• Koelie73
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-01 16:55
Misschien beetje off-topic omdat InDesign niet in de standaard fotoworkflow hoort, maar gezien de technische achtergrond van de vraag post ik hem toch maar hier

Ik heb een achtergrond gemaakt voor een folder bestaande uit foto's met voldoende resolutie. De hele achtergrond is 300 dpi en al op het juiste formaat dus hoeft niet meer geschaald te worden. Omdat de bijbehorende tekst beter in InDesign geplaatst kan worden dan Photoshop, wil ik de achtergrond als non-layered, non compressed TIF importeren in een leeg bestand in InDesign. Na de import zie je al meteen dat het plaatje korreliger is. Op 100% lijkt het mee te vallen maar het is toch niet mooi. In Photoshop ziet dit plaatje er wel mooi uit. Als ik prints vergelijk uit Photoshop en uit InDesign dan zie je ook kwaliteitsverschil in de grafische achtergrond. Het lijkt een beetje of InDesign op een lagere DPI importeert, maar ik kan nergens een optie vinden om 300 dpi in te stellen. De tekst komt overigens wel prima in beeld. Alleen de imported foto's niet...

Wat doe ik verkeerd of welke optie zie ik over het hoofd?

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:35
In InDesign heb je standaard te maken met een andere weergavekwaliteit, om zo de snelheid van het programma te bevorderen. Dit kun je wijzigen met rechter muisknop op de foto -> Display performance -> High quality display.

Als je het InDesign bestand exporteerd naar PDF met de instelling PDF/X-1a:2001 moet geen verschil merkbaar zijn tov PS.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:57

Zoefff

❤ 

Je vraag past beter in Graphics. Klein schopje die kant op ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 12:42
zoals jn0077 al zegt geeft InDesign standaard een lagere resolutie weer. Dit omdat met een hoop hoge resolutie afbeeldingen de performance flink naar beneden kan gaan (zeker met bestanden van xxx pagina's). Dit is een optie die al heel lang in dergelijke dtp-programma's zit, simpelweg omdat computers vroeger niet de grafische prestaties konden ophoesten die nu vrijwel standaard is. Persoonlijk zet ik hem altijd op hoge resolutie, want dat werkt wel lekkerder, maar zodra ik merk dat de boel wat trager wordt zet ik hem weer lager. Voor je output maakt het niet uit iig.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:36

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

overigens is het nutteloos een TIF zonder compressie te gebruiken tegenover bv het toepassen van LZW-compressie; LZW is een verder niet beschadigende compressievoprm die hooguit bestandsgrootte bespaart door een effectievere opslag-wijze te benutten.

verder is de preview zeker niet maatgevend omdat zoals genoemd indesign gewoon een grovere preview benut om sneller te kunnen werken (de belasting qua schermweergave zou anders snel een beperking worden).

Als je daadwerkelijk meent dat Indesign ook bij het afdrukken eerder een slechtere kwaliteit zou hebben, kan het hooguit zijn dat er ergens iets met die beelden is:
zijn ze wel in CMYK?
Wat zijn precies je print-instellingen (misschien een snellere 'preview-afdruk gekozen met wat lagere kwaliteit meestal om een indruk te krijgen qua compositie en kleuren)?

verder zou ik je aanraden als je meerdere foto's gebruikt gewoon deze individueel voor te bereiden, eventueel zelfs met grotere resolutie en het exact plaatsen aan indesign over te laten en dat juist _niet_ door Photoshop te gaan doen..
het an zelfs zijn als die ene TIF een enorm bestand is, dat hierdoor de printerdriver over zn nek gaat, omdat die ook alle lege/witte pixels zal moeten verwerken

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen