Van PC naar AV receiver hulp nodig.

Pagina: 1
Acties:

• recca
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-02 14:59
Nou ik wil mijn PC gebruiken om DVD's en andere video bestanden af te spelen en het geluid wil ik laten lopen via mijn receiver. Mijn moederbord heeft een S/PDIF (Optical out) uitgang die ik dan wil verbinden met de receiver natuurlijk.

Krijgt mijn receiver dan enkel en alleen het signaal door zodat hij het zelf kan decoderen of moet ik dan nog allemaal codecs en dergelijke op mijn PC aan hebben staan. Voor het afspelen gebruik ik of Mediaplayer Classic, Power DVD of Windows Media Player.

Het komt er gewoon op neer dat ik graag Dolby Digital en DTS via mijn PC naar mijn receiver wil sturen zodat hij het zelf kan decoderen en hoe ik dit nu het beste kan doen.

Alvast bedankt.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:46

Sharky

Skamn Dippy!

Dat is een vraag die hier al heel vaak voorbij komt dus met een beetje zoeken vind je het antwoord zo. Nog sterker; ik denk dat 2 minuten in de handleiding kijken je ook al vertelt hoe je dit moet aanpakken.

This too shall pass

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:21
Nope, je moet de stekker er in doen en in windows instellen hoeveel speakers je hebt. En op de receiver ook natuurlijk.

Er zijn alleen een paar uitzonderingen beschikbaar:
-Creative x-fi kaarten.
-als je muziek 2 kanaals over meerdere kanalen wilt als je receiver geen upmix heeft.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Dekaasboer, dat is natuurlijk onzin. Wanneer je onboard sound een S/PDIF uitgang heeft en 't digitale signaal direct door kan geven (passthrough, en dat kunnen ze meestal wel) dan hoef je in Windows/Linux/OpenBSD/OS X/whatever niets in te stellen over 't aantal speakers, etc.
Daar is 't passthrough voor, 't DD of DTS signaal wordt direct gevoerd aan je versterker.

offtopic:
Is die 4 in je avatar bewust gekozen? 't Is nl. niet "I am affraid for", maar "I am affraid of". En affraid is met 2 f's... ;)

edit:
Grmpfh voor hieronder. Probeer ik 's slim te doen, en wordt 't (terecht) onderuitgehaald. I stand corrected.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2008 02:37 ]

Verwijderd

offtopic:
"En affraid is met 2 f's... ;) "

http://www.thefreedictionary.com/afraid

Fail!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2008 02:25 ]

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-01 15:01
offtopic:
'Afraid for' kan trouwens ook. Dan is hij niet bang voor de kikkers, maar bezorgd over de gevolgen voor de kikkers.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:21
Ik gebruik een creative x-fi extreme music en een pioneer vsx-417. En als ik de verkeerde instellingen gebruik krijg ik toch echt geen surround geluid bij surround.

Het is namelijk niet echt passthru. Als je een signaal hebt dat anders dan dts is. Zal je geluidskaart het moeten hetcoderen voor gebruik in je versterker. Check het x-fi topic maar.

[ Voor 36% gewijzigd door Dekaasboer op 03-05-2008 11:18 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-02 10:52
Ik heb zelf ook met dit probleem geworsteld.

Er zijn op vooral de wat oudere moederborden spdif uitgangen die geen 5.1 willen versturen. Deze zat bijvoorbeeld in mijn oude pc. Volgens mij gebruikt trust en nog wat lowbudget merken deze ook op hun geluidskaartjes (realtek ac97 weet zo niet meer precies welk type chip). Hiervoor is een opensource driver te krijgen die er in iedergeval 5.1 over heen kan gooien maar dts wordft niet ondersteund en hij werkt alleen met xp. Voor die driver even de search gebruiken, staat ook op tweakers genoemd.

Ik ben zelf na al dat gekloot maar overgestapt op een kaart van club3d. Stond er onlangs nog een in de vraag en aanbod. Hier kan ik alles overheen naar me versterker gooien en heeft nog nooit problemen opgeleverd. Wel even spdif aanvinken in powerdvd :+

• recca
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-02 14:59
Bedankt voor de reacties. Als ik het goed begrijp ondersteunt mijn moederbord tot 7.1 en hij zou via het spdif kanaal het geluid inderdaad goed moeten kunnen doorsturen zonder dat mijn computer hier nog iets aan gaat veranderen. Enige wat ik moet doen is spdifer en mijn programma goed instellen wat hopelijk niet te moeilijk is.
Pagina: 1