Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is dit een Laadapparaat of een trafo?

Pagina: 1
Acties:

• imthecool1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-11 13:24

imthecool1

Nobody is perfect, i am nobody

Topicstarter
Ik heb hemelvaartsdag bij ons op een rommelmarkt voor 1 euro :):) dit ding gekocht..ik vond het geinig, en ach...voor een euro, en werkend dit het toch wel waard :P. Echter de meneer die het mij verkocht wist mij niet te vertellen wat het was/is.

Is dit nou een regelbare adapter, of een laadapparaat voor accu's
ik vermoed het laatste, vanwege de amperemeter.

Als je aan de gele draaiknop draait verandert het voltage. waar de rode knop met zijn keuzestanden voor dient is mij niet duidelijk

Wie kan mij vertellen wat dit voor apparaat is
Afbeeldingslocatie: http://www.imthecool1.nl/jpg/bovenkant.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.imthecool1.nl/jpg/achterzijde.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.imthecool1.nl/jpg/detail1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.imthecool1.nl/jpg/detail2.jpg

De oplossing is niet altijd de oplossing

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het is een voeding ...

normaliter draai je "i" helemaal naar rechts .. (maximale stroom beschikbaar)
en met U regel je de uitgangsspanning

die reset maakt het interassant .. want die zou op 2 manieren kunnen werken

1- er zit een thermischie/stroom, oid beveiliging in . als de voeding te warm/overbalst wordt slaat die af

2- (minder waarschijnlijk) er zit een beveiliging in en zodra de ingestelde stroom bereikt wordt slaat de voeding af. met de rest kun je hem weer aan zetten

mits voorwaarde 1 geld. kun je hem ook als stroombron/oplader gebruiken
je draaid u helemaal omhoog en met i regel je de stroom

[ Voor 136% gewijzigd door Fish op 02-05-2008 22:37 ]

Iperf

• imthecool1

imthecool1

Topicstarter
ok, en waar zijn die andere 2 standen dan voor?

snapt het al

I en U zijn de type's
en mogelijkheden zijn 0 + 1

[ Voor 45% gewijzigd door imthecool1 op 02-05-2008 22:34 ]

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2024

GreeTz

took the red pill

je rode knop is om de stroomsterkte te limiteren, verder lijkt het me een goedkope imitatie van een labvoeding, waar je leuke dingen mee kunt doen :)

Alleen:           DE GROETJES

• imthecool1

imthecool1

Topicstarter
dat bedoel ik, en dat voor een euro.
ik kocht er ook een automatishe groepenkast voor 2 euro (3 zekeringen) en een zware stroom aan-uit schakelaar voor 50 cent :)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

GreeTz schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 22:34:
je rode knop is om de stroomsterkte te limiteren, verder lijkt het me een goedkope imitatie van een labvoeding, waar je leuke dingen mee kunt doen :)
Electronica opblazen >:) Dat is leuk. vooral controllerchips van cdrom drivers doen het goed :p

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

0 is nul en 1 is maximaal .. gewoon proberen

Iperf

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het is gewoon een labvoeding, instelbare spanning en de stroom is te begrenzen, daardoor kun je hem in feite ook als acculader gebruiken. Al is dat natuurlijk niet zijn primaire doel, maar voor een loodcel werkt het zo slecht nog niet.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ik denk dat je uit moet kijken met die TO-3 torren aan de achterkant, je hebt best kans dat op die behuizing spanning staat en dat je gemakkelijk kortsluiting kan maken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Daar staat ook spanning op. Max. 30V DC, is heel gebruikelijk voor zo'n lab-voeding (overigens een koopje!), en geen enkel probleem. Je laat daar toch geen draadjes tegen aan slingeren?
...Echter de meneer die het mij verkocht wist mij niet te vertellen wat het was/is......
Juist daardoor kun je soms tegen koopjes aanlopen waar een kenner ook best een veelvoud over heeft. In electrotechnische labs is dit een heel alledaags attribuut. Bij een goed exemplaar is de uitgangsspanning ook nog gestabiliseerd.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:58
Lijkt wel een delta-voeding voor DC ( Gelijkspanning )

In mijn examen jaar van de MTS-E moesten we ook zoiets bouwen.

• Techneut
  • Niet online
Daar deed het mij ook direct aan denken.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:36
Ha, mij ook. We hadden er alleen andere kastjes om zitten.

• bobo1on1
Techneut schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 10:28:
Daar staat ook spanning op. Max. 30V DC, is heel gebruikelijk voor zo'n lab-voeding (overigens een koopje!), en geen enkel probleem. Je laat daar toch geen draadjes tegen aan slingeren?
Tja, ik zou daar van die kunststof kapjes op zetten, of desnoods een stukje tape. Het hoeft maar een keer fout te gaan en je kunt het ding open schroeven om een zekering te vervangen.
Ik moet zeggen dat ik het een zeer netjes ding vind, het zal ook niet goedkoop geweest zijn om te bouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door bobo1on1 op 03-05-2008 14:46 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Verwijderd

Ik zag de foto's : gewoon voor wie weet : kun je mischien ook even de binnenkant fotograferen ? En hier plaatsen ? Al is meditatie op buitenkant behuizing ook echt reuze interessant hoor :). Maar aan de hand van het binnenwerk zie je ook het nodige :Y ( vaak ook de mate van betrouwbaarheid en ervaring van de bouwer ). Al zie je ook vaak al genoeg aan de buitenkant van een kast ( afwerking, netheid, etc. ).

Gegroet. 8)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2008 19:41 ]

Verwijderd

bobo1on1 schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 23:11:
Ik denk dat je uit moet kijken met die TO-3 torren aan de achterkant, je hebt best kans dat op die behuizing spanning staat en dat je gemakkelijk kortsluiting kan maken.
Inderdaad. In bepaalde gevallen is het erg praktisch om de koelvin zelf elektrisch te isoleren van de rest van het chassis / behuizing om koeltechnische redenen ( geen koelpasta, geen isolatieschijven ) maar het blijft oppassen, het kortsluitgevaar is dan nog groter zelfs. Je ziet vaak kapjes over de TO-3 behuizingen in dit soort gevallen.

Indien de TO-3 halfgeleiderbehuizingen ongeisoleerd tegen de heatsink(s) worden bevestigd om wat voor reden dan ook, zie je soms deze koelblokken aan de binnenkant van de apparaatbehuizing in een blowercircuit : perfecte koeling en geen kortsluitgevaar van buiten af plus betere electrische afscherming, zo heb ik zelf ook al de nodige PS samengesteld :).

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2008 19:16 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

even voor de duidelijkheid ... de helft van de tijd hoef je die torren niet te isoleren omdat er domweg massa op de buitenakant staat

een goeie close up van die 2 torren zouden kunnen helpen .. maar geen uitsluitsel geven

idd ff goeie pic van de binnenkant. die torren .. (ik gok so een 3055 of een 2955)
mijn favorite torren ... veel mee gedaan

Iperf

Verwijderd

Als de torretjes electrisch aan massa liggen : no problem, ideale situatie :) :) ;) Ja, deze zullen wel 2N3055 of equivalent zijn, zelf niets als goede ervaringen ermee opgedaan. En makkelijk sorteerbaar ( eruitmeten ) indien er eens 10 of zo op een rijtje moesten geplaatst ( alle collectors doorverbonden, alle torren rechtstreeks op het koelblok ).

Vaak zit(ten) bij de huis tuin en keuken PS de collector(s) op de + bufferelco('s) die achter de brugcel(len) geplaats is (zijn). Als men isolatieplaatjes monteert kan dat een aanwijzing zijn dat er elektrische isolatie benodigd is etc.

[ Voor 166% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2008 21:35 ]

• Techneut
  • Niet online
fish schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 19:32:
even voor de duidelijkheid ... de helft van de tijd hoef je die torren niet te isoleren omdat er domweg massa op de buitenakant staat ...........
Wat bedoel je daar precies mee "massa op de buitenkant"? Bedenk met het antwoord op deze vraag wel dat de behuizing van dit type transistor de collector is, dus deel is van het electronisch circuit, dit model transistor heeft maar twee pootjes, de emiter en de basis. Mogelijk is die collector tevens de minpool van het apparaat. Maar als hij goed is ontworpen zit er een transformator in die het circuit gescheiden houdt van de netspanning, dus daar zul je geen last van hebben. Is dat niet het geval, wat ik bijna niet geloof, dan is het een gevaarlijk prutsding. In elk geval zit in die in een vorig bericht in dit topic genoemde Delta voeding wel zo'n transformator.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

laten we wel wezen .. als er sprake is van een metalen behuizing bij een hobbyproject mag je hopen dat deze minimaal aan aarde hangt ! dat je deze evt koppeld met je massa van je voeding, is een keuze die je maakt .. niet super handig met een labvoeding , maar wel mogelijk

als er alleen massa op het apparaat staat .. kan er mee door voor mij. maar 30 volt op de behuizing, zou erg slordig zijn ... maar zo te meten naturlijk

maar voorlopig we weten nog helemaal niet welke tor het is ....

edit

volgend mij zitten er isolators op de schoefjes, nou hoen dat er ook plaatjes tussenzitten .... en het lijkt me dan dat er geen "spanning" op de behuizing staat (behalve de tor dan)

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 03-05-2008 20:43 ]

Iperf

• imthecool1

imthecool1

Topicstarter
Ik ga foto's maken van de binnenzijde..worden zsm geplaatst!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ook een duidelijke foto van die 2 dingen op die koelplaat !

Iperf

• bobo1on1
Volgens mij zit er een plaatje mica tussen elke tor en het koellichaam.
De behuizing van de torren zitten niet vast aan gnd, dat zou bij een voeding zeer vreemd zijn.

• imthecool1

imthecool1

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.imthecool1.nl/jpg/detail3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.imthecool1.nl/jpg/voorfront-binnen.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.imthecool1.nl/jpg/achterzijde-binnen.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.imthecool1.nl/jpg/koelvinchipding.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.imthecool1.nl/jpg/achterzijde2.jpg

nog een plaatje van de altijd handige schakelaar, voor 50 cent gekocht!!

Afbeeldingslocatie: http://www.imthecool1.nl/jpg/schakelaar.jpg

• Techneut
  • Niet online
bobo1on1 schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 22:24:
Volgens mij zit er een plaatje mica tussen elke tor en het koellichaam.
De behuizing van de torren zitten niet vast aan gnd, dat zou bij een voeding zeer vreemd zijn.
Dat plaatje mica is heel gebruikelijk voor een professioneel ontwerp. Niettemin is bij dit type transistor de buitenkant de collector. Daar valt niet aan te TORnen.
fish schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 20:40:
.............
maar voorlopig we weten nog helemaal niet welke tor het is ....
Dat hoeft ook niet, want deze eigenschap geldt voor alle typen transistoren van dit model. Het type is alleen interessant voor details van het ontwerp (max. spanning en stroom), niet voor het basisprincipe. Kortom, het is gewoon een feit dat de geregelde uitgangsspanning op die transistoren staat. Geen drama van maken, bij oordeelkundig gebruik (geen meetsnoertjes laten slingeren etc.) is dit geen enkel probleem. Zelfs onder professionele apparaten vind je deze constructie.

Aarding van dergelijke apparaten is, zoals iemand hier opmerkte, natuurlijk altijd verstandig, maar geen directe ramp als dit bij een dergelijk geval achterwege blijft (tenminste als het een goed ontwerp is).

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

yep een 3055 + nog een tor . een 3055 om de spanning te regelen en eentje voor de stroom 2n3772 ? (gokje) wellicht een vervanger ?
nu zie je duidleijk de mica plaatjes ... alleen niet alle schroeven zijn overtuigend geisoleerd.
mischien zie ik het domweg niet

binnenwerk is voor de rest nou niet echt duidelijk .

Iperf

• Techneut
  • Niet online
De 2N3055 is inderdaad een heel gebruikelijk model transistor, zeker voor een zelfbouwmodelletje zoals dit apparaat. Sinds mensenheugnis al een "werkpaardje" dat bijna niet kapot kan.
Maar dit is niet echt relevant.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 03-05-2008 23:16 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

zit er nog iets van elektrotechnische-interesse-waarde op die printplaat die ik nog net zie zitten naast de trafo? (ik bedoel dus: afgezien van de dikke elco, ontkoppeling en diode die er standaard op zitten)

[ Voor 29% gewijzigd door mux op 04-05-2008 11:04 ]

Verwijderd

Een vraagje nog voor Techneut ( voor alle zekerheid ) : je schrijft : Kortom, het is gewoon een feit dat de geregelde uitgangsspanning op die transistoren staat. Ik neem aan dat je daarmee de emitter spanning(en) bedoeld.

De bufferelcospanning staat op de collector van de 2N3055 en deze moest dus geisoleerd worden gemonteerd middels een isolatieplaatje.

Soms worden dit soort voedingen ook gekoppeld aan de lichtnetaarde i.v.m. de veiligheidsvoorschriften. Dus als je een randaarde stekker + mica ( of silicon ) iso plaatjes ziet bij de vermogenstor(ren) dan weet je in ieder geval dat je niet de fout moet maken om je meetgerei aan de achterzijde van de PS te laten slingeren. Trouwens, ook zonder de randaarde zal het chassis zeer vaak geaard zijn ( aan massa liggen ). Op de foto zie je de groene draad aan de achterwand bevestigd. Een enkele keer zie je dat zo'n kastdeel niet aan massa ligt.

Verder : die tweede tor op de heatsink is mogelijk een equivalent van de 2N2055 ofwel is het een driver .. ( maar om dat zeker te weten zou je de print moeten kunnen zien ). Gezien het relatief zeer bescheiden vermogen ( m.b.t. stromen van hooguit enkele Amperes ) van deze voeding zou de 2N2055 aangestuurd moeten kunnen worden met een tor van meer bescheiden afmetingen. Bij wat forser vermogen ( indien een PS geschikt moet zijn voor DC tot bijvoorbeeld 30 Volt en enkele Amperes output, er moet dan heel wat worden weggewerkt bij een lage outputspanning bijvoorbeeld 3.3 of 5 Volt ) is het wel verstandig dat er minimaal twee Torren 'parallel' geschakeld zijn in verband met de warmteafgifte en het feit dat de Rth van micaplaatjes in deze moderne tijden als erg slecht beschouwd kan worden .. De Delta T op de overgang (en) zal snel hoog kunnen oplopen : de tor wordt snel heet bij bijvoorbeeld een relatief grote stroomafname ( output ) terwijl de heatsink dan nog lekker koel is .. ook een warmtestroom ( Pc ) heeft een zeker maximum. Of de betreffende tor dan 'heel groot' is zegt niets meer, hoge temperatuur is ook voor 'grote' halfgeleiders slecht of zelfs uiteindelijk fataal. Soms zie je in de berekening van een voeding het feit al ingebouwd dat 'er toch bijna niet met zeer lage outputspanning bij grote outputstroom gewerkt' wordt.

Vermoedelijk is die tweede tor dus wel een equivalent ..... zie ook de twee blauwe en de twee gele draden.

De stroombegrenzing wordt via de print electronica geregeld.

Fotootje van de print lost alle verder niet beantwoorde vragen op :) .....

En met excuus voor eventuele tekstfouten, was ontieglijk haastwerk hier.

Nog even toegevoegd 13:00 dd 040508 :

Een opmerking : als je de PS als stroombron gebruikt en het apparaat werkt goed ( stroombegrenzing is goed werkend ) dan hoef je in principe niet ( voor een bepaalde, ingestelde stroom ) de outputspanning maximaal te maken. In principe moet de ingestelde spanning wel boven die van het aangesloten apparaat of component liggen.

Bijvoorbeeld voor een ( constante ) LED stroom hoef je niet op 30 Volt in te stellen, 5 Volt moet dan al werken.

En een voorbeeld waarbij je absoluut niet op maximale spanning mag regelen : nooit ( ! ) bij constante-stroom-accu-laden zo hoog instellen ! Je accu wordt anders doorgeladen en de accuspanning zal stijgen en stijgen ..... Bijvoorbeeld een loodaccu van 6 Volt spanning op 6.8 Volt instellen ( nogmaals, als je PS dat toelaat ).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2008 13:10 ]

• bobo1on1
fish schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 22:58:
yep een 3055 + nog een tor . een 3055 om de spanning te regelen en eentje voor de stroom 2n3772 ? (gokje) wellicht een vervanger ?
nu zie je duidleijk de mica plaatjes ... alleen niet alle schroeven zijn overtuigend geisoleerd.
mischien zie ik het domweg niet

binnenwerk is voor de rest nou niet echt duidelijk .
De isolatiebussen kunnen ook aan de andere kant zitten.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kan .. de makkelijkste manier is natuurlijk om zeker te weten is natuurlijk gewoon een multimeter pakken ...

Iperf

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 11:54:
Een vraagje nog voor Techneut ( voor alle zekerheid ) : je schrijft : Kortom, het is gewoon een feit dat de geregelde uitgangsspanning op die transistoren staat. Ik neem aan dat je daarmee de emitter spanning(en) bedoeld..........
Inderdaad, de ongeregelde spanning staat op de collector, en de collector is de buitenkant van dit model torren. Bij dat "geregelde uitgangsspanning" was per abuis de lettergreep "on" weggevallen, het ging uiteraard om die buitenkant.
En daarmee staat uiteraard de geregelde spanning op de emitter. Op die beide torren staat dus gewoon die 30V DC. Is bij niet zelfbouwapparaten ook het geval.

Verwijderd

Techneut schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:10:
[...]
Bij dat "geregelde uitgangsspanning" was per abuis de lettergreep "on" weggevallen, het ging uiteraard om die buitenkant.
Alles duidelijk :).
Techneut schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:10:
[...]Op die beide torren staat dus gewoon die 30V DC..
Of wat hoger nog ( indien de output tot 30 Volt loopt dus als de meterschaalverdeling is aangepast aan het ontwerp ), maar maakt niet uit hoor :)

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2008 18:32 ]

Pagina: 1