• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-05 17:56
Als ik mijn HTPC opstart krijg ik het volgende scherm:

Via technologies, Inc. Via VT8251 Sata Raid CDrom Boot Bios V1.13
Copyright (c) Via technologies, Inc. All right reserved.

Scan devices, please wait.....
No raid

CTRL0 CHNL0 Master Samsung SP2504 (II) - Sata mode
CTRL0 CHNL0 Slave Plextor DVDR PX-712 (I) - Satapi mode

Press <tab> key into user window

If you want to install linux default partition raid driver, please do not use OPROM creation operation

Mijn HTPC draait op een Asus A8V-VM mobo, met XP Pro. Dus totaal niets van Linux.

Bovendien is het probleem dat na dit scherm de HTPC totaal niets meer doet verder. Ook niet als ik zoals aangegeven op de <tab> toets druk.

In eerste instantie heb ik geprobeerd de HTPC op te starten met de Norton Ghost cd, in de hoop om mogelijk mijn laatste image terug te kunnen zetten. Maar om de een of andere reden start de HTPC niet voldoende op om de cdrom drive te bereiken, zodat die gelezen kan worden en ik zo de image kan terugplaatsen.

Dit zelfde probleem doet zich ook voor als de installatie cd van Windows XP Pro in de drive leg en dan opnieuw opstart.

Vervolgens via Google getracht een oplossing te vinden, maar helaas niets gevonden. Op de melding Via VT8251 Sata Raid CDrom Boot Bios V1.13 wel een site in Brazilie gevonden, maar ondanks een website vertaling van Portugees naar het Engels, kon ik daarmee geen oplossing vinden.

Gisterenavond nog bezoek gehad, die kwam met de tip om de batterij van het mobo er uit te halen, zodat hiermee de bios mogelijk gereset wordt. Maar ook dit had totaal geen invloed.

Zojuist de HD eruit gehaald en overgezet in een externe hardcase. En zo de HD als externe HD aan mijn PC aangesloten. De HD wordt normaal herkend, waarmee ik kan uitsluiten dat de HD niet defect is. Vervolgens met Norton Ghost de image teruggezet op de externe HD en daarna teruggeplaatst in de HTPC.

Helaas ook dit heeft niet mogen baten.

Blijkbaar zit er ergens nog een geheugen (niet op de HD) waarop de HTPC tijdens het opstarten blijft hangen en bovenstaande scherm informatie geeft. Maar waar dat weet ik niet.

Misschien is het mogelijk nog iets te moeten resetten om door deze melding heen te komen???

Wie kan mij verder helpen, want mijn kennis en mogelijkheden zijn op. Bij voorbaat dank. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door chocka op 03-05-2008 17:28 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat de bootorder wel goed in je bios, zodat hij ook daadwerkelijk van de hdd op kan starten? Lukt het booten wel als je die controller uitzet?

En gebruik ipv die layoutverneukende streepjes de [hr]-tag, dat ziet er een stuk beter uit :)

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-05 17:56
Streepjes zijn aangepast.

Hoe het in de bios staat weet ik niet, want wat ik ook probeer ik krijg alleen betreffende scherm te zien. Dus ik kom ook niet in de bios terecht.

Nu heb ik wel ontdekt dat ik mogelijk de bios kan flashen door tijdens het opstarten op Alt+F2 te drukken. Daarna krijg ik wel een ander scherm welke alleen maar weergeeft:
Checking for floppy...
Floppy not found
Checking for CD-ROM...
CD-ROm not found

In de drive zit een cd met de bestanden aflash.exe en A8VVM.rom

Hiermee zou volgens zeggen de Asus EZ Flash Utility worden gestart om zo de bios te flashen en waarna ik mogelijk wel weer een mogelijke normale restart kan maken. Maar vooralsnog lukt mij het nog niet.

Ik zit nu iets te lezen dat het schijnbaar mogelijk is de bios te herstellen via een USB stick, maar ga dat eerst verder uitpluizen.

Maar mocht iemand betere ideeën hebben, verneem ik dat graag.