Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

spdif out connector op Gigabyte GA-MA78GM-S2H

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 21:57
Voor een upgrade van m'n htpc wil ik (net zoals zovelen) een GA-MA78GM-S2H moederbord van Gigabyte gebruiken.

Nu heeft die een optische uitgang standaard, en een spdif connector binnenin.
Wat ik nergens kan terugvinden is of dit een TTL (dus 0V en 5V) signaal is of een standaard digitaal-out (0V en 0,5V) is.
Ik wil immers liever m'n versterker (HK AVR 130) niet kapot helpen :( ...door het signaal gewoon door te verbinden zoals enkelen doen op andere fora
Voor de soundblaster was ik volgende diy adapter tegengekomen (heb die vroeger succesvol gemaakt voor optical out op m'n audigy te hebben)

Heeft er iemand ervaring met die "spdif out" connectors op moederborden, en hoe sluit je die best aan?

PS natuurlijk verkoopt gigabyte ook zelf een adapter, maar ik kan die hier (omgeving gent) niet direct terugvinden... (moest er iemand weten wat hierin zit van electronica >:) )

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 16:46
Heb hier thuis een gigabyte spdif adapter liggen die een paar jaar terug bij een moederbord van me zat. Zit 1 coax en 1 toslink aansluiting aan en een 2x3 (6 pins) connector (waarvan 3 pinnen NC). Net ff open gemaakt en er zit een printje in met wel 2 weerstanden en 2 capaciteiten. Zal morgen wel even foto's posten.

Zowel de toslink (optisch) als de coax aansluiting zitten weer aan/op het printje. Printje is erg simpel, denk dat de layout wel op de foto te krijgen is. Moet op experimenteerprint wel na te maken zijn.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom niet even een scope oid eraanhangen? Dan zie je het zo :).
Of aan een optocoupler hangen die max 0.5V levert :).

[ Voor 29% gewijzigd door Boudewijn op 04-05-2008 01:41 ]

• Promy
@Comp-Freak: zou super zijn moest je ff een foto kunnen posten. Ik veronderstel dat het iets in de aard van hieronder zal zijn? :)

code:
1
2
3
4
5
6
           100nF
  TTLin ----||-----330ohm--+--------- coax S/PDIF signal out
                           |
                        100ohm
                           |
 Ground -------------------+--------- coax signal ground

@Boudewijn: jammer genoeg beschik ik niet over een scope :( , en met de voltmeter is dat niet echt te meten vrees ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Promy op 04-05-2008 10:30 . Reden: layout beter zetten ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik had zelf met een MSI mobo een soortgelijk probleem, dus ik hem direct op de versterker aangesloten (coaxiaal), toen viel het geluid telkens weg. Daarna er een led+weerstand op aangesloten, en toen deed ie het prima. Zet er dus even een rode led op, kun je daarna een optische kabel er tegenaan houden en kijken of je signaal hebt :)

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:42

BNX

Ik heb dit bord (met SP-DIF) al weken vrolijk draaiend op een Marantz SR-5500 , geen problemen!

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 16:46
@ Promy, het is idd zon schakeling, met daarnaast nog iets voor het optische deel. Foto's komen er aan. SMD weerstandjes zijn btw 101 en 391 (100 en 390 ohm). Caps kan ik hier helaas niet nameten.

[Edit]

Bij deze de foto's (let niet op de "zwarte" vinger, krijg je als je sleutelt aan auto's :9 )

Connector:
Afbeeldingslocatie: http://whoei.net/crap/tweakers/connector.jpg

Printje bij de aansluitingen:
Afbeeldingslocatie: http://whoei.net/crap/tweakers/spdif.jpg

Wit, rood en zwarte komen dus vanaf mobo, waarbij zwart zowel naar het printje gaat, als rechtstreeks naar de buitenkant van de coax connector. Geel gaat van het printje naar de binnenkant van de coax connector. Printbanen zijn lijkt me wel goed te volgen zo?

[ Voor 57% gewijzigd door Comp-Freak op 04-05-2008 13:03 . Reden: foto's ]

• Promy
@Comp-Freak: bedankt voor de foto's! printbanen zijn idd goed te volgen zo. De "schakeling" voor de coax is (op een weerstandswaarde na) identiek aan het schema die ik gevonden heb.
Voor de optische kijken ze blijkbaar niet achter het verhoogde voltage (moet niet zo zeer, zolang de octocoupler er geen last van heeft) en schakelen ze bijna rechtstreeks aan met volgend schema:

code:
1
2
3
4
5
6
  TTL in ----------------- octo S/PDIF signal out
  VCC ---------+--------- octo power                         
               |
         onbekende C  (wellicht .1u of 47u)
               |
 Ground -------+--------- octo signal ground

Kan ik gelijk in m'n soldeerbout kruipen als dit moboke binnen komt >:)

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-11 21:22
TIP: Ik heb gigabyte ooit gemaild dat de adapter ofwel spdif bracket nergens te koop was (kijk op de gigabyte site voor het juiste type). Kreeg er vervolgens eentje met de post toegestuurd (Nederland).
Pagina: 1