[Wifi] Eenzijdig verkeer, hoe komt dat?

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Tijdens opzetten van een eigen wifi netwerk heb ik geprobeerd 4 computers over 4 verdiepingen aan te sluiten aan linksys ap op 3e verdieping. Drie computers op begane grond, 2e en 3e verdieping werken goed. Maar 4e verdieping niet.
(het is in de hotel waar ook eigen ap's staan: hotspots van kpn.

De computer laat wel de SSID zien. Ingesteld op kanaal 6. De Ralink signaal monitor laat wel heel bijzonder zien: Er is signaal van 73%, er is kwaliteit van rond 30%, maar noise is 0%
Levert dat probleem op? De pc op begane grond toont iets slechtere waarden, maar opmerkelijk is er wel doorlopend tweezijdig verkeer op, dus send en receive is er.

Maar niet op 4e verdieping. Er is alleen maar send verkeer, maar receive levert ontzettend veel CRC errors op, en haast geen goede pakketten. Het leek wel alsof het erg verstoord is.
Dat is erg opmerklijk. Wat zou het komen? Moet ik andere kanaal nemen?

Welke factoren zorgen ervoor dat er zomaar eenzijdig verkeer ontstaat ondanks redelijk signaal?
(en dus kan ik geen site laden of ip adres toewijzen)

Hoe kan ik het oplossen?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
De oorzaak is gevonden.
Ik heb niet ervoor gezegd dat op 4e verdieping kamer een aantal gameconsoles staan, en ik dacht dat het niet echt nodig is.

Na diverse pogingen, zelfs router dichtbij gezet op 3e verdieping, komt er nog steeds geen vooruitgang in. Ook blijft netwerkverkeer eenzijdig: wel sturen, maar niks ontvangen. Tegen signaalsterkte van 73%!

Dan besef ik dat de gameconsoles in de buurt (in dezelfde kamer) zoveel stoorsignalen uitzenden in dezelfde frequentiegebied als Wifi (zoals wii's) waardoor wifi verkeer ernstig verstoord is. Dat is enige verklarig voor het probleem, omdat andere computers - zelfs eentje die veel verderop staat - met lagere signaalsterkte toch nog voldoende send en receive kan verwerken. Praktisch 0,1% receive, maar wel volop send. In receive zijn erg veel CRC errors aangetroffen, zo bleek uit stats.

Ik heb nu oplossing voor probleem: aparte bridge kastje gebruiken en die verderop neerleggen. Met bedrade netwerkkabel wordt het ermee verbonden. Uit de buurt van stoorbronnen.

Dat was het.