is je CPU en geheugen overgeclocked?
Zo ja op welke voltages lopen de CPU en MEM nu?
Zijn je moederbord voltages default?
Heb je verder nog iets overgeclocked?
Hoeveel HDD's heb je?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2008 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
Ik heb een 800rpm intake fan midden-voor in mijn pc, die dus in feite lucht naar mijn gpu heatsink blaast. Bovenin de kast (boven de cpu heatsink) zit een outtake fan (800rpm). De fan op de cpu heatsink draait op 900rpm en zuigt dus redelijk was lucht weg van mijn gpu heatsink. Met de temperatuur van mijn cpu is niets mis (39°/37°). Temperatuur moederbord 39°. Alles draait op normale snelheden. Ik heb twee oude harde schijven in mijn pc, maar dit zitten in het onderste compartiment van mijn antec p182 samen met de voeding. De hitte van de componenten in dit onderste compartiment is redelijk geisoleerd. De heatsink van mijn gpu is warmer dan die van mijn cpu (welke actief gekoeld wordt) maar ik kan gewoon mijn vingers erop leggen. Hoort dat te kunnen bij een temperatuur van 65°?

Het is overigens niet mijn kast die je in de afbeelding boven ziet, maar een foto van de pc van wiethoofd die dezelfde setup videokaart/processor heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Mlancee op 04-05-2008 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het zou kunnen dat de tempsensor op je kaart stuk is, niet werkt of er niet op zit en dat atitool of elke andere tempread prog er wat leuks van maakt.

Op de nieuwste revisie 8800GT's met de Glaciator koeling zit er geen tempsensor!
{afbeelding eerste hit met deze link}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamStar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-01-2022
alle warme lucht van je kaart gaat omhoog, naar je koeler toe, denk dat je hem wanneer je hem andersom bevestigd betere prestaties zal krijgen, en anders een ultra-silent fan erop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
Bedankt voor je research wiethoofd. Ik heb inderdaad de 8800gt met glaciator koeling. Die was ten eerste zeer moeilijk er af te halen en later kwam ik er ook achter dat geen enkel programma de temperatuur bleek te kunnen meten. Tot ik las dat Asus SmartDoctor dat wel kon. Hier meet ik dan ook steeds mijn temperaturen mee. Ik heb het programma ook op de pc van mijn vader geinstalleerd (welke dezelfde videokaart heeft, maar dan stock koeling) en hij haalde idle 50°. Asus SmartDoctor blijkt dus wel in staat te zijn de temperatuur goed af te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou zeggen, voel eens aan het blok als ie stressed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 16:16:
ik zou zeggen, voel eens aan het blok als ie stressed is :)
Atitool aan voor een minuutje, gpu temperatuur onderhand 98°. Ik kan mijn vinger er ongeveer 2 seconde opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
Wiethoofd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 16:01:
Het zou kunnen dat de tempsensor op je kaart stuk is, niet werkt of er niet op zit en dat atitool of elke andere tempread prog er wat leuks van maakt.

Op de nieuwste revisie 8800GT's met de Glaciator koeling zit er geen tempsensor!
{afbeelding eerste hit met deze link}
Er zit wel degelijk een tempsensor op, alleen werkt deze anders. De laatste smartdoctor kan ermee overweg. Rivatuner kan er ook mee overweg als je de juiste instellingen doet. Er is een forum voor Rivatuner waarin de maker van het programma uitlegt wat je moet doen om de temp uit te kunnen lezen.

Wat ik me nu zo afvraag. Was aan de koelpasta de laatste keer goed te zien dat deze contact maakte met de heatsink? Wordt de heatsink ook gelijk loeiheet, zoals je CPU warm wordt? Het lijkt er namelijk gewoon op dat je heatsink niet goed contact maakt. Ik had overigens wat meer koelpasta gebruikt (1 grote rijstkorrel, waar jij een halve beschrijft) dit omdat de HR-03GT heatsink gegroefd is en iets meer koelpasta nodig lijkt te hebben daarom.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
morpheus schreef op zondag 04 mei 2008 @ 17:08:
Wat ik me nu zo afvraag. Was aan de koelpasta de laatste keer goed te zien dat deze contact maakte met de heatsink? Wordt de heatsink ook gelijk loeiheet, zoals je CPU warm wordt? Het lijkt er namelijk gewoon op dat je heatsink niet goed contact maakt. Ik had overigens wat meer koelpasta gebruikt (1 grote rijstkorrel, waar jij een halve beschrijft) dit omdat de HR-03GT heatsink gegroefd is en iets meer koelpasta nodig lijkt te hebben daarom.
Ik dacht aan de koelpasta wel te kunnen zien dat er goed contact is gemaakt, het zag er in ieder geval anders uit dan toen ik het erop had gedaan. Ook heb ik alleen koelpasta op de gpu gedaan en nu zat het ook op de heatsink.
Over het warm worden: bij 65 graden kan ik mijn vingers er gewoon opleggen. Dan draai ik atitool, en eigenlijk binnen 15-20 seconden merk ik wel dat hij warmer aan het worden is. Na ongeveer een minuut kan ik mijn vinger er niet meer langer dan 2 seconden opleggen.
Misschien dat ik de installatie straks voor een vierde keer probeer, nu met een grotere hoeveelheid koelpasta op zowel de heatsink als op de gpu. Je blijft proberen he |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Mlancee op 04-05-2008 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook deze kaart de asus 8800gt 1gig versie met glaciator koeler. En met everest kan ik de gpu temps niet aflezen en wordt er inderdaad geen temperatuursensor gezien. Met smartdoctor kan je de temps wel aflezen maar dit is dan ook bijna het enige. Die zijn bij mij (afgelezen met smartdoctor dus):
idle: 50 graden
Stressed:70 graden -----> ik krijg hem echt niet warmer als dit.
Wel leuk om te weten dat je met rivatuner ook de temps kunt lezen want ik vondt het een beetje jammer dat je alleen via smartdoctor de temps kon aflezen.

@ topic: kan je eventueel je glaciator koeler eens weer op plaatsen en meet eens opnieuw de temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat je gpu raar doet als je atitool gebruikt. Namelijk bij mij is dit ook zo. Ik heb al gehad dat mijn pc vastloopt als ik atitool wil opstarten. (beetje raar). Tloopt alles behalve soepel atitool. Ik ga nu eens uittesten wat de invloed is van de temps als ik atitool gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:10:
Ik zie dat je gpu raar doet als je atitool gebruikt. Namelijk bij mij is dit ook zo. Ik heb al gehad dat mijn pc vastloopt als ik atitool wil opstarten. (beetje raar). Tloopt alles behalve soepel atitool. Ik ga nu eens uittesten wat de invloed is van de temps als ik atitool gebruik.
Zou best kunnen, maar het is niet alleen onder atitool dat mijn gpu opwarmt hoor. Eventjes Bioshock spelen en ik kan een mooie omelet bakken op mijn heatsink :+ (100+ graden, 119 is het hoogst wat ik gemeten heb, ik speel dan nu ook eventjes geen spelletjes meer :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
Als je 2 sec je vinger er op kan houden dan is hij rond de 50/60 graden, dus zou betekenen dat je GPU 65-70 graden is.

Ik snap het probleem van een Papst 120mm fan er op eigenlijk ook niet? waarom zou je er niet een stille fan op leggen..

Je weet niet eens zeker of het wel de juist uitgelezen temps zijn.
Mijn 8800GTS (320) werd met HR-03 ook 51 graden. Wel met fan.
Mijn vingers tintelde aan de heatsink, dus die was wel redelijk warm.

[ Voor 29% gewijzigd door MexxT op 04-05-2008 18:40 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
MexxT schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:38:
Als je 2 sec je vinger er op kan houden dan is hij rond de 50/60 graden, dus zou betekenen dat je GPU 65-70 graden is.

Ik snap het probleem van een Papst 120mm fan er op eigenlijk ook niet? waarom zou je er niet een stille fan op leggen..

Je weet niet eens zeker of het wel de juist uitgelezen temps zijn.
Mijn 8800GTS (320) werd met HR-03 ook 51 graden. Wel met fan.
Mijn vingers tintelde aan de heatsink, dus die was wel redelijk warm.
Ik weet inderdaad niet zeker of de temperatuur helemaal juist is, maar een hoogst gemeten temperatuur van 119 graden is natuurlijk behoorlijk. De temperatuur meting moet er dan wel een flink stuk vanaf zitten wil het acceptabel zijn. Daarnaast lijkt de temperatuur meting op een andere pc met exact dezelfde videokaart (maar dan stock cooler, glaciator) wel redelijk plausibel.
Andere reviews en user ervaringen krijgen flink lagere temperaturen met een setup waar die van mijn niet voor onder doet. Natuurlijk is het mogelijk een extra fan erop te plaatsen (wat waarschijnlijk een flinke wijziging qua fan/heatsink setup vereist) maar feit blijft dat ik dan nog steeds slechtere temperaturen bereik dan 'zoals het hoort'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon stille papst fan of iets dergelijks op monteren...
Je mist nu gewoon een klein briesje...
De warmte blijft nu denk gewoon in het koelblok zitten.

Probeer het eens met bv een fan die je hebt liggen.
Als de koeler er namelijk goed op zit dan zou je fatsoenlijke temps moeten krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 19:50:
Je mist nu gewoon een klein briesje...
De warmte blijft nu denk gewoon in het koelblok zitten.

Probeer het eens met bv een fan die je hebt liggen.
Als de koeler er namelijk goed op zit dan zou je fatsoenlijke temps moeten krijgen ;)
Ga ik morgen proberen! Er komen nu wat vrienden langs dus ik stop voor vandaag met knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
Mlancee schreef op zondag 04 mei 2008 @ 19:44:
[...]

Ik weet inderdaad niet zeker of de temperatuur helemaal juist is, maar een hoogst gemeten temperatuur van 119 graden is natuurlijk behoorlijk. De temperatuur meting moet er dan wel een flink stuk vanaf zitten wil het acceptabel zijn. Daarnaast lijkt de temperatuur meting op een andere pc met exact dezelfde videokaart (maar dan stock cooler, glaciator) wel redelijk plausibel.
Andere reviews en user ervaringen krijgen flink lagere temperaturen met een setup waar die van mijn niet voor onder doet. Natuurlijk is het mogelijk een extra fan erop te plaatsen (wat waarschijnlijk een flinke wijziging qua fan/heatsink setup vereist) maar feit blijft dat ik dan nog steeds slechtere temperaturen bereik dan 'zoals het hoort'.
Als hij 119 graden is dan zou je koelblok 100 graden moeten zijn ongeveer.
denk niet dat dat het geval is ;)

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
wat geeft gpu-z voor temp aan of kan die het niet uitlezen?
en misschien is het een idee om een thermometer erbij te pakken?
al dat natte vinger werk met omrekenen van hoeveel seconden je iets kan aanraken is denk niet echt realistisch.

[ Voor 46% gewijzigd door IRCfreAk op 04-05-2008 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

GPU-Z geeft geen accurate temperatuurweergave.

Ik heb een 8800GT, HWMonitor geeft de goede temperatuur aan (40°C) en GPU-Z geeft aan 30°C met een PCB temperatuur van 38,5°C dus die klopt ook niet. De temperatuuruitlezing op de G92-core gaat nog niet vlekkeloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 20:26

el-jorge

turn around and feel the vibe

Temperatuur gemeten met je kast open en/of kast dicht?

Ik heb een 7950GT kaart die standaard passief gekoeld is. Hij is nu idle zo'n 50 graden met de kast dicht. Als ik de kast open doe is mijn airflow gewoon slecht en is de kaart idle rond de 75 graden.

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
el-jorge schreef op maandag 05 mei 2008 @ 09:53:
Temperatuur gemeten met je kast open en/of kast dicht?

Ik heb een 7950GT kaart die standaard passief gekoeld is. Hij is nu idle zo'n 50 graden met de kast dicht. Als ik de kast open doe is mijn airflow gewoon slecht en is de kaart idle rond de 75 graden.
Metingen zijn steeds met de kast dicht ja :)
Wiethoofd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 23:43:

Ik heb een 8800GT, HWMonitor geeft de goede temperatuur aan (40°C) en GPU-Z geeft aan 30°C met een PCB temperatuur van 38,5°C dus die klopt ook niet. De temperatuuruitlezing op de G92-core gaat nog niet vlekkeloos!
Helaas is het bij de nieuwe versie van de asus 8800gt alleen mogelijk de temperatuur uit te lezen met crappy software van asus zelf (smartdoctor). Het zou inderdaad kunnen dat deze niet erg nauwkeurig is. Maar dan nog zou hij wel heel erg onnauwkeurig moeten zijn willen de temps acceptabel zijn. Overigens is de idle temperatuur in een systeem met slechte airflow en stock cooler 8800gt (glaciator) 50 graden, bij mij 65 graden (exact dezelfde videokaart, beiden gemeten met smartdoctor)
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 19:50:
Heb net even een Antec Real Silent fan op mijn gpu heatsink gelegd (800rpm) die de lucht naar boven zuigt. Er zitten nu dus twee fans heel erg dicht op elkaar. De een zuigt de lucht uit de gpu heatsink naar de fan erboven, die de lucht door de cpu heatsink blaast.

Temps:
50 graden idle
63 graden load

Uiteraard beter dan toen ik hem nog passief koelde, maar ben er nog steeds niet tevreden mee (mensen die hem volledig passief koelen halen zo'n 5-10 graden lagere temps, en ik run hier met een extra fan). Ik ga nu proberen de heatsink te installeren met wat meer koelpasta..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
Wiethoofd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 23:43:

bij mijn gigabyte 8800Gt OC werkt het gewoon prima, de temps lijken me reeel, is ook een g92
misschien dat de ts het allicht even kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3kChennie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-08 12:03
Goeiedag!!

ik heb ook een 8800gt (sparkle) met een hr-03-gt, ik heb er een 120mm fan opzitten van nexus.
de heatsink en het hele gebeuren heb ik aan de onderkant erop zitten, anders had ik geen plaats voor de scythe infinity met z'n fans.

Afbeeldingslocatie: http://img139.imageshack.us/img139/8506/afb014nq7.th.jpg
zo ziet het bij mij eruit.

Afbeeldingslocatie: http://img291.imageshack.us/img291/3760/8800gthw7.th.jpg
plaatje temps.

Afbeeldingslocatie: http://img291.imageshack.us/img291/5001/overclockedsn4.th.jpg
plaatjes everest.

idle is mijn temp tussen de 33 en 43 graden max (hangt ook sterk af van mijn kamertemperatuur), onder load is hij met ati tool/everest ultimate 4.20

na 2 uurtjes gamen (unreal tournament 3, en assasins creed nog langer, wordt de gt bij mij volgens een templog van nvidia maximaal rond de 55 graden, maar niet echt hoger)

Hij is trouwens via nvflash overgeklokt in het bios :
Core : 670mhz
Shader : 1750mhz
GDDR3 : 950mhz (1900mhz)

ik zou je aanraden om er in ieder geval een fan op je heatsink te plaatsen.

Dit is de meest stabiele overclock die ik kan krijgen in vista64, in xp was het een ander verhaal en lag de lat wat hoger (core:730/shader/1825/Gddr3:1050mhz)

;)

[ Voor 14% gewijzigd door C3kChennie op 08-05-2008 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
IRCfreAk schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 15:29:
[...]

bij mijn gigabyte 8800Gt OC werkt het gewoon prima, de temps lijken me reeel, is ook een g92
misschien dat de ts het allicht even kan proberen?
Alleen Asus Smartdoctor is op dit moment in staat de temps uit te lezen van de nieuwste versie 8800GT's van Asus. Ik kan dus niet goed vergelijken met temperaturen verkregen door andere programma's zoals gpu-z (welke ik ook heb geprobeerd). Zoals in de Topic Start staat heb ik de temps wel kunnen vergelijken met eenzelfde kaart maar dan met stock cooler, deze bleek koeler te zijn dan mijn semi-passieve opstelling. Ik heb overigens een foto van mijn opstelling in de Topic Start geplaatst om het eea te verduidelijken

Ik ben in ieder geval al blij dat de temperatuur nu niet meer boven de 90 graden uit komt nu ik er een grotere hoeveelheid koelpasta op heb gedaan (toch wel een flinke klodder). Ik heb dus niet meer zo heel veel te vrezen dat hij stuk zal gaan door oververhitting.
Dude! Wat een fans! Haha dit is natuurlijk helemaal moeilijk te vergelijken met mijn opstelling met enkel een tweetal case fans en eentje op m'n cpu koeler. Desalniettemin haal je erg mooie temps, zeker na een overclock. Ik denk dat ik ook maar een extra fan op mijn HR-03 GT ga monteren, al zal ik waarschijnlijk mijn hele opzet moeten veranderen voor een zo efficient mogelijke airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejoost
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-09 15:16
Ik heb een Asus striker II nse met 3x Asus en8800gt/1gb met die Glaciator
(die met maar twee kabeltjes met videokaart is verbonden).
boven en onder voor SLI en midden voor extra schermen. ;)

De fans lijken niet voluit te draaien, (geen fancontrol !?)
dus de primaire kaart wordt warm :
onder Vista desktop 4960x1600
zegt Everest 75C :>

onder load EVE-online 2560x1600 Everest
zegt 92C met kast open :o
en zelfs 103C met kast dicht :(

tijd voor koelpasta of tijd voor een Zalman VF1000 ?

zouden die andere kaarten daar ook plezier van hebben (worden 65C)

En eh Everest 4.50 kan die temp dus nu wel uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
[b][message=30135288,noline]dukejoost schreef op maandag 26 mei 2008 @
tijd voor koelpasta of tijd voor een Zalman VF1000 ?
Koelpasta opnieuw (en beter) aanbrengen kun je altijd proberen.
Echter is het ook belangrijk een flinke airflow te hebben, je hebt immers 3 kaarten die samen veel warmte produceren, die warmte moet ook afgevoerd worden.
Pagina: 1