Toon posts:

Disks Mounten en Netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb onlangs dit apparaatje besteld:

http://www.ibood.com/site...hread&forum=1&topic=23801

voor het maken van backups vanaf mijn Powerbook. Ik krijg het echter niet werkend voor de Mac. Er zit software bijgeleverd bij de schijf, maar die is alleen voor windows. Hiermee kan ik de schijf wel configureren (via windows) en ook een schijf 'mounten' zodat ik erbij kan, maar dit moet volgens mij allemaal via dat programmaatje en die is er niet voor OSX.

Conceptronic zegt zelf geen ondersteuning te kunnen geven aan mac gebruikers. Weten jullie wat hier de oplossing kan zijn?

Verder vraag ik me nog iets af, ooit kon ik gewoon via de finder naar Networks waar ik dan kon zien welke apparaten allemaal aan ons netwerk waren aangesloten (bijv een externe harde schijf die aan de router hangt.) Deze button is helaas op de een of andere mysterieuze manier verdwenen, en nu kan ik geen overzicht meer zien van de aangesloten apparaten of computers met gedeelde mappen. Hoe krijg ik deze terug?

Alvast bedankt lieve mensen!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 17:39
Wat wil je allemaal configureren dan? Zit er niet gewoon een webinterface bij? Als je kan mounten kan je dus ook backuppen, neem ik aan.
De meeste van die apparaten hebben een aangepaste linux draaien, waarmee met smb de schijf geshared wordt. En voor zover ik weet is het 9 van de 10 keer puur via de browser in te stellen. Dus kijk even welk ip het apparaat heeft (via je verbinding als je mount) en tik dit in in Firefox (Safari werkt meestal niet of half helaas).

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

Topicstarter
Savantas schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 18:47:
Wat wil je allemaal configureren dan? Zit er niet gewoon een webinterface bij? Als je kan mounten kan je dus ook backuppen, neem ik aan.
De meeste van die apparaten hebben een aangepaste linux draaien, waarmee met smb de schijf geshared wordt. En voor zover ik weet is het 9 van de 10 keer puur via de browser in te stellen. Dus kijk even welk ip het apparaat heeft (via je verbinding als je mount) en tik dit in in Firefox (Safari werkt meestal niet of half helaas).
Dat configureren is wel gelukt, maar ik kan de schijf niet vinden op mijn powerbook omdat ik hier niet het programma heb om de schijf te mounten. Dat programma staat op de bijgeleverde CD en is alleen voor Windows. De schijf is verder wel goed geconfigureerd, en het IP adres staat wel goed ingesteld.

Ik moet alleen bij die schijf kunnen via mijn powerbook, en tot zover lukt het alleen in Windows.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 20:36:
[...]

Dat configureren is wel gelukt, maar ik kan de schijf niet vinden op mijn powerbook omdat ik hier niet het programma heb om de schijf te mounten. Dat programma staat op de bijgeleverde CD en is alleen voor Windows. De schijf is verder wel goed geconfigureerd, en het IP adres staat wel goed ingesteld.

Ik moet alleen bij die schijf kunnen via mijn powerbook, en tot zover lukt het alleen in Windows.
Dat gaat toch gewoon via SMB? In Finder duw je command+K en vervolgens geef je smb://naam-van-je-server/partitie in. Dat zou moeten werken. Als je met Time Machine back-ups wil maken kan je het wel vergeten, dat gaat enkel goed op een AFP-schijf.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Time Machine gaat ook prima naar een SMB volume, mits je eerst even OSX hebt opgevoed. Hier mag je zelf even op googlen aangezien mijn internet hier atm zo traag is als dikke stront door een dunne trechter. :( Keywords: Time Machine unsupported volumes

edit: mn internet (bij mn vriendin) wil inmiddels weer iets sneller...

defaults write com.apple.systempreferences \
TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

[ Voor 24% gewijzigd door Whieee op 03-05-2008 11:15 ]

Launching containers into space

Verwijderd

Whieee schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 11:06:
...

defaults write com.apple.systempreferences \
TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1
Dat gaat maar google dan ook maar eens verder: als je schijf volzit begrijpt Time Machine er plots niets meer van en gooit ie alle back-ups weg. De enige veilige manier om netwerkback-ups te maken blijft nu eenmaal via AFP

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 23:07:
[...]

Dat gaat toch gewoon via SMB? In Finder duw je command+K en vervolgens geef je smb://naam-van-je-server/partitie in. Dat zou moeten werken. Als je met Time Machine back-ups wil maken kan je het wel vergeten, dat gaat enkel goed op een AFP-schijf.
Dit is gelukt! Als ik gewoon op Go en dan Network deed (shift+command+k) kon ik de server zien waar tevens de schijf ook in staat. Ben nu gegevens aan het backuppen! Heel erg bedankt!

Dit beantwoord tevens ook direct mijn 2e vraag, hoe ik ook alweer in het netwerk kwam :)

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1