Ubuntu 8.04 Software Raid0 boot probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Topicstarter
Ik wou de nieuwste ubuntu op mijn systeem installeren, en dan wel op een software raid0 array. Ik gebruikte eerst een fake raid0 met dmraid, maar nu wil ik mdadm en software raid gebruiken omdat dit standaard word ondersteund voor ubuntu.

Nou niet helemaal dus, want bij mij gaat er iets fout tijdens het opstarten na de installatie.

Bij het partitioneren heb ik een losse boot partitie gemaakt, een losse swap partitie (buiten raid om), en dus een raid partitie over mijn 2 schijfen heen voor de root. Dit ging allemaal PRIMA met de (alternate) installer, installeren was zo gedaan. Na een reboot krijg ik netjes grub, kernel begint ook met laden, partities worden ook herkend volgens mij, de pc blijft heeeel lang hangen, en uiteindelijk krijg ik deze error (op de screenshot, vanaf "done"):

code:
1
2
3
4
Check root= bootarg cat /proc/cmdline
or missing modules, devices: cat /proc/modules ls dev
ARRAY /dev/md0 level=raid0 num-device=2 UUID=a567etc.
ALERT! /dev/md0 does not exist. Dropping to a shell!

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://img376.imageshack.us/img376/9727/03052008036bt7.th.jpg

Ik heb deze 2 links gevonden, maar ten eerste word hier aangegeven dat de bug gefixed is, en ten tweede werkt de oplossing niet, aangezien "update-initramfs" ineens niet meer mag worden uitgevoerd: "update-initramfs disabled since running on a life cd" Lekker handig, dat heb ik voor me faikraid dmraid installatie ook nodig! :o Is dat ook niet weer aan te zetten?

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/128313
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=515594

als ik boot met een live-cd, en mdadm installeer kan ik ook prima de disks benaderen.

Daarbij, als ik via de shell die ik na de error krijg ga kijken, bestaat /dev/md0 wel gewoon :s

iemand een idee hoe ik mijn installatie kan booten?

[ Voor 10% gewijzigd door KnEuTeR op 03-05-2008 13:27 ]

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de indruk dat je de update-initramfs van de live-cd gebruikt. Wat je zou kunnen proberen is de update-initramfs van de installatie te gebruiken door erin te "chroot"-en. M.a.w. de array mounten in de live-cd en vervolgens met chroot de installatie actief maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

je installatie boot niet, maar je hebt wel een shell (van je initramfs), dus kun je wel een beetje rondneuzen wat er misgaat. Bestaat /dev/md0 echt niet? En bestaat /dev/disks/by-uuid/${het desbetreffende UUID}? kun je die als rootfs gebruiken?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Topicstarter
als ik chroot in me nieuwe systeem werkt update-initramfs inderdaad wel, alleen ik blijft precies hetzelfde probleem houden :s

zoals ik al zei, bestaat /dev/md0 wel gewoon, en disks by uuid moet ik even controlleren, ik ga ervanuit dat ze er wel gewoon staan, maar dan blijft de vraag, wat moet ik veranderen om het wel werkend te krijgen, immers alle losse onderdelen werken wel, vanaf de live cd kan ik de array gewoon activeren en mounten. Grub werkt ook, de kernel laad, /dev/md0 ook gewoon (ik kan hem alleen niet mounten? kan ook zijn dat ik iets verkeerd doe), dus ik snap de fout al niet, daarbij, ik heb NIKS bijzonders gedaan, gewoon een standaard installatie vanaf alternate cd op een software raid, wat gewoon ondersteund is door de installer.

[ Voor 4% gewijzigd door KnEuTeR op 04-05-2008 14:26 ]

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik geen ubuntu. Met specifieke buntu instellingen kan ik je dan ook niet helpen.

Voorzover ik weet moet je aan de kernel vertellen hoe de raid is opgebouwd en moet de raid modules beschikbaar zijn in de initramfs of in de kernel gecompileerd zijn.

Bij mij ziet dat er alsvolgt uit. UUID's gebruik ik niet.

root (hd0,0)
kernel /vmlinuz26 root=/dev/md0 rw quiet vga=791 splash md=0,/dev/sda3,/dev/sdb3
initrd /kernel26.img

Volgens de hulp heb ik dus persistent superblocks. 't is dan ook al weer een jaartje of wat geleden dat ik die opgezet heb.

---- Arch help.

Help for hook 'raid':
This hook loads the necessary modules for an raid root device,
and assemble the raid device when run.

Kernel Parameters:
Specify all your md arrays with md= parameter:
::: Example ::: md=0,/dev/sda3,/dev/sda4 md=1,/dev/hda1,/dev/hdb1
This will setup 2 md arrays with persistent superblocks

Setup:
- for old raid arrays without persistent superblocks:
md=<md device no.>,<raid level>,<chunk size factor>,<fault level>,dev0,dev1
- for raid arrays with persistent superblocks:
md=<md device no.>,dev0,dev1,...,devn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 15:26:
Voorzover ik weet moet je aan de kernel vertellen hoe de raid is opgebouwd en moet de raid modules beschikbaar zijn in de initramfs of in de kernel gecompileerd zijn.

Bij mij ziet dat er alsvolgt uit. UUID's gebruik ik niet.

kernel /vmlinuz26 root=/dev/md0 rw quiet vga=791 splash md=0,/dev/sda3,/dev/sdb3

't is dan ook al weer een jaartje of wat geleden dat ik die opgezet heb.
De optie md=0,/dev/sda3,/dev/sdb3 hoeft niet in de hedendaagse Debian/Ubuntu versies. Bovendien werkt het tegenwoordig met UUIDs i.p.v. device names. Zolang je de kernel maar vertelt dat root=/dev/md0 en je initrd/initramfs snapt wat md-devices zijn zou het goed moeten gaan. Het is zelfs gebruikelijk dat je het rootfilesystem ro laat laden in de grub-regel (voor het laden van de kernel) en dan tijdens het bootproces bij het mounten de boel weer gaat zoals in je /etc/fstab staat (rw gebruikelijk).
Het lijkt erop dat bij de TS er iets mis gaat bij het mounten van /dev/md0, volgens mij.

@TS: Kan je de betreffende entry uit de /boot/grup/menu.lst even posten? En de regel in /etc/fstab die je md0 mount? En heb je
code:
1
check root= bootarg cat /proc/cmdline or missing modules, devices: cat /proc/modules ls /dev
al gedaan zoals wordt aangegeven in je screenshot?

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 10-05-2008 15:25 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Pagina: 1