Dell Inspiron upgraden mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Ammun
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Hallo allen,

Mijn inspiron 6400 is op momenten nogal traag, vooral wanneer ik meerdere programmas tegelijkertijd draai (wat vaak voorkomt). Ik maak gebruik van zware programma's als indesign en photoshop (vaak tegelijkertijd), en dit vraagt natuurlijk wat kracht. Nu zit ik eraan te denken om hem wat te upgraden. Mijn vraag is of het verschil te merken zal zijn tussen een 5400rpm (wat er nu inzit) en een 7200 rpm schijf. Momenteel zit er ook 1gb ram in. Ik weet niet wat de uitbreidmogelijkheden zijn, maar indien het mogelijk is (en te betalen), zal 2gb een verschil uitmaken? En de belangrijkste vraag is natuurlijk of het uberhaupt mogelijk is non-dell hardware te gebruiken in een dell laptop. Zo nee, is er toch een manier om dit voor elkaar te krijgen?

vriendelijke groeten!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een hdd ga je wel iets merken, maar denk niet dat je ineens 2x zo snel zult zijn, dat valt namelijk best tegen.

Voor wat betreft het mem, kijk gewoon naar je huidige gebruik. Als je nu slechts 400MB gebruikt bwvz dan is het nogal overbodig om er 2GB in te duwen (en voor wat erin kan, kijk in de manual).
En dell maakt geen eigen geheugen, dat is meestal wel iets van Kingston of infineon heb ik ook wel eens gezien. Als je gewoon eenzelfde dimm erin duwt zal het vast gaan werken (Dells doen meestal niet heel moeilijk, anders is het een kwestie van kijken of er een QVL beschikbaar is).

• Ammun
Ik verwacht ook geen enorme winst, maar wel dat het allemaal net wat vloeiender gaat. Zoals het opstarten van programma's, vooral als er al andere programma's draaien. Sinds ik mijn hd vaak hoor werken als een tirelier, vermoed ik dat deze het zwaar heeft, en dat de extra toeren wellicht zullen helpen...wat is trouwens een QVL?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Non-dell geheugen / hd in een dell laptop zal het probleem niet zijn. Dell maakt het immers ook niet zelf, maar koopt het gewoon in ;)

Maar ik zou idd eens naar je geheugengebruik kijken. Dikke kans dat er iets is wat flink veel geheugen gebruikt. Ik weet niet wat je standaard allemaal met dat ding doet, maar als er gewoon XP op staat en verder een beetje office dan zou ie in principe redelijk snel moeten zijn. Dus ik vermoed dat er op de achtergrond het e.e.a. draait wat teveel geheugen vreet :)

Maak eens een screenshotje van je taakplanner waarbij de processen op hoeveelheid geheugengebruik gesorteerd zijn, dan kunnen we denk ik al een stuk meer zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ammun schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 18:39:
Ik verwacht ook geen enorme winst, maar wel dat het allemaal net wat vloeiender gaat. Zoals het opstarten van programma's, vooral als er al andere programma's draaien. Sinds ik mijn hd vaak hoor werken als een tirelier, vermoed ik dat deze het zwaar heeft, en dat de extra toeren wellicht zullen helpen...wat is trouwens een QVL?
Een snellere hdd zal daarbij wel iets helpen, al moet je je afvragen of je het alleen gaat merken in benchmarks of dat het ook daadwerkelijk verschil maakt bij normaal gebruik (en ik denk dat dat wel mee gaat vallen).

QVL staat voor Qualified Vendor List.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

hardeschijf ratelen tijdens gebruik van zware programma's duid op swappen (te klein geheugen) of een verkeerd ingestelde swapfile (als je em te groot maakt, dan gaat ie lopen swappen voor niets.)

tijdens het opstarten is het min of meer normaal, wellicht een keer defragmenteren, maar het probleem blijft dan dat ie OS bestanden niet defragmenteerd, en die dus all over the place blijven staan.

Verwijderd

ik zou niet zomaar een dimm in een dell laptop stoppen.
bij kingston op de site kan je zien welke memkaartjes in jou laptop doen.

en volgens mij ligt dit meer aan de processor dan geheugen of hoger rpm.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 20:13:
ik zou niet zomaar een dimm in een dell laptop stoppen.
bij kingston op de site kan je zien welke memkaartjes in jou laptop doen.
En waarom dan niet? Dells zijn doorgaans niet zo heel kieskeurig is mijn ervaring.

• Ammun
Nou, het valt me op dat het opstarten van bijvoorbeeld Word, soms tergend langzaam gaat, terwijl die op de pc's op de universiteit, welke langzamere pc's zijn, sneller start (ik maak dan wel gebruik van office 2007, dat zou het kunnen zijn). Verder draai ik weinig op de achtergrond. Verder zie je in de taskmanager dat photoshop al 314 mb vraagt zonder dat er iets is ingeladen. en dat Gmail notifier al 10 mb vraagt! Volgens mij klopt hier iets niet...(kan iemand mij toevallig ook zeggen hoe ik die itunes/ipod tasks kan stoppen...is me tot op heden niet gelukt)

Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/6889/taskset2.jpg

Nu heb ik de pc altijd al wat traag gevonden. Ik verwachte dat een duo proc (Intel T2500) het draaien van twee programmas wel goed aankon, maar hij heeft daar veel moeite mee. Ik dacht altijd dat dat wel eens met de schijf te maken kan hebben gehad.

Wat kan ik doen om te kijken of er iets mis is met het swappen? en hoe kan ik dit verhelpen?

En zou het mogelijk zijn dat de bios verkeerd is ingesteld? ivm geheugen oid? Of dat de hd/geheugen niet meer deugt...waarmee kan ik dit testen? Vele vragen :-)

Groeten en bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Ammun op 03-05-2008 20:34 ]

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:17
ik zou er wat geheugen bij prikken, kan nooit kwaad. of een 7200RPM schijf zal helpen, kan ik je niet zeggen. ik zou zeggen van wel. en die itunes zooi, staat die niet bij opstarten? anders moet je die daar even weghalen

• Ammun
Nee, die itunes zooi kan je niet via de normale manier uitzetten, heb er al wat over rond gezocht..schijnt nogal lastig te zijn....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zie iets vrij specifieks wat het na verloop trager worden zou verklaren, zeker als je toevallij je schijf wat vol hebt zitten er er wat lastiger geswapt kan worden. Swap is sowieso iets om even naar te kijken, evenals groote van de prullenbak en IE cache, Gewoon vastzetten op 1%, meer dan genoeg :)

Maar het specifieke dat ik zie is het S24EvMon.exe proces. Dit is een proces van Intel wireless, wat het goede verkeer mogelijk maakt als je een wireless en een normale nic in je pc hebt. Nou wil het geval dat de meeste flaptops dat hebben ;)
Het geval wil echter ook dat dit progsel bekend staat om een geheugenlek. Ik heb hem bij mijn een tijdje terug al over de 300mb geheugengebruik (sustained, dus gee peak) gehad. Intel wireless software deinstalleren scheelde al een stuk :) Helaas kon mijn flaptop kennelijk niet zonder, maar na de installatie van de laatste software en drivers van de intel-site was ik wel van het geheugenlek af :)
Dus dat is iets dat je iig kunt proberen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ammun
Heb nieuwe drivers geinstalleerd. Kijken wat er gebeurt :-)

Welk geheugen (qua snelheid) is trouwens geschikt voor de Inspiron 6400. Ik heb wat rond gezocht, en als ik het allemaal goed begrijp zit er nu pc2 4200 in (staat tevens op het geheugen zelf), en kan er maximaal pc2 5300 in. En men spreekt elkaar hier wat tegen over of elke merk geheugen erin kan...hoe kom ik erachter of het geheugen geschikt is voor deze dell?

bedankt en groeten!
Pagina: 1