Toetsenbord in de vaatwasser

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Iedereen heeft waarschijnlijk wel gelezen dat toetsenborden enorm ranzige dingen zijn. Het mijne is ook alweer een paar jaar oud en heeft ongetwijfeld van alles liggen verzamelen in die tijd.

Wat ik me nu afvraag: wie van jullie heeft ervaring met het wassen van toetsenborden in de vaatwasser? Als ik google krijg ik dingen als dit en dit. Basisidee: wassen en goed laten drogen voordat je het weer gebruikt. Hoewel dit artikeltje toch weer enige kanttekeningen plaatst...

Goed, zijn er hier mensen dit eens gedaan hebben :) ? Het klinkt aanlokkelijk namelijk...

πŸ’Ά Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. πŸ“°
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. πŸ™…πŸ»β€β™‚οΈ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pak een ouder toetsenbord en probeer het uit?
Daar ben je toch tenslotte tweaker voor? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:17

SandaX

Nicht Γ„rgern nur wundern

Sloop gewoon de toetsen er een voor een af, doe ze in een kussensloop en gooi het in de wasmachine? Gebeurde ook altijd met mn legosteentjes :P moet ook wel kunnen met losse tobotoetsen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Interessant..... Maar heb je ooit wel eens een poging gedaan om alle toetsen van je toetsenbord af te halen en weer terug te zetten... Had 1 toets die niet los wilde komen....beetje geweld en mijn toetsenbord was kapot.... :( Voor mij geen spelen meer met loshalen.

Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik schroef hem 1x in de zoveel tijd open om de troep onder de toetsen er uit te krijgen, en ik ga er regelmatig met een doekje met alcohol overheen. Voldoet volgens mij ook prima ;)

In de vaatwasser doen... tsja... bij veel toetsenborden kun je de toetsen er vanaf wippen en die misschien los in de vaatwasser doen. Lijkt me een stuk veiliger wat betreft de electronica.

edit: Spuit 11 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Nu online
Oh, loshalen vind ik niet zo erg, dat heb ik in het kader van dvorak typen wel vaker gedaan :) . Maar het moet ook onder de toetsen schoon natuurlijk... en ik heb geen oud toetsenbord liggen ;) . (Wel een FlatX die ik als reserve kan gebruiken, maar daar wil ik liever niet teveel op typen :P ).

❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. πŸ™…πŸ»β€β™‚οΈ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 23:50
Ik houd he zelf meestal eenvoudig:
  1. Maak het toetsenbord los van de PC
  2. Schuid het uit zodat alle losse kek er uit valt
  3. Pak de stofzuiger met de kop met lange haren, hiermee kan je tussen de toetsen stofzuigen
  4. Maak een sopje en schrob het toetsenbord met een doekje gewoon goed schoon
  5. Droog hem af en geniet van een als nieuw toetsenbord
De toetsen zijn meestal met teflon of ander glijmiddel gesmeerd bij assemblage. Als je het geheel onderwater / vaatwasser doet dan raak je die fijne wrijvingsloze aanslag kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
  1. Schroef toetsenbord van onder open.
  2. Verwijder de plaat met de electronica en plastic geleidende banen.
  3. Stop het toetsenbord in een emmer met sop
  4. Droog hem af, en plaats electronica terug
  5. en geniet van een als nieuw toetsenbord

[ Voor 16% gewijzigd door djexplo op 03-05-2008 11:30 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

BovenHond schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 11:20:
  1. Maak het toetsenbord los van de PC
  2. Schuid het uit zodat alle losse kek er uit valt
  3. Pak de stofzuiger met de kop met lange haren, hiermee kan je tussen de toetsen stofzuigen
  4. Maak een sopje en schrob het toetsenbord met een doekje gewoon goed schoon
  5. Droog hem af en geniet van een als nieuw toetsenbord
De toetsen zijn meestal met teflon of ander glijmiddel gesmeerd bij assemblage. Als je het geheel onderwater / vaatwasser doet dan raak je die fijne wrijvingsloze aanslag kwijt.
Zo deed ik het ook. Nu koop ik gewoon een nieuwe aangezien je voor 20 euro al een superdeluxe toetsenbord hebt (stofzuigen, doekje doe ik nog wel maar niet meer in een bak met afwaswater). Als je hem goed laat drogen doet hij het daarna weer prima, alleen de lettertjes op de toetsen vervagen wel (zal komen doordat ik schrobte met een schuursponsje).

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 03-05-2008 11:40 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/β–Œ
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjunnie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 13:04

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

Ik heb dit wel vaker gedaan, mits het toetsenbord relatief eenvoudig van alle electronica te ontdoen is.
Kanttekening die ik er wel bij heb:
Ik meen dat het hete afwaswater de geleiding van de toetsen enigszins 'opruwt' waardoor de toetsen wat ruwer aanvoelen. De gladde oppervlaktelaag is weg, zeg maar.
Niet dramatisch, maar als je de toetsen erg zacht aanslaat zou het kunnen dat je nu en dan een letter overslaat.

Misschien heb je zelf een vergelijkbare ervaring met de oppervlakte van een tupperware kommetje wat al vaker in de vaatwasser is geweest. :+

If you can judge a wise man by the color of his skin then mister you're a better man than I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Gisteren allemaal 3fm zitten te luisteren? :+

Ik heb gisteren m'n tobo maar eens opengemaakt. Een of ander kliksysteem maar daarna had ik wel een plastic gedeelte met alle toetsen eraanvast zonder enige electronica. Toetsen waren er zo uitgedrukt en even met een doekje afgedaan en de rest van de plastic even met water+doekje. Alle toetsen er weer in (duurde even :P ) en weer verder.

edit:
Wordt een vaatwasser niet te warm bij de droogstand?

[ Voor 8% gewijzigd door Kixtart op 03-05-2008 11:44 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Met de vaatwasser zal je hem wel proper krijgen, maar werkt hij daarna nog wel helemaal? (Hmmz, toetsenbord zit vast in laptop, laptop in de vaatwasser? 8) )

Stofzuiger of luchtdrukbus gebruiken we hier gewoonlijk, in extreme gevallen kan je eens met water en eventueel zeep proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een hogedrukspuit werkt ook goed. Wel even opletten dat je plastic onderdelen dan niet ergens 20meter verderop liggen als je der ff op losgaat. Evenals een luchtcompressor

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09 15:51

Kwastie

Awesomeness

Ik heb het al gedaan, alleen niet zoals in de handleiding staat. (owja en het was geen vaatwasser maar een emmer met water + zeep) :*)

Ik weet trouwens niet of dit bij elke toetsenbord geld maar:

1. Ontkoppel het toetsenbord.
2. Haal alle toetsen van je toesenbord af (met een klein schroevendraaiertje er onder pulken)
3. Schroef alle schroeven los aan de onderkant.
4. Verwijder de bovenkant.
5. In mijn geval zat hier een een bord waar de toetsen op vast zaten.
6. Haal alle 'hardware' eruit. (haal dus het gedeelte waar de kabel aanvast zit eruit)
7. Wat je overhoud is: xxx aantal losse toetsen, de behuizing en de houder waar de toetsen in zaten, in een emmer met warm water en zeep doen. (of vaatwasser?)
8. Alles goed laten drogen.
9.Doe nu stap 1-6 nogmaals maar nu andersom (dus je begint bij 6 en gaat naar 1 toe)

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:43

r0b

Bij een simpel rechttoe-rechtaan toetsenbord zou ik het gewoon proberen, baat het niet ... koop je een nieuwe.
Bij een G15 / DiNovo / Internet Navigator inderdaad alleen even de toetsen los in de vaatwasser
Zodra de droogstand begint zou ik inderdaad de vaatwasser stoppen

Sopje / alleen de toetsen schoonmaken geeft vaak al een redelijke resultaat, maar als je hem echt schoon wil krijgen: vaatwasser.

Overigens zou ik gewoon een Model-M halen. Dan ben je in ieder geval verzekerd dat hij het altijd zal blijven doen :P
Widely regarded as somewhat inferior in build quality to the original Model M, the 42H1292 also featured internal drainage channels designed to minimize damage in case of a spill. These keyboards were produced until 1996.

[ Voor 19% gewijzigd door r0b op 03-05-2008 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja en voor laptops?
Of voor een multimedia toetsenbord, vol met andere knopjes die je er niet af krijgt, en lampjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:24

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik gebruik al jaren een dell mm keyboard, ik koop gewoon ieder half jaar een nieuwe voor nog geen 25€..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjunnie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 13:04

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

r0b schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 18:34:
Overigens zou ik gewoon een Model-M halen. Dan ben je in ieder geval verzekerd dat hij het altijd zal blijven doen :P
[...]
Er zijn meer toetsenborden met een dergelijke feature:
MS comfort curve2000 bijvoorbeeld :P
Spill-Resistant Design
Enjoy a drink while you work—this keyboard is designed to withstand an accidental spill.

If you can judge a wise man by the color of his skin then mister you're a better man than I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 22:11

TheBorg

Resistance is futile.

Ik stop m'n toetsenbord regelmatig in de vaatwasser. Wel haal ik eerst de printplaat en rubbertjes eruit. Alle toetsen laat ik gewoon zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_Stranger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-07 15:42
ucchan schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 11:13:
Oh, loshalen vind ik niet zo erg, dat heb ik in het kader van dvorak typen wel vaker gedaan :) . Maar het moet ook onder de toetsen schoon natuurlijk... en ik heb geen oud toetsenbord liggen ;) . (Wel een FlatX die ik als reserve kan gebruiken, maar daar wil ik liever niet teveel op typen :P ).
Maar... om wat voor toetsenbord merk + type gaat het nu?

Ik heb een Razer Tarantula, deze heeft bijvoorbeeld 2x USB poorten, een aansluiting voor je headset & mic. Kortom hoogstwaarschijnlijk is zo'n tobo niet geschikt voor in de vaat.

Ikzelf zou persoonlijk het risico niet willen lopen dat één van mijn toetsenborden
naar de Filistijnen gingen door een schoonmaak beurt in de vaatwasser. (op Medion tobo's na dan :9)

En naar mijn weten heb je (zoals eerder omschreven) vaatwasmiddel/tabletten
die verschillende resultaten bieden. Zo geeft één geeft glans, ander zorgt voor een droge laag op je vaat etc. Maar dat zou ook weer invloed kunnen hebben op het droogprogramma. I don't know.

Laat je weten wanneer je je toetenbord in de vaatwasser gedaan & wat het resultaat was? :)

:: Second Place Is First Place Loser ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djexplo schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 11:26:
  1. Schroef toetsenbord van onder open.
  2. Verwijder de plaat met de electronica en plastic geleidende banen.
  3. Stop het toetsenbord in een emmer met sop
  4. Droog hem af, en plaats electronica terug
  5. en geniet van een als nieuw toetsenbord
Yup zo zou ik het ook doen, een andere weg zou ik niemand hier willen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik vraag me af of een draadloos toetsenbord zo'n behandeling ook zal overleven....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Nu online
Het is een standaard Logitech...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
Ik denk dat ik er gewoon een keer de stofzuiger op ga zetten (met zo'n haar borstel) want zowel de vaatwasser als alle toetsen los rukken zie ik niet zo sitten :P G15 hiero en heb wel is wat toetsen los gehad maar heb een half uur zitten pielen om de toetsen er weer op te krijgen :P

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_Stranger
ucchan schreef op zondag 04 mei 2008 @ 09:41:
Het is een standaard Logitech...
Een tobo van rond de EUR20,- a EUR25,- ? Wat let je? :P Just try.

Nee maar welk type? Zo'n zwarte PS/2? Dat kan vast wel.
Als het zo'n witte is met van die rubberen functie toetsen voor i-net, e-mail etc,
lijkt het me dat die toesten best kunnen "uitdrogen". Maar ja, die gebruik je toch zelden (volgens mij) .

Probeer het nou gewoon! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Nu online
Hm, ik heb geprobeerd de toetsen los te schroeven, maar onder die vilten dingetjes zitten schroefjes die te klein zijn voor een spanningszoeker :( . Nouja, moet ik dus even iets op verzinnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik houdt mijn dinovo altijd onder de lauwe kraan.
En daarna phΓΆne ik heb droog. Nog geen klachten, en hij gaat zo al 2 jaar schoon mee.
:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nou, omdat de mijne na 2 jaar aardig vies was, ondanks elke week 2 x omkeren en stofarm kloppen, maar eens even wat geprobeerd. Bij de Lidl verkopen ze W5 Glass Cleaner in een spuitbus. Een fraaie witte schuimlaag vormde zich op mijn toetsenbord en na een minuutje even de keukenrol eroverheen en klaar was GA.

Alles is brandschoon op de vellen keukenrol na. Gatverderrie, smerig.
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 22:56:
En daarna phΓΆne ik heb droog.
Ah, inspecteur Clouseau, there is something wrong with your phone, it's a phΓΆne, oh no it's a fΓΆhn.

[ Voor 23% gewijzigd door Guardian Angel op 04-05-2008 23:23 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_Stranger
ucchan schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 11:04:

[...]

Goed, zijn er hier mensen dit eens gedaan hebben :) ? Het klinkt aanlokkelijk namelijk...
En Ucchan?
Heb je inmiddels al actie ondernomen & je Logitech in de vaatwasser meegewassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 18:12
Je kan ook een nieuwe kopen voor 10 euro ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen met spill proof toetsenborden doen hoor, dus niet met je apple toetsenbord :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
http://www.sealshield.com/

Vroegah had ik een Chicony (prima merk!) keyboard welke je vrij simpel uit elkaar kon schroeven en op die manier het mechanische en elekrische deel kon scheiden. Dat was ideaal, dat keyboard was ook nog goedkoop namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik pak na een jaar een nieuwe ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ook :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/β–Œ
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
elektronica er uit.. en de rest de vaatwasser in :Y)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:02
stond een keer een artikel over in de computer totaal, zal het eens opzoeken, ik ga vandaag eens kijken of het mogelijk is gewoon een tobo "as is" in de vaat wasser te donderen, daarna paar dagen laten drogen op de verwarming en eens kijken wat het oplevert :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

dat werkt, heb het ook ergens gelezen ja.. (niet in n blad, maar ergens op n forum ofzo)
Pagina: 1