Toon posts:

[MOSS2007] Hoe te deinstalleren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Windows 2003 Enterprise Server R2 SP2 waarop Microsoft Office Sharepoint Server 2007 geinstalleerd is. Door omstandigheden wil ik MOSS2007 deinstalleren, maar ik krijg hierbij een foutmelding die erop wijst dat er een benodigd temporary file gemist wordt. Bij het klikken op OK stopt de deinstallatie :?

Ik ben dus gaan Googlen op 'how to uninstall Microsoft Office SharePoint Server 2007' maar de resultaten van Microsoft.com zijn dode links...Error 404....

Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste MOSS2007 uninstall?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien eerst eens proberen MOSS te repareren? En welke files missen precies, cq. welke foutmeldingen krijg je? Daar moet toch zeker in de logfiles veel meer over te vinden zijn.

Probeer eens "stsadm -o uninstall" en daarna uninstall opnieuw? Ik ga er vanuit dat je al backups hebt gemaakt van de gehele server.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Repareren van MOSS lukt niet, uninstallen ook niet. Ben wat aan het proberen geweest, de uninstallatie liep nu vast op 70%, waarna ik moest rebooten. Ik heb dit gedaan en probeerde de uninstallatie voort te zetten, en krijg de melding: "Setup cannot find the required setup controller file. Either there was a network error, an error reading from the CD, DVD, or other installation media, or a problem with the package you downloaded.".

Commando's die je me doorgaf werken niet....

Edit 17.56 uur: De koppelingen naar MOSS2007 zijn wel uit het startmenu verdwenen, en de map C:\program files\Microsoft Office Servers is ook al aardig uitgedunt...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2008 17:57 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Waarom wil je MOSS eigenlijk deinstalleren? Is de server onderdeel van een grotere farm? Of wil je andere rollen op de server behouden?

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
De MOSS-server is standalone, dus geen onderdeel van een grotere farm. Ik wil MOSS deinstalleren omdat ik er een andere taal op wil hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link naar de language packages, maar ik was al begonnen aan de deinstallatie van MOSS2007 toen ik erachter kwam dat die ook bestonden. Ik heb dus geprobeerd om MOSS zoveel mogelijk te verwijderen, wat elke keer errors opleverde. Herinstallatie geeft ook errors. Setup geeft op een gegeven moment de melding dat dlcapp.msi niet geldig is, terwijl dat deze wel op de cd staat en geldig is (op een andere machine werkte de cd perfect)...

Idee hoe ik heel het sharepointpakket van de server kan verwijderen?

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien is het een beter idee om de server even helemaal opnieuw te installeren? Sharepoint na al dit gerommel er opnieuw opzetten is een garantie voor allerlei problemen straks...

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
'even' ;) Ik hoef hem gelukkig niet opnieuw te installeren, omdat ik, voordat ik begon, een full image gemaakt heb van de server. Ik zet deze even terug en ga proberen om die languagepackages te installeren....

thanx voor je reacties... _/-\o_

Edit 05-05-2008: Ik heb het Nederlandstalige languagepack geinstalleerd, maar het lukt me nog niet om de Nederlandse taal in te stellen als default......

Iemand ervaring hiermee?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 12:37 . Reden: wijziging/ toevoeging bericht ]

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 10:07
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 01:15:

Edit 05-05-2008: Ik heb het Nederlandstalige languagepack geinstalleerd, maar het lukt me nog niet om de Nederlandse taal in te stellen als default......

Iemand ervaring hiermee?
Volgens mij kun je de taal van een site alleen instellen bij het aanmaken van een site.
Als je je server terug gezet hebt naar een status waar je al een site had, en daarna de language pack erover heen, dan gaat het niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Heel vreemd, maar ik heb heel de configuratie van MOSS2007 doorlopen (ook het aanmaken van nieuwe sites) maar nergens vind ik een keuze waar ik de taal in kan stellen. :'(

• hstuivenberg
Ik krijg bij een klant, in de template selectie sectie een extra drop down menu waar ik voor Nederlands of Engels kan kiezen.

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/heine.stuivenberg/SB8kOB5AZ2I/AAAAAAAAACY/a7h-rOE4DIY/moss_language.jpg?imgmax=640

[ Voor 69% gewijzigd door hstuivenberg op 06-05-2008 10:21 ]

Verwijderd

hstuivenberg schreef op maandag 05 mei 2008 @ 17:11:
Ik krijg bij een klant, in de template selectie template een extra drop down menu waar ik voor Nederlands of Engels kan kiezen.

[afbeelding]
Je kan beter engels nemen , meeste sites en blogs over sharepoint zijn in het engels.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
Eh?
Dus omdat de meeste blogs/sites over de werking van sharepoint in het Engels zijn zet je de eindgebruikersinterface - die waar Jan met de pet mee moet werken - in het Engels?

Dat lijkt me geen logische keuze eerlijk gezegd :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
@hstuivenberg:
Oke, ik ga morgen nog eens heel goed kijken.

@alt-92
inderdaad, die opmerking van Jefken ben ik het ook niet mee eens. De eindgebruiker ziet graag de Nederlandse taal op het scherm staan, dus waarom zou ik dan engels moeten nemen? (beetje slecht argument: omdat de meeste sites en blogs over sharepoint in die taal zijn)

Maar ik begrijp dus dat alleen de sites in andere talen aangemaakt/ geselecteerd kunnen worden, maar niet heel de SharePoint omgeving (incl. Mysite, documentbeheersystemen, etc.?)

@Moderator:
Waar mag ik mijn vragen plaatsen die ik graag bespreek met mede-SharePointgebruikers, bijv. tips over het opzetten van een 'knowledgebase' in MOSS2007?

• hstuivenberg
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 23:53:

@alt-92
inderdaad, die opmerking van Jefken ben ik het ook niet mee eens. De eindgebruiker ziet graag de Nederlandse taal op het scherm staan, dus waarom zou ik dan engels moeten nemen? (beetje slecht argument: omdat de meeste sites en blogs over sharepoint in die taal zijn)

Maar ik begrijp dus dat alleen de sites in andere talen aangemaakt/ geselecteerd kunnen worden, maar niet heel de SharePoint omgeving (incl. Mysite, documentbeheersystemen, etc.?)
Ik kan me wel goed voorstellen dat je het product zelf in het engels installeert op een engelstalige windows 2003 server. Maar ik zou altijd netjes een languagepack voor de end-users installeren.

Verder kan je de mysites ook in het nederlands krijgen, want je krijgt datzelfde keuzemenu voor de taal ook bij het aanmaken van je mysite.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga vanavond weer aan de gang met de MOSS2007, ik ga dan de verschillende tips proberen en de resultaten/ bevindingen posten. Kun je, op MySite en andere sites na, ook de rest in het Nederlands krijgen? (eigenlijk alle beelden/ schermen die de eindgebruiker te zien krijgt?)

• hstuivenberg
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 14:33:
Ik ga vanavond weer aan de gang met de MOSS2007, ik ga dan de verschillende tips proberen en de resultaten/ bevindingen posten. Kun je, op MySite en andere sites na, ook de rest in het Nederlands krijgen? (eigenlijk alle beelden/ schermen die de eindgebruiker te zien krijgt?)
Het enige wat een gebruiker ziet is toch de sites en zijn eigen mysite? Die heb je al in het nederlands dan. Het overige wat een gebruiker ziet zijn bijvoorbeeld zaken in Office, die je uiteraard ook gewoon in het nederlands kunt zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens goed gekeken, de nieuwe sites en ook de MySite kan ik inderdaad in het Nederlands aanmaken. Werkt perfect. Ik heb alleen nog geen goede URL voor de eindgebruikers om in een SharePoint site te komen. Als ik bijvoorbeeld een nieuwe site aanmaak (documentenbeheersite) dan wordt de URL http://servernaam:poortnaam/desitenaam. Als een eindgebruiker daarmee connect zie je Central Administration >> Sitenaam staan, wat dus absoluut niet de bedoeling is (de eindgebruiker moet eigenlijk gewoon in een gebruikersvriendelijke interface komen waar hij kan linken naar het documentbeheersysteem).

Iemand tips hoe ik dat het beste in kan richten? (ik ben, ondanks dat ik al veel boeken en websites doorgelezen hebt, echt nog groen op dit gebied....)

• hstuivenberg
Dat laatste begrijp ik niet.
Je browst naar http://sharepoint/nieuwesite en je komt uit op http://urlvanjecentraladminpage/nieuwe site?

Edit: ik lees je bericht net nog een keer. Begin eerst eens met het geven van een goede naam aan je portal/intranet. Laat de servernaam:poortnaam achterwege en geeft er gewoon een http://intranet.jouwdomein.nl naam aan. Dit voorkomt echt vette problemen.

Nieuwe URL's kun je toevoegen vanuit de central admin page, via een linkje dat iets van "alternate access mappings" heet ofzo (geen sharepoint bij de hand).

[ Voor 60% gewijzigd door hstuivenberg op 06-05-2008 22:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, vanuit de Alternate Access Mappings kun je inderdaad nieuwe URL's toevoegen, maar hoe dat in zijn werking gaat is voor mij nog te onduidelijk. Als ik bijv. een nieuwe site aanmaak, kan ik alleen het gedeelte achter de slash invullen, het eerste gedeelde (http://servernaam:poort/) is al ingevuld en niet te veranderen.

Kun je mij vertellen hoe dit gaat of een plek aanwijzen waar hier meer info over staat? Ik heb het boek Microsoft Official Course 5061a Implementing Microsoft Office SharePoint Server 2007, maar hier staat in omschreven wat het is, en niet hoe ik het in kan stellen.

• Glorix Jim
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-02 15:05
Maak een aparte WebApplication aan voor de 'gebruiker' site(collection)s ipv site(collection)s aan te maken in je Central Admin Web Application.

Dus ga niet aan de slag met AAM hiervoor dat is namelijk ergens anders voor bedoeld.

Verwijderd

Topicstarter
Glorix Jim schreef op zondag 11 mei 2008 @ 23:15:
Maak een aparte WebApplication aan voor de 'gebruiker' site(collection)s ipv site(collection)s aan te maken in je Central Admin Web Application.

Dus ga niet aan de slag met AAM hiervoor dat is namelijk ergens anders voor bedoeld.
Bedankt voor je reactie. Heb een aparte webapplicatie aangemaakt voor de eindgebruikers (met daaronder sitecollections > sites > subsites, etc).

AAM is inderdaad voor andere dingen bedoeld. De werking van webapplications, de languagepacks, etc. is me nu helemaal duidelijk, draait allemaal goed op de server....
Pagina: 1