Gigabyte GA-MA78GM-S2H vga probleem

Pagina: 1
Acties:

• CrashHouse
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
Tja, ik wordt er een betje gek van. Inmiddels mijn nieuwe HTPC gebouwd op basis van het alomgeprezen GA-MA78GM-S2H mobo.

Alles netjes erin, mooi weggetie-rapt en starten. gen problemen zolang ik de vgapoort aansluit op mijn IIyama LCD-TV. Alles draait zoals het hoort. Echter is mijn kast ook voorzien van een 7" touchscreen. De touchscreen controller is aangesloten op een usb-poort. De touchscreen zelf met een loopkabel buitenom op de VGA-poort. En dat is nu zo raar. Mijn pc wilt niet opstarten als ik de touchscreen op de VGA-poort aansluit. Hij doet dan gewoon helemaal niets. Echter als mijn pc reeds is opgestart en ik sluit hem dan aan dan doet hij het goed. Ook de touchscreenfuntie werkt dan naar behoren.

Maar ja gewoon opstarten zou wel lekker zijn. Ik wilde de VGA-poort voor de touchscreen gebruiken en de DVI / HDMI voor mijn nog aan te schaffen Panasonic plasma.

Ideeen?

Macoholic & Mavic

Verwijderd

Ergens een storing waardoor het bord niet start?
Je heb geen probleem met het systeem tot dat je de usb met de 7" touchscreen wilt gaan gebruiken.
Vermoedelijk lijkt het op een aarde probleem waardoor het systeem of voeding niet wilt gaan starten.
Jouw systeem heeft dus geen probleemn verder.

Je kan van die usb stekkers halen die je in de 220stekker propt.
Kijk of je die kan lenen of koop er een van 15euro en sluit de usb van je touchscreen daar op aan .

• CrashHouse
De USB-touch controller lijkt het probleen niet te zijn. Ik kan mijn touchscreen gewoon bedienen. Ik zie de cursor dan bewegen op mijn normale lcd. Ik denk inderdaad dat ik een aardeprobleem heb, maar dan bij het 7" vga scherm gedeelte. Kijken wat er gebeurd als ik die apart voedt. Rade is dat als ik zowel het 7" scherm en de USB-touch controller aansluit, andere USB aparaten niet meer werken.

To be continiued...

Macoholic & Mavic

• CrashHouse
Aha..
Ik ben erachtr dat de VGA-kabel die vanaf de pcb door de kast naar buiten loopt om daar vervolgens op de VGA-poort te worden aangesloten waarschijnlijk de fout geeft. Ik heb de kabel nablijk losgemaakt van de pcb door de witte platte brede 12 polige stekker los te trekken en de kabel los op de VGA-poort te pluggen. Theoretisch zou het moederbod nu 'niets moeten zien' tenzij:
1. In de kabelconfiguratie pinnetjes opzettelijk zijn doorverbonden.
2. Er sluiting in de kabel zit, maar nadat de pc is opgestart doet hij het goed dus minder waarschijnlijk.

Leuk maar nu dan ideeen? want de VGA-kabel is aan de VGA-stekkerkant gegoten.

Macoholic & Mavic

• CrashHouse
Update:
Volgens de makers van de systemkast MCE701 heeft het (mogelijk) te maken met de communicatie over de EDID tussen het moederbord en de monitor over het DDC kanaal. Ze zijn nu druk aan het uitvogelen waar waarschijnlijk het probleem zit. Kan ook nog steeds aan het moederbord liggen dus. Probleem is mogelijk dat als het DDC kanaal wordt onderbroken ik straks problemen krijg met de verschillende instellingen in catalyst. Maar dat zien we dan wel.Ik wacht nog het antwoord van ze af en als ik die heb post is die uiteraard.

Macoholic & Mavic

Verwijderd

ddc kanaal hebben meerderen lcd schermen last van (voorall lcd tv schermen)
Ik heb hier het probleem met mijn lcd-tv dat hij bij opstarten wel via dvi werkt maar als windows is gestart geen beeld meer en uit of range .
Volgens de ati software ondersteunt mijn lcd tv 1080i op 85hz
Humm juist ja klopt geen zak.
Kan je via controlpanel via ati drivers aanpassen helaas voordat de ati software is gestart slaat de lcd scherm al op tilt.
Ben zelf dus ook aan kijken waardoor het fout gaat.
Vermoedelijk dus ook bij edid en ddc
Ik houw jouw topic in de gaten

Wat je wel even kan kijken is alleen de drivers van de vga te installeren en niet de cat-software van ati.
Dan heb je gewoon beeld zonder problemen alleen kan je niet clonen met twee schermen
Je hdmi dvi en d-sub werk dan gewoon als het hoort zonder problemen (ook op mijn lcd tv geen probleem)
Helaas voor mij geen optie omdat ik crossfire-x nodig hebben en daar heb je de ati cat-software voor nodig.

Verwijderd

BIOS
Download Version Date Description
Download from ... F3 2008/03/04 Fix: On board graphics and VGA card display order issue.
Add support AMD OverDrive utility

Download from ... F2 2008/02/01 Add AGESA 3.1.6.0 support
Set the Max. of VGA core clock to 900MHz

Download from ... F1 2008/01/21 First Release

Humm morgen flashen die bord

• CrashHouse
Probleem is dat mijn LCD (van touchscreen) ervoor zorgt dat mijn PC niet een opstart. Ik denk dat het vooralsnog niets te maken heeft met de Catalyst driver, die pas komt kijken als Windows geladen is. Ik denk dat het een compatibiliteitsprobleem met de EDID/DDC en de BIOS. Of natuurlijk en hardwareprobleem (Mobo of LCD). Maar ze zijn druk bezig bij de leverancier van mijn kast, dus ik hoop dat ik snel uitsluitsel krijg zodat ik hem af kan bouwen.

Ik heb trouwens mijn BIOS al geflashed naar versie F4d (beta)!

Macoholic & Mavic

• CrashHouse
Probleem opgelost!
Ik was er zelf achter gekomen dat mijn VGA kabel van de touchscreen het probleem gaf. Na een uitgebreide mailwisseling met de verkoper van de kast is het volgende eruit gekomen.
Blijkt dat mijn touchscreen het DDC1 protocol gebruikt en bleek niet compatible met het DDC2AB protocol van de grafische onboard kaart. Door pinnetje 9 te verwijderen was het probleem opgelost!

Mooi zo...

Macoholic & Mavic

• CrashHouse
Nog een klein probleempje. Klonen lukt niet omdat Blu-ray vastloopt (HDCP-error) Ik zoek eigenlijk een proggie om de pc vanaf de touchscreen te bedienen (VMC)

Iemand een ideetje?

Macoholic & Mavic

Pagina: 1