Verwijderd

Topicstarter
--------------------------------------------------------------------------------

Halo ik zit hier met een vraagje,ik twijfel tussen 2 processors.
de QUAD 9450 verbruik 95W en de DUO E8500 verbruik 65w.
dit is een 1/3 meer verbruik voor de Q9450.Dit verbruik is dat constant of varieerd dat naar gelang het belasten van de processor.
Als de computer aanstaat maar er word niet op gewerkt is dat verbruik dan het zelfde als dat ik bijvoorbeeld aan het gamen ben.Wat moeilijk geformuleerd maar hopelijk verstaan jullie mijn vraag

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 08:28

Koppensneller

winterrrrrr

Bij lagere belasting neemt het verbruik van de processor (en de meeste andere onderdelen trouwens) sterk af. Mijn systeem (voor specs, zie sig) slurpt idle ongeveer 120W, maar bij een lekker potje gamen loopt dat op tot ongeveer 380W.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 08:57:
--------------------------------------------------------------------------------

Halo ik zit hier met een vraagje,ik twijfel tussen 2 processors.
de QUAD 9450 verbruik 95W en de DUO E8500 verbruik 65w.
dit is een 1/3 meer verbruik voor de Q9450.Dit verbruik is dat constant of varieerd dat naar gelang het belasten van de processor.
Als de computer aanstaat maar er word niet op gewerkt is dat verbruik dan het zelfde als dat ik bijvoorbeeld aan het gamen ben.Wat moeilijk geformuleerd maar hopelijk verstaan jullie mijn vraag
Het is ook zo dat je kan kiezen welke cores je wilt gebruiken. Zo kan je core 3 + 4 ook gewoon uitschakelen en dit zal je ook zien in het verbruik. Logisch gezien zal deze dan minder gebruiken als de E8500.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kun je bij een Core 2 Quad gewoon cores uitschakelen? Volgens mij kan je alleen de affiniteit instellen maar blijven alle cores wel gewoon ingeschakeld.

Sowieso is de TDP waarde geen hard verbruik. Die waarde is voor heel dezelfde generatie Core 2 Duo's gewoon hetzelfde, onafhankelijk van de kloksnelheid.

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 10:52:
Kun je bij een Core 2 Quad gewoon cores uitschakelen? Volgens mij kan je alleen de affiniteit instellen maar blijven alle cores wel gewoon ingeschakeld.

Sowieso is de TDP waarde geen hard verbruik. Die waarde is voor heel dezelfde generatie Core 2 Duo's gewoon hetzelfde, onafhankelijk van de kloksnelheid.
Bij een quad core is het zo dat je 1 of 2 of 3 kernen zo kan instellen dat je ze niet gebruikt. Eigenlijk 'uitgeschakeld' dus: Windows zal de kernen niet zien. Dit is alleen maar nuttig voor de temperatuur met een aantal graden te verminderen of het verbruik wat te verminderen en om eventueel wat verder te overclocken. Maar dit schijnt omslachtig te zijn om dit te doen.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:29

RnB

offtopic:
Waarom zou je cores van je quadcore uit willen schakelen? Het lijkt mij dat je een quadcore koopt om alle 4 de kernen te gebruiken, niet om er 3 van uit te schakelen. Want dan had je net zo goed en voor minder geld een singlecore cpu kunnen kopen.

Verwijderd

Reef_91 schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 11:39:
offtopic:
Waarom zou je cores van je quadcore uit willen schakelen? Het lijkt mij dat je een quadcore koopt om alle 4 de kernen te gebruiken, niet om er 3 van uit te schakelen. Want dan had je net zo goed en voor minder geld een singlecore cpu kunnen kopen.
Daar ben ik het mee eens hoor :)
Ik wil gewoon zeggen dat het kan.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 10:52:
Dat laatste is geen argument: hoe groter de (standaard)kloksnelheid, hoe beter de kwaliteit en hoe kleiner het verlies.
Sommige Asus-moederborden hebben een EPU, en een van de leuke functies daarvan is dat je uit kunt lezen hoeveel je processor verstookt. Mijn E8400 gebruikt 6W idle en 18W onder full load. Het koelblok voelt helemaal koel aan, dus de waarden komen me niet als te laag over. Misschien heb ik het getroffen, maar de TDP kan dus best een hele grote overschatting zijn.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 11:36:
[...]

Bij een quad core is het zo dat je 1 of 2 of 3 kernen zo kan instellen dat je ze niet gebruikt. Eigenlijk 'uitgeschakeld' dus: Windows zal de kernen niet zien. Dit is alleen maar nuttig voor de temperatuur met een aantal graden te verminderen of het verbruik wat te verminderen en om eventueel wat verder te overclocken. Maar dit schijnt omslachtig te zijn om dit te doen.
Is het dan niet dat Windows deze kernen inderdaad niet ziet maar dat ze nog gewoon stroom krijgen. Met andere woorden: ze verbruiken nog altijd evenveel al zouden ze idle zijn.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Laten we het anders vragen, waarvoor wil je die cpu gaan gebruiken?
Gamen, surfen, downloaden en films/muziek, hou het lekker bij die E8500 en klok die met een goede cooler door naar 4.0GHz.
Doe je veel coderen/decoderen, renderen, video/fotobewerking, koop een quad.
Voor de komende tijd hebbie aan een duo meer dan genoeg voor het normale huis tuin en keuken gebruik van je pc ;)
En die quad kan altijd later nog en dan is die vast een stuk goedkoper reeds en heb je een cpu achter de hand als er ooit eens iets fout mocht gaan met je cpu, of je verkoopt hem gewoon weer :) .

[ Voor 38% gewijzigd door DaLoona op 03-05-2008 12:30 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 12:03:
[...]

Is het dan niet dat Windows deze kernen inderdaad niet ziet maar dat ze nog gewoon stroom krijgen. Met andere woorden: ze verbruiken nog altijd evenveel al zouden ze idle zijn.
Meten=weten

Kheb gevraagd aan een vriend of hij dit eventjes kon testen (ik zit hier momenteel met een single core processor omdat mijn q9450 nog niet binnen is):

Pentium D 820 @ 2800MHz

Systeemverbruik:

2 cores enabled:
Idle: 104W ~42°C
Stressed: 148W~149W ~55°C

1 core enabled:
Idle: 104W ~40°C
Stressed: 128W ~47°C

Conclusie: Idle heeft geen energieverbruikwinst, Stressed ongeveer 20W en 10°C koeler.
Let wel, het is een Pentium D 820, waar geen EIST aan te pas komt enzo.

Deze meting werdt gedaan door een: Recom PowerEngine 600CF waar een wattmeter is ingebouwd.

De beste manier om nu cores te disablen is:
start / uitvoeren / msconfig
=> tabblad boot.ini / geavanceerde opties / "/NUMPROC=" aanvinken / aantal cores instellen

Met dank aan men vriend.

• DaLoona

DaLoona

Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 12:47:
[...]

De beste manier om nu cores te disablen is:
start / uitvoeren / msconfig
=> tabblad boot.ini / geavanceerde opties / "/NUMPROC=" aanvinken / aantal cores instellen

Met dank aan men vriend.
Thanks man, leuk om te weten, wist ik nog niet :P

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Admiral Freebee
  • Niet online
Met andere woorden: de core wordt niet fysiek uitgeschakeld maar krijgt gewoon geen instructies te verwerken. Je kan hem beter gebruiken dan zodat je computer sneller klaar is met zijn instructies te verwerken en minder lang belast is.

[ Voor 53% gewijzigd door Admiral Freebee op 03-05-2008 13:30 ]

• DaLoona

DaLoona

Admiral Freebee schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 13:17:
[...]

Met andere woorden: de core wordt niet fysiek uitgeschakeld maar krijgt gewoon geen instructies te verwerken. Je kan hem beter gebruiken dan zodat je computer sneller klaar is met zijn instructies te verwerken en minder lang belast is.
Daar heb je wat waarom zou je in hemelsnaam een core willen uitzetten als je een dual of quad hebt.
Tenzij je een quad hebt om te patsen, of geld teveel en niet meer doet dan huis, tuin en keuken gebruik met je pc :P

• Admiral Freebee
  • Niet online
DaLoona schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 13:36:
[...]

Daar heb je wat waarom zou je in hemelsnaam een core willen uitzetten als je een dual of quad hebt.
Tenzij je een quad hebt om te patsen, of geld teveel en niet meer doet dan huis, tuin en keuken gebruik met je pc :P
De enige reden die ik kan bedenken is als je bijvoorbeeld wat surft of iets aan het downloaden bent, dat je maar één of twee cores aan wilt hebben staan wegens energiebesparing. Maar dan moet de core wel fysiek uitkunnen en dat kan niet bij een Core 2 Duo/Quad.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Intels TDP wil het volgende zeggen:
De chip verbruikt X Watt als elk onderdeel (CPU, FPU, cache, busses, ...) op 100% load draait.

Dit is een onrealistische situatie natuurlijk. Daarom dat je met die TDP bijzonder weinig over de chip kan zeggen.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• DaLoona

DaLoona

@ Admiral Freebee,

nee dat snap ik, want je zet hem "virtueel" uit in windows, maar volgens de bios werkt ie gewoon.
Bios ziet ahw 1 cpu en dus geen cores, qua voltage regeling .

[ Voor 31% gewijzigd door DaLoona op 03-05-2008 14:49 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

GlowMouse schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 11:53:
Dat laatste is geen argument: hoe groter de (standaard)kloksnelheid, hoe beter de kwaliteit en hoe kleiner het verlies.
Sommige Asus-moederborden hebben een EPU, en een van de leuke functies daarvan is dat je uit kunt lezen hoeveel je processor verstookt. Mijn E8400 gebruikt 6W idle en 18W onder full load. Het koelblok voelt helemaal koel aan, dus de waarden komen me niet als te laag over. Misschien heb ik het getroffen, maar de TDP kan dus best een hele grote overschatting zijn.
Ik vind dat wel heel erg weinig. Ik zou het verbruik eerder schatten in de orde van 20W idle en 40-50W stressed. :?

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor wat betreft het gebruik (van oa de in dit ook al genoemde E8400) kun je eens kijken naar productreview: Gigabyte GA-X48-DQ6 en productreview: Gigabyte GA-EP35-DS4 waar ik het stroomverbruik heb gemeten onder verschillende omstandigheden.
Pagina: 1