Mac Pro Raid 0 + Bootcamp onmogelijk ?

Pagina: 1
Acties:

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-02 00:34
Gisteren 2 x750GB HDD's in mijn Mac Pro gebouwd en in Raid 0 opstelling gezet. OSX erop geïnstalleerd en alles werkt prima maar nu wil ik Vista / XP installeren via Bootcamp maar dat schijnt niet te kunnen als je een raid opstelling hebt ?!?

Aan de ene kant kan ik het wel begrijpen omdat het om software raid gaat en Windows ondersteund /herkend het waarschijnlijk niet maar is er echt geen manier om OSX op raid opstelling te laten draaien en toch bootcamp kunnen gebruiken ? Ik heb ook een 320GB HDD in de Mac Pro zitten die niks doet en het zou mooi zijn als ik Windows daarop kon installeren desnoods maar op een of andere manier kiest Bootcamp zonder te vragen HDD waar OSX op staat...

Als ik Bootcamp start krijg ik gelijk deze melding als ik door wil gaan:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DN7gtkVuPw42HhiLymJaC1Pw/full.jpg

Even gekeken bij Schijfhulpprogramma en ik zie bij Raid-segement "Verbindingstype" op Extern staan:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xch5ffZEQ11hGb31RITVi50Y/full.png

Iemand een oplossing hiervoor ? Ik wil graag Windows natieve kunnen draaien maar mijn RAID opstelling wil ik wel graag behouden. En nee, ik ben niet van plan om 600 euro uit te geven om over te stappen naar hardware RAID :P

Edit: Heb ergens gelezen dat je Windows ook zonder Bootcamp kan installeren op een losse schijf maar kan geen goede how-to vinden...

[ Voor 5% gewijzigd door Armo op 03-05-2008 15:06 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Even voor de goede orde: je hebt 3 harde schijven in je Mac Pro zitten. Een van 320 GB en twee van 750 GB. Die twee van 750 GB staan in RAID 0. Je wilt nu Windows installeren op de harde schijf van 320 GB en de twee harde schijven van 750 GB ongemoeid laten.

Nu, om Windows te installeren heb je geen Boot Camp nodig. Je kunt gewoon booten vanaf de Windows installatie cd (opstarten met 'c' ingedrukt) en dan Windows installeren zoals je gewend bent. Ik zou alleen wel voor de zekerheid de twee harde schijven van 750 GB tijdelijk eruit halen, zodat je niet per ongeluk Windows op de verkeerde harde schijf installeert.

Als je Windows eenmaal hebt geïnstalleerd kun je de drivers vanaf de Leopard installatie DVD halen of nog beter de laatste versie bij Apple downloaden (XP, Vista 32, Vista 64).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Maak eerst wel vrije ruimte op die 320GB disk (om Windows een partitie aan te kunnen laten maken), anders ben je alles wat er op staat kwijt als je de Windows installer er op los laat. Verder sluit ik me helemaal aan bij Daedalus.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Armo
Heren bedankt !

Daedalus, klopt maar liefs installeer ik Windows op de RAID instelling zodat het iets sneller draait maar als dit onmogelijk is dan neem ik ook genoegen met installeren op een losse HDD.

Ik wist niet dat je zonder Boot Camp gewoon vanaf een Windows CD kon booten trouwens :/

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Armo schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 22:50:
Heren bedankt !

Daedalus, klopt maar liefs installeer ik Windows op de RAID instelling zodat het iets sneller draait maar als dit onmogelijk is dan neem ik ook genoegen met installeren op een losse HDD.

Ik wist niet dat je zonder Boot Camp gewoon vanaf een Windows CD kon booten trouwens :/
Boot Camp is eigenlijk alleen maar een handige assitent die de harde schijf voor je partitioneert en ervoor zorgt dat er vanaf de Windows CD wordt geboot. Dit alles is ook met de hand te doen. Het enige waar je Boot Camp echt voor 'nodig' hebt, zijn de drivers voor de hardware.

Windows op de RAID instelling gaat denk ik niet werken. Elk forum wat ik over dit onderwerp kan vinden en ook de support pagina van Apple zelf geven aan dat het installeren van Windows op zowel een software als hardware RAID instelling niet gaat.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Armo
Daedalus schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 23:15:
[...]
Boot Camp is eigenlijk alleen maar een handige assitent die de harde schijf voor je partitioneert en ervoor zorgt dat er vanaf de Windows CD wordt geboot. Dit alles is ook met de hand te doen. Het enige waar je Boot Camp echt voor 'nodig' hebt, zijn de drivers voor de hardware.

Windows op de RAID instelling gaat denk ik niet werken. Elk forum wat ik over dit onderwerp kan vinden en ook de support pagina van Apple zelf geven aan dat het installeren van Windows op zowel een software als hardware RAID instelling niet gaat.
Dat dacht ik ook wat betreft software raid maar hardware raid zou misschien nog kunnen denk ik.

Ik ga iig Vista x64 proberen te installeren op de 320GB HDD :)
Pagina: 1