Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista x86] Geen wallpaper kunnen instellen

Pagina: 1
Acties:

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 16:38

KneoK

Not in a million lightyears

Topicstarter
Mijn schoonvader heeft een heel raar probleem, hij kan in Vista geen wallpaper meer op zijn desktop instellen, alleen nog een kleur.

Als ik gewoon via de instellingen ga bladeren naar een achtergrond dan zie ik in de previewpane niets. Als ik met mijn muis dan vervolgens door de previewpane ga dan zie ik wel diverse afbeeldingen oplichten, dat wil zeggen, ik zie dat ze geselecteerd worden maar de afbeelding zelf verschijnt niet, alsof alle afbeeldingen transparant zijn. Vervolgens kies ik een afbeelding voor op de achtergrond en er gebeurt niets, de achtergrond blijft gewoon dezelfde kleur als voorheen.

Hetzelfde als ik vanuit IE een plaatje met rechtermuisknop selecteer en Als Bureaubladachtergrond Instellen kies, of gewoon een willekeurig plaatje op de harde schijf en ook vanuit de Windows Image Previewer, er komt geen foutmelding, de afbeelding wordt gewoon niet als achtergrond ingesteld.

Nu ben ik er al een poosje mee bezig en mijn opties zijn helemaal op. We hebben geprobeerd:

• 5 verschillende registerbestanden ingevoegd die ik her en der op internet gevonden heb
• Handmatig register nagelopen op policy instellingen voor bureaublad
• In register een achtergrondafbeelding ingesteld
• Alle policies nagelopen, hij is gemachtigd om te veranderen en is gewoon administrator
• Achtergrondplaatjes zijn ingeschakeld
• Bij Microsoft een officiele update aangevraagd, bleek helaas niet voor Vista Home en installeerde niet, had wel betrekking op ons probleem (weet het KB# zo even niet)
• Verschillende anti-spyware en anti-virus pakketten er op losgelaten
• Verschillende videokaartdrivers
• Classic interface, Vista interface, Aero interface, allemaal hetzelfde probleem
• Vista is helemaal up-to-date
• Alle services nagelopen, draait niets vreemds
• Met ccleaner nog even de services en opstartprogjes bekeken, niets vreemds

Ik heb het vermoeden dat dit is gekomen na een nogal rigoreuze Vunda-trojan-verwijder-sessie. Rigoreus in de zin van dat we 3 verschillende progjes hebben moeten downloaden om de trojan helemaal weg te krijgen.

Uiteindelijk heb ik het nu wel voor elkaar gekregen door een willekeurige wallpaper-manager te downloaden, daar een achtergrond te laten instellen en het progje weer te verwijderen. Hij heeft nu een achtergrond maar op het moment dat ik weer via de normale wegen de achtergrond probeer te wijzigen dan weer precies hetzelfde euvel.
Het rare is ook dat de via dit progje ingestelde wallpaper nu wel in de previewpane staat in Windows, maar alleen heel distorted, alsof het een 8x8px gifje is wat ze naar 256x256px hebben opgeblazen. Zodra ik er op klik dan verdwijnt de wallpaper weer.

Ook vreemd is dat hij wel gewoon de achtergrondkleur kan veranderen in dezelfde previewpane.

Weet iemand hier meer van ? De gebruikte keywords voor Google zijn in ieder geval: "wallpaper, problem, cant, change, background, image, blank" en die in verschillende combinaties. Ook in het Nederlands nog even dezelfde keywords in verschillende combinaties gebruikt maar helaas na het lezen van ongeveer 40 hits en het proberen van wel 20 verschillende tips is er helemaal niets veranderd.

Tussen de hits wel vaak het probleem gezien, soms werd er zelfs over anti-spyware tools gesproken die dit probleem kunnen veroorzaken, maar heb alle software nagelopen, alle bekende mappen nagelopen op vreemde bestanden of installaties, alle anti-spyware en anti-virus verwijderd, het mag niet baten. Zowel Norton als AVG als HitmanPro als Windows Defender als CCleaner vinden dat de pc schoon is.

Voor zover nog relevant, het is een Fujitsu-Siemens Amillo (ofzo) laptop, met een 1,73GHz Intel Dualcore en Intel IGP, 2GB geheugen.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:01
je kan displayFusion eens proberen, das een wallpapermanager.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 09:36
Even een kickje, aangezien ik precies hetzelfde probleem heb. Uiteraard heb ik al vele toestanden geprobeerd via google, maar niets lijkt te helpen.

Ik kan alleen een andere kleur instellen als achtergrond, maar geen enkele afbeelding. In de lijst met afbeeldingen van de "voorkeuren" zie je alleen afbeeldingspictogrammen (als in: icoontjes voor jpg of bmp). Ook het via IE "instellen als bureaublad achtergrond" werkt niet?

Is er anders een gratis tootlje dat zelf een bureaublad achtergrond forceert?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 16:38

KneoK

Not in a million lightyears

Topicstarter
Ja, ik heb geen idee meer hoe het heette, maar heb toen op "wallpaper manager" gezocht op Google en dan kom je zat spul tegen. Het een werkt wat beter dan het ander, maar het is best werkbaar en een aardig alternatief als je niet wilt formatteren.

Uiteindelijk hebben we maar besloten om wel een format te doen omdat het me toch niet lekker zat dat bepaalde functionaliteiten gewoon gesloopt leken, echt betrouwbaar kwam de laptop niet meer over.