Toon posts:

Samsung 750GB wil in RAID niet formateren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik heb 2xSamsung 750GB SATA2.
Als ik deze niet in raid hang werken ze perfect, geen problemen mee, kan ze helemaal volschrijven met null data.
Hang ik ze in de raid0 van men moederbord (Asus P35 Chipset) dan herkent ie ze, installeer ik windows etc erop maar dan krijg ik mijn stations niet geformateerd.
Ik zou ze dan zo willen hebben:
partitie1: 100 GB
partitie2: 100 GB
partitie3: 1.17 TB

partitie 1 & 2 formateren perfect. Maar als ik dus partitie 3 wil formateren in windows gaat men pc hangen (muis schokken en zegt die na een minuut dat ie het niet kan formateren). Hetzelfde doet die in partition magic,...

Ik heb eens allemaal partities gemaakt van 100GB/stuk, toen ging ie pas bij de laatste 300GB lastig doen (schokken, vastlopen, niet kunnen formateren).

Ik zou zeggen dat er iets mis is misschien met de harde schijven maar los doen ze het wel perfect, raid zelf geeft geen fouten of iets dergelijks.

één keer is het me dus wel gelukt om de partitie te formateren 1.17TB. Maar nu lukt het dus weer niet meer... (moest iets doen waardoor ik alles opnieuw moest doen).

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? of nog beter, een oplossing :)

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

hmm, wou net een vergelijkbaar topic openen, ik heb ongeveer hetzelfde probleem en hoop dat het niet erg is als ik het hier ook even bij post.

2x samsung 640 GB op de ich9r van het gigabyte x38-ds5 moederboard.
tijdens de windows installatie lukt alleen snelformateren, een gewone format blijft op 0% steken.
Als er op een snelgeformateerde partitie windows geinstalleerd word gaat dit op een gegeven moment fout met de melding dat bestanden iet gelezen kunnen worden (tijdens het eerste gedeelte van de installatie, het textbased deel).
als er na een mislukte installatie gereset word is de 2e disk van de raid in een error state, dit kan weer opgelost worden door de raid opnieuw aan te maken.

als ik geen raid gebruik lukt de installatie gewoon :O
hd tests geven geen fouten :O
aan de windows xp cd heb ik met nlite de aangeleverde raid drivers toegevoegd (heb geen floppy drive)

• rlKoekie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 10:58
en in de bios er 2 of meer raid volumes van maken en die dan formateren als 1 partitie per raidvolume? lukt dat wel?

• solomo
  • Niet online

solomo

.....huh?

rlKoekie schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 15:59:
en in de bios er 2 of meer raid volumes van maken en die dan formateren als 1 partitie per raidvolume? lukt dat wel?
geen idee of dat werkt, klinkt zo simpel dat dat nog wel eens zou kunnen werken, even testen :P

ik kan er wel maar maximaal 2 raid volumes mee maken, maar het valt te testen wat hier verder mee kan :)

gewoon formateren heeft nog steeds hetzelfde resultaat, nu een snelformat met install proberen
quickformat werkt, maar installeren van xp blijft weer ergens hangen met de melding dat een bestand niet gevonden kan worden:(

[ Voor 20% gewijzigd door solomo op 03-05-2008 16:30 . Reden: update ]

• SneakyJedi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 15:38

SneakyJedi

Wipe them out, all of them

Let niet op mij. Dit gaat over partities en geen raid volumes.

[ Voor 85% gewijzigd door SneakyJedi op 03-05-2008 16:37 ]

May the force be with you

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Met een onboard RAID kun je max 2 RAID arrays hebben. Ik kreeg het in ieder geval niet voor elkaar er meer te maken.

Ik heb ook wel es gehad dat het formatteren om de een of andere reden niet lukte, dan hing de pc ook, of in ieder geval de drive manager. Die heb ik toen geforceerd afgesloten en opnieuw geopenend, soms ging het dan ook niet, even reboot en het was weg. Het gebeurde mij trouwens enkel bij echt formatteren, ik geef de voorkeur aan snel.

• rlKoekie
nog maar een stomme vraag: welke drivers gebruik je tijdens de winXP installatie? heb je een floppie gemaakt vanaf de CD of heb je van de intel site de nieuwste driverflop voor je chipset gedownload? of beiden al geprobeerd?

en ook al uitgebreide schijfcontroles gedaan op de 2 losse schijven (buiten RAID dus?)

[ Voor 16% gewijzigd door rlKoekie op 03-05-2008 19:50 ]

• solomo
  • Niet online

solomo

.....huh?

rlKoekie schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 19:47:
nog maar een stomme vraag: welke drivers gebruik je tijdens de winXP installatie? heb je een floppie gemaakt vanaf de CD of heb je van de intel site de nieuwste driverflop voor je chipset gedownload? of beiden al geprobeerd?

en ook al uitgebreide schijfcontroles gedaan op de 2 losse schijven (buiten RAID dus?)
de drivers zijn nieuw van internet, meteen ook even een bios daarvandaan gehaald, maar helpt niets. (drivers zijn met nlite in de windows installatie cd gezet)
ik installeer nu windows zonder raid, de 1e hd doet nu een langzame format, als dat gelukt probeer ik de 2e te formateren, kijken of dat goed gaat.

(sorry virus3000765, ben je topic nu wel heel erg aan het overnemen, hopen dat je er anders in ieder geval iets aan hebt :) )

update:
Tja, na eerdere tests leken de harddisks in orde, opeens kwam er een SMART melding voor de 2e hd, half uurtje later kwamen er tikken uit de hd, die tikken waren het laatste wat er van vernomen is, dode hd dus in mijn geval, voor virus3000765 zal het hopelijk wel iets anders zijn, maar die heeft nog niet veel van zich laten horen

[ Voor 16% gewijzigd door solomo op 04-05-2008 00:38 . Reden: update ]

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen is het ineens weer wel gelukt om te formateren. Heb nu windows etc erop staan maar ik vindt alles maar erg traag (zeker voor Raid 0).

Via HDTune krijg ik resultaten als: 48MB/s minimum, 120MB/s gemiddeld, 127MB/s maximum.

Het gaat iniedergeval een stuk trager dan een andere pc van mij (5200+, gigabyte raid onboard, 2xSamsung 400gb)

Dus volgens mij klopt het nog steeds niet? :(

• rlKoekie
dat lijken me geen geweldige resultaten idd... ik haal 141MB/s max met everest HD benchmark (lineair read, begin van de raidconfig) en dat zijn 2x250 GB spinpoint SP250C4 (oid) lijkt me dat die F1 van jou toch harder moet kunnen
Pagina: 1