Toon posts:

LG 227WT = Erg slechte kleurweergave

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb een nieuw highend systeem geassembleerd;

* Kast: Antec 900
* Voeding: Thermaltake Toughpower 850W
* Processor: Intel QX9650
* Geheugen: 4 GB Corsair Dominator TWIN2X6400C3DF
* Moederbord: Asus Striker II Formula
* GPU: EVGA e-9800GX2
* Geluidskaart: SupremeFX II - 7.1
* HDD: 2x Western Digital Raptor X
* DVD: Samsung SH-S203P
* LG227WT

Nu is de kleurweergave van het scherm voor grafisch werk erg slecht. Bij bijvoorbeeld het volgende plaatje:
http://img383.imageshack.us/img383/1223/20187925kp7.jpg

Zie ik het volgende (moeilijk goed te fotograferen):
http://img517.imageshack.us/img517/3799/img64599le2.jpg

Dit is ook het geval bij kleuren, misschien iets minder opzichtig maar zeker merkbaar.

Nu heb ik een 2de-hands Eizo tft gevonden voor 180 Euro. De Eizo FlexScan L768, 19" TFT Monitor. het is een oud scherm, volgens mij gedateerd uit 2005. Destijds zou het denk ik een Euro of 800 gekost hebben. Zou dit scherm een goede keuze zijn als 2de scherm voor grafisch werk?

Graag jullie meningen, want er valt weinig over te vinden.

Groeten,

Thijs

Verwijderd

Die is wel erg slecht. Ik zou hem terugsturen mits hij via een webshop in de vorige 8 dagen is besteld.

Je zou moeten kijken naar een niet-TN scherm. Genoeg topics daarover. Ik weet niet welke het beste is voor grafisch werk, maar over het algemeen worden S-IPS en PVA/MVA aangeprezen. Gebruik ff de search daarnaar.

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

staat ie op 32bits?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 23:54:
Die is wel erg slecht. Ik zou hem terugsturen mits hij via een webshop in de vorige 8 dagen is besteld.

Je zou moeten kijken naar een niet-TN scherm. Genoeg topics daarover. Ik weet niet welke het beste is voor grafisch werk, maar over het algemeen worden S-IPS en PVA/MVA aangeprezen. Gebruik ff de search daarnaar.
De foto laat het wel erger zien dan het is, maar je ziet wel degelijk lijnen lopen. Het is een echt game-scherm, in spellen ziet alles er goed uit, maar voor dit soort dingen is hij dus niet bepaald geschikt..

Ik dacht in ieder geval dat Eizo het beste merk is voor beeldschermen voor grafisch werk, alleen de vraag of dat ook voor dat model geldt. =)

@ SYQ

Uiteraard.

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

in spellen goed, en erbuiten slecht. dan lijkt het me toch dat ie een verkeerd kleuren profiel heeft ingeladen, misschien dat je dit kan controleren onder kleurbeheer (hoewel je dat ook als eerst gedaan heb gok ik)

Verwijderd

Topicstarter
SYQ schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 00:02:
in spellen goed, en erbuiten slecht. dan lijkt het me toch dat ie een verkeerd kleuren profiel heeft ingeladen, misschien dat je dit kan controleren onder kleurbeheer (hoewel je dat ook als eerst gedaan heb gok ik)
Ik heb niet echt veel met de kleurprofielen gedaan, maar ze zouden nu goed moeten staan. In spellen zie je dit niet, omdat je niet zulke dergelijke overgangen hebt. Wel kleurovergangen, maar die zijn aanzienlijk minder duidelijk en zullen minder snel opvallen. Hoe het ook zij, dit soort schermen zijn hoe dan ook niet geschikt voor grafisch werk en ik zou voor mijn werk nooit de beeldkwaliteit behalen die vereist is met dit scherm.

Mijn broer heeft de nieuwe 22" van Samsung, 223bw of iets dergelijks, en heeft dit ook, wel minder, maar zeker te slecht voor grafisch werk.

Een aanschaf van 180 Euro is voor mij verwaarloosbaar, dus is mijn vraag of dat Eizo scherm wel echt goed is met dit soort kleuroverlopen en de algemene kleurweergave?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 14:00:
[...]

Ik heb niet echt veel met de kleurprofielen gedaan, maar ze zouden nu goed moeten staan. In spellen zie je dit niet, omdat je niet zulke dergelijke overgangen hebt. Wel kleurovergangen, maar die zijn aanzienlijk minder duidelijk en zullen minder snel opvallen. Hoe het ook zij, dit soort schermen zijn hoe dan ook niet geschikt voor grafisch werk en ik zou voor mijn werk nooit de beeldkwaliteit behalen die vereist is met dit scherm.

Mijn broer heeft de nieuwe 22" van Samsung, 223bw of iets dergelijks, en heeft dit ook, wel minder, maar zeker te slecht voor grafisch werk.

Een aanschaf van 180 Euro is voor mij verwaarloosbaar, dus is mijn vraag of dat Eizo scherm wel echt goed is met dit soort kleuroverlopen en de algemene kleurweergave?
Als 180 euro voor jou verwaarloosbaar is, kan je net zo goed de lg teruggeven en 1 goede 24 inch scherm kopen? Die zijn er al vanaf 450 euro.

Over de Eizo kan ik niets zeggen omdat ik er geen ervaring mee heb; wat ik wel kan zeggen is dat jij nu puur afgaat op de merknaam en niet op de specs. Met een snelle search heb ik niet kunnen vinden wat voor soort panel het is, maar dat is het meest van belang voor grafisch werk. Zoals ik eerder zei, geen TN kopen. Eizo is overigens wel een erg goed merk, maar een monitor van 5+ jaar oud waarvan je niet eens weet of hij gecshikt is voor jouw eisen kopen voor bijna 200 euro vind ik toch niet echt een goed idee. Als je het niet wilt uitzoeken, raad ik je aan om gewoon die eizo te gaan testen met het soort omgeving waarin je hem wilt gebruiken. Als hij voldoet aan je eisen, kopen. Zo niet, zie eerdere tip.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 16:37:
[...]

Als 180 euro voor jou verwaarloosbaar is, kan je net zo goed de lg teruggeven en 1 goede 24 inch scherm kopen? Die zijn er al vanaf 450 euro.

Over de Eizo kan ik niets zeggen omdat ik er geen ervaring mee heb; wat ik wel kan zeggen is dat jij nu puur afgaat op de merknaam en niet op de specs. Met een snelle search heb ik niet kunnen vinden wat voor soort panel het is, maar dat is het meest van belang voor grafisch werk. Zoals ik eerder zei, geen TN kopen. Eizo is overigens wel een erg goed merk, maar een monitor van 5+ jaar oud waarvan je niet eens weet of hij gecshikt is voor jouw eisen kopen voor bijna 200 euro vind ik toch niet echt een goed idee. Als je het niet wilt uitzoeken, raad ik je aan om gewoon die eizo te gaan testen met het soort omgeving waarin je hem wilt gebruiken. Als hij voldoet aan je eisen, kopen. Zo niet, zie eerdere tip.
3 jaar oud is ie, en hier zijn de specificaties van de Eizo :):
Schermdiagonaal 48 cm (19 inch) TFT-LCD
Kleur behuizing Zwart of grijs
Zichtbare beeldgrootte 376 mm (breed) x 301 mm (hoog)
Zichtbare diagonaal 481 mm
Ideale en aanbevolen resolutie 1280 punten x 1024 lijnen
Beeldpuntafstand 0,294 mm x 0,294 mm
Aantal kleuren 16,7 miljoen
Max. helderheid 250 cd/m²
Max. contrastverhouding 1000:1
Max. kijkhoek Horizontaal: 178°; verticaal: 178°
Nom. reactietijd, rise/fall 15/10 ms, zwart/wit-overgang
Eigenschappen Automatische beeldgrootte en -positie, On-
Screen Display, PowerManager met VESA
DPMS, Plug & Play conform VESA DDC2B,
ingebouwde netvoeding
Instelfuncties Helderheid, gamma, contrastversterking,
kleurverzadiging voor RGB,
kleurtemperatuur, klok, fase, beeldpositie,
resolutie, Off Timer, OSD-taal (Duits,
Engels, Frans, Zweeds, Spaans, Italiaans),
interpolatie
Resoluties 1280 x 1024 schermvullend 1:1,
1024 x 768, 800 x 600, 720 x 400
640 x 480, uitvergroot tot schermvullend
Horizontale frequentie 24,8 – 80 kHz (digitaal: 31 - 64 kHz)
Verticale frequentie 50 – 75 Hz (digitaal: 59 - 61 Hz)
Videobandbreedte 135 MHz (digitaal: 108 MHz)
Videosignaal RGB-analoog, DVI (TMDS)
Signaalingangen DVI-D en 15-polig sub-D
Plug & Play VESA DDC 2B
Energiebeheer VESA DPMS, DVI-DMPM
Max. energieverbruik Max. 40 watt opgenomen vermogen,
2 watt in Off-modus, voedingsschakelaar
Afmetingen (bxhxd) 404 x (406 tot 506) x 203 mm,
404 x 333 x 60 mm (zonder voet)
Gewicht 7,5 kg,
4,8 kg (zonder voet)
Draai-/kantelbereik 35° rechts/links, 30° omhoog,
90° draaibaar rechtsom
Bereik hoogte-instelling 100 mm
Keurmerken CE, TÜV GS, TÜV Ergonomie geprüft,
ISO 13406-2, TCO03 (bij grijze behuizing)
USB-aansluiting 1 upstream, Rev. 2.0
Bijgeleverde accessoires Handleiding Duits, Engels en Frans,
ScreenManager Utility Disk, net-, USB- en
signaalkabels (sub-D/sub-D en DVI-D/DVID),
ICC-kleurprofiel
Service 5 jaar On-site Exchange
180 Euro is een bedrag dat prima is te doen, maar als het meer wordt dan 300 Euro voor een 2de scherm wordt het toch wel iets dat je niet zomaar doet.

Terugbrengen is geen optie en ik ben verder tevreden over het scherm, het is een super game scherm, wat een Eizo weer niet is (i.v.m. lage responsetime). Het is op dat gebied toch wel of het 1 of het ander, en een mooi 24" scherm van 450 Euro zal denk ik niet echt een verbetering zijn ten opzichte van een mooi 22" van 350 Euro..

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ja zeker wel, ik heb bijvoorbeeld de Dell 2408WFP, en dat is een geweldig scherm voor grafisch werk. Ik game er ook regelmatig op, en ook dat gaat zonder ghosting.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Pagina: 1